Uutiset:

Ei uusia uutisia.

Main Menu

WXSIM heittää

Aloittaja weatherc, sunnuntai, 21.02.2010, 18:22

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

weatherc

Siirretään se omaksi topiksi ;)

LainaaVähän offtopic, mutta huomasin että sinulla on myöskin ollut ongelmia wxsim:n lämpötila ennusteen kanssa, varsinkin juuri min-lämpötilojen. Itsellä wxsim veti käsittämättömän räikeet virheet eilisen päivän lämpötiloille. Heittoa oli maksimissa 13,5 ja minimissä 15,3  Järkyttynyt
Tuon maksimin wxsim on osunut aika hyvin kohdalleen, mutta minimissä on ollut enemmän heittoa. Mitä olen vertaillut Forecaan ja FMI:in niin oma wxsim ennuste on pärjännyt aika hyvin, mutta nyt viikon parin aikana on ollut enemmän heittoa.
Varsinkin se ihmetyttää kun lämpötila laskee -1.0C tunnissa ja silti wxsim väkisin haluaa ennustaa että ilma olisi lämpenemässä, eikä näytä ottavan tuota oikeeta laskua ollenkaan huomioon.

Juu, niin heittää...Varsinkin kun ollut näitä kylmiä öitä se ei ole saanut ne Tmin:t kohdilleen. Mitä olen tuossa vertailuskripitistä seurannut niin erot ovat olleet 3-8 asteen luokkaa siten että WXSIM on yleensä liian lämmin, siitä huolimatta että asema ei ole mitenkään kylmässä paikassa vaan FMI Kärkän asema joka noin 4 km päässä ja aukealla niin ollut 2-3 astetta muakin kylmempi.
Tmax:t ovat menneet paljon paremmin nappiin.
Kun taas on tasapaksu keli (pilvistä & lämpö -10 asteen yläpuolella) niin osumatarkkuus on parempi.

Tosin täytyy sanoa ettei se Forecankaan lämpötilat kovin tarkasti oikein osu mikä myös siinä vertailussa.

Mulla tuo skripti napsii datat klo 6.30 eli wxsimin kohdalla päivän ensimmäisen ennusteen jälkeen jolloin se myös käy nyysimässä tiedot Forecalta.

Välillä on käynyt jopa mielessä poistaa koko ennuste kun heittää noin paljoa mutta toisaalta se on sivujeni toiseksi seuratuin sivu etusivun jälkeen (nyt kun ei tutka pidä ykkössijaa) niin en ole ainakaan toistaiseksi sitä tehnyt. Täytyy toivoa että Tom keksii jotain syytä siihen.

Snowi

Joo pitää toivoa että Tom keksisi jotain tuohon.
Pitänee varmaan kokeilla erilaisia säätöjä ja katsoa minkälaiset ennusteet niistä tulee ja osuisiko sitten paremmin kohdalleen.
Itselläkin tuo sääennuste on toiseksi seuratuin, melkein meinaa mennä jopa etusivun ohi. Olisi sen takia mukavampi jos myös tarkkuus olisi säässä kuin säässä mahdollisimman tarkka, niin että heittoa ei olisi vaikka 4:aa astetta enempää.
Mitä olen seurannut niin Foreca taas tuppaa heittää vähän liian kylmää ja FMI vähän siltä väliltä. Mutta manuaalisesti kun olen vertailuja tehnyt niin on aika mukavasti pärjännyt noihin virallisiin ennusteisiin nähden. Toisaalta wxsim:lle sitten saattaa tulla sillon tällön noita räikeitä ylilyöntejä.

Oletko muuten antanut Tom:lle tiedot ennusteistasi, niin että hän voisi niitä katsomalla ehkä parantaa sitten ennusteitasi? Tosin se maksaa 70 dollaria. Itse en ole vielä antanut, mutta varmaankin jossain vaiheessa ajattelin antaa jos sen avulla saisi tuota ennustetta vielä hienosäädettyä.

weatherc

En ole alkusäätöjen jälkeen, en oikeen viitsisi maksaa siitä 70 taalaa koska wxsim pitäisi oppia virheistään kun ajaa wret:ä ja tallentaa tulokset.

Tänään olen ottanut ylös kolmet ajot pitkin päivää ja aamun sekä iltapäivän ennusteet teki täsmlleen samanlaiset lämpötilat, nyt klo 19 tehty ajo laski osaa niistä, varsinkin kylmimmät lukemat laski asteella/parilla. Tulee vielä yksi ajo klo 22 jälkeen täytyy ottaa sekin ylös vielä ja sitten pitkin viikkoa katsoa kuin oikein meni...

weatherc

Koitin äsken tehdä vertailun myös GFS-ennusteeseen, tosin siitä ei saa niin tarkkaa lukemaa ulos edes meteogrammista koska niin suuri vaihtelu mutta noin suurin piirtein ovat suunnat samat eikä kovin suurta eroa ole, paitsi, yllätys, nuo kaksi yötä (ma/ti ja ke/to) jotka kylmemmät, wxsim antaa -13/14 kun taas GFS painelee iloisesti -20 paremmalle puolelle.

