Sääasema laitteiston päivitys

Aloittaja Rambe, perjantai, 18.11.2011, 00:07

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Rambe


  No niin, jatketaan täällä puolella niin pysyy asiat vähäsen otsikoiden alla. Eli siirto otsikon "Sääasemalaitteet/Davis Instruments" alta. (sama otsikko)

Tässä on paripäivää mennyt tuulimittarin maston kanssa. 40mm alu-putki katon harjalle. Tälläisen vanhan talon kun hankkii niin yllätyksiä saa odottaa joka muodossa. :o
Peltikatto uusittu, eli nyt on kaksi peltikattoa päällekkäin. Alla saumapelti ja päällä tiilikuvioinen. Ei muuta kun harjapelti hetkeksi sivuun ja sovittamaan jonkinlaista jalkaa mastolle.
Vanhaan saumapeltiin ei saa kunnolla kiinni, joten vain parilla peltiruuvilla jalka kiinni ja sit haruksilla 2m:n masto tukevaksi. Siitä se lähti projekti etenemään.

Piuhat ja liittimet saapuivat postin kautta. Olen todennut näiden heikkovirtajohtojen kanssa, että yksi liitos = yksi vikapaikka enemmän.
Ainoa "vaikeus" näyttäisi olevan kostus-/lämpöanturi. On valettu johonkin mömmöön tuo anturipään liitos, mutta pitänee sijoittaa silleen ettei tätä johtoa tarvi vaihtaa.

Ja illan hämärryttyä sitten alkanut tämän uuden aseman paloittelu. Sadekipon kanssa on tullut värkkäiltyä. Eristeet on sisällä, nyt suunnitteilla vastuslangan sijoitus/pujottelu ja kiinnitys.
Täytynee päästää luova mielikuvitus valloilleen ;D.

Tuon konsolin värkkäsin toimimaan ja muutaman synninpäästön jälkeen totesin oman osaamattomuuteni. No poika tuli käymään ja sai konsolin ja PC:n juttelemaan keskenään.
Nyt tämä WeatherLink pyöriin ja asema mittailee mitä mittailee pahvilaatikon pohjalta alakerrassa. Mutta yhteys toimii lattian läpi. ;D

On mielestäni vähän aneemisen näköinen kyhäelmä näytöllä. (En kylläkään osaa itse parempaa ::)). Tiedä että joka ohjelmalla on kannattajansa, mutta jos haluaisi vähän enemmän infoa
ruutuun kerralla, niin mitä vaihtoehtoja löytyy. Tuota Weather Displayta tossa ihmettelin, mutta on meikäläisen kielitaidolle vähän haasteellinen.

Mutta jos haluaa hyvän ja halvan, niin tarvii ostaa kaksi. :D

weatherc

Hyvin kuullostaa etenevän projekti ja hyvä että on hjuumoria mukana, ei tämä niin vakavaa ole :)

Cumulus on ilmainen ja WD:tä paaaljon helpompi ohjelma VP2:lle, se osaa myös realtimelähetykset joten ei jää sekään puoli uupumaan.
http://sandaysoft.com/products/cumulus  :)
Tuon jälkeen voipi/pitää sitten sulkea WeatherLink-softa koska 2 softaa ei voi lukea samaa porttia ilman että väliin asennetaan kolmas softa kuten VVP (ei se dataloggeri sitä WL:ää tarvi toimiakseen mutta on hyvä kun loggerin säätöjä tekee) ;D



Snowi

Lainaus käyttäjältä: weatherc - perjantai, 18.11.2011, 00:23
Tuon jälkeen voipi/pitää sitten sulkea WeatherLink-softa koska 2 softaa ei voi lukea samaa porttia ilman että väliin asennetaan kolmas softa kuten VVP (ei se dataloggeri sitä WL:ää tarvi toimiakseen mutta on hyvä kun loggerin säätöjä tekee) ;D

Tuo on kyllä WL:ssa hyvä puoli, että voi säätää kaikki konsolin säädöt suoraan WL:lla  :). Varsinkin jos etänä ottaa yhteyttä asemaan, niin silloin tuollainen ominaisuus on loistava. Vuokatin sääaseman kanssa tuli tuolle tarvetta tuossa noin kuukausi sitten. Sääasemalle oli sähkökatko ja jostain kumman syystä muutamat konsolinkin asetukset oli nollaantunu, kuten päivämäärä ja kellonaika. Pysty sitten etänä kuitenkin asettamaan ne kohdilleen  :).

