Uutiset:

22.03.2025
FinWX:n ja Ilmatieteen laitoksen välinen säädatan vastaanottopilotti on päättynyt

Säädataa siirtävä datasilta ajettiin alas 22.03.2025 kello 02:00. (22.03.2025, 00:00 UTC).

Ilmatieteen laitoksen terveiset asian tiimoilta voitte lukea täältä.

Main Menu

16-17.05.2012

Aloittaja weatherc, keskiviikko, 16.05.2012, 14:53

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

weatherc

FMI:n mukaan ensi yönä on saapumassa vuoden ensimmäinen ukkosrintama etelästä kertoilee HS.
Sekä oma WXSIM että GFS ei lupaile mitään ainakaan tänne, ainakaan vielä.

Pientä aktiviteettiä havaittavissa etelä-suomen tutkissa.

Seuraillaan tilannetta

Snowi

Pientä aktiviteettia tosiaan on. Erikoista on se, että ukkosta on luvattu sekä länteen ja itään, riippuen siitä mistä lähteestä katsoo. Huomenna sen sitten näkee tarkemmin. Itse tosin olen juuri huomenna siskon synttäreillä ja tulee vielä Suomen pelikin, joten kauheasti ei tilannetta kerkeä seurailemaan. Toivottavasti tutkat sentään pysyvät pystyssä, sillä en pääse niitä myöskään korjailemaan jos jotain tapahtuu.

WXSIM-ennusteiden ukkosennusteet eivät ole itsellä vielä nousseet talviunilta ollenkaan. Pitää melkein tarkistaa antaako WXSIM mitään arvoja tuolla nykyisellä indeksillä, jossa otetaan monta eri asiaa huomioon, se ei siis ole suoraan mikään CAPE-indeksi tai vastaava vaan WXSIM:in oma laskelma eri luvuista ja indekseistä.

Tänään on ollut tämän vuoden kuumin päivä täällä Klaukkalassa ja tällä hetkelläkin on vielä 18,9 astetta lämmintä. Parhaimmillaan mittari näytti 19,2 :).
Lämmintä näyttäisi ennusteet lupaavan tästä eteenpäin, joten sieltä se ukkoskausikin pikku hiljaa saapuu.

weatherc

Täällä wxsim lupaili yhdessä ennusteajossa jo ukkoskuroja mutta ne katos taas...
Mutta, se lupailee 40 mm sadetta torstai-yöksi joka on todella suuri määrä ollakseen näinkin lähellä  :o

Sanni

Snowin siskolle sylintäydeltä onnea Sannilta ja tuosta lätkästä voitaisiin keskustella lisääkin, vaikkapa tuolla vapaan keskustelun osiossa! Mä olen seurannut neulepuikot kurkussa (neulon myssyä tulevalle veljenpojalleni) otteluita.  :) Käsitöistä ei kuitenkaan tarvitse keskustella ellet sitten välttämättä halua :)

Muoks: Avasin uuden aiheen lätkästä tuonne Vapaan keskustelun puolelle. No, se off-topicista.

Sään tarkkailu on jäänyt ihan täysin koulun näyttökokeiden, kovan pätkätöissä puurtamisen, kotirouvailun ja nukkumisen myötä mutta nyt keittelen kahvia pysyäkseni hereillä ainakin puoleenyöhön asti. Huomenna kun saa nukkua kuitenkin. Tätä mä en tahdo missata, pitääpä isännällekin sanoa että jos ja kun se yöllä herää ukkoseen (se herää siihenkin että nuppineula putoaa lattialle) se potkii mut ylös vaikka millä uhkaisin. Vaskinetin tutkaa katselen nyt ja odottelen josko alkaisi tapahtua! Ukkonen, mä en varmaan edes kunnolla muista millaista se on. :) Viimeksi kun oli joulukuussa pari jyrinää.

Snowi

Lainaus käyttäjältä: Sanni - keskiviikko, 16.05.2012, 19:26
Snowin siskolle sylintäydeltä onnea Sannilta ja tuosta lätkästä voitaisiin keskustella lisääkin, vaikkapa tuolla vapaan keskustelun osiossa! Mä olen seurannut neulepuikot kurkussa (neulon myssyä tulevalle veljenpojalleni) otteluita.  :) Käsitöistä ei kuitenkaan tarvitse keskustella ellet sitten välttämättä halua :)

Välitän onnittelut hänelle, varsinkin kun täyttää pyöreitä, eli 30 vuotta  :). Viikko sitten olin puolestaan siskonpojan 1v synttäreillä, on se kyllä hellyyttävä poika.
Neulomishommia ei ole tullut juuri harrasteltua, mutta kyllä se puikko varmaan kädessä pysyisi kunhan vähän harjoittelisi  :)

Mutta huomisesta päivästä on kyllä jotenkin hyvät väreet. Eiköhän sieltä saada ensimmäinen pieneksi ukkosmyräkäksi kutsuttava myräkkä. Jo tällä hetkellä on pientä osviitta näkyvissä. Isoin kysymysmerkki on se, että miten pärjäävät yli Suomenlahden, joten etelärannikolla voi olla vähän hissusta, mutta toivotaan parasta :)

Sanni

Pikkuvesselit on varsin ihania tapauksia! Tulee aina mieleen se kun oma tytär oli pieni. Ja heh, neulominen olisi jalostava harrastus myös miehille.  ;)

Nyt näkyy aika lupaava sadealue kaakon suunnassa mutta katsotaan miten näille tuleville ukkosille Suomenlahden ylityksessä käy, ei näköjään ole meriveden lämpötilassa vielä kymmentä astettakaan. Nyt olisi hyvä aika heittää talviturkki, niin rohkea en ole että olisin rehvakkaasti mennyt jäiden sekaan uimaan kuten ollessani pikku-Sanni  ;D

weatherc

Estofex pläjäytti sitten 1-tason varoituksen 50% ukkosriskin kera Suomen alueelle. 1-tason varoitus lähinnä tornadoriskin takia.

Snowi

Kappas sentään, Estofexikin herännyt talviunilta. Sehän tietää sitä, että tästä se kausi sitten alkaa  ;D

Nyt on Suomenlahdelle liikkeellä ja itseasiassa meni jo päältäkin aika mukava sadealue ja lisää näyttäisi olevan tulossa. Seassa on myös ukkosta, joten pitää mennä ulos tai ikkunaan vähän tiirailemaan, josko näkisi välähdyksiä. Sama homma näyttäisi olevan Lappeenrannan ja Taipalsaaren kohdalla, sielläkin on ollut mukavat sadekuuropilvet. Taipalsaaren asema mittasikin vielä tuplasti kovemman sateen voimakkuuden kuin Klaukkala, vaikka täälläkin sade tuntui kohtuullisen voimakkaalta.

Parhaimmat alueet näyttäisi kulkevan jälleen kerran Lohjan ylitse. En tajua miksi aina noi pilvet menee suoraan Lohjalle, sama homma tuntuu olevan joka vuosi :)

schnuffel

No mut hei. Ettekö tiedä et Lohja on valittu Suomen sateisimmaks paikkakunnaks :D
Lohjalla kuulo ja näköhavainnot.

weatherc

LainaaParhaimmat alueet näyttäisi kulkevan jälleen kerran Lohjan ylitse. En tajua miksi aina noi pilvet menee suoraan Lohjalle, sama homma tuntuu olevan joka vuosi

Oon muuten huomannut ihan saman. Ja siitä ne painelee joko lännestä tai idästä ohi jollei kuihdu pois matkalla tänne. :)
Jospa Teutarilla, Vaskilla ja nyttemmin Laiholla/schnuffelilla on joku yhteinen pilvi/ukkosmagneetti Lohjalla?  ;D

EDIT: Lisätty schnuffel