Uutiset:

Ei uusia uutisia.

Main Menu

FinWX:n tiedot

Aloittaja yka, perjantai, 09.10.2009, 22:55

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

yka

Sääaseman tiedot tulevat nyt FinWX:n sivuille automaattisesti netistä. Toisinaan olisi sääaseman ylläpitäjällä jotakin komentoitavaa esillä olevien tietojen osalta. Esim. nyt Lempäälä-56 -asema näyttää poskettomia sadearvoja, vaikka vettä ei ole tullut lainkaan (eikä lunta). Kannattaisi ehkä harkita sitä mahdollisuutta, että aseman ylläpitäjä voisi toimittaa FinWX:n sivuille jotakin lyhyttä tietoa tämän tyyppisistä ongelmista. Tällä foorumilla niistä kyllä voi kirjoittaa, mutta osa tietojen käyttäjistä ei varmaankaan viitsi ruveta tutkimaan, onko suhteellisen laajassa foorumikokonaisuudessa aseman osalta joitakin tietoja, kun ei edes tiedä pitäisikö niitä olla.
Olen aina vähän kritikoinut mielessäni sääohjelmia siitä, ettei niihin sisälly vapaan tekstikentän mahdollisuutta. Kokonaan uudelleen rakennetut nettisivut tietysti sallivat tämän mahdollisuuden, esim. Halikkohan on sitä kyllä käyttänytkin, mutta FinWX:n sivuille tietoa ei tule. Vapaata kenttää ei tietenkään sopisi käyttää mihinkään yleiseen sääkommentointiin, muusta mielipiteenilmaisusta puhumattakaan, mutta esim. tieto, että tänään on satanut 149,7 mm, kuten Lempäälä nyt väittää, on hölynpölyä ja kaipaisi kommentin.
Jos olen paikan päällä, voin tietysti pyrkiä muuntamaan virheellisen arvon oikeaksi, mutta kun olen muualla, ei voi muuta tehdä kuin manailla, että taas menee pötyä FinWX:lle. Vuorokauden vaihtuminen kyllä ehkä korjaa ongelman, mutta tieto saattaa olla väärä 24 tunnin ajan.
Yksi lyhyt rivi varmaan riittäisi.
yka

weatherc

Tuo on jotain jota olen miettinyt moneen kertaan miten tekisi, kuitenkaan keksimättä mitään täysin toimivaa systeemiä jota voisi päivittää helposti myös etänä. Ideana se että siihen myös pääsis käsiksi silloin kun sitä eniten travitsis eli jos esim. sää-kone kaatuu.

WD:ssä löytyy "vapaa tekstikenttä" ja sen saa ulos myös custom-tagina, mutta silloinhan täytyy päästä WD:hen käsiksi.
Toinen vaihtoehto on simppeli teksti-filu jota lