Uutiset:

Ei uusia uutisia.

Main Menu

PC:n laskutehotestaus :)

Aloittaja weatherc, perjantai, 04.12.2009, 17:55

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: Snowi - lauantai, 05.12.2009, 18:43
Vielä sen verran lisäyksenä koko keskusteluun että itse olen vähän sen luonteinen että haluaisin vain päästä vanhoista romuista eroon enkä säilyttää niitä kaapissa kun ne kuitenkin sinne unohtuu ja homehtuu ajan mittaan. Tai yleensä annan ne eteenpäin ilmatteeksi niitä enemmän tarvitseville.
Enkä jaksa juurikaan tressata tuosta sähkönkulutuksesta ja olen sen verran mukavuudenhaluinen että mielummin minulla on yksi kone jossa on kaikki tarvittava kaikkeen käyttöön. Näin ei vie tilaa ja on muutenkin simppeliä kun on vain yksi kone. Sen verran laiskakin olen että jos menee vaikka katsomaan mailia ja uutisia niin ei tarvitse konetta käynnistää vaan pääsee heti katsomaan tarpeelliset asiat milloin haluaa, kätevää.

Terveisiä päinvastaisen toimintamallin puolelta. ;)
Minun paheeni on säilyttää näitä irrotettuja PC:n komponentteja tekniikkahuoneen kaapeissa, jotka olivat aiemmassa elämässä vaatekaapin roolissa. Kaunis ajatus on se, että säilön ne sinne siltä varalta, että "jos vaikka niille tulisi jonain päivänä käyttöä". Totta toinen puoli.

Joillekin osille tulee uudelleen käyttöä, kuten esim. vanhoille RAM-muisteille, sillä tuon tuostakin vastaan saattaa kävellä sellaisia PC-koneita, jotka vielä toimivat ja joihin lisämuistia löytyy kuin löytyykin niin paljon, että sen käyttöikää voi vielä venyttää vuoden tai kaksi. Toinen esimerkki on vanhempi, jostain pimeältä 1990-luvulta oleva näytönohjain AGP-väylään. Kone saa kummallisesti lisäpuhtia graafiseen vääntöönsä, kun siihen saa pudotettua uudemmanmallisen näytönohjaimen kiinni.

Hommassa on kuitenkin se kuuluisa toinen puoli: Lopputuloksena kaappini notkuvat läpeensä epämääräistä sekalaista rautaa, joita kukaan ei ole vuosiin kysellyt, jotka ovat sellaisista koneista tai komponenteista, joita ei ole enää olemassakaan tai sellaisia, joista aika on auttamatta ajanut ohitse. Viimeksi mainitusta loistoesimerkkinä ovat yhden kaappini hyllyllä irvistelevät 6kpl 250W virtalähdettä. Niistä jokainen toimii täydellisesti, mutta ne ovat jäänteitä vanhemmista koneista, joita on päivitetty tekniikaltansa uudempaan ja siinä samalla virtalähdekin tuli vaihtotavaraksi. Niillä ei kukaan tee mitään, koska tehontarve nykykoneella ylittää tuon määrän kuormitustilanteessa helposti, eikä niitä kannata minnekään huutonetteihin tunkea kaiken kansan naurettavaksi. SER-laatikkoon nuo esimerkkini maininnat kaikki kuuluisivat, mutten ole vielä saanut aikaiseksi ns. kylmän logiikan siivousintoa, jossa vain paiskaisin kylmästi ne osat SER-laatikkoon, joista voin varmuudella sanoa, ettei niiden perään kukaan kysy mitään.

Lainaus käyttäjältä: Snowi - lauantai, 05.12.2009, 18:43
Olen kyllä siinä samaa mieltä että ei sitä aivan uusinta rautaa tarvitsisi joka vuosi hankkia, enkä ole itse hankkinutkaan. Mutta sen verran uudesta tekniikasta innostuneena tulee sitä aina katseltua kaikenlaista. Kuitenkin tulee ostettua niin paljon kaikenlaista mitä ei välttämättä tarvitsisi, että voisin vaikka maksaa 100 euroa vuodessa siitä että kaikki pyörii yhdellä koneella ja voin pitää sitä auki 24/7, minä vain tykkään käytännöllisyydestä. Myönnän että en todellakaan ole ilmaston kannalta ihanteellisin ihminen, vaikka luonnosta ja ilmastosta nautinkin.

Meitä ihmisiä on erilaisia ja hyvä niin. Jonkun toisen tavat ja hankinnat voivat ihmetyttää jotain toista ja toisinpäin. Esimerkiksi itse en täysin ymmärrä ihmisiä joilla on edelleen pääkoneessa crt-näyttö, jotka on joutanut roskiin jo ajat sitten, silmätkin tulee kipeeksi niistä.

Taitaa varmaan olla yleistilanne edelleenkin se, että prosessoritekniikassa ja näytönohjaimissa kuljetaan edelleenkin puolen vuoden sykleissä, jossa uusi tekniikan terävin kärki julkistetaan ja edeltäjästä tulee ns. Mainstream-tavaraa. Mielestäni ainakin näytönohjaimissa tämä trendi on jatkunut jo pienen ikuisuuden, mutta mikä on myös ollut terveellistä kuluttajahinnoille. Nykyään saa sellaisen näytönohjaimen, josta ei vääntö heti lopu, koneeseensa alle 100 Eurolla. Ikävä puoli on vain se, että samaan hintaluokkaan saattaa eksyä vanhempaakin kalustoa. Jos näytönohjainten kehitystä ei juurikaan seuraa, voi oikeasti kompuroida ostamaan näytönohjaimen, joka ei sitten kykenekään tuomaan sitä vääntöä, jota tarvitsisi. Tokihan sen voi vaihtaa, mutta koko prosessin läpikäynti voi olla aikaa vievää puuhaa ja kaikista eniten turhauttavaa sellaista.

Virrankulutus on myös koneen käyttöasteesta kiinni. Itselläni on silloin tällöin kone puoliksi sammuksissa "Standby"-tilassa, jolloin se heilahtaa ylös sekunneissa. Sitä tilaa käytän yleensä silloin, kun joku asia jää kesken ja jota sitten jatkaa seuraavana päivänä. Virtaa se syö enemmän, kuin kokonaan pois päältä ollessaan, se on selvää, mutta koska itse maksan sähkölaskuni, en usko, että ajoittain tuollaisessa tilassa ollessaan aiheuttaisin jotain luonnonkatastrofia.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

Snowi

Lainaus käyttäjältä: Snowi - lauantai, 05.12.2009, 18:43
Vielä sen verran lisäyksenä koko keskusteluun että itse olen vähän sen luonteinen että haluaisin vain päästä vanhoista romuista eroon enkä säilyttää niitä kaapissa kun ne kuitenkin sinne unohtuu ja homehtuu ajan mittaan. Tai yleensä annan ne eteenpäin ilmatteeksi niitä enemmän tarvitseville.
Enkä jaksa juurikaan tressata tuosta sähkönkulutuksesta ja olen sen verran mukavuudenhaluinen että mielummin minulla on yksi kone jossa on kaikki tarvittava kaikkeen käyttöön. Näin ei vie tilaa ja on muutenkin simppeliä kun on vain yksi kone. Sen verran laiskakin olen että jos menee vaikka katsomaan mailia ja uutisia niin ei tarvitse konetta käynnistää vaan pääsee heti katsomaan tarpeelliset asiat milloin haluaa, kätevää.

Lainaus käyttäjältä: J.Laiho - lauantai, 05.12.2009, 23:47
Terveisiä päinvastaisen toimintamallin puolelta. ;)
Minun paheeni on säilyttää näitä irrotettuja PC:n komponentteja tekniikkahuoneen kaapeissa, jotka olivat aiemmassa elämässä vaatekaapin roolissa. Kaunis ajatus on se, että säilön ne sinne siltä varalta, että "jos vaikka niille tulisi jonain päivänä käyttöä". Totta toinen puoli.