Snowi

Lainaus käyttäjältä: weatherc - sunnuntai, 21.02.2010, 20:25
Koitin äsken tehdä vertailun myös GFS-ennusteeseen, tosin siitä ei saa niin tarkkaa lukemaa ulos edes meteogrammista koska niin suuri vaihtelu mutta noin suurin piirtein ovat suunnat samat eikä kovin suurta eroa ole, paitsi, yllätys, nuo kaksi yötä (ma/ti ja ke/to) jotka kylmemmät, wxsim antaa -13/14 kun taas GFS painelee iloisesti -20 paremmalle puolelle.

Hmm toihan on aika erikoista, kun tuo wxsim käyttää myöskin juuri noita GFS-ennusteita, joten luulisi että ei niissä silloin tollaisia eroja ole.
Eikös tuo "wxsim:in virheistä oppiminen" kuulu vain siihen professionaliin? Itsellä ei ole sitä, mutta olen miettinyt että pitäiskö se hankkia juuri tuon takia.
Käytätkö muuten tuota Diurnal Breezea? Itse olen sitä nyt käyttänyt, mutta en ole itseasiassa ikinä kokeillut miten se vaikuttaa ennusteisiin, voisi senkin kokeilla nyt tänään. Snow/Ice Cover sulla nyt on varmaankin päällä.

Snowi

Kokeilin vähän erilaisia säätöjä ja huomasin että jos pitää nyt tuota Diurnal Breezea niin se selvästi tuo vähän lämpimämpiä lämpötiloja. Tällä hetkellähän Itämeri on jäätynyt joten tuo ei ehkä toimi sillä tavalla miten pitäisi. Itse olen tuota Diurnal Breezea käyttänyt ja nyt ensimmäinen kerta kun kokeilen ilman sitä, ainakaan yhtään lämpimämmät nuo ennusteet eivät enää saisi olla.

"GFS for initial advection" Vaikutti minulla vain vähäsen, laskien muutamien päivien lämpötiloja vain yhdellä asteella, mutta otin sen joka tapauksessa nyt pois käytöstä. Otin myös curvature search for advectionin pois käytöstä, sekin nostaa lämpötiloja noin yhdellä asteella, ainakin mitä kokeiluissa tuli ilmi.

Katsotaan minkälaisia ennusteita nyt tulee ja miten osuu kohdalleen  ;)

Snowi

Näköjään heittää myös nämä viralliset ennusteetkin.
Liitteenä kuva, jossa näkyy kuinka rajusti Forecan lämpötilat ovat muuttuneet vain 16 tunnin sisällä. Myös sama tapahtui FMI:llä, mutta ei noin rajuna kuin Forecan.

weatherc

LainaaHmm toihan on aika erikoista, kun tuo wxsim käyttää myöskin juuri noita GFS-ennusteita, joten luulisi että ei niissä silloin tollaisia eroja ole.
Enemmänkin olisi vikaa jos se näyttäisi prikulleen samaa kun GFS:ät koska wxsimhän käyttää myös Synop-, Metar- ja RAOB-dataa yhdistettynä Tomin tekemiin asemakohtaisiin säätöihin joka ottaa huomioon ympäristön jossa oma asema sijaitsee.

LainaaEikös tuo "wxsim:in virheistä oppiminen" kuulu vain siihen professionaliin?
Taitaa kuulua mutta mulla sen verran vanha että olen hankkinut sen ennen tuota jakoa ja kaikilla vanhoilla on "proffessional" vakiona ;)

LainaaKäytätkö muuten tuota Diurnal Breezea?
Yep, koska merellähän tuulee on sitten jäätä tai ei ja siten vaikuttaa rannikon säähän. Se on totta että merituuli vaikuttaa nostavasti noihin alimpiin lämpötiloihin. Mutta veikkaan että yksi tekijä on se ettei se välttämättä päästä tuuliarvoja täysin nollaan kun ollut näitä kovia pakkasöitä ja siten ei sen lämpötilakaan päässyt laskemaan riittävästi.

LainaaSnow/Ice Cover sulla nyt on varmaankin päällä.
Juuh, lumimääräkin on oikea. Sillä muuten yllättävän suuri vaikutus lämpötilaan.
Lainaa
Liitteenä kuva, jossa näkyy kuinka rajusti Forecan lämpötilat ovat muuttuneet vain 16 tunnin sisällä. Myös sama tapahtui FMI:llä, mutta ei noin rajuna kuin Forecan.

Niin heittää, mutta sehän vaan näyttää kuin vaikeaa se ennusteen teko on. Pienikin heito jonkun matalapaineen radassa tekee ihmeitä ennuteelle. Itse en niin paljoa noihin ennusteisiin jotka menevät enemmän kun 3 päivää eteenpäin perusta, sais nuo lähiennusteetkin kohdilleen olisi hyvä.
Esimerkkinä tuleva yö, wxsim oli vielä iltapäivällä sitä mieltä että -15, nyt vasta kun mittarissa -18 niin klo 22-ajossa se laski sen -20:iin. Nyt kun kaksi päivää tiivimmin seurannut tuota wxsimiä niin klo 22 tehdyssä ajoissa on lämpötilat selvästi erit kun muissa ajoissa.
GFS muuten painelee jopa -25 alapuolelle ensi yöksi.

weatherc

Veratilin tuota tuntiennustetta csv:hen ja mulla ensi yön kohdlla lädes asteen heitto tuntiennusteessa näkyvillä olevan lämpötilan (-18.9) ja csvssä olevan alimman lämpötilan välillä (-19.7), csvssä kun on kolmet sarakkeet lämpötilalle (temp, max, min)...hmm...