Uutiset:

22.03.2025
FinWX:n ja Ilmatieteen laitoksen välinen säädatan vastaanottopilotti on päättynyt

Säädataa siirtävä datasilta ajettiin alas 22.03.2025 kello 02:00. (22.03.2025, 00:00 UTC).

Ilmatieteen laitoksen terveiset asian tiimoilta voitte lukea täältä.

Main Menu

Halikko muuttaa :)

Aloittaja weatherc, keskiviikko, 29.12.2010, 23:17

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

weatherc

LainaaKatsoin maston pystytykseen tarvittavia lupia uudelleen ja se olikin niin, että alle 15 metrin masto vaatii vain ilmoituksen rakennusvalvontaviranomaiselle, eli on todella nopsa homma. Yli 15 metrin masto vaatii toimenpideluvan, joka sekin onnistuu suhteellisen kivuttomasti ja nopeasti. Rakennuslupaa ei siis tarvita ollenkaan. Näin siis Nurmijärvellä.
Siitä vaan ilmoituksia tekemään tai lupia hakemaan ja mastoja pystyttelemään

Tee se 14.90 metrin korkeaksi ;D

Snowi

Lainaus käyttäjältä: weatherc - sunnuntai, 30.01.2011, 18:31
Tee se 14.90 metrin korkeaksi ;D

Juu jos mä tollasen maston aion pystyttää, niin kyllä mä varmaan helppouden takia pysyttelen alle 15 metrissä ja silloinhan kannattaa kaikki hyöty ottaa irti ja tosiaan rakentaa juurikin joku tollanen 10 senttiä vajaa 15 metriä korkea masto  ;D

weatherc

LainaaJuu jos mä tollasen maston aion pystyttää, niin kyllä mä varmaan helppouden takia pysyttelen alle 15 metrissä ja silloinhan kannattaa kaikki hyöty ottaa irti ja tosiaan rakentaa juurikin joku tollanen 10 senttiä vajaa 15 metriä korkea masto

Tämä menee jo next-level säänörtteilyksi mutta potuttaa kuitenkin jälkikäteen niin tuuppaa sinne myös kamera ja tutka niin johan alkaa olemaan maisemat kamerassa ;D
Sekä älä unhota kunnon ukkosjohtimet  ;D

Snowi

Lainaus käyttäjältä: weatherc - maanantai, 31.01.2011, 00:02
Tämä menee jo next-level säänörtteilyksi mutta potuttaa kuitenkin jälkikäteen niin tuuppaa sinne myös kamera ja tutka niin johan alkaa olemaan maisemat kamerassa ;D
Sekä älä unhota kunnon ukkosjohtimet  ;D

Tuon käynyt myös mielessä itsellänikin ja vielä vaikka aurinkoanturit sinne, niin ei häiritse niitäkään puut enää  ;D. Saisi lopulta aika paljon hyötykäyttöä tuollaiselle mastolle. Tosin jos pc sijaitsisi sisällä, saattaisi piuhojen vetäminen olla vähän hankalaa, joten olen miettinyt josko myös pc:n saisi ulos asennettua, eli jonkinlainen pakkasta ja muita ulkoilman olosuhteita kestävä tietokone  :). Olisi piuhojen vetäminen todella näppärää jos itse pc sijaitsisi myös ulkona.

weatherc

LainaaTosin jos pc sijaitsisi sisällä, saattaisi piuhojen vetäminen olla vähän hankalaa, joten olen miettinyt josko myös pc:n saisi ulos asennettua, eli jonkinlainen pakkasta ja muita ulkoilman olosuhteita kestävä tietokone  Hymyilee. Olisi piuhojen vetäminen todella näppärää jos itse pc sijaitsisi myös ulkona.

Miksei voisi toimia.
Jos varasto tai vaja niin purkki sinne  ;D
En nyt ihan uusinta ja hienointa purkkia sinne ehkä laittais mutta sopiva käytetty joka jaksaa wx-softia pyöritellä niin mikä ettei.

Tai rakentais sille "mökin" jossa sopiva eristys talveksi ja tuuletusmahdollisuus kesäksi. Itse purkkihan tuottaa lämpöä joten se lämmittäis itse itsensä aika hyvin joten ei välttämättä mitään kauheeta lämmitystäkään tarvis, mutta ehkä joku pieni lämmitin voisi olla hyvä kosteuden poistoa varten ettei ihan heti ruostu. Tietty jos itse tekisin niin laittaisin lämpö/kosteus-mittarin mökkiin ja seuraisin tilannetta ;)

Luin joskus että joku laitos oli Suomessa tutkinut tätä ja laittanut pari PC:tä parvekeelle telttaan Suomen talveen ja jollen ihan väärin muista niin hyvin ne toimis.

Tässä olisi jollain jolla ylimääräinen purkki nurkissa lojumassa testauksen paikka, purkki ulos ja käyntiin 24/7 ja katsoa miten toimii  ;D

teutari

Lainaus käyttäjältä: Snowi - maanantai, 31.01.2011, 00:55
olen miettinyt josko myös pc:n saisi ulos asennettua, eli jonkinlainen pakkasta ja muita ulkoilman olosuhteita kestävä tietokone  :)

Pisti kerran silmään Panasonicin masiina joka ei aivan pienistä olosuhteista ota nokkiinsa. ;) ;D
Sitä on saatavilla käytettynäkin mutta hintaa on 600+€, löytyyhän siitä kyllä noita kaikenlaisia ominaisuuksia. :D

http://www.laptops.fi/kauppa/product_info.php?cPath=21_22&products_id=4428&osCsid=ddbdd90d369dc820c5dbc04570be5fb0

Snowi

Tuollainen olisi kyllä aika näppärä, mutta aika tehottomalta vaikuttaa, varsinkin tuo 512MB muistimäärä mietityttää. Hintaakin tuolla on jonkun verran, tosin ei paha hinta tuollaiseksi laitteeksi.

Olen katsellut noita maailman pienempiä pc-koneita erilliseksi sääkoneeksi, niitä saa esim. täältä: http://www.smartoshop.com/fitpc2-fitpc2i-fanless-minipc-fitpc2i-fanless-minipc-c-553_440.html
Tollanen olisi aika kätevä, ei ollenkaan liikkuvia osia, jos kiintolevykin on vielä SSD mallia. Kestävyys siis omaa luokkaansa ja eikä tuo tarvitsisi välttämättä mitään jäähdytystäkään kesän helteille. Jostain olin lukevinani, että pakkastakin kyseinen laite kestää -40 asteeseen asti, tosin smartogroupin sivulla on tekstipätkä "0 – 70 deg C with SSD", eli tosiaan ei ainakaan jäähdytystä tarvi jos noin kuumaa kestää ja eiköhän tuo pakkastakin kestä hyvin.

Jos tolle pc:lle rakentais jonkun täysin tiiviin kotelon, jossa voisi ehkä olla joku ilmastointi. Vai onnistuisikohan hyvin eristetty täysin vesitiivis kotelokin ilman minkäänlaista ilmastointia? Kone itsessään tuottaa lämpöä niin vähän, että en usko lämpötilan kesälläkään kotelon sisällä nousevan yli tuon 70 astetta. Talvella eristetyssä boksissa kosteus ei pitäisi olla ongelma ja lämpötilakin pysyisi varmaan aika passelina.

weatherc

Uusi "teline" asemalle työn alla ;)

Koska loppujen lopuksi nykyinen paikka on aika hyvä ja paras minkä nyt keksin, niin ruvetaanpa tekemään pikkasen tukevampaa asennusta sille ;)
Nykyinen asennus oli tarkoituskin olla väliaikainen, sekä että näkee miten toimii siinä ja myös, rivarissa kun ollaan, mikä on palaute naapureilta.
Tässä ollut mietintämyssy päällä ja mietitty helpointa ja "hienovaraisinta" tapaa toteuttaa se. Tulee olemaan pikkasen Laihon "parvekeriman" tapainen, kakkosnelonen kestopuu (tai noh, ei se oikea kakkosnelonen ole vaan joku sen pikkuveli muttei terassilautakaan, jotain siltä väliltä) joka kiinnitetään katon räystääseen suoraan seinästä ulospäin, siihen täyspitkä 2.4m pyörrökepakko johon tulee tuulihärveli, uv/aurinko-anturit, tutka ja kamera silleen näppärästi reilun puolen metrin välein ylhäältä katsottuna (tuuli ja aurinko ovat ihan ylimmässä päässä), seuraavana sadeämpäri ja ulimpana säteilysuoja.
Tuulihärveli tulee siten joku ehkä 80 senttiä korkeammalle nykyisestä, myös kamera tulee pikkasen korkeammalle mutta koska siinä suurin "tuulen heiluttelu-teho" painonsa takia se ei tule kovin korkealle.
Säteilysuoja tulee saamaan 24h tuuletuksen koska käyttää samaa virtajohtoa mitä kamera.

Kepakko on maalaamossa ja sai juuri toisen kerroksen lähes näpinäkyvää puusuojamaalia pintaan ettei ihan heti lahoisi pystyyn.
Pitää vieltä tutkailla maalivarastoa että oliskos valkoista pöperöä jossain jemmassa niin vois maalata tuon kestopuun valkoiseksi ;)

Asennusaikataulusta ei tietoa, riippuu myös siitä että miten tuo sää kehittyy, sais olla plussakeliä (tai ainakin kuten nyt) kun sitä tekee ;)

weatherc

Asema menee offlineen muutamaksi tunniksi kun siirrän sen uuteen "asennusrimaan" alkaen noin klo 12. Pisin katko tulee olemaan tutkalla.

weatherc

Takasin linjoilla :)

Samalla laskettiin tuulen nopeuden offsettiä, sekä NexStormin noise-sensitivity "Low":lle jotta näen onko kuinka paljon eroa edelliseen paikkaan. Tutkan suunta säädetty mutu-tuntumalla. Fotograaffikin tulossa kunhan saan sen kamerasta ulos  ;D