Asema online taas - rauta vaihtunut

Aloittaja weatherc, keskiviikko, 23.12.2009, 16:59

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

weatherc

Asema menee offlineen tietoteknisten muutostöiden takia tänään jossain vaiheessa.
Sääasema siirtyy uudelle raudalle, sitä tulee porskuttamaan Gigabyten G31M-ES2L emolevy jossa Intelin DualCore 2.6 Ghz E5300-prosessori ja 2 Gt RAM:ia.
Tällainen "pieni" tee-se-itse päivitys.  ;D
Eiköhän siinä riitä potkua taas vähäksi aikaa  ;D

Katkon pituutta on vaikea arvioda mutta varmaan jokunen tunti hurahtaa siinä kinkunpaiston lomassa  ;D
Tavoite on kuiten saada se ylös hyvissä ajoin ennen puolta yötä ja WD:n päivänvaihto-ajoja.

weatherc

Nyt lähti koko aseman data täydelliseen backuppiin, kestää kotvasen siirtää kun stuffia on jokunen Giga :)
Samalla tulee se suruisan kuuluisa täydellinen backup tehtyä :)

Uusi rauta kasassa ja käyttis asennettu ja päivitetty, enää itse sääaseman siirto :)

Gigabytellä mukana Energysaver-softa jossa se dynaamisesti säästää sähkönkulutusta. Mielenkiinnolla seurataan miten se toimii sääaseman kanssa, siinä myös jonkunlainen mittari että kuin paljon se on säästänyt.

Ainakin sisäänrakennettu näytönohjain lyö metrimitalla esim. tuon Asuksen (AMD Sempron 1.8 Ghz) vastaavan jossa sääasema ollut. 19 tuuman littuska toimii uudessa täysin moitteettomasti ainakin näin mitä tähän mennessä olen tehnyt kun Asuksella se vaatii oman näyttiskortin että toimis kunnolla.

Mitä parasta, tämä rautapäivitys ei voi sanoa että oli hinnalla pilattu, noin 150 euroa, emolevy, prosessori ja RAM tuloksena että kone on (melkein) kun uusi :)




weatherc

Noniin taas pusketaan dataa ulos :)

Sitä en tiedä vielä miten esim. wxsim toimii mutta nähtäneen aamuun mennessä.

Tein pientä sähkönsyönti-katselmusta tälle uudelle poterolle kinkkua odotellessa. Ainakin tuon watt-o-meterin mukaan olsi todella virtapihi, pikainen laskelma tuotti tuloksen 42 wattia itse koneelle  ;D

Myös esim prosessoreiden käyttöaste kun kaikki sääsoftat käynnissä on ihan eri maailmasta kun tuossa Asuksessa, tässä "tyhjäkäynti" liikkuu siinä 0-4% välimaastossa ja datanluku- sekä WD:n minuuttipiikit jää alle 40% ja ovat todella pikaiset. :)