Uutiset:

22.03.2025
FinWX:n ja Ilmatieteen laitoksen välinen säädatan vastaanottopilotti on päättynyt

Säädataa siirtävä datasilta ajettiin alas 22.03.2025 kello 02:00. (22.03.2025, 00:00 UTC).

Ilmatieteen laitoksen terveiset asian tiimoilta voitte lukea täältä.

Main Menu

Halikko muuttaa :)

Aloittaja weatherc, keskiviikko, 29.12.2010, 23:17

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

weatherc

Nytten on eroa säteilysuojan ja sen päällä olevan 1.0 astetta, joka oli 0.7 äsken: Davis -20.8 ja WMR -21.8, tosin nyt ei tiedetä noitten kahden eroa "pilvisellä päiväsaikaan"...Täytyy katsoa se huomenissa...;)

Toisella pouolella...
Parvekkeen kaide (joka lähinnä vastaa Daviksen sijoitusta, tosin sillä on tuo kattolippa, Davis on taivasalla): -22.0, eli aika tasoissa Daviksen päällä olevan kanssa
Lumihanki: -23.4

weatherc

No niin nyt on pilvistä joten saadaan erot WMR:än ja Daviksen välillä paremmin :)

- Säteilysuojan päällä oleva -9.7 - Davis: -9.7 = ero 0.0 eli Davis ja WMR näyttävät samaa lukemaa
Toisella puolella:
- Noin 3 metrissä, melkein "seinässä kiinni" (parvekken kaide) -9.2
- Lumihangen yläpuolella oleva, 1.5 m seinästä -9.8

Tuo oli odotettavaakin että kaiteessa kiinni oleva on lämipmämpi koska on niin lähellä taloa.

Otetaan sitten eiliset uudelleen tarkkailuun:
- Säteilysuojan päällä oleva -20.7 - Davis: -19.8 = ero -0.7, se että WMR on "suljetussa valkoisessa rasiassa" jota kutsutaan myös mittarin kuoreksi ja Daviksen aunturi "on paljas" tekee tuon verran heittoa lämmön karkaamisesta johtuen = tässä myös yksi todennäköinen syy miksi "kotimittarit" näyttävät liian kylmää selkeällä kelillä
Toisella puolella:
- Noin 3 metrissä, melkein "seinässä kiinni" (parvekken kaide) -21.1 - erolla korjattu: -20.2
- Lumihangen yläpuolella oleva, 1.5 m seinästä -22.9 - erolla korjattu: -22.0

Se että oli heittoa talon eri puolilla lienee ihan normaalia tuollaisella kelillä jossa lämpötila voi vaihdella paljonkin pienelläkin matkalla ympäristöstä johtuen.

Snowi

Lainaus käyttäjältä: weatherc - sunnuntai, 16.01.2011, 09:47
Se että oli heittoa talon eri puolilla lienee ihan normaalia tuollaisella kelillä jossa lämpötila voi vaihdella paljonkin pienelläkin matkalla ympäristöstä johtuen.

Juu tuollaisilla keleillä erot voi olla yllättävän isoja pienelläkin alueella, puhumattakaan siitä jos joku asuu alavalla alueella, sen takia muutaman oman sivuston kävijät ihmettelivät eroa. Silloin tosin ero oli normaalia isompi, sillä lämpöanturi sijaitsi vielä katoksen alla.

Pahasti kyllä hämäsi silloin omia mittauksia nuo katokset. Tein Flukella mittauksia eri paikoista, mutta yritin kuitenkin valita sen verran suojaisan paikan, jotta saan lukeman, joka pysyy hyvin vakaana. Sen takia tein mittauksia alueista, joilla sijaitsi jonkinlainen katos tai muu suoja, muuten alueet olivat täysin avoimia. Yksi mittaus tehtiin paikassa, jossa on firman jakeluautot ja siellä katos on varmaan 5 metrin korkeudella ja alue on muuten lähes täysin avoin. Mutta sekin vaikutti ilmeisesti lukemaan jonkun verran, sillä senkin lukema oli hyvin lähellä Daviksen omaa, joka oli siis silloin katoksen alla. Sen takia tulin siihen johtopäätökseen, että Daviksen lukeman täytyy olla se oikea. Mutta lopulta ero paljastui kun asensin Daviksen avoimen taivaan alle kahden metrin korkeuteen ja lukemat alkoivat mennä kylmilläkin keleillä todella hyvin yhteen Helsinki-Vantaan kanssa.

weatherc

Maagisuus tuossa lienee, kuten sanoitkin, se katos tai pikemmin sen puuttuminen, ja mitä kauemmas mistään rakennelmasta sen parempi.
Oma Davis on siten ettei ole katoksen alla vaan "suora yhteys" taivaalle siinä kuistin katonreunan kulmassa ;D

teutari

Lainaus käyttäjältä: Snowi - sunnuntai, 16.01.2011, 18:05
lukemat alkoivat mennä kylmilläkin keleillä todella hyvin yhteen Helsinki-Vantaan kanssa.