Mutta muuten saisi Davis alkaa pikku hiljaa kehittämään WL:aa parempaan suuntaan, vaikka tosin toimiikin kyllä aika moitteettomasti yksinään.

Rambe


  Nyt on masto katolla. Eilen pystyttelin. Ajattelin tänään käydä ruuvaamassa tuo tuulihässäkkä kiinni, mutta oli sen verran kuuraa katolla, että jätin sikseen.
Tässä iltasella näpytellyt konetta ja yrittänyt saada cumulusta ja davisia naitettua yhteen. Onnistuihan se, mutta syntiä tuli tehtyä jonkin verran. Eli ei käynyt kuin Strömsössä.
Nyt on täpät kohdallaan ja kone pelittääja keskustelee konsolin kanssa. Alakerrassa on vielä projektit kesken. tuo Bilteman aurinkokennotuuletin ei purkautunut suunnitellusti
ja meni näpräämisen puolelle. Mutta eiköhän tämä tästä.

http://koti.mbnet.fi/raikola/kuvat/Masto02.JPG
Siellä se masto seisoo

Snowi

Hyvältä näyttää masto  :). Itse olen asentanut noin 1.5m korkuisia mastoja suoraan katon harjaan kiinni ilman haruksia. Kunhan vain kiinnitykset on tukevat, niin silloin se kyllä kestää kovatkin tuulet. Esim. Vuokatin sääasema masto on asennettu tuohon tapaan, tosin sen on asentanut isäntä aivan itse ja teki kyllä perusteellisen tuen sille  ;D. Mutta ainahan harukset on vielä varmempi tapa, ei pitäisi kyllä masto lentää yhtikäs mihinkään kovallakaan tuulella.

systeemi

No niin siitä se etenee. Ei se oikein helposti tuulessa heilu alle 3m. Enempi on kiinni siitä alapään kiinnityksestä kuinka tukeva se on.
Sääasema Nauska, Kemi

www.kemiweather.fi

Rambe


Laitoin nuo harukset kun en viitsinyt mennä kahden katteen läpi. Oli myös "helpompi" saada vesitiivis
mastonjuuri tuossa harjalla. Tosin laitoin vain peltilevyn, jossa hitsattu "jalka" mastolle, peltiruuveilla
tähän alimmaiseen saumapeltikattoon kiinni. Kun kokeilin heilutella mastoa niin ei ollut silloin tukeva.
Siksi yksinkertaisin ratkaisu oli harukset. ;)

Snowi

Sen verran pitää vielä korjata tuota omaa viestiä, että noi tangot mitä on itse tullut asennettua, on asennettu katonharjan reunaan, suoraan puiseen seinään kiinni. Kiinnikkeinä olen käyttänyt vesiputkille tarkoitettuja kiinnikkeitä.

systeemi

Lainaus käyttäjältä: Snowi - maanantai, 21.11.2011, 17:39
Sen verran pitää vielä korjata tuota omaa viestiä, että noi tangot mitä on itse tullut asennettua, on asennettu katonharjan reunaan, suoraan puiseen seinään kiinni. Kiinnikkeinä olen käyttänyt vesiputkille tarkoitettuja kiinnikkeitä.

Nimenomaan näin. Eli samallalailla kuin antenni kiinnitys. Ja siinakin kun laittaa alapään seina kiinnikkseen "vähän" kauemmaksi tuosta otsalauta kiinnikkeestä niin tulee tukeva. No harukset on varmasti tukeva, en epäile.
Sääasema Nauska, Kemi

www.kemiweather.fi

Rambe


Ja homma etenee ;)

Tässä häirinnyt muut asiat harrastusta. (enimmäkseen vuorotyö).
Sain sadekipon lämmittimen kasaan. Tosin tuommoinen vanha auton istuimenlämmittimestä vastuslanka ja metalliverkosta tötterö minkä ympärille kiedoin langan.





Sen jälkeen saunaremontista ylijäänyttä alumiiniteippiä päälle. ;)

Näyttää vähän, että säähommat olis ydinfysiikkaan yhteydessä ;D ;D

Ei ollut muuta kuin vanha ulkolämpömittari, jonka anturin laitoin tuonne sisään, jolla voi vähän seurata tilannetta pöntössä.

Tälläinen tuo pönttö on sisuksistaan

Lisäksi Bilteman aurinkokennotuuletin ja pari muovilautasta säteilysuojaan. Ja ISS:n kylkeen tuulettimen kenno. Se on siinä.