Ylen tv 1:n sääohjelma pohjamudassa

Aloittaja miihkali, maanantai, 31.10.2011, 08:54

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

miihkali


:'(
Olen pitänyt Ylen tv-ykköstä jonkinlaisena parempien ohjelmien tuottajana, mutta se alkuun paljon mainostamani säästä kertova ohjelmasarja ei ole saanut lämpenemään. Eilenkin tulleessa osassa oltiin koko ajan jossain muualla kuin ytimessä. Tuntuu siltä, että ohjelmassa käsiteltiiin enemmän naispuolisen papin sielunelämää kuin säätä. Ohjelman tekijä (tekijät) ei ole oivaltanut mitä katsojat haluavat säästä tietää.

Totta ihmeessä on talvella lunta ja pakkasta. Kesällä voi olla ukkosta ja sadetta. Kolmen jäljellä olevan ohjelmaosan soisi tuovan tietoa sään ennustuksiin ja tutkimuksiin liittyvistä laitteista, tavoista ja yleensäkin asiaan liittyvästä. Perhe- ja avioliitto-ohjelmat pyörikööt omana sarjanaan. Tällä kertaa tuntuu siltä, että Juha Föhr ei ole oikein päässyt elementtiinsä nuoren takkutukkajuontajajolpin yrittäessä sokeltaa asian vierestä.

Ohjelman idea (jos sitä löytyy) olisi sinällään hyvä. Lähtisin itse käsittelemään asiaa jostain historian hämärästä, sen aikaisista tavoista sekä laittaisin juontajaksi naispuolisen meteorologin. Silmä lepäisi eikä asiavirheetkään häiritsisi yhtä paljon kuin nyt.

Luulen vankasti alan harrastajien ja niiksi aikovien pettyneen, mikäli ovat alkaneet katsoa ohjelmaa oppia ja vinkkejä saadakseen. YLE on tässä suhteessa arvioinut katsojansa aivan väärin. Ohjelma voi olla ajankulua jollekin, mutta sen nimen voisi muuttaa. Sään kanssa sillä on tekemistä, väärältä kantilta tehtynä. Toivottavasti huono tuuleni häippäisee jonnekin viimeistään meteorologi Nikkasen kertoessa aurinkoisella tyylillään huomenna satavan!  >:(

jpaasov

Niin kyse on tästä juttusarjasta.

http://tv1.yle.fi/juttuarkisto/asia/tunne-saa-kun-lumi-peittaa

Piti areenasta katsoa, ja mainittiihan sielä sää sana jossain. :)
___________________________
FinWX Tampere-27

Snowi

Itsekin olen tuota ohjelmaa seurannut ja samaa mieltä olen miihkalin kanssa. Saisivat keskittyä enemmän itse säähän. Nyt ohjelmassa puhutaan aivan liikaa kaikenlaista shaibaa ja kuullaan ihmisten tarinoita, jotka jotenkin liittyvät säähän. Itseä ei nuo tarinat kiinnosta, vaan haluaisin enemmän informatiivisempaa tietoa.

miihkali


Tänään, 6.11, ollut jakso tulee uusintana ja olikin jo aivan mielenkiintoista asiaa. Filminpätkissä oikein kunnollista ukkosrintamaa sekä huippuna salamaniskut kolmeen saman suvun naiseen. Aika uskomatonta, mutta totta. Taitaa olla vielä pari osaa tulematta, joten jos meno jatkuu samanlaisena, niin jotain hyvääkin on vielä luvassa. Tai sitten ei.  ???

Snowi

Tuo myrskyistä kertova jakso on se itseäni eniten kiinnostava, joten hyvä juttu jos siinä oli sentään silloin kunnon asiaa aiheesta, eikä mitään turhaa jauhantaa  :). Pitää itsekin katsoa tuo tänään digiboksin kiintolevyltä, pitäisi ainakin olla tallentunut sinne.

Jussa

Föhr kertoili virallisen myrskyrajan olevan 25m/s ??? Eikö se ole 21m/s? Jotenkin jäi taas itse aihe taka-alalle. Asiantuntija Föhr taas on aivan väärä henkilö kyseiseen sarjaan..

weatherc

#6
Lainaus käyttäjältä: Jussa - sunnuntai, 06.11.2011, 20:13
Föhr kertoili virallisen myrskyrajan olevan 25m/s ??? Eikö se ole 21m/s? Jotenkin jäi taas itse aihe taka-alalle. Asiantuntija Föhr taas on aivan väärä henkilö kyseiseen sarjaan..

Ruotsi käyttää myrskyn rajana 25 m/s (alle sen kovaa tuulta) ja Norjassa Beaufortin asteikolla 9 eli 20.8-24.4 mitä Suomessa kutsutaan myrskyksi on "pieni myrsky" ja vasta sen jälkeen on "täysi myrsky".

Lähteet smhi.se ja yr.no.

EDITTIÄ: Tanskassakin raja on 25 m/s eli väh. Bft 10.

EDIT2: Otos fmi:n Ilmakehä-ABC:stä:
LainaaSuomessa se on 21 m/s (noin 76 km/h), mutta kansainvälisesti käytetään arvoa 25 m/s (90 km/h).

Voi vaan kysyä miksei FMI käytä kansainvälistä rajaa tuossa???

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: weatherc - sunnuntai, 06.11.2011, 20:32
EDIT2: Otos fmi:n Ilmakehä-ABC:stä:
LainaaSuomessa se on 21 m/s (noin 76 km/h), mutta kansainvälisesti käytetään arvoa 25 m/s (90 km/h).

Voi vaan kysyä miksei FMI käytä kansainvälistä rajaa tuossa???

Tuo on kieltämättä vähän outoa, että vaikka ollaan kansainvälisen, ison meteorologisen organisaation osa, ei silti ns. puhuta samaa kieltä raja-arvojen kanssa. Asiaa kun vähän miettii toisestakin näkökulmasta, tuossa voi olla syynä yksinkertaisiakin asoita, kuten se, että on ilmeisesti meteorologisesta organisaatiosta kiinni, käytetäänkö kansallista vai kansainvälistä raja-arvoa. FMI on päättänyt käyttää tuon osalta kansallista raja-arvoa. Syy olisi kyllä hyvä tietää, jotta asian ymmärtäisi, mutta kuka FMI:ltä haluaisi asiasta kertoa?
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

weatherc

Vastausta pukkas FMI:ltä koskien myrskyrajaa. Lyhyesti se oli että 25 m/s rajalla olisi myrskyä Suomen merialueilla sangen harvoin, n. 3 vuodessa, kun 21 rajalla on noin 15 vuodessa. (En kyllä ymmärrä mitä sillä on tekemistä että kuinka usein sitä esiintyy.) Mutta, koska yli 14 m/s on kovaa tuulta eikä ole mitään "välimuotoa" ennen myrskyä niin jos olisi korkeampi raja olisi kovaa tuulta 14-25 m/s ja sen ylä ja alaosissa olisi olosuhteet hyvinkin erillaiset. (Mikä on ihan totta, on pikkusen eri kiikkua Busterissa 14 m/s tuulessa kun 24 m/s tuulessa  ;D)
Jo nykyinen jako (14-21 m/s kovaa tuulta) voisi kaivata jakoa 14-17 ja 17-21 mutta eivät ole keksineet mitään kuvaavia termejä sitä varten.