Tuosta nyt voidaan olla montaa mieltä onko tuo Helsinki-Vantaa hyvä/paras vertailun kohde koska se on aakee laakee ja kesällä todellinen pätsi kun on hehtaarikaupalla asfalttia jonka vuoksi tuo "ilmojen haltiakin" siitä kovasti tykkää. ;)

Snowi

Lainaus käyttäjältä: teutari - sunnuntai, 16.01.2011, 19:53
Lainaus käyttäjältä: Snowi - sunnuntai, 16.01.2011, 18:05
lukemat alkoivat mennä kylmilläkin keleillä todella hyvin yhteen Helsinki-Vantaan kanssa.

Tuosta nyt voidaan olla montaa mieltä onko tuo Helsinki-Vantaa hyvä/paras vertailun kohde koska se on aakee laakee ja kesällä todellinen pätsi kun on hehtaarikaupalla asfalttia jonka vuoksi tuo "ilmojen haltiakin" siitä kovasti tykkää. ;)

Juu kesä on sitten jo ihan eri juttu, tai ei oikeestaan kesä vaan kunnon aurinkoiset päivät, jolloin Helsinki-Vantaalla saattaa tulla paljon kuumempia lukemia kuin omalla asemalla. Mutta muutoin lämpötilojen osalta se vastaa kevyesti parhaiten omaa asemaa ja sen takia tulee tehtyä vertailuja siihen. Toisaalta se on myös lähin virallinen asema, tosin tuo Nurmijärven asema on lähes yhtä lähellä, mutta siellä lukemat on aina vähän kylmempiä kuin täällä.

Toki teen vertailuja myös muihin asemiin ja eikä pelkästään noihin virallisiin vaan myös NWN-asemiin. Mutta lämpötilat oman ja Helsinki-Vantaan välillä on usein niin uskomattoman lähellä toisiaan, että silloin se on paras vertailuasema. Linnuntietä matkaa Helsinki-Vantaalle on 12-14km, riippuen siitä missä se asema sijaitsee. Tälläkin hetkellä oma asema näyttää tasan -7C lukemaa, kun taas Helsinki-Vantaa näyttää -6,9C  :)


weatherc

LainaaTuosta nyt voidaan olla montaa mieltä onko tuo Helsinki-Vantaa hyvä/paras vertailun kohde koska se on aakee laakee ja kesällä todellinen pätsi kun on hehtaarikaupalla asfalttia jonka vuoksi tuo "ilmojen haltiakin" siitä kovasti tykkää.

Tuon olen lukenut ihan jostain Jenkkitutkimuksestakin että lentokenttien lämpötilat voivat olla ihan puppua, niihin kun vaikuttaa myös, yllätys, yllätys, lentokoneet ja niiden pakokaasut sen lisäksi että alueet jossa asemat sijaitsee ovat kaikkea muuta kun optimaaliset; asfalttia hehtaarikaupalla, isoja rakennuksia, lämpimiä mottoreita jne, jne. varsinkin jos kyseessä kenttä jossa liikennettä enemmän kun kone pari aamuin illoin. ;)
Joten sanoisin ettei ole edes talvella kovin luotettava lähde jos oikeita lukuja etsii, mutta teutarin mainitsema "ilmojen haltijahan" siitä tykkää ;)

Snowi

Tuollaiseen en kyllä usko, että lentokoneet tuloksiin mitenkään vaikuttaisivat. Muutenkin tuo asema näyttää sijaitsevan jonkin etäisyyden päässä noista kiitoradoista.
Kesällä tosiaan voi ehkä pieni vaikutus tulla asfaltista, mutta ei tuo asema millään asfaltin päällä sentään sijaitse vaan hiekan päällä näyttäisi olevan, en tosin osaa sanoa paljonko on eroa isoihin asfalttialueisiin. Mutta jos tuolla tavalla ajatellaan, niin silloinhan kaikkien kaupunkien mittauksia ei voi ottaa todesta  :). Eli kyllä tuon Helsinki-Vantaan mittaukset on hyvinkin luotettavia, varsinkin näin talvella kun asfaltista ei edes ole mitään haittaa, kun on lumen peitossa.

Sen verran mitä olen Helsinki-Vantaan lukemia tutkiskellut, niin ei se voi olla sattumaa että sen lukemat on muihin asemiin verrattuna todella kohdallaan. Esimerkiksi jos verrataan Helsingin Kumpulaan, niin siellä on yleensä aina lämpimämpää, kuten myös Espoon Sepänkylässä. Sitten taas puolestaan Nurmijärvellä on yleensä kylmempää. Eli tuossa tulee esiin se että rannikoiden lähellä on yleensä lämpimämpää ja mitä enemmän sisämaan suuntaan mennään, niin sitä kylmempää on, näin suurinpiirtein.

