PC:n laskutehotestaus :)

Aloittaja weatherc, perjantai, 04.12.2009, 17:55

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

weatherc

ww-foorumilla on threadi jossa on ohjelma jolla testata pc:n laskentatehoa, laskemalla pi:tä, tuolta sen voi ladata:

http://files.extremeoverclocking.com/file.php?f=36

ww-foorumilla on vertailtu 1M-laskentaa ja aika isoja eroja näkyy olevan aina 2 sekunnista 7+ minuuttiin. Meikäläisen patalaiska Via Esther 1500mhz pitää toistaiseksi kärksisijaa siellä alemmassa päässä tuolla reilulla 7 minuutilla ;D

000h 07m 21s    [   1M]

Mainittakoon että se ei ole sääaseman kone..  :)

En ole vielä tesannut sitä sääkoneeseen...

EDIT:
ei se sääkonekaan mikään kovin häävi ollut,hrm...:

000h 01m 12s    [   1M]

jamo

#1
No pitihän toi sääkone testata ja tulos oli:

000h 00m 32s    [   1M]

jamo

edittinä: oma "pääkone"

000h 00m 29s    [   1M]

Hiukan ihmetyttää kun sentään tämä kone on huomattavasti nopeampi kuin tuo sääkone.
Sääkone on XP, Intel dual 1,8GHz ja muistia 4Gt (juu tiedetään 3,jotain)
"Pääkone" W7 64bit, AMD quad 2,6GHz ja 8Gt  ???

jamo

meteorologi

Minun "myllyni" sai 1min 18s.  :)

Pby11

Minun vanha työkone, nykyinen serveri / sääkone: 28s (1M)
Nykyinen työkone: 11s (1M)

Snowi

Minun pääkone ja tällä hetkellä myös sääkone sai 19s [1M].
Mutta vois jossain vaiheessa ehkä koota jonkun pienemmän koneen sääkoneeksi.
Tässä tällä hetkellä win7, 4Gt, 3,2Ghz

djmake

Olen tapani mukaan jälleen kerran pessimisti, enkä malta olla kysymättä, että onko se viimeisin rauta aina oikeasti tarpeellinen? Jossakin tilanteissa toki tarvitaan tehoa kohtuullisen paljon, mutta kovin moni ei käytä viimeisimpiä (ja monesti raskaampia) softiakaan.

On tuossa noita 3.x gigaisia pizzalaatikoita odottamassa jotain käyttöä, niin mittailin taannoin kulutusta. Niissä on integroitu näytönohjain jne ja silti tyhjäkäynnillä sadan watin luokassa. Oma debbarikone on tällähetkellä 733 pena kolmonen, prosun käyttö olematonta ja sähköä palaa parikymmentä wattia.
Ei sillä, että siitä nopeasta koneesta haittaa olisi. Kuitenkin hieman harkintaa käyttäen moni säästäisi hankinnassa paljon rahaa ja toisen mokoman pidemmällä aikavälillä sähkössä. Ilmeisesti sitä harkintaa ei kuitenkaan jokainen käytä, romuksi kun tuntuu päätyvän loputtomasti kolmen gigan paremmalla puolella olevia koneita, tuplaprosusta dualcorea ja muuta vastaavaa hyvinkin tuoretta rautaa. Ja muutenkin, kun itse koneita samalla lailla. Itsellä pöydällä vuosi sitten syksyllä tehtaalta tullut 21" littu. Nopea on kierto, kun kierrätykseen oli jo laitettu (toki luvan kera talteen otettu).

Ai niin... Joku 45 sekkaa pienellä taustakuormalla tämä pääasiallinen kone ja tuo toinen myöskin taustakuorman kera minsa ja 24 sekkaa. Läppäreitä molemmat, eka 1,73 mobiiliprosunen jälkimmäinen 2,4 normi pena nelkku. Tuo skypet ja muut vastaavat hoitava 866 pena kolmonen W2K-servu pääsi 2 minsaan ja 58 sekkaan sen enempää taustakuormia sammuttelematta ja etänä käyttäen. Nyt ei ole edes levyjä noissa pizzalaatikoissa, niin en pääse testaamaan. Jos joskus myöhemmin testaisi sellaisellakin.
Kannattaa kuitenkin huomioida, ettei tuon tulos ole mikään absoluuttinen totuus. Toteutuva nopeus todellisessa käytössä on kuitenkin monen asian summa.

weatherc

Se on totta että taustakuorma vaikuuttaa tuohon tulokseen, itse kun tein sen sääkoneella niin ihan normikäytössä oli kaikki sääsoftat käynnissä :)

