Uutiset:

20.08.2025
FinWX:n sivuston toimintahäiriöinen serveri korvataan uudella

Työt serverin korvaamiseksi uudella serverillä ovat aloitettu.

Lue korvaustyöstä lisää täältä.
FinWX:n ylläpito pahoittelee sivuston toimintahäiriöstä aiheutunutta haittaa.

Main Menu

Tietokone-osien hinnat

Aloittaja weatherc, sunnuntai, 15.11.2009, 01:06

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

weatherc

ww-foorumilla heräsi jälleen kerran keskustelu wx-koneiden osista ja olen sitä seurannut sivusta koska olisi itsekkin tarpeessa saada uusi kone, sääasemalla on suurin kone ja tämä työkone on sellainen "eco" VIA:n mobolla johon olen kyllästymässä koska eihän tässä riitä potkua edes normaaliin käyttöön kunnolla ;)

Tein vertailun esille tulleista osista (mm. Gigabyten & ASUS:sen mobot, prossut ja RAM:it) niistä kaupoista jota siellä tuli esille (Tanskalainen verkkokauppa, sekä jenkkiläinen newegg-verkkokauppa), Amazon.uk sekä meitin suomalaisista verkkokaupoista (kuten verkkokauppa.com, jimms pc-store ja multitronic) ihan vaan katsoakseni mikä on hintataso täällä Suomessa. Muutin hinnat Oandan muuntimella sekä ottaen huomioon ALV:in (jenkkilän hintaan laitoin 22% ja UK-hintaan 7%).

Ja tulos oli varsinainen ylläri: suomen hinnat olivat lähes tulkoon samat kun ulkomaistenkin, eroa ei ollut kun eurosta muutamaan euroon. Tosin kalliimmat, ainakin noissa muutamissa tuotteissa, mutta kuitenkin.  :o

weatherc

LainaaEikä koneiden osalta edelleenkään juuri puhuta sähkönkulutuksesta. Tehokas pöytäkone tehokkaalla näytönohjaimella pyörittää sähkömittaria varsin mukavasti. Sitä ei vaihtaessa monikaan tule ajatelleeksi, että varsinkin 24/7 päälläolevalla koneella voi saada sähkölaskunkin kasvamaan helposti useamman kympin vuodessa.

Tuo on valitettavan totta. Viime aikoina se on tosin tullut esille ww-foorumilla yhä useammin ja on melkein aina mukana kun juttu liikkuu uuden raudan hankinnassa. Siellä on muuten myös tullut esille ei se täkäläinen sähkönhintakaan mitä perin kallista ole vaikka aina haukutaan sitä. En nyt tarkkaan muista mutta olis sellainen muistikuva että jossain maksettiin jopa lähes 20 eurosenttiä kwh:lta.

Tuo oma wx-mylly syö watt-merterin mukaan sellaiset 80-90 wattia eli sellaiset 850 kwh seitsimesen kymppiä euroja vuodessa. ww-foorumillahan on niitä joilla on noita uusia eco-koneita joita pärjää 5-10 watilla tunnissa. Tosin siinähän täytyy myös ottaa huomioon se että mitä sillä koneella tehdään sääaseman softan lisäksi (webcamit,tutkat ym.) että millaiseen myllyyn sitä wx-asemaa rupee asentamaan.

LainaaJoskus miettinyt, että tietokone ilmeisesti kuluu käytössä ja laiskistuu. Tai sitten prosessoreissa on viimeinen käyttöpäivä. Monella on kuitenkin koneellaan edelleen samat ohjelmat, mitä heti uutena on asennettu. Ja samoja asioita tehdään, mutta silti on muuttunut toivottoman hitaaksi ja vanhaksi.
Totta, siivous on aina paikallaan. Itse olen ainakin todennut hyväksi että aina välillä tehdä täyspuhdistus eli uusiksi käyttiksestä alkaen, piristyy muuten kummasti ;)
Tämä VIA:n mukamas eco-mobo (ei siis sää-kone) totesin jo alkumeterillä pelkäksi leluksi. Väittää olevansa jotain 1500 mhz:iä, oliskos se ollut joku ww-foorumilla joka totes että "juu,juu, se vastaa noin 800 normaalia mhz:iä". Ja sainpa tuliterän Ubuntun 9.10 kaatumaan siinä vissiin 4 kertaa viikon aikana pelkällä normi surffailulla ;)

LainaaJos vertailun vuoksi laskee, niin silloin UK-prosentit ovat paikallaan. Kunhan muistaa sen, että tilatessa maksaa sikäläisen alvin mukaan, eikä hintaan tule tulleja. Jenkkilästä tilatessa taas vähintään sikäläinen hinta+rahti+25% ja ollaan lähellä totuutta.
Totta, tein tuon ihan vaan että näkis että missä se itse palikan hinta liikkuu suomen hintoihin verrattuna. Harmi kun esim. saksassakin tuo alv on 19% eikä siinäkään paljoa "säästöä" tule Suomeen verrattuna  ;)