Kyllä tuon Helsinki-Vantaan lukemat on täysin vertailukelpoisia, mutta tuollaisia ihme piikkejä sillä välillä on, kuten näyttää olevan kaikilla FMI:n asemilla.
Voisihan sitä huvikseen kysästä FMI:ltä tarkempia tietoja tuosta asemasta ja että mitä he arvelevat noiden kiitoratojen vaikuttavan kuumina kesäpäivinä.

weatherc

Sen tutkimuksen mukaan lentokoneet voivat kyllä vaikuttaa mitattuun lämpötilaan lentokentillä noin yleisesti, kyse ei ollut juuri Hki/Vantaasta, aivan kuten kaikki rakennukset ym. mitä lähistöllä. Tosin en minäkään usko että vaikutus suurta/olellista olisi jos asema on sijoitettu edes suht järkevästi.

Lainaavarsinkin näin talvella kun asfaltista ei edes ole mitään haittaa, kun on lumen peitossa.
Huonosti on kyllä hoidettu lumenpoisto jos niinkin vilkkaalla kentällä kun Helsinki/Vantaalla on kiitotie lumen peitossa ;D
Eiks niillä ole jopa joku isomman kokoinen rautaharjatyyppinen vekotin jolla rapsutetaan jäät pois asfaltilta jollei muu auta että saadaan riittävä pito? Ainakin Norjalaisilla oli sellainen kun oli juttua Aftenpostenissa tuosta taannosiesta Heathrown "lumikaaoksesta" ;D

Lainaamutta ei tuo asema millään asfaltin päällä sentään sijaitse vaan hiekan päällä näyttäisi olevan
Siinä vaiheessa tuossa on jo yksi perusvirhe, sen pitäisi olla nurmikon päällä ei hiekan/sepelin jos tutkii noita "miten asentaa sääasema"-julkaisuja  ;D

Mutta ei saa unohtaa sitä tosiseikaa että lentoasemien asemat, aivan kuten meitin PWS:ät, mittaavat paikkallista säätilaa, lentoasemien asemathan ovat ensisijaisesti lentoliikennettä varten, eli mikä se keli on juuri lento-asemalla, eikä välttämättä sitä optimaalista säätilaa, eihän kaikki Metar-asemat edes ole luokiteltu Synop-asemaksi.  ;D

Eikä välttämättä eroa ole normaalisti lähistön asemiin paljoakaan, mutta voi olla jossain tilanteissa

Snowi

Lainaus käyttäjältä: weatherc - sunnuntai, 16.01.2011, 22:55
Lainaavarsinkin näin talvella kun asfaltista ei edes ole mitään haittaa, kun on lumen peitossa.
Huonosti on kyllä hoidettu lumenpoisto jos niinkin vilkkaalla kentällä kun Helsinki/Vantaalla on kiitotie lumen peitossa ;D
Eiks niillä ole jopa joku isomman kokoinen rautaharjatyyppinen vekotin jolla rapsutetaan jäät pois asfaltilta jollei muu auta että saadaan riittävä pito? Ainakin Norjalaisilla oli sellainen kun oli juttua Aftenpostenissa tuosta taannosiesta Heathrown "lumikaaoksesta" ;D

Juu ei tullut ihan ajatelleeksi loppuun asti, eli kyllä nuo kiitoradat varmasti täysin paljaat ovat  ;D. Muut ei niin tärkeät alueet puolestaan voivat olla pienen lumikerroksen peittäminä. Toisaalta nyt kun ei aurinkokaan paista, ei sillä ole kauheasti merkitystä onko asfalttia vai ei, kesällä sitten tietty eri juttu  :)

Pistin postia menemään FMI:n suuntaan, muutenkin olen halunnut lisätietoja juuri Helsinki-Vantaan asemasta, se kun sattuu niin lähellä olemaan. Noista heidän sivuilla olevista kuvista on vähän vaikea välillä sanoa, joten piti pyytää vähän tarkemmpia tietoja  :). Tuon kuvan perusteella arvelin aseman sijaitsevan hiekalla/soralle, mutta täysin varma ei kuvastakaan voi olla, tosin nurmikkoa se ei ole  ;D
Kysyin juuri sitä minkälaisia lukemia Helsinki-Vantaa yleensä mittaa muihin verrattuna ja vastaako se alueen yleistä kuvaa. Sitten myös noita että miten asfaltit ja lentokoneet mahdollisesti vaikuttavat vai vaikuttavatko ollenkaan. Saa nähdä mitä tulee vastaukseksi.