LainaaEi sillä, että siitä nopeasta koneesta haittaa olisi. Kuitenkin hieman harkintaa käyttäen moni säästäisi hankinnassa paljon rahaa ja toisen mokoman pidemmällä aikavälillä sähkössä. Ilmeisesti sitä harkintaa ei kuitenkaan jokainen käytä, romuksi kun tuntuu päätyvän loputtomasti kolmen gigan paremmalla puolella olevia koneita, tuplaprosusta dualcorea ja muuta vastaavaa hyvinkin tuoretta rautaa. Ja muutenkin, kun itse koneita samalla lailla. Itsellä pöydällä vuosi sitten syksyllä tehtaalta tullut 21" littu. Nopea on kierto, kun kierrätykseen oli jo laitettu (toki luvan kera talteen otettu).

Ongelmahan tuossa on se että mistä niitä käytettyjä löytää. Ja jos löytää jonkun puljun myymässä niitä niistä kiskotaan hintaa melkeen kun uudesta.

Tuossa selailin pikkasen että mitä kustantaa jos hankkis uudet sisuskalut tän patalaiskan Via Esterin tilalle ja kokois itse niin noin 150 eurolla lähtis emo + dualcore + RAMit, tämä siis ihan Suomesta hankittuna  ;D

Tuo Via Esther jollain atom 1500 mhz prossulla on todellinen mopo, en suosittele jollei omista todella pitkät hermot.
Sillä sain "vakaan" Linukankin kaatumaan 3 kertaa viikon sisällä ihan normi surffailulla ;D
Vertailuna WxSimin tekemä sääennuste joka nykyinen sääkone raksuttaa 15 sekunnissa Via tartti 10 minuuttia samaan suoritukseen prossu huutaen kuolemaa koko ajan. ;D
Alkuperäinen ideanihan oli että tekis Via:sta sääkone kun vähävirtainen on mutta eihän sen tehot riitä siihen alkuunkaan...

Snowi

Lainaus käyttäjältä: djmake - perjantai, 04.12.2009, 23:41
Olen tapani mukaan jälleen kerran pessimisti, enkä malta olla kysymättä, että onko se viimeisin rauta aina oikeasti tarpeellinen? Jossakin tilanteissa toki tarvitaan tehoa kohtuullisen paljon, mutta kovin moni ei käytä viimeisimpiä (ja monesti raskaampia) softiakaan.

On tuossa noita 3.x gigaisia pizzalaatikoita odottamassa jotain käyttöä, niin mittailin taannoin kulutusta. Niissä on integroitu näytönohjain jne ja silti tyhjäkäynnillä sadan watin luokassa. Oma debbarikone on tällähetkellä 733 pena kolmonen, prosun käyttö olematonta ja sähköä palaa parikymmentä wattia.
Ei sillä, että siitä nopeasta koneesta haittaa olisi. Kuitenkin hieman harkintaa käyttäen moni säästäisi hankinnassa paljon rahaa ja toisen mokoman pidemmällä aikavälillä sähkössä. Ilmeisesti sitä harkintaa ei kuitenkaan jokainen käytä, romuksi kun tuntuu päätyvän loputtomasti kolmen gigan paremmalla puolella olevia koneita, tuplaprosusta dualcorea ja muuta vastaavaa hyvinkin tuoretta rautaa. Ja muutenkin, kun itse koneita samalla lailla. Itsellä pöydällä vuosi sitten syksyllä tehtaalta tullut 21" littu. Nopea on kierto, kun kierrätykseen oli jo laitettu (toki luvan kera talteen otettu).

Ai niin... Joku 45 sekkaa pienellä taustakuormalla tämä pääasiallinen kone ja tuo toinen myöskin taustakuorman kera minsa ja 24 sekkaa. Läppäreitä molemmat, eka 1,73 mobiiliprosunen jälkimmäinen 2,4 normi pena nelkku. Tuo skypet ja muut vastaavat hoitava 866 pena kolmonen W2K-servu pääsi 2 minsaan ja 58 sekkaan sen enempää taustakuormia sammuttelematta ja etänä käyttäen. Nyt ei ole edes levyjä noissa pizzalaatikoissa, niin en pääse testaamaan. Jos joskus myöhemmin testaisi sellaisellakin.
Kannattaa kuitenkin huomioida, ettei tuon tulos ole mikään absoluuttinen totuus. Toteutuva nopeus todellisessa käytössä on kuitenkin monen asian summa.

Etkö ikinä pelaa mitään pelejä sillä koneella?
Oikeestaan en itsekään ole pc:llä pelannut pariin kuukauteen mitään, lähinnä ps3:lla tullut pelailtua. Mutta silti tohon pelikäyttöönhän tää mun oma alkaa jo jopa vähän ruostua, eikä tää todellakaan mikään kovin uus ole enää, 3 vuotta vanha kohta tämäkin. Olen jo miettinyt että jos päivittäis taas uuteen, mutta ei ole vielä tarvetta kun ei ole tullut pelailtua pc pelejä lähiaikoina. Ainut mikä tähän on hankittu tässä vajaan 3 vuoden sisällä on tuo win7 ja sit SSD-levy.

Saisihan tästä taas sitten jonkun toisen koneen jos haluaisi tehdä. Ja jos miettii että kuluttaisi vaikka 100 wattia tyhjäkäynnillä, niin ei se nyt ihan hirveesti tule lisää maksamaan vuodessa kuin joku puolet vähemmän kuluttava, tietenkin vähänhän siinäkin rahaa säästyy.

djmake

Lainaus käyttäjältä: weatherc - perjantai, 04.12.2009, 23:57
Se on totta että taustakuorma vaikuuttaa tuohon tulokseen, itse kun tein sen sääkoneella niin ihan normikäytössä oli kaikki sääsoftat käynnissä :)

Sehän se todellinen tilanne kuitenkin toisaalta on. Yleensä sillä koneella tehdään tosiaan muutakin, kun ajetaan jotakin testiä läpi. Ja enemmänhän se koko ajan ajossa olevien jäljiltä käytössäoleva teho muutenkin kiinnostaa.

Lainaa
LainaaEi sillä, että siitä nopeasta koneesta haittaa olisi. Kuitenkin hieman harkintaa käyttäen moni säästäisi hankinnassa paljon rahaa ja toisen mokoman pidemmällä aikavälillä sähkössä. Ilmeisesti sitä harkintaa ei kuitenkaan jokainen käytä, romuksi kun tuntuu päätyvän loputtomasti kolmen gigan paremmalla puolella olevia koneita, tuplaprosusta dualcorea ja muuta vastaavaa hyvinkin tuoretta rautaa. Ja muutenkin, kun itse koneita samalla lailla. Itsellä pöydällä vuosi sitten syksyllä tehtaalta tullut 21" littu. Nopea on kierto, kun kierrätykseen oli jo laitettu (toki luvan kera talteen otettu).

Ongelmahan tuossa on se että mistä niitä käytettyjä löytää. Ja jos löytää jonkun puljun myymässä niitä niistä kiskotaan hintaa melkeen kun uudesta.

Havaittu asia tämäkin ja varsinkin läppärien osalta hintataso oli käytettynäkin vielä vähänaikaa sitten tolkuton. Sittemmin vähän laski ja viimeaikoina en ole liikaa seurannut. Eikä tuo kierrätyskään liian hyvin Suomessa toimi.
Tuossa aikanaan mietittiin, että mitä pitäisi tehdä ja lopputuloksena tässä on koitettu pientä yhdistystä hiljalleen rakennella. Josko sitä uskaltaisi linkin laittaa: http://hyvatavaratalteen.info

Lainaa
Tuossa selailin pikkasen että mitä kustantaa jos hankkis uudet sisuskalut tän patalaiskan Via Esterin tilalle ja kokois itse niin noin 150 eurolla lähtis emo + dualcore + RAMit, tämä siis ihan Suomesta hankittuna  ;D

Enää ei kaikkea kannata itse osista koota, mutta tuollaiset jutut tottakai. Eikä hintaerojakaan saa mahdottomia aikaiseksi, että sikäli on ihan hyvä hankkia Suomesta. Jos on jotain takuujuttua, niin selviää todennäköisesti helpommalla.

Lainaa
Tuo Via Esther jollain atom 1500 mhz prossulla on todellinen mopo, en suosittele jollei omista todella pitkät hermot.

Sehän on vähän sähköä syövä kivi, mitä pääasiassa miniläppäreissä. Tehoa siinä ei kellotaajuutensa mukaisesti ole. Sanovat, että aikaisemmat 900 megaset celluprosuset minit ovat liki saman tehoisia, mutta syövät enemmän sähköä.

Lainaa
Sillä sain "vakaan" Linukankin kaatumaan 3 kertaa viikon sisällä ihan normi surffailulla ;D
Vertailuna WxSimin tekemä sääennuste joka nykyinen sääkone raksuttaa 15 sekunnissa Via tartti 10 minuuttia samaan suoritukseen prossu huutaen kuolemaa koko ajan. ;D
Alkuperäinen ideanihan oli että tekis Via:sta sääkone kun vähävirtainen on mutta eihän sen tehot riitä siihen alkuunkaan...

Se on vähän tosiaan tarpeen mukaan. Kyllä tuollakin prosulla paljon asioita tekee, mutta jos tarvitaan jatkuvasti raskaampaa laskentaa, niin ei se välttämättä ole oikea valinta. Mutta jos asioita voi suorittaa porrastettuna, niin silloin menee paremmin. Vie kuitenkin kuormankin kanssa siedettävästi sähköä verrattuna johonkin tehomyllyyn ilman kuormaa.

Jotenkin kuitenkin tuo saavuttamasi tulos tuntui kovin alhaiselta. Niin alhaiselta, että meni taas säätämiseksi sitten. Asensin tohon ysisatasella cellulla varustettuun miniläppäriin winen ja pyöritin sen päällä ton testin läpi. Ja sain melkoisen kovan tuloksen, kun selainta ja muuta tauhkaa oli taustalla ja minsa 27 sekkaa. Kahteenkin kertaan ajoin ja eroa ei käytännössä tullut.

Lainaus käyttäjältä: Snowi - lauantai, 05.12.2009, 01:29
Lainaus käyttäjältä: djmake - perjantai, 04.12.2009, 23:41
Olen tapani mukaan jälleen kerran pessimisti, enkä malta olla kysymättä, että onko se viimeisin rauta aina oikeasti tarpeellinen? Jossakin tilanteissa toki tarvitaan tehoa kohtuullisen paljon, mutta kovin moni ei käytä viimeisimpiä (ja monesti raskaampia) softiakaan.

On tuossa noita 3.x gigaisia pizzalaatikoita odottamassa jotain käyttöä, niin mittailin taannoin kulutusta. Niissä on integroitu näytönohjain jne ja silti tyhjäkäynnillä sadan watin luokassa. Oma debbarikone on tällähetkellä 733 pena kolmonen, prosun käyttö olematonta ja sähköä palaa parikymmentä wattia.
Ei sillä, että siitä nopeasta koneesta haittaa olisi. Kuitenkin hieman harkintaa käyttäen moni säästäisi hankinnassa paljon rahaa ja toisen mokoman pidemmällä aikavälillä sähkössä. Ilmeisesti sitä harkintaa ei kuitenkaan jokainen käytä, romuksi kun tuntuu päätyvän loputtomasti kolmen gigan paremmalla puolella olevia koneita, tuplaprosusta dualcorea ja muuta vastaavaa hyvinkin tuoretta rautaa. Ja muutenkin, kun itse koneita samalla lailla. Itsellä pöydällä vuosi sitten syksyllä tehtaalta tullut 21" littu. Nopea on kierto, kun kierrätykseen oli jo laitettu (toki luvan kera talteen otettu).

Ai niin... Joku 45 sekkaa pienellä taustakuormalla tämä pääasiallinen kone ja tuo toinen myöskin taustakuorman kera minsa ja 24 sekkaa. Läppäreitä molemmat, eka 1,73 mobiiliprosunen jälkimmäinen 2,4 normi pena nelkku. Tuo skypet ja muut vastaavat hoitava 866 pena kolmonen W2K-servu pääsi 2 minsaan ja 58 sekkaan sen enempää taustakuormia sammuttelematta ja etänä käyttäen. Nyt ei ole edes levyjä noissa pizzalaatikoissa, niin en pääse testaamaan. Jos joskus myöhemmin testaisi sellaisellakin.
Kannattaa kuitenkin huomioida, ettei tuon tulos ole mikään absoluuttinen totuus. Toteutuva nopeus todellisessa käytössä on kuitenkin monen asian summa.

Etkö ikinä pelaa mitään pelejä sillä koneella?
Oikeestaan en itsekään ole pc:llä pelannut pariin kuukauteen mitään, lähinnä ps3:lla tullut pelailtua. Mutta silti tohon pelikäyttöönhän tää mun oma alkaa jo jopa vähän ruostua, eikä tää todellakaan mikään kovin uus ole enää, 3 vuotta vanha kohta tämäkin. Olen jo miettinyt että jos päivittäis taas uuteen, mutta ei ole vielä tarvetta kun ei ole tullut pelailtua pc pelejä lähiaikoina. Ainut mikä tähän on hankittu tässä vajaan 3 vuoden sisällä on tuo win7 ja sit SSD-levy.

Pelikone on oma lukunsa, se on totta. Mutta jos vaan mahdollista, niin sehän saisi olla oma koneensa ja hyötykäyttökone omansa. Pelkästään moisen näytönohjaimella voi polttaa sähköä melkoisen reippaasti. Tosin tottakai pelikoneitakin on erilaisia. Kaikki pelit kunneivat ole niin äärettömän raskaita.
Enkä tosiaan pahemmin pelaile. Ei juurikaan kiinnosta ja jos kiinnostaisi, niin sitten pitäisi ajatella konetta sen mukaan. Mutta kyllä itsellä menee tuo niinpäin, että vähän vanhempi rauta saa luvan riittää ja pelit valitaan sen mukaan.
Eikä noita pakollisia päivittämisiä tule myöskään ainakaan käyttiksen mammuttitaudin takia. XP ja W2K servu on ne käytössäolevat, eikä tulisi mieleenkään ainakaan maksaa senttiäkään jostakin uudemmasta winkkarista. Vakavasti harkinnut, että XP:n jälkeen voisi sovinnolla jättää winkkarin vaan toissijaisiin koneisiin.

Lainaa
Saisihan tästä taas sitten jonkun toisen koneen jos haluaisi tehdä. Ja jos miettii että kuluttaisi vaikka 100 wattia tyhjäkäynnillä, niin ei se nyt ihan hirveesti tule lisää maksamaan vuodessa kuin joku puolet vähemmän kuluttava, tietenkin vähänhän siinäkin rahaa säästyy.

Se on, että miten tuon ajattelee ja mitä sähköstä maksaa. 10 sentin kilowattituntihinnan mukaan äkkiseltään 24/7-käyttö maksaa vähän vajaan euron wattia kohden vuodessa. Eli 50 watin säästö on 50 euroa ja pelikoneen osalta kulutus on helposti huomattavasti enemmänkin, joten vastaavasti enemmän säästöä.
Eli kyllä se pelikoneen kulutus kannattaa ihan mitata ennen johonkin muuhun käyttöön siirtämistä. Ja näytönohjaimen vaihtamista vähemmänkuluttavaan kannattaa harkita. Jos siinä kulutuksen lisäksi on aktiivijäähykin, niin niin hiljenee kone mukavasti, kun saa yhden 10 kilorundin vipperän pois.

Snowi

Joo kyllähän se totta on että tommonen sääkone kannattaisi olla jossain tehottomammassa koneessa kun ei tuolla näyttiksellä siinä oikein mitään tee. Mutta tällä hetkellä ei oikein tiedä mihin sen sitten pistäisi, tai no tohon yhden huoneen pöydällä ehkä voisi.
Puhtaassa pelikäytössä rauta vanhenee suht nopsaa jos haluaa pelata kaikkein uusimpia ja raskaimpia pelejä. Kaikki pelit ei toki ole järjettömän raskaita, mutta sanoisin että 5 vuotta vanhalla koneella peleissä joutuisi aika rankasti karsimaan näytönohjaimen asetuksista, itse kun tykkään että peli näyttää graafisestikin joltain, ehkä vähän hifitelyä sitten mutta en jaksa mitään suttuisia pelejä pelailla.
Tällä hetkellä kuten sanoin on tuo pc pelaaminen ollut niin vähäistä että en kyllä ole tarvetta päivittää konetta vähään aikaan, mutta jos taas haluaisi pelata uusimpia pc-pelejä niin kyllä se melkeen 1-2 vuoden päästä olisi koneen päivityksen paikka, jos siis ei halua karsia grafiikka-asetuksista  :D
Sähkön hinta meillä on noin 7s/kWh joten tälläisessä kevyessä käytössä ei tuossa kauheata summaa säästäisi, mutta toki rahaa sekin olisi.
Kovemmalle käytölle joutuu sitten prossu ja muistit. Välillä kun on lähes kymmenkunta eri ohjelmaa auki ja selaimessa ikkunoita auki voi olla tuplasti enemmänkin.

Niin ja vielä tuosta windows 7:sta että jos et ole sitä ennen käyttänyt ja käytät sitä vaikka kuukauden niin väitän että et enää voisi palata XP:n pariin. Kevyesti paras winukka mitä on koskaan ollut. Jo Vistassa oli muutamia todella hyviä ominaisuuksia, paras ehkä tuo hakusysteemi jota toimeen ei enää tulisi. Miniläppärissä kun on XP, niin kyllä sen käytettävyydessä huomaa että ei lähelläkään win7 tasoa, toki taas silläkin pärjää ei siinä mitään  :) (itsestä en tosin enää tiedä  ;D)

Itse olen miettinyt mac:ia sääkoneeksi, mutta sen kanssa varmaan on sitten omanlaisia ongelmia. Se nyt ei virtaakaan kuluttaisi kauheasti ja saisi ison näytön mukana  :D