Joillekin osille tulee uudelleen käyttöä, kuten esim. vanhoille RAM-muisteille, sillä tuon tuostakin vastaan saattaa kävellä sellaisia PC-koneita, jotka vielä toimivat ja joihin lisämuistia löytyy kuin löytyykin niin paljon, että sen käyttöikää voi vielä venyttää vuoden tai kaksi. Toinen esimerkki on vanhempi, jostain pimeältä 1990-luvulta oleva näytönohjain AGP-väylään. Kone saa kummallisesti lisäpuhtia graafiseen vääntöönsä, kun siihen saa pudotettua uudemmanmallisen näytönohjaimen kiinni.

Hommassa on kuitenkin se kuuluisa toinen puoli: Lopputuloksena kaappini notkuvat läpeensä epämääräistä sekalaista rautaa, joita kukaan ei ole vuosiin kysellyt, jotka ovat sellaisista koneista tai komponenteista, joita ei ole enää olemassakaan tai sellaisia, joista aika on auttamatta ajanut ohitse. Viimeksi mainitusta loistoesimerkkinä ovat yhden kaappini hyllyllä irvistelevät 6kpl 250W virtalähdettä. Niistä jokainen toimii täydellisesti, mutta ne ovat jäänteitä vanhemmista koneista, joita on päivitetty tekniikaltansa uudempaan ja siinä samalla virtalähdekin tuli vaihtotavaraksi. Niillä ei kukaan tee mitään, koska tehontarve nykykoneella ylittää tuon määrän kuormitustilanteessa helposti, eikä niitä kannata minnekään huutonetteihin tunkea kaiken kansan naurettavaksi. SER-laatikkoon nuo esimerkkini maininnat kaikki kuuluisivat, mutten ole vielä saanut aikaiseksi ns. kylmän logiikan siivousintoa, jossa vain paiskaisin kylmästi ne osat SER-laatikkoon, joista voin varmuudella sanoa, ettei niiden perään kukaan kysy mitään.

Tuohon pisteeseen tuo helposti menee  :D
On minullakin jotain tavaraa kaapissa, esim. kohtuu uudet muistit jolle varmasti jotain käyttöä olisi, parit kovalevyt, emolevy, tuulettimia ja johtoja vaikka kuinka. Mutta kuitenkin olen sen verran aina päivittänyt "kaappiani" että siellä olevat osat eivät ehkä suoraan museoon matkaisi. Paljon on vanhaa tavaraa mennyt muiden koneisiin ja ovat heillä hyvässä käytössäkin olleet. Tosin kuulin että yksi näistä koneista vetää aivan viimeisiään ja läppäri on ostettu tilalle.

Itse olen luonteeltaan sellainen keräilijä. Haluaisin kerätä kaikenlaista ja olen tuota yrittänyt vähän karsia että ei menisi aivan ylitse. Ehkä sen takia en enää pidä vanhaa tietokonetavaraa kaapeissa vaan annan mielelläni pois. Kaikenlaista muuta keräilytavaraa kyllä löytyy ja esimerkiksi elokuvien keräilystä ei meinaa loppua tulla, mutta ei sen tarvitsekaan koska rakastan elokuvia  :D

weatherc

Täällä kyllä löytyy samanlainen keräjlijä  ;D
Kaapista löytyy piuhaa jos toistakin senkun käy valikoimassa. Tosin ei siitä nyt ole kovin kauaa (lasketaan kuitenkin vuosissa) kun siivosin noita laatikoita niin ei tiekonerautaa enää löydy kuin kahde..korjaan kolmen banaanilaatikon verran josta yksi sekalaista sääasemaromua :)
Ainahan niitä voi joskus vielä tarvita johonkin...  ;D

djmake

Laiho tuossa aikaisemmin kirjoitteli hyvin samankaltaisia ajatuksia, mitä itsellänikin on. Kaksipiippuinen asia se kerääminen, mutta moni lienee havainnut poistoon pistämistä seuraavan hyvin pian kyseisen tavaran tarve.

