Uutiset:

Ei uusia uutisia.

Main Menu

01.05 klo 03

Aloittaja weatherc, perjantai, 30.04.2010, 13:35

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

weatherc

Laitetaanpa lisää pökköä pesään nyt kun vauhtiin päästiin ;)
farmit.netin ukkos/sade-ennusteessa on ensi yöksi jälleen vilautettu jopa todennäköistä ukkosta. sieltä on tulossa pieni mutta pippurinen saderintama pyyhkästen noin Turun kohdilla maihin jossa 3 tunnin sade olisi 10 mm luokkaa, johon on laitettu mahdollista ukkosta (pienet keltaiset täplät)
Samaan aikaan PK-seudulla olisi todennäköisiä ukkosia (vähän isommat keltaiset täplät)

J.Jäntti

#1
Lainaus käyttäjältä: weatherc - perjantai, 30.04.2010, 13:35
Laitetaanpa lisää pökköä pesään nyt kun vauhtiin päästiin ;)
farmit.netin ukkos/sade-ennusteessa on ensi yöksi jälleen vilautettu jopa todennäköistä ukkosta. sieltä on tulossa pieni mutta pippurinen saderintama pyyhkästen noin Turun kohdilla maihin jossa 3 tunnin sade olisi 10 mm luokkaa, johon on laitettu mahdollista ukkosta (pienet keltaiset täplät)
Samaan aikaan PK-seudulla olisi todennäköisiä ukkosia (vähän isommat keltaiset täplät)

Ei pöllömpi ennuste (Not owler forecast).
Sopii kyllä minulle. Tuo PK-seudun täplitys ei tosin täysin osu PK-seudulle, vaan keskittyy Valtatie 25:n (se isompi kehätie) ja Kantatie 50 (alias Kehä III):n läntiselle puolelle, joten minä saan todennäköisesti todeta yöllä, että "kiva kun nyt vasta alat räpsimään", kun pilvet ovat ensin painelleet tuosta hiljaa ohi ja sitten kaukana alkaa välähtely (tai tutka havainnoi pelkästään kaiken). ;D

Jos tuo PK-seudun liepeillä oleva pisterypäs kopsahtaa kohdilleen, se tietää Snowille hyvää, sillä Klaukkala on noiden pisteiden alueella. :D
Ainoat, jotka tukevat ukkosen mahdollisuutta on jälleen tuo satusetien kruunaamaton kuningas, TT (Total Totals)-indeksi, joka nousee 50 tienoille ja SRH 0-3km, joka nousee Pääkaupunkiseudulla 200m2/s2 tasolle. Kaikki muut arvot, kuten CAPE:t, eivät heilahda mihinkään: Maksimit ovat MLCAPE:ssa, joka nousisi tuohon aikaan korkeimmillaan 10J/kg. Tosin on kyllä selvää, etteivät CAPE:t yksinään ukkosta tee, vaikkakin pelaavat aika isoa roolia muodostuksessa.

Toivottavasti osuu kohdilleen. Ajankohta olisi minulle ainakin sopiva. :)
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

Snowi

Kappas. Sehän näyttäisi suorastaan ympäröivän Klaukkalan  :D Jos tuo ennuste toteutuu niin päästään kyllä jo todella läheltä seuraamaan tutkan toimintaa.
Eilinen oli näin ensikertalaiselle jo hieno kokemus, vaikkakin "ukkosmyrsky" jo loppui, kun tuntui että oltiin juuri pääsemässä vauhtiin  :)

Tatu

Mitäs menipä vappu nopesti  ??? Ei tullu edes pää kipeeks ku suhahti ohi... :)
Pientä aktiivisuutta havaittavissa Venäjän Karjalan suunilla :)

Sanni

Mä olin parvekkeella pätemässä valkolakillani, kun kuulin jostain hyvin kaukaa jyrähdyksen. Liekö ollut tuo salama joka jysähti äskön tuolla etelärannikolla lounaan suunnassa koska lentokone se ei ollut. En salamaa itse nähnyt, mutta se kuului kyllä - hyvin kaukaisena. Vaskinetin tutkaa siis katson.

Katsoin juuri Vantaan säätä ja kastepiste näyttää olevan 7,4 astetta. Aika korkea! Sateet näyttäisivät etelään tulevan klo 23 tietämissä, joten jos mä olen todella onnekas, ukkonen iskee silloin jos on iskeäkseen.

Leksa

Kyllä tuossa laatokan eteläpuolella ollut melkoista salamointia klo 16 jälkeen, myös HF.llä 80 metrillä on kuulunut melkosesti ukkosen rasahduksia, kun tulee joskus (3699KHz) hurukkoja kuunneltua ;D

Sanni

Okei! Täytyy seurata tilannetta ja kuunnella radioukkosta itsekin tuossa illemmalla. Here we go again! Tätä aktiivisuutta on tullut kaivattua ja paljon.