Uutiset:

22.03.2025
FinWX:n ja Ilmatieteen laitoksen välinen säädatan vastaanottopilotti on päättynyt

Säädataa siirtävä datasilta ajettiin alas 22.03.2025 kello 02:00. (22.03.2025, 00:00 UTC).

Ilmatieteen laitoksen terveiset asian tiimoilta voitte lukea täältä.

Main Menu

10.08.2011

Aloittaja Sanni, keskiviikko, 10.08.2011, 00:19

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Sanni

Iltoja!

Kattelin tossa poliiseja töllöstä ja mietin että mikä helkkari tuolla silmänurkassa vilisee. Ka elosalamahan se! Ja näkyi viel toinenkin. Sais vaan jyrinä kuulua myös ja mikä ettei tulla vaikka lisääkin!

Sadekuuroja by the way ollut täälläkin. Menin ulos odottelemaan isäntää töistä jotta kauppaan mentäis ja vaikka hieman tihuutti, rehvakkaasti ajattelin että tässä minuutin aikana mitään sateenvarjoja tarvita. VIRHE! Isännällä kestikin vielä kymmenisen minuuttia v*tun ruuhkan takia ja TIETENKIN tuli helvetinmoinen monsuunisade JUST sillon. Menin puun alle "suojaan" mutta satoi niin rankasti että kastuin paidan yläosasta läpimäräksi. (Ehei, mulla ei ollut valkoista t-paitaa enkä ollut yläosattomissa  ;D). Isäntä pärskähti epäkunnioittavasti kun kipusin autoon like totally screwed up ja se kerkesi heittää vitsin mun vaatekuivuustilanteesta ennen kuin äyskäisin sille, että turpa umpeen already ja lämppärit päälle. Eikä se edes suostunut.  ;D

Sanni

Kuulohavaintoja Hakunilasta :)

Sanni

TAJUTON salama!! Ei helkkari,eiks kukaan muka oo hereil?? :D

Snowi

Ite olen vielä, mutta just menossa nukkumaan, sen verran jo väsyttää  :). Itse en itseasiassa ole tällä hetkellä Klaukkalassa vaan lomalla täällä Vuokatissa ja myös sen takia on tullut käytyä täällä foorumillakin vähän harvemmin viime päivinä. Siellä etelässä on ilmeisesti ollut pienoista salamointia viime päivinä ja hieno homma jos se jatkuu näin yö aikaan  ;D. Täällä Vuokatissa ei ole ollut salamoista tietoakaan, joten on vähän eri meininki kuin viime vuonna.

J.Jäntti

Vaimo heräsi koiranpennun liikehdintään ja vei ulos. Käytyään ulkona tuli sitten pöllyttämään hereille: Siellähän perhana salamoi. Sain siis puoliksi syödä sanani.
Itse jaksoin laskea välähdyksestä 40 sekuntiin saakka ja keskeytin, kun mitään ei kuulunut. Kyseessä siis elosalama.

Eli raportoin näköhavaintoja. Niitä on tehty toistaiseksi muutamia Lohjan Gruotilan observaatiopisteeltä. Havaintoajat 03:55, 03:57 ja 04:01, suuntana etelä.
Salamat liittyvät kuurosadealueeseen, joka kulkee merellä rannikon lähellä. Sadealueet kulkevat suoraan mereltä Porkkalanniemen päältä Pääkaupunkiseudun päälle.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2025
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2025
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2025; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset

J.Jäntti

Oli kuulemma Espoossa ollut vähän kovemman luokan show, kertoili vaimo kuulleensa mainintaa kahvitauolla ollessaan. Siellä mentiin sitten jopa kuulohavaintotasolle saakka ja aika hurjastikin vielä. Yksi työntekijä oli kuulemma yöllä herännyt "räjähdykseen".

Aika messevä kuvaus maasalaman iskusta lähelle, mutta sellaisen salamaniskun kanssa itse henkilökohtaisesti kokeneena voin kertoa, että tuota lyhyemmin ei asiaa voisi kuvatakaan. Jos siihen ei herää tai sellaista pelästy, niin on aika kova luu. :o

Tätä kirjoittaessa 10.08.2011 oli vielä noin vartti jäljellä.
Näyttää vähän siltä, että taas kerran on melko pätevät mahdollisuudet yöllisten salamoiden ihasteluun, sillä aika vihaisen näköinen sadealue nousee Itämereltä kohti eteläistä ja lounaista rannikkoa ja yksittäinen sadekuuronauha on muodostunut Porkkalanniemen lähistölle, sekä yksittäinen kuurosadealue Vantaan itäosaan.

Salamatutkat ovat toistaiseksi melko ristiriitaisissa tunnelmissa; Vaskinet:n tutka Keskilohjalla on piirtänyt yhden solun Hangon liepeille, mutta sekä Klaukkalan, että Teutarin tutkat sanovat, ettei siellä (enää) ketään ole. Nukkumaan se on pian kuitenkin mentävä, sillä joutuu vääntäytymään ylös kello 05:00. Saapahan nähdä, kariseeko yöunet silmistä, kuten tänään aamuyöstä teki.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2025
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2025
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2025; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset