Tuulennopeus sanallisesti?

Aloittaja khyron, maanantai, 03.10.2011, 14:05

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

khyron

Ilmatieteenlaitoksen sivuilla http://ilmatieteenlaitos.fi/tuulet on kerrottu tuulennopeus sanallisesti seuraavasti.
LainaaTuulen nopeus asteikot
Tuuliasteikko 10 minuutin keskituulen nopeuksille:

0 m/s  tyyntä
1–3 m/s heikkoa tuulta
4–7 m/s   kohtalaista tuulta
8–13 m/s navakkaa tuulta
14–20 m/s kovaa tuulta
21–32 m/s myrskyä
yli 32 m/s hirmumyrskyä

Mites noi väliarvot niiku 3,5?

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: khyron - maanantai, 03.10.2011, 14:05
Mites noi väliarvot niiku 3,5?

Joko FMI:ltä on unohtunut nuo kokonaislukujen väliset arvot tai vaihtoehtoisesti kyseessä on tilanne, jossa he harrastavat pientä pyöristelyä ja 10min keskiarvolukema on lähimpään kokonaislukuun pyöristetty ja siitä otetaan tuo tieto.

Olisi äkkisältään ainoa loogiselta tuntuva vaihtoehto, mutta silloin tarkkuus puuttuu tuosta ja jotkut lukemat puolestaan liiotellaan.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

khyron

Se mullekin tuli mieleen et jos oletetaan arvojen pyöristys kokonaislukuihin. Eikä se mun mielestä merkittävästi vääristä tulosta kun ottaa huomioon et sanallinen tuulen kuvaus on muutenkin aika suurpiirteinen.

weatherc

Veikkaan että nuo hypyt johtuu siitä ettei ennusteissa käytetä esim 3.5 m/s vaan joko 3 tai 4 m/s.
Muutoin olen Laihon linjalla eli pyöristäisin eli 0.5-3.4 ja 3.5-7.4 jne. paitsi myrskyrajoissa jossa se on 21.0 ja 32.0 m/s.

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: khyron - maanantai, 03.10.2011, 14:45
Se mullekin tuli mieleen et jos oletetaan arvojen pyöristys kokonaislukuihin. Eikä se mun mielestä merkittävästi vääristä tulosta kun ottaa huomioon et sanallinen tuulen kuvaus on muutenkin aika suurpiirteinen.

Olen samaa mieltä, että suurpiirteinenhän tuo verbaalinen vastine on, mutta se isompi kysymys piileekin siinä, voivatko keskiarvolukemat olla ihan tuosta vain pyöristettyjä.

Lähinnä näen itse henkilökohtaisesti asian niin, että jos tuulen nopeuden mittaaminen tapahtuu 10 minuutin keskiarvolla, leivotaan siihen sisään silloin joissakin tapauksessa montakin mittausarvoa (min. 10 kpl) ja niiden lukemista laskettu keskiarvo pitäisi olla jotain ihan muuta, kuin pyöristetty lukema. Jos tuolla nopeusasteikolla mennään, niin tuloksille tulee minusta vähän vääristetty olemus.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------