Uutiset:

22.03.2025
FinWX:n ja Ilmatieteen laitoksen välinen säädatan vastaanottopilotti on päättynyt

Säädataa siirtävä datasilta ajettiin alas 22.03.2025 kello 02:00. (22.03.2025, 00:00 UTC).

Ilmatieteen laitoksen terveiset asian tiimoilta voitte lukea täältä.

Main Menu

11.06.2010

Aloittaja Sanni, perjantai, 11.06.2010, 09:36

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Sanni

No niin!

Hiljaisemman kauden jälkeen on syytä alkaa tutkailla taas meitä kiinnostavaa sääilmiötä. Estofex on nakannut kakkostasovaroituksen Baltiaan sekä Puolan ja Saksan pohjoisosiin ja sieltä päin tulee näitä sadealueita myös meillepäin. FMI lupaa mahdollista ukkosta paikoin. Joku muu saa nakata tänne Cape ja LI-arvot, mä en vielä osaa niitä tulkita paitsi niiltä osin että näyttävät joko miinusta tai plussaa  ;D

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: Sanni - perjantai, 11.06.2010, 09:36
Hiljaisemman kauden jälkeen on syytä alkaa tutkailla taas meitä kiinnostavaa sääilmiötä. Estofex on nakannut kakkostasovaroituksen Baltiaan sekä Puolan ja Saksan pohjoisosiin ja sieltä päin tulee näitä sadealueita myös meillepäin. FMI lupaa mahdollista ukkosta paikoin. Joku muu saa nakata tänne Cape ja LI-arvot, mä en vielä osaa niitä tulkita paitsi niiltä osin että näyttävät joko miinusta tai plussaa  ;D

Tänään tulevan sadealueen etuosassa ei näyttäisi lukuihin uskoen tapahtuvan yhtään mitään. CAPE- ja LI-arvot ovat olemattomat, joten ukkosiakaan ei todennäköisemmin esiinny.
Eilen kello 21:00 oleva ennuste antoi vielä merkkejä paikoittain kovistakin ukkosista Etelä-Suomeen 11.-12.06. väliselle yölle, mutta tänään kello 03 julkaistu ennuste näyttääkin ihan toiselta. Eilisessä ennusteessa MLCAPE-arvo kävi vielä yli kilojoulessa (>1000J/kg) ja 4-tasoinen Lifted Index laski jopa -6°C:n korville, mutta nyt ennuste antaa enää korkeimmillaan 400J/kg ja 4-tasoinen LI laskee -2°C tasolle.

Itselläni ei ukkosten suhteen kovin suuria toiveita ole tässä vaiheessa. Tilanne saattaa muuttua seuraavan kuuden tunnin sisällä taas ihan toisen näköiseksi, joten pysyn tarkkana.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2025
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2025
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2025; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset

Sanni

Näähän muuttuu nopsaan aina  :) Itse bongasin Ilta-Sanomien ennustuksesta ukkosta klo 21 ja 03 kohdille ensi yönä. Jos iltapäivällä tuleva sadealue lakkaa illalla ja lämpötila pysyy samana, kosteus ehtii nousta siihen malliin että ensi yöksi voisi tulla ukkosia. Tämä nyt riippuu siitä että kauanko sadealue kestää ja mitä vaikutuksia sillä on. Periaatteessa mun mielestä mahdollisuus voisi olla kovallekin rytinälle ensi yönä koska tuo ukkosalue voi juuri ja juuri yltää tännekin. Otetaanko veto? Jos oon oikeassa, ylennät mut moderaattoriksi  ;D ;D (joke joke joke).

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: Sanni - perjantai, 11.06.2010, 11:04
Näähän muuttuu nopsaan aina  :) Itse bongasin Ilta-Sanomien ennustuksesta ukkosta klo 21 ja 03 kohdille ensi yönä. Jos iltapäivällä tuleva sadealue lakkaa illalla ja lämpötila pysyy samana, kosteus ehtii nousta siihen malliin että ensi yöksi voisi tulla ukkosia. Tämä nyt riippuu siitä että kauanko sadealue kestää ja mitä vaikutuksia sillä on. Periaatteessa mun mielestä mahdollisuus voisi olla kovallekin rytinälle ensi yönä koska tuo ukkosalue voi juuri ja juuri yltää tännekin. Otetaanko veto? Jos oon oikeassa, ylennät mut moderaattoriksi  ;D ;D (joke joke joke).