Lainaus käyttäjältä: weatherc - sunnuntai, 06.12.2009, 02:29
Täällä kyllä löytyy samanlainen keräjlijä  ;D
Kaapista löytyy piuhaa jos toistakin senkun käy valikoimassa. Tosin ei siitä nyt ole kovin kauaa (lasketaan kuitenkin vuosissa) kun siivosin noita laatikoita niin ei tiekonerautaa enää löydy kuin kahde..korjaan kolmen banaanilaatikon verran josta yksi sekalaista sääasemaromua :)
Ainahan niitä voi joskus vielä tarvita johonkin...  ;D

Pitäähän sitä kerätä, että on sitten, kun tarve tulee :)
Kaikkea tallessaolevaa ei varmuudella koskaan tarvitse, mutta toisaalta taas joku yksittäinen osa voi olla hyvinkin tarpeellinen ja hankalasti saatavissaoleva. Ja nuo piuhat ovat kyllä yksi sanonkomämikä... Kilpailee hyvin niiden miljoonan tallessaolevan powerin kanssa, joista ei kuitenkaan löydy juuri sitä tarpeellista. Oma lukunsa on sitten se, että tarvitsenko paria kenkälaatikollista sdrammia minnekkään. Isompaa tavaraa huomaa helpommin turhaksi, mutta tuota pienempää ei tule niin helposti tsekattua ja poistettua.
Muutenkin menee tuo kehitys sellaista tahtia välillä eteenpäin, että jos käytössä on vanhempi kone (vaikka juuri sääkoneena), niin on parempi pitää varaosia siihen. Uutena ei saa, koko koneen korvaaminen toisella maksaa ja ennenkaikkea ottaa aikaa.

Mutta se sääasemaroina on ihan turhaa, sellasta kannata säilöä... Voin hoitaa loppusijoituksen :)

teutari

Pisti silmään tuolla ww-foorumilla TNETWeather:in pohja-aika joten piti hiukan tonkia nettiä. ;)

TNETWeather:in kommentti:   On my Cray T932 32 CPU   + 000h 00m 00s 02ms [ 1M]

Tuolta voi vilkaista minkälaisesta hyrrästä on kyse vaikka se ei ole hänen WX-koneensa: http://www.craywiki.co.uk/index.php?title=Cray_T90  ::)

djmake

Lainaus käyttäjältä: teutari - keskiviikko, 09.12.2009, 18:14
Pisti silmään tuolla ww-foorumilla TNETWeather:in pohja-aika joten piti hiukan tonkia nettiä. ;)

TNETWeather:in kommentti:   On my Cray T932 32 CPU   + 000h 00m 00s 02ms [ 1M]

Tuolta voi vilkaista minkälaisesta hyrrästä on kyse vaikka se ei ole hänen WX-koneensa: http://www.craywiki.co.uk/index.php?title=Cray_T90  ::)

Sehän tuossa mainitussa testissä on huono puoli, että tuo miljoonaan laskeminen ei enää nykyisillä koneilla mahdottomia eroja tuo. Toisaalta on kyllä tehty aikana, jolloin koneet olivat "hieman" nykyistä tehottomampia.

Melkoinen laitos on kuitenkin :o  Ei tosin taida olla mikään sähköpihi kotikone...
Taitaapa kuitenkin olla niin, että tuo kone on firman käytössä. Tarkistin muistavani oikein ja kyllähän siellä on jonkinlainen ohjelmistopuolen firma takana. Ja kun kone on kuitenkin liki 15 vuotta sitten tullut markkinoille, niin hintataso on (jos siis käytettynä on hankkinut) ollut ihan muuta, mitä uudessa. Ja vastaavasti uudessa varsinkin muistin määrässä pääsee hyvin helposti tuon ohi. Levyä näytti kyllä saavan vähintään riittävästi kotikäyttöä ajatellen  ;D
Kyllähän tuollaisella kuitenkin laskee vähän raskaammankin mallinnuksen hakematta sitä kahvikupillista odotellessa. Tai miten kiireinen sitten kukakin on  ???