Uutiset:

Ei uusia uutisia.

Main Menu

Sääasema sai pizzalaatikon ;)

Aloittaja weatherc, sunnuntai, 20.11.2011, 00:01

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

weatherc

Tottahan se on että nuo vanhemmat purnukat ei välttämättä maailman energiapiheimpiä ole, mutta mikään ei taida voittaa sitä tornimallista Pena tais olla kolmosta joka mulla oli pikatestissä joskus, siinä ei mitään kummallista ja sähköä se haukkas hulppeat 230 wattia muistaakseni. :D Joutas saman tien nurkkaan häppeämään mokomia lukemia ;)

Siinä kun ihmettelee itse purnukan sähkönsyöntiä niin ei sais myöskään unhohtaa niitä muita jota raksuttelee (aseman konsoli, reititin ym.), ne tekee nopeasti lähes saman verran lisää kulutusta. Ja, loppujen lopuksi, jos purkki syö 450 kWh/n 50€ vuodessa (n. 50w/h), niin ei se, ainakaan jos sähkölämmittäinen, rivarin taihikka omakotitalon laskua paljoakaan heilauttele. Ja joka tapauksessa olisi ainakin osa laitteista lähestulkoon aina päällä (kuten reititin). Ei paljoa kannata heittää vaikkapa 150€ uuteen purkkiin vain sen takia että "söis vähemmän sähköä", menee 3 vuotta ennenkun edes sen hinta on voitettu takaisin...

Toisaalta tuonkin pizzalaatikon hinta nyt ei päätä huimannut ja jos se raksuttaa noita sääsoftia edes kohtuullisesti niin täyttää virkansa :)
Wxsim ennusteen se näyttää takoavan kasaan 7 minuutissa, eikä mitä nyt koittanut seurata CPU:kaan kuolemaa huuda, vain kun uVNC auki niin prosentit hillu aika lähellä 100:aa. Muistiakin on jäljellä 300 KB nyt kun WD:stä nykyään on tullut varsin inhimillinen siiäkin (noin 38M).

weatherc

Laitetaan pikkanen väliraportti pizzalaatikolle, voipi olla avuksi jollekulle jota miettii millaista purkkia sääasema härveleineen tarvii  ;D

Purkissa tätänykyään 2.66 Ghz Pena 4 sekä 1.5 GB RAM ja käyttiksenä 32 bit XP SP3.
Yleisesti ottaen toiminut vallan mainiosti eikä onkelmia ollut (kop-kop).
Softia jotka siinä pyörii on aika nippu jotka lähes kaikki osaavat tavallaan olla raskaita, ainakin jossain kohtaa, eli:

- WD
- NexStorm + NSLog
- WASP2
- Apache webserveri (kerran minuutissa phphäkkyrä nappaa ip-kamerasta kuvan josta se tallentaa 2 versiota, sivulle menevä ja videota varten)
- FFMPEG (videoteko-softa, erittäin raskas, ajetaan 3 tunnin välein muistaakseni)
- WXSIM (erittäin raskas)
- Fling AutoFTP
- LogTemp
- SystemSheduler

;D

Snowi

Sen verran voisin tähän perään laittaat noista itse käyttämistäni koneista. Klaukkalan ulkopuolisilla koneilla on käytössä fit-PC2 tietokoneet ja tehoa niissä ei ole kuin 1.6Ghz(Atom Z530) ja muistia vain 1GB. Kiintolevyinä toimii kaikissa SSD-levyt. Koneet ovat toimineet loistavasti ja suoriutuvat kaikista niiden tehtävistä.

Koneissa on käytössä seuraavat ohjelmat:
- Weather Display
- Weatherlink
- WXSIM
- SystemScheduler
- Dimension 4
- Netlimiter 3
- Teamviewer 7
- VSPE
- Nexstorm + NSLog

Listassa varsinkin WXSIM on raskas sääennustetta tehdessään ja myöskin Weatherlinkin käyrien teko vie resursseja. WD ei myöskään tunnetusti täysin tyhjäkäynnillä toimi, joten myös siitä tulee vähän kuormaa. Lisäksi on sitten ukkostutkaohjelmat Nexstorm ja NSLog, jotka tosin ovat aika kevyitä ohjelmia. Mutta joka tapauksessa tämä kertoo siitä, että sääkonetta pyörittääkseen riittää hyvinkin tuollainen Atom 1.6Ghz kone  :). Tässä on vielä huomattavasti enemmän ohjelmia mitä ns. peruskäyttäjällä sääkoneessa olisi ja siitä huolimatta kone selviytyy hommistaan loistavasti. Tosin sääennusteen tekeminen vie noin kymmenisen minuuttia yhteensä, mutta olen pyrkinyt ajastamaan muut raskaammat prosessit niin, että eivät satu päällekkäin.

Eli ei kannata pelätä sitä, että riittääkö tehot, sillä todennäköisesti ne riittää. Tosin kaikki ylimääräinen kannattaa Windowsin tapauksessa ottaa pois päältä ja kaikki silmänkarkit myöskin pois päältä. Omissa koneissa on käytössä W7 32bit käyttikset ja olen karsinut niistä kaiken tarpeettoman. Itsellä on merkattu muistiin kaikki ne toimenpiteet mitä pitää uuden käyttiksen asennuksessa tehdä ja siihen apuna olen käyttänyt muun muassa näitä loistavia ohjeita http://www.computingunleashed.com/speed-up-windows-7-ultimate-guide-to.html  :)

weatherc

Juu, ei se mitään kovin hääviä purkkia tarvi. Mulla pyöris wnahassa läppärissä XP:llä jossa hikiset 256M muistia WD:kin ihan kiltisti kunhan ei muuta sillä tehnyt ;D

djmake

Lainaus käyttäjältä: Snowi - lauantai, 07.01.2012, 19:32
Sen verran voisin tähän perään laittaat noista itse käyttämistäni koneista. Klaukkalan ulkopuolisilla koneilla on käytössä fit-PC2 tietokoneet ja tehoa niissä ei ole kuin 1.6Ghz(Atom Z530) ja muistia vain 1GB. Kiintolevyinä toimii kaikissa SSD-levyt. Koneet ovat toimineet loistavasti ja suoriutuvat kaikista niiden tehtävistä.

elätä sitä, että riittääkö tehot, sillä todennäköisesti ne riittää. Tosin kaikki ylimääräinen kannattaa Windowsin tapauksessa ottaa pois päältä ja kaikki silmänkarkit myöskin pois päältä. Omissa koneissa on käytössä W7 32bit käyttikset ja olen karsinut niistä kaiken tarpeettoman.

Itse en ole kokenut mitenkään tarpeelliseksi edes harkita tuota seiskaa. Kaikki tarpeellinen pyörii XP:n päällä, vie vähemmän levytilaa ja on muutenkin kevyempi. Tosin sama pätee siihenkin, mitä tuossa mainitsit. Eli ylimääräiset kannattaa karsia pois. Siitä tosin on monenlaista mielipidettä, saavuttaako sillä miten paljon hyötyä vaiko ei mitään. Mutta toisaalta ei kuitenkaan ole kyse isostakaan vaivasta, enkä muutenkaan halua mihinkään koneelle pyörimään mitään täysin turhaa, ylimääräistä palikkaa. Saati sitten kysymättä päivittyviä juttuja.

Niin joo, koneena on 1,2 gigan pena kolmosella varustettu sen aikakauden business-sarjalainen pikkuläppäri. Muistia tällähetkellä 768 ja levyä tais olla 30 gigaa. Toimii ihan mainiosti kaikki itsellä tarpeellinen, eikä vie sähköäkään paljon, vaikkakin tuollainen atom-pohjainen olisi helposti vielä taloudellisempi. Toisaalta hankintakustannus on jokseenkin nolla, niin sillähän se tasaantuu. Takuutahan vanhalla ei tietysti ole, mutta mikään ei estä hankkimasta varakappaletta. Tällöin saa heti homman takaisin tulille. Eikä se takuukaan tunnu sitä tarkoittavan, etteikö homma ottaisi kuukautta aikaa.

SSD tekee helposti monessa systeemissä lisänopeutta, mutta eipä tuo normaalikaan kiinto ole suuremmin murhe ollut. Siitäkin voidaan olla montaa mieltä, kumpi loppupeleissä on luotettavampi. Normilevyjen takuista pari suurta pudotti kyllä juuri vuosia ihan reippaasti pois, joten luvassa voi ainakin uusissa olla todellista kuraa. Toisaalta SSD-puolella on ollut monenlaista lastentautia.
Hybridi kiinnostaisi kyllä. Saisi molempien hyvät puolet samassa paketissa, mutta nykyisellä hintatasolla saa vielä olla. Toisaalta normaalienkin kiintojen hinnat ovat "vähän" nousseet.

Snowi

Lainaus käyttäjältä: djmake - sunnuntai, 08.01.2012, 19:52
Itse en ole kokenut mitenkään tarpeelliseksi edes harkita tuota seiskaa. Kaikki tarpeellinen pyörii XP:n päällä, vie vähemmän levytilaa ja on muutenkin kevyempi. Tosin sama pätee siihenkin, mitä tuossa mainitsit. Eli ylimääräiset kannattaa karsia pois. Siitä tosin on monenlaista mielipidettä, saavuttaako sillä miten paljon hyötyä vaiko ei mitään.

Tuo on toisaalta pakonkin sanelema juttu, sillä xp:ta ei enää myydä ollenkaan. Tällöin ainoaksi vaihtoehdoksi jää Windows 7 ja Linux. Mac-koneita en viitsi sääkoneisiin edes laskea. Linux puoli taas ei ole itselle niin tuttu + todennäköisesti joudut kikkailemaan joidenkin ohjelmien kanssa, joten windows on varmempi ratkaisu. Tietenkin voisi piraattina hankkia, mutta niin ei en kyllä noille sääkoneille ole tekemässä.

Mutta tuossa olen eri mieltä, että vaikuttaako karsiminen vai ei. Ero oli aivan selvä kun testasin windows 7:aa perusnäkymän kanssa ja karsitulla näkymällä, joka näyttää aivan win95:lta. Kone myös käynnistyi selvästi nopeammin kuin perusversio. Itse karsin siis kaiken välttämättömän, aina äänistä aero-käyttöliittymään. Tärkeimpiä on ainakin aero-käyttöliittymän poistaminen, perus yksivärinen taustakuva, search-toiminnon poistaminen ja monia muita pikku säätöjä.

LainaaSSD tekee helposti monessa systeemissä lisänopeutta, mutta eipä tuo normaalikaan kiinto ole suuremmin murhe ollut. Siitäkin voidaan olla montaa mieltä, kumpi loppupeleissä on luotettavampi. Normilevyjen takuista pari suurta pudotti kyllä juuri vuosia ihan reippaasti pois, joten luvassa voi ainakin uusissa olla todellista kuraa. Toisaalta SSD-puolella on ollut monenlaista lastentautia.
Hybridi kiinnostaisi kyllä. Saisi molempien hyvät puolet samassa paketissa, mutta nykyisellä hintatasolla saa vielä olla. Toisaalta normaalienkin kiintojen hinnat ovat "vähän" nousseet.

SSD:t ovat vielä suhteellisen tuore tapaus, mutta kyllä niiden luotettavuus on jo nyt ollut hyvällä tasolla. Jo pelkästään liikkuvien osien poistuminen on iso juttu. Itsellä on vuosien varrella mennyt niin monta tavallista kiintolevyä, että niitä en tarkoituksella sellaisiin sääkoneisiin pistä, joihin en pääse itse käsiksi kovinkaan helposti ja vaihtaminen olisi työlästä. Myös vähäinen sähkönkulutus on plussaa. Aikoinaan meni varsinkin IBM:n kiintolejyvä ja myöhemmin Samsungin. Nykyään onkin ollut käytössä pääasiassa Seagaten kovoja.
SSD puolella on tosiaan viime aikoina ollut ongelmia joidenkin mallia kanssa, mutta olen pyrkinyt välttämään niitä tapauksia.

Joo on kyllä noiden perus kovojen hinnat nousseet aivan pilviin. Hinta on oikeestaan tuplaantunut mitä se oli vielä vähän aika sitten. En ole asiaa juuri seurannut, mutta syynä tuolle taitaa olla noi Thaimaan tulvat. Toivottavasti hinnat palaavat takaisin "normaalitasoon", sillä nykyisillä hinnoille ei kauheasti houkuttele peruskovojen ostaminen.

weatherc

LainaaJoo on kyllä noiden perus kovojen hinnat nousseet aivan pilviin. Hinta on oikeestaan tuplaantunut mitä se oli vielä vähän aika sitten. En ole asiaa juuri seurannut, mutta syynä tuolle taitaa olla noi Thaimaan tulvat. Toivottavasti hinnat palaavat takaisin "normaalitasoon", sillä nykyisillä hinnoille ei kauheasti houkuttele peruskovojen ostaminen.
Luin jossain vaiheessa tuolta webhostingfoorumilta että peruskovojen tuotanto oli käytännössä kokonaan seis yhdessä vaiheessa (ja voi olla vieläkin) noiden tulvien takia ja niistä tulee tänä vuonna olemaan pulaa ellei joiltain osin peräti täysin loppumaankin ja hinnat ovat sen mukaiset. Joku noista isommista serveritaloista oli saanut piiitkän odotuksen jälkeen vain murto-osan tilaamastaan määrästä.

djmake

Lainaus käyttäjältä: Snowi - sunnuntai, 08.01.2012, 22:06
Lainaus käyttäjältä: djmake - sunnuntai, 08.01.2012, 19:52
Itse en ole kokenut mitenkään tarpeelliseksi edes harkita tuota seiskaa. Kaikki tarpeellinen pyörii XP:n päällä, vie vähemmän levytilaa ja on muutenkin kevyempi. Tosin sama pätee siihenkin, mitä tuossa mainitsit. Eli ylimääräiset kannattaa karsia pois. Siitä tosin on monenlaista mielipidettä, saavuttaako sillä miten paljon hyötyä vaiko ei mitään.

Tuo on toisaalta pakonkin sanelema juttu, sillä xp:ta ei enää myydä ollenkaan. Tällöin ainoaksi vaihtoehdoksi jää Windows 7 ja Linux. Mac-koneita en viitsi sääkoneisiin edes laskea. Linux puoli taas ei ole itselle niin tuttu + todennäköisesti joudut kikkailemaan joidenkin ohjelmien kanssa, joten windows on varmempi ratkaisu. Tietenkin voisi piraattina hankkia, mutta niin ei en kyllä noille sääkoneille ole tekemässä.

Sama se itselläkin on. Tuon yhden voi jättää pois laskuista ja Linux tuntuu kuitenkin välillä turhan vieraalta, vaikka sen kanssa koittaakin välillä puuhata yhtä ja toista.

Mitä siihen piraattiin tulee, niin useammalla koneella on korkattu versio tai oikeammin siis virallinen versio mutta seriaali netistä ja sopivat palikat perään. Syyllinen siihen on kyllä microsoft itse. Vanhempia koneita kuitenkin jonkin verran, niissä xp ja päällä lisenssitarrat. Mutta kun lisenssiin sopivan median etsiminen on niin tuskaisen vaikeaa. Joskus tosin tulee vaihdettua seriaali asennuksen jälkeen siihen viralliseen. Jostain käsittämättömästä syystä yleensä kelpaa silloin ja homma toimii, vaikkei asentaessa kelpaakkaan. Ja toisaalta korkattuna versiona ei ehdota mitään aitoustarkistusten asentamista ties monettako kertaa. Jollei sellaisten osalta riitä kerta, niin netistä työkalut ja sitten riittää. Näin on mm tässä koneessa, jolla kirjoitan. Ostettu lisenssi ja alkuperäiseltä medialta asennettuna. Mutta alkoi aikaa sitten nyppiä se aitoustarkistusen tyrkyttäminen. Olen nimittäin ihan varma ainakin itse, ettei kukaan ole käynyt tätä(kään) konetta asentamassa uudelleen toisella versiolla tms.
Näin siis pro-version lisensseillä. Se nyt toki on selvä, ettei homen lisenssi prohon sopisi.

Lisenssitarrojahan ei saisi siirtää koneesta toiseen, ei myydä, eikä oikein mitään muutakaan. Paitsi, että Suomessa tilanne ei olekkaan ihan niin. Eli jollei perinteistä paperilisenssiä löydä, niin kyllähän noita tarroja ainakin romuksi menevistä koneista saa. Asiasta ollaan varmaan montaa mieltä, mutta lisenssi on kuitenkin kerran maksettu ja jos se on käytössä yhdessä koneessa, niin ollaan kaukana piraatista.

Lainaa
Mutta tuossa olen eri mieltä, että vaikuttaako karsiminen vai ei. Ero oli aivan selvä kun testasin windows 7:aa perusnäkymän kanssa ja karsitulla näkymällä, joka näyttää aivan win95:lta. Kone myös käynnistyi selvästi nopeammin kuin perusversio. Itse karsin siis kaiken välttämättömän, aina äänistä aero-käyttöliittymään. Tärkeimpiä on ainakin aero-käyttöliittymän poistaminen, perus yksivärinen taustakuva, search-toiminnon poistaminen ja monia muita pikku säätöjä.

Niin siis jos se ei tuolta aikaisemmasta selvinnyt, niin itse harrastan tuota turhan tauhkan siivoamista poikkeuksetta jokaisessa koneessa. Sensijaan joka ainoa kerta, kun netissä osuu silmään ohjetta näihin keventelyihin, niin siellä on iso ryhmä porukkaa kertomassa, miten ei ole mitään hyötyä ja ainoastaan rikkoo käyttiksen tms. Mutta vaikkei juurikaan vaikuttaisi, niin miksi edes silti pitäisi taustalla pyörittää jotain turhakkeita?
Tuo search/pikahaun indeksointi on yksi niitä, mitä en ole tajunnut koskaan. Miksi ihmeessä moinen turhake on oltava oletuksena päällä? Sama muutamien muiden asioiden osalta. Enkä myöskään voi sietää ohjelmia, jotka tunkevat itsensä mitään kysymättä automaattisesti käynnistyviksi. En todellakaan ainakaan itse tarvitse taustalla mitään sellaisia ohjelmia, mitä mahdollisesti käytän ehkä joka toinen kuukausi tms. Yhtä vähän haluan yhdenkään ohjelman päivittävän yhtään mitään varsinkaan kysymättä.

Lainaa
LainaaSSD tekee helposti monessa systeemissä lisänopeutta, mutta eipä tuo normaalikaan kiinto ole suuremmin murhe ollut. Siitäkin voidaan olla montaa mieltä, kumpi loppupeleissä on luotettavampi. Normilevyjen takuista pari suurta pudotti kyllä juuri vuosia ihan reippaasti pois, joten luvassa voi ainakin uusissa olla todellista kuraa. Toisaalta SSD-puolella on ollut monenlaista lastentautia.
Hybridi kiinnostaisi kyllä. Saisi molempien hyvät puolet samassa paketissa, mutta nykyisellä hintatasolla saa vielä olla. Toisaalta normaalienkin kiintojen hinnat ovat "vähän" nousseet.

SSD:t ovat vielä suhteellisen tuore tapaus, mutta kyllä niiden luotettavuus on jo nyt ollut hyvällä tasolla. Jo pelkästään liikkuvien osien poistuminen on iso juttu. Itsellä on vuosien varrella mennyt niin monta tavallista kiintolevyä, että niitä en tarkoituksella sellaisiin sääkoneisiin pistä, joihin en pääse itse käsiksi kovinkaan helposti ja vaihtaminen olisi työlästä. Myös vähäinen sähkönkulutus on plussaa.

Liikkuvia osia ei tosiaan ole, mutta vastapainona varsinkin ensimmäiset sarjat kestivät kovin rajoitetun määrän kirjoituskertoja. Koko ajan mennään toki eteenpäin, laatu paranee, hinnat laskevat jne.
Hajonnut on kyllä itselläkin tavallisia levyjä, mutta mitä olen tutuilta kommentteja ja kokemuksia kuunnellut, niin osalla on ollut samanlaista SSD:tä raidissakin ja molemmat menneet jne. Eli on niissäkin vikoja, joskin sama pätee, mikä perinteistenkin kanssa. Osa on parempia ja osa huonompia.

Sähkönkulutusta ei moni ajattele, mutta tietyissä käytössä sillä on merkitystä. Toisaalta koon huomioiden pitäisi verrata 2,5" levyä ja SSD:tä. Näiden välillä kulutusero on pienempi. Itse tosiaan odottelen järkihintaisia hybridejä. Vaikuttaisi tällähetkellä parhaalta vaihtoehdolta. Pöytäkoneeseen toki voi laittaa molemmat, mutta läppäriin tai muuhun 2,5" levyä kaipaavaan ei oikein.

Lainaa
Aikoinaan meni varsinkin IBM:n kiintolejyvä ja myöhemmin Samsungin. Nykyään onkin ollut käytössä pääasiassa Seagaten kovoja.

Seagatea itselläkin on ollut käytössä oikeastaan alusta asti. Ibariin harhautui aikanaan ja niitä sitten menikin. Vuoteen ehti hyvin pari kertaa vaihtamaan. Tosin nythän osa S:n takuista putosi jopa viidestä yhteen vuoteen. Ei välttämättä tiedä hyvää.

Lainaa
SSD puolella on tosiaan viime aikoina ollut ongelmia joidenkin mallia kanssa, mutta olen pyrkinyt välttämään niitä tapauksia.

Ajatus on, että enemmän tuolla isommissa / nopeammissa on niitä ongelmia ollut ja nuo pienemmän "peruslevyt" ovat jo tätänykyä ihan toimivia. Mutta väkisin tulee mieleen toivoton kiire saada uutta markkinoille. Kiintolevy on kuitenkin toteutustekniikastaan riippumatta se osa, jonka hajoaminen tuottaa yleensä eniten harmaita hiuksia.

Lainaus käyttäjältä: weatherc - maanantai, 09.01.2012, 00:01
LainaaJoo on kyllä noiden perus kovojen hinnat nousseet aivan pilviin. Hinta on oikeestaan tuplaantunut mitä se oli vielä vähän aika sitten. En ole asiaa juuri seurannut, mutta syynä tuolle taitaa olla noi Thaimaan tulvat. Toivottavasti hinnat palaavat takaisin "normaalitasoon", sillä nykyisillä hinnoille ei kauheasti houkuttele peruskovojen ostaminen.
Luin jossain vaiheessa tuolta webhostingfoorumilta että peruskovojen tuotanto oli käytännössä kokonaan seis yhdessä vaiheessa (ja voi olla vieläkin) noiden tulvien takia ja niistä tulee tänä vuonna olemaan pulaa ellei joiltain osin peräti täysin loppumaankin ja hinnat ovat sen mukaiset. Joku noista isommista serveritaloista oli saanut piiitkän odotuksen jälkeen vain murto-osan tilaamastaan määrästä.

Pitäisi kaivaa noita uutisia. Mielestäni taannoin uutisoitiin tämän vuoden tuotannon olevan 30% kysyntää pienempi ja palautuminen normaaliin ottaisi aikaan ainakin vuoden loppuun. Ja juurikin tulvien takia näitä ongelmia on. Näkyy kyllä muuallakin, mutta levyissä todella hyvin. Osa malleista on ylittänyt jo tuplahinnankin ja saatavuus on luvattoman heikkoa.
Tässä on vaan se vaara, ettei hintataso palaakkaan tulvia edeltäneelle tasolle. Suuri osa levyistä tulee kuitenkin kahdelta toimijalta, joten kilpailua ei loputtomasti ole. Jos kauppa käy paremmallakin katteella, niin kannattaako hintoja laskea?

Snowi

Itse en mikään täysin puhdas pulmunen ole noiden piraattien suhteen, mutta nykyään on pelkkiä virallisia OEM-versioita. Ikinä en ole ostanut muita kuin OEM-versioita, sillä ne normiversiot ovat niin tolkuttoman kalliita, että olen jättänyt ne suosiolla kaupan hyllylle. Tosin omassa käyttökoneessa on muistaakseni lähes aina ollut virallinen versio, mutta muutamilla tutuilla on noita piraatteja ollut.
Noissa sääkoneissa ei voi edes ajatella muita kuin virallisia versioita, sillä ovathan ne oikeastaan tuon perustamani yrityksen omaisuutta ja koneet laitetaan vielä ulkopuolisten ihmisten verkkoihin kiinni, joten ei siinä voi sanoa "että joo piraattiversio se on se joka siellä pyörii" :)

Lainaus käyttäjältä: djmake - maanantai, 09.01.2012, 00:46
Niin siis jos se ei tuolta aikaisemmasta selvinnyt, niin itse harrastan tuota turhan tauhkan siivoamista poikkeuksetta jokaisessa koneessa. Sensijaan joka ainoa kerta, kun netissä osuu silmään ohjetta näihin keventelyihin, niin siellä on iso ryhmä porukkaa kertomassa, miten ei ole mitään hyötyä ja ainoastaan rikkoo käyttiksen tms. Mutta vaikkei juurikaan vaikuttaisi, niin miksi edes silti pitäisi taustalla pyörittää jotain turhakkeita?

Itsekään en tykkää yhtään noista taustalla pyörivistä turhista ohjelmista ja sellaisia ei pitäisikään noissa sääkoneissa olla ollenkaan. Niitähän saattaa noissa valmiissa tietokonepaketeissa tulla riesaksi asti ja saattavat olla vielä hyvinkin raskaita tekeleitä. Itsellä ei tuota ongelmaa ollut, sillä aloitin kokonaan puhtaalta pöydältä.

Tärkeä asia tässä optimoinnissa on noiden turhien "Palveluiden" poistaminen käytöstä. Noita pääsee muuttamaan kun painaa WIN+R ja kirjoittaa services.msc, mutta tässä kannattaa ehdottomasti olla tarkkana sen suhteen mitä disabloi, muuten saattaa mennä täysin juntturaan koko kone. Tuolta saa muun muassa searchin pois päältä, mutta sen saa myös ihan tuolta käyttöliittymästäkin pois.

LainaaTuo search/pikahaun indeksointi on yksi niitä, mitä en ole tajunnut koskaan. Miksi ihmeessä moinen turhake on oltava oletuksena päällä? Sama muutamien muiden asioiden osalta. Enkä myöskään voi sietää ohjelmia, jotka tunkevat itsensä mitään kysymättä automaattisesti käynnistyviksi. En todellakaan ainakaan itse tarvitse taustalla mitään sellaisia ohjelmia, mitä mahdollisesti käytän ehkä joka toinen kuukausi tms. Yhtä vähän haluan yhdenkään ohjelman päivittävän yhtään mitään varsinkaan kysymättä.

Search indeksointi on tosiaan aika raskas ominaisuus ja se on tärkeä ottaa pois päältä jos nopeutta haluaa. Mutta käyttökoneessa, jossa ehkä riittää enemmän puhtia, niin siinä Windows 7:n haku on aivan loistava ominaisuus ja toimii erinomaisesti. Itse käytän hakua käyttökoneessakin yllättävänkin paljon. Sen käyttäminen on helppoa ja nopeaa. Tuossa suhteessa parannus XP:een on huomattava.

LainaaLiikkuvia osia ei tosiaan ole, mutta vastapainona varsinkin ensimmäiset sarjat kestivät kovin rajoitetun määrän kirjoituskertoja. Koko ajan mennään toki eteenpäin, laatu paranee, hinnat laskevat jne.
Hajonnut on kyllä itselläkin tavallisia levyjä, mutta mitä olen tutuilta kommentteja ja kokemuksia kuunnellut, niin osalla on ollut samanlaista SSD:tä raidissakin ja molemmat menneet jne. Eli on niissäkin vikoja, joskin sama pätee, mikä perinteistenkin kanssa. Osa on parempia ja osa huonompia.

Noissa uudemmissa on tosiaan noita ongelmia ollut ja sen takia olenkin ostanut vähän vanhempia levyjä sääkoneisiin. Ei sillä nopeudella muutenkaan ole niissä kauheasti merkitystä, sillä itsekseen ne siellä pääasiassa pyörivät. Käyttökoneessa on puolestaan Intelin "vanha" 80GB mallinen SSD ja hyvin on toiminut jo noin kolmen vuoden ajan.

LainaaSähkönkulutusta ei moni ajattele, mutta tietyissä käytössä sillä on merkitystä. Toisaalta koon huomioiden pitäisi verrata 2,5" levyä ja SSD:tä. Näiden välillä kulutusero on pienempi. Itse tosiaan odottelen järkihintaisia hybridejä. Vaikuttaisi tällähetkellä parhaalta vaihtoehdolta. Pöytäkoneeseen toki voi laittaa molemmat, mutta läppäriin tai muuhun 2,5" levyä kaipaavaan ei oikein.

Itselle sähkönkulutus on ollut tärkeä kriteeri noissa ulkopuolisissa koneissa, sillä tässäkin pitää ottaa huomioon se, että kone tulee ulkopuoliseen verkkoon kiinni ja silloin sen olisi hyvä viedä mahdollisimman vähän virtaa. Mittauksessa koneen keskikulutukseksi sain 6W ja ukkostutka oli myöskin 6W, eli yhteensä 12W. Tosin sääaseman konsolin virrankulutusta en ole vielä mitannut, mutta en usko sen hirmuinen olevan. Mutta kuten sanoit, vertailu pitäisi tehdä muihin 2,5" levyihin nähden ja silloin SSD:n etu ei mikään hirmuinen ole. Tässä pitää vielä mainita se, että SSD:n ansiosta sain koneesta vielä täysin äänettömän, sillä siinä ei ole ainuttakaan liikkuvaa osaa  :). Sillä ikinä ei tiedä sitä minkälaiseen ympäristöön kone sitten kohteessa tulee, joten äänettömyys silloin myöskin hyvä ominaisuus. Tampereen ukkostutkan kone sijaitsee makuuhuoneessa ja kuulemma äänellinen kone ei olisi heille tullut kysymykseen :)

Lainaa
Seagatea itselläkin on ollut käytössä oikeastaan alusta asti. Ibariin harhautui aikanaan ja niitä sitten menikin. Vuoteen ehti hyvin pari kertaa vaihtamaan. Tosin nythän osa S:n takuista putosi jopa viidestä yhteen vuoteen. Ei välttämättä tiedä hyvää.

Ai ovat menneet tiputtamaan takuita? Itse en ole alaa hirmuisen tarkasti viime aikoina seurannut ja sen takia en ollut asiasta tietoinen. Muistaakseni itsellä on ainakin kolmen vuoden takuu noissa omissa levyissä. Vuoden takuu on aika lyhyt ja se ei todellakaan tiedä hyvää.

djmake

Lainaus käyttäjältä: Snowi - maanantai, 09.01.2012, 01:43
Itse en mikään täysin puhdas pulmunen ole noiden piraattien suhteen, mutta nykyään on pelkkiä virallisia OEM-versioita. Ikinä en ole ostanut muita kuin OEM-versioita, sillä ne normiversiot ovat niin tolkuttoman kalliita, että olen jättänyt ne suosiolla kaupan hyllylle. Tosin omassa käyttökoneessa on muistaakseni lähes aina ollut virallinen versio, mutta muutamilla tutuilla on noita piraatteja ollut.

Siinähän se on yksi syy, miksi xp pysyy ainakin vanhemmassa raudassa itselläni. Normia versiota ainakaan osta, on sitä hintaa niin tautisen paljon. Toisaalta OEM maksaa sekin rahaa, joten ihan turhanpäiten ei viitsi. En oikein näe mieltä vaikkapa tuota sääkonetta tai sen varakappaletta päivittää, toisaalta eipä tehojen puolesta ole edes järkevää. Sama pätee kyllä moneen muuhunkin softaan. Miksi maksaa päivityksestä, jollei sille ole oikeaa ja todellista tarvetta.
Tietysti niiden piraattien merkitys vähenee aikaa myöden, kun tulee uutta versiota tilalle. Mutta toisaalta se myös ruokkii sitä piraattikäyttöä. Ei windows ole ainoa ohjelma, josta osa tarvitsee vanhempia versioita ja jollei niitä saa rahalla, niin eipä vaihtoehtoja juuri ole. Onneksi ilmaisten osalta on filehippon tyylisiä palveluita, niidenkin kanssa on monta kertaa päätään saanut lyödä seinään, kun uusin versio ei olekkaan toiminut tms.

Ai niin joo... Mitäs versiota seiskasta käytät noissa sääkoneissa?

Lainaa
Noissa sääkoneissa ei voi edes ajatella muita kuin virallisia versioita, sillä ovathan ne oikeastaan tuon perustamani yrityksen omaisuutta ja koneet laitetaan vielä ulkopuolisten ihmisten verkkoihin kiinni, joten ei siinä voi sanoa "että joo piraattiversio se on se joka siellä pyörii" :)

Näinhän se menee. Jossakin paikoissa on pakko olla virallinen ja lisenssien kanssa olla tarkkana. Samoin niiden ohjelmien osalta, millä tekee palkkatyötä tai yrityksen hommia. Miettimäänhän näitäkin välillä joutuu.
Kotona taas en ainakaan itse jaksa nähdä vaivaa sen osalta, missä koneessa on netistä napattu seriaali ja missä virallinen. Lisenssitarroja löytyy kuitenkin varmuudella muutama enemmän, mitä koneita, joissa winkkari pyörii.

Lainaa
Lainaus käyttäjältä: djmake - maanantai, 09.01.2012, 00:46
Niin siis jos se ei tuolta aikaisemmasta selvinnyt, niin itse harrastan tuota turhan tauhkan siivoamista poikkeuksetta jokaisessa koneessa. Sensijaan joka ainoa kerta, kun netissä osuu silmään ohjetta näihin keventelyihin, niin siellä on iso ryhmä porukkaa kertomassa, miten ei ole mitään hyötyä ja ainoastaan rikkoo käyttiksen tms. Mutta vaikkei juurikaan vaikuttaisi, niin miksi edes silti pitäisi taustalla pyörittää jotain turhakkeita?

Itsekään en tykkää yhtään noista taustalla pyörivistä turhista ohjelmista ja sellaisia ei pitäisikään noissa sääkoneissa olla ollenkaan. Niitähän saattaa noissa valmiissa tietokonepaketeissa tulla riesaksi asti ja saattavat olla vielä hyvinkin raskaita tekeleitä. Itsellä ei tuota ongelmaa ollut, sillä aloitin kokonaan puhtaalta pöydältä.

Jostain kummallisesta syystä näkee yleensä punaista, kun joutuu tekemisiin jonkin valmiin paketin kanssa. Ja varsinkin jokunen vuosi sitten, kun  läppäreitä myytiin 256 muistilla. Ihan kiva, kun nämä "pakolliset" vakiosoftat vievät muistia niin paljon, että koneessa oleva ei riitä läheskään edes niihin. Toisaalta eipä olisi varmaan tuplakaan riittänyt silloin, saati nykyään.
Puhtaalta itsekin pyrin aina aloittamaan, mutta aina sekään ei auta. Siis mitä useamman ohjelman asentaa, sitä varmimmin joku tunkee itsensä serviceksi ja joku muu taas jonnekkin muualle jne. Jo pelkästään näiden ns pakollisten roskien tyyliin java, flash jne asentaminen tuottaa useamman palikan tausta-ajoon. Eikä se pelasta ainakaan omasta mielestäni mitään, vaikkei muistia/prosutehoa paljoa söisikään. Omalla tuurillani olen jossain toisella puolella Suomea, kun jokin tuollainen imasee päivitykset kyselemättä, haluaa bootata koneen ja kilahtaa siihen tms.

Lainaa
Tärkeä asia tässä optimoinnissa on noiden turhien "Palveluiden" poistaminen käytöstä. Noita pääsee muuttamaan kun painaa WIN+R ja kirjoittaa services.msc, mutta tässä kannattaa ehdottomasti olla tarkkana sen suhteen mitä disabloi, muuten saattaa mennä täysin juntturaan koko kone. Tuolta saa muun muassa searchin pois päältä, mutta sen saa myös ihan tuolta käyttöliittymästäkin pois.

Tuoltahan niitä tosiaan löytyy. Eikä se varovaisuuskaan tosiaan pahasta ole. Kaikkea ei pidä mennä sammuttamaan, tosin ihan kaikkea ei edes saa sammumaan.
Ja vaikka osan saa muutakin kautta, niin tuolta itse noita sammuttelen. Jotain saisi muualtakin, mutta helpompi tuon kautta oikeastaan on. Muutamaa erikoistapausta varten on sitten bat-filu, mikä käynnistää/sammuttaa tarpeelliset. Ei tarvitse pitää aina päällä niitä, mitä tarvitsee vain joskus. Siihenkään ei oikein anneta suoraan työkaluja, mutta meneehän se tuollakin mallilla ihan sujuvasti.

Lainaa
LainaaTuo search/pikahaun indeksointi on yksi niitä, mitä en ole tajunnut koskaan. Miksi ihmeessä moinen turhake on oltava oletuksena päällä? Sama muutamien muiden asioiden osalta. Enkä myöskään voi sietää ohjelmia, jotka tunkevat itsensä mitään kysymättä automaattisesti käynnistyviksi. En todellakaan ainakaan itse tarvitse taustalla mitään sellaisia ohjelmia, mitä mahdollisesti käytän ehkä joka toinen kuukausi tms. Yhtä vähän haluan yhdenkään ohjelman päivittävän yhtään mitään varsinkaan kysymättä.

Search indeksointi on tosiaan aika raskas ominaisuus ja se on tärkeä ottaa pois päältä jos nopeutta haluaa. Mutta käyttökoneessa, jossa ehkä riittää enemmän puhtia, niin siinä Windows 7:n haku on aivan loistava ominaisuus ja toimii erinomaisesti. Itse käytän hakua käyttökoneessakin yllättävänkin paljon. Sen käyttäminen on helppoa ja nopeaa. Tuossa suhteessa parannus XP:een on huomattava.

Itse en ole koskaan ollut oikein sinut noiden hakujen kanssa ja mitä suurimmalta osin ainoastaan turhaa resurssien käyttöä. Mutta tottahan se indeksi syntyy sellaisessa koneessa, mikä on osan aikaa oikeasti käyttämättä, eikä ylimääräinen raksuttelu haittaa muuta toimintaa. Sääkone tai vastaava ei sellainen tietenkään ole, eikä siellä muutenkaan tuollaista ominaisuutta pitäisi tarvita.

Lainaa
LainaaLiikkuvia osia ei tosiaan ole, mutta vastapainona varsinkin ensimmäiset sarjat kestivät kovin rajoitetun määrän kirjoituskertoja. Koko ajan mennään toki eteenpäin, laatu paranee, hinnat laskevat jne.
Hajonnut on kyllä itselläkin tavallisia levyjä, mutta mitä olen tutuilta kommentteja ja kokemuksia kuunnellut, niin osalla on ollut samanlaista SSD:tä raidissakin ja molemmat menneet jne. Eli on niissäkin vikoja, joskin sama pätee, mikä perinteistenkin kanssa. Osa on parempia ja osa huonompia.

Noissa uudemmissa on tosiaan noita ongelmia ollut ja sen takia olenkin ostanut vähän vanhempia levyjä sääkoneisiin. Ei sillä nopeudella muutenkaan ole niissä kauheasti merkitystä, sillä itsekseen ne siellä pääasiassa pyörivät. Käyttökoneessa on puolestaan Intelin "vanha" 80GB mallinen SSD ja hyvin on toiminut jo noin kolmen vuoden ajan.

Pitää olla todella nopea kone ja nopea väylä saadakseen niistä nopeimmista täyden hyödyn irti. Ja onhan niissä toki sitä hintaakin aika reilusti vielä toistaiseksi. Päälliskauppaan sitten noita ongelmia.
Liekö normien levyjen pula vaikuttavan hinnan osalta mihin suuntaan. Toivoa sopii, ettei ainakaan pukata mahdollisimman nopeasti tavaraa ulos laadusta välittämättä. Toisaalta noiden "perusmallien" hintatason voisi olettaa laskevan ja sehän olisi pelkästään hyvä asia tuollaista sääkonekäyttöä ja montaa muutakin silmälläpitäen. Ei läheskään jokaisessa käytössä ole mitään tarvetta niille nopeimmille levyille, eikä tilaakaan välttämättä tarvitse olla teratolkulla ainakaan SSD:nä.

Lainaa
LainaaSähkönkulutusta ei moni ajattele, mutta tietyissä käytössä sillä on merkitystä. Toisaalta koon huomioiden pitäisi verrata 2,5" levyä ja SSD:tä. Näiden välillä kulutusero on pienempi. Itse tosiaan odottelen järkihintaisia hybridejä. Vaikuttaisi tällähetkellä parhaalta vaihtoehdolta. Pöytäkoneeseen toki voi laittaa molemmat, mutta läppäriin tai muuhun 2,5" levyä kaipaavaan ei oikein.

Itselle sähkönkulutus on ollut tärkeä kriteeri noissa ulkopuolisissa koneissa, sillä tässäkin pitää ottaa huomioon se, että kone tulee ulkopuoliseen verkkoon kiinni ja silloin sen olisi hyvä viedä mahdollisimman vähän virtaa. Mittauksessa koneen keskikulutukseksi sain 6W ja ukkostutka oli myöskin 6W, eli yhteensä 12W. Tosin sääaseman konsolin virrankulutusta en ole vielä mitannut, mutta en usko sen hirmuinen olevan.

Pakko myöntää, että pienellä kulkee. Ja tuollaisia lukemia näkisi mielellään enemmänkin näiden "tää uus näytönohjain vie tarttee kilowatin powerin" sijasta. Omassakin käytössä jokainen watti säästöä on kotiinpäin. Kohtuullisen hyvänä perusteena voi käyttää 24/7-käytössä euro/watti/vuosi. Eli watin säästö ei paljon tee, mutta viidellä koneella 10 wattia konetta kohden säästöä on jo 50e vuodessa. Kyllä sitä miettii, vaikka omissa nurkissa koneita pitääkin.

En jaksa muistaa, enkä lähtenyt leikkimään tuolla sääkoneella tässäkohtaa, mutta kokeilin nopeasti toisella samanlaisella. Normaalisti on tietysti näyttö kiinni, mutta tuossa varakappaleessa on testimielessä xubuntu, eikä se osaa sammuttaa näyttöä. Näytön kirkkaus minimissä mittari näyttää 13 wattia pomppien välillä 17 wattiin, kuormaa jokseenkin saman verran prosenteissa. Rasituksessa tietysti enemmän, 19-22 wattia äkkiseltään katsottuna. Toisaalta pitäisi mitata pidemmän ajanjakson kulutus ja keskiarvottaa siitä. Tuplat kuitenkin tai vähän reilukin näin nopeasti katsoen. Toisaalta puiden lisäksi menee sähköä lämmitykseen, niin koko vuodelle ei voi ainakaan itse noita kulutuksia pelkäksi hukkaanmeneväksi laskea ja meneehän sitä sähköä muutenkin.

Kun kerran olet noihin virtapiheihin tutustunut, niin laitahan jossakinkohtaa tänne tai vaikka yv:llä vähän dataa tyyliin mistä, millä hintaa jne. Jos vaikka joskus malttaisi hommata pariin juttuun.

Lainaa
Mutta kuten sanoit, vertailu pitäisi tehdä muihin 2,5" levyihin nähden ja silloin SSD:n etu ei mikään hirmuinen ole. Tässä pitää vielä mainita se, että SSD:n ansiosta sain koneesta vielä täysin äänettömän, sillä siinä ei ole ainuttakaan liikkuvaa osaa  :). Sillä ikinä ei tiedä sitä minkälaiseen ympäristöön kone sitten kohteessa tulee, joten äänettömyys silloin myöskin hyvä ominaisuus. Tampereen ukkostutkan kone sijaitsee makuuhuoneessa ja kuulemma äänellinen kone ei olisi heille tullut kysymykseen :)

Makuuhuoneessa itselläkin on tätä konepuolta. Jostain kummallisesta syystä ei mikään pöytäkone hurise 24/7 ja läppäripuolellakaan ei käytetä mitään betonimyllyä. Ei nimittäin jaksa kuunnella. Levyn raksutus ei oikeastaan isommin häiritse, mutta tuuletin kylläkin. Siitä olisi kiva päästä eroon. Tai tasaisesti pyöriessään ei isoa ääntä pidä, mutta nämä flashit ja kumppanit... Jättää selaimen auki ja siellä loputon kasa välilehtiä, niin prosun käppynä näyttää kovin sahalaitaselta ja tuuletin ottaa kierroksia joka piikin kohdalla. Äärimmäisen ärsyttävää ja aiheuttaa sängystä nousemista ja selaimen tappamista.

Mitä siihen virrankulutukseen vielä tulee, niin eroon vaikuttaa vähän tietysti sekin, miten usein levylle kirjoitetaan. Jos kovin harvoin, niin ehtii perinteinenkin levy sammua välillä. Jos taas usein, pyörii levy koko ajan ja se tuo SSD:lle etua. Tosin mistään mahdottoman suurista ei enää siinäkohtaa puhuta.

Lainaa
Lainaa
Seagatea itselläkin on ollut käytössä oikeastaan alusta asti. Ibariin harhautui aikanaan ja niitä sitten menikin. Vuoteen ehti hyvin pari kertaa vaihtamaan. Tosin nythän osa S:n takuista putosi jopa viidestä yhteen vuoteen. Ei välttämättä tiedä hyvää.
Ai ovat menneet tiputtamaan takuita? Itse en ole alaa hirmuisen tarkasti viime aikoina seurannut ja sen takia en ollut asiasta tietoinen. Muistaakseni itsellä on ainakin kolmen vuoden takuu noissa omissa levyissä. Vuoden takuu on aika lyhyt ja se ei todellakaan tiedä hyvää.

Tiputtivat tosiaan ja ihan reilusti. Tosin takuita "selkiytettiin"... Niin väittävät. Jotenkin vain osui "sopivasti" samaan aikaan, kun valiteltiin tulvien aiheuttamia ongelmia tuotannossa. Eli epäilyttää vahvasti syyn olevan siellä. Ja kahden suuren samanaikainen ilmoitus tuollaisesta herättää sekin kysymyksiä.
Aiheesta vaikka tuolta: http://www.tietokone.fi/uutiset/seagate_ja_western_digital_lyhentavat_kiintolevyjen_takuita