Tuo raju vaihtelu johtuu siitä, että tuon syvän matalapaineen reitti ja sadealueiden liikkeet ovat olleet hankalia ennustettavia viimeiset pari päivää. Niin inhottavaa, kuin se onkin, nuo ennusteet tuppaavat lähes poikkeuksetta heikentyä, eli kello 15 Suomen aikaa tuleva ennuste saattaa osoittaa, ettei ukkosia tule tänne lähimainkaan.

ESTOFEX on sitä mieltä vahvasti, että Viro kuuluu pohjoisosaltaan 1-varoitusvyöhykkeeseen ja loput maasta on 2-varoitusvyöhykettä. Suomen eteläosan rannikolle, lähinnä Etelä-Suomen läänin kaakkoisosan alueelle yltää 15% salamointivyöhyke. ESTOFEXin ennuste osoittaa siis, että ukkosia voi päästä Suomeen, jos ne vain selviävät Suomenlahden ylityksestä kunnialla.

Sinun täytyy olla hyvin varma tuosta ukkosesta, jos olet valmis lyömään siitä vetoa. Ottaisin tuon vedon vastaan muutoin, mutta kun ei ole mahdollisuutta nokittaa tuota millään. :D
Juha Jäntti

0 ukkospäivää.

Sanni

Okei, mun ennustus: äsken alkanut sade lakkaa klo 23 korvilla (ennusteesta arvioitu ajankohta). Sen jälkeen on tunti pari hiljaista jonka aikana kosteutta tulee sen verta että ukkosta tulee klo 00-03 välillä.

Niin, jos mä häviän tän vedon niin saat pilkata mua vapaasti  ;D

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: Sanni - perjantai, 11.06.2010, 12:52
Okei, mun ennustus: äsken alkanut sade lakkaa klo 23 korvilla (ennusteesta arvioitu ajankohta). Sen jälkeen on tunti pari hiljaista jonka aikana kosteutta tulee sen verta että ukkosta tulee klo 00-03 välillä.

Tuossa sinun ukkosennustuksessasi on sikäli totuutta, että vaikka tässä on jo pidemmän aikaa satanut, lämpötila ei ole juurikaan laskenut, joten sen puolesta asiat näyttävät aika hyviltä. Kosteus on - kiitos vesisateen - vauhdikkaasti noussut ja kastepiste siinä samalla. Aseman kosteuslukemat lähentelevät jo 100% ja kastepistekin on hyvin korkealla. Periaatteessa siis kaikki on katettu ukkosta varten.

Tässä on vain se pieni mutta: Ukkoset ovat kokonaan ilmamassan varassa. Tämä tarkoittaa sitä, että niiden pitäisi olla lähtökohtaisesti rajuja jo Viron puolella ennen tänne päin lähtöä, jotta ne selviäisivät matkastaan tuon Suomenlahti-nimisen konvektiotappajan yli tänne. Reissu olisi ukkospilvelle kuolemaksi muutenkin, koska täällä päässä rannikkoa ei nimittäin ole maanpinnalta tulevaa nostetta auttamassa ukkospilvien kehitystä lainkaan. Tämän takia pidän noiden ukkosten tänne tuloa niin epävarmana. Toistaiseksi näyttää hyvin, hyvin huonolta. Salamatutkat ovat olleet vähäsanaisia, mita tulee Viron ja Venäjän puolella oleviin ukkosiin.

Kaiken lisäksi Suomen Sääkeskuksen kello 09:00 päivittynyt ennustemallinnus viittaa jo kintaalla ukkosille Suomen osalta. CAPE-arvot jäävät jo alle 300J/kg ja 4-tasoinen Lifted Index on nollarajan osalta jo merellä. Sateen ennustetaan olevan konvektiivista, mutta ukkosta siinä tuskin esiintyy. :P

Lainaus käyttäjältä: Sanni - perjantai, 11.06.2010, 12:52
Niin, jos mä häviän tän vedon niin saat pilkata mua vapaasti  ;D

Siihen ei ole syytä. :)
Ukkosen ennustaminen ei ole helppoa touhua lainkaan ja usein tässä ennustamisen muodossa realisti (ja pessimisti) ei(vät) pety. ;)
Juha Jäntti

0 ukkospäivää.

Sanni

Sadetutkassa Viron puolelta tuleva sade rantautuu tänne klo 6 maissa aamulla ja se näyttäisi olevan laaja rankan sateen alue. Uskon että juuri tuo alue voi tuoda sen ukkosen jos sellaista on tullakseen.

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: Sanni - perjantai, 11.06.2010, 20:34
Sadetutkassa Viron puolelta tuleva sade rantautuu tänne klo 6 maissa aamulla ja se näyttäisi olevan laaja rankan sateen alue. Uskon että juuri tuo alue voi tuoda sen ukkosen jos sellaista on tullakseen.

Odotan kello 15:00 Suomen aikaa tulevan ennusteen valmistumista Sääkeskuksella. Osa kartoista on jo uudella mallinnuksella, osa vielä vanhalla, joten menee varmaan kello 21:30 saakka, kunnes kaikki on valmista. Tuo ennuste määrittänee tuon ukkosen toteutumisen (tai sen toteutumatta jäämisen) lopullisesti.

Tämän päivän osalta sen sijaan alkaa näyttämään huonolta. Kuin vielä kohtalon oikkuna salamatutkaohjelmani jumiutui niin, että vaikka kaikki toimi taustalla niinkuin pitikin, ei sivuston tutkakuva päivittynyt lainkaan. Se on nyt korjattu ja huomenna, jos ukkosia ei Suomen alueella esiinny, suoritan huoltotoimia sääserverille, joka todennäköisesti vapauttaa koneen ohjelmien jumiutumisvimmastaan.
Juha Jäntti

0 ukkospäivää.

J.Jäntti

Ei tarvinnut odottaakaan niin pitkälle. :)

Ennuste saapui ja näyttää vielä huonommalta, kuin kuusi tuntia sitten.  :(
Mallinnusten mukaan juuri nyt pitäisi olla aktiivisin hetki Virossa ja sen pitäisi näkyä myös täällä.

Tuon jälkeen ukkosherkkä ilmamassa jatkaisi hitaanlaisesti itään. Toinen sadealue saapuu kuin saapuukin yöllä, mutta sataisi rankimmin Etelä-Suomen läänin itäosassa.
CAPE- ja LI-lukemat ovat kautta rantain olemattomat täällä, kun taas Venäjän puolella on ennusteen mukaan varsinainen valoshow tiedossa iltapäivästä lukien.

Kannelmäen sääasemalla roikkuu erittäin synkän harmaita pilviä ja vähäistä tihkusadetta puskee. Näkyvyys asemalla on juuri ja juuri yli 2km. Yleiskuva vallitsevasta sääolosuhteesta on enemmän syksyinen, kuin kesäinen, mutta tältähän se matalapaineen vaikutuksen alla näyttääkin. Poikkeuksen tekee kuitenkin lämpötila; Etelä-Suomen läänin FinWX-asemilla on lämmintä sateesta huolimatta: Lämpötilat keikkuvat +12 ja +13 asteen vaiheilla. Lämpimintä on sisämaassa olevilla sääasemilla.

Vaikka GFS-ennusteet eivät ukkosia tänne enää lupaakaan, yllätyksiä voi tulla. Siksi aionkin nukkua ns. toinen silmä auki ja molemmat korvat tarkkana.
Jos ukkosia täällä kohdataan, ne ovat todennäköisimmin (yhden välähdyksen ja) yhden jyrähdyksen ilmiöitä.
Juha Jäntti

0 ukkospäivää.

Sanni

Mä taas uskon edelleen siihen että kosteus riittää muodostamaan ukkoskuuroja jotka ryskää tänne pikkutunneilla tai hyvin varhain aamulla, kunhan toinen sadealue Virosta rantautuu tänne. Tosin se heikentynee Suomenlahdella huomattavasti, mutta kai siitä jotain rytinöitä aikaan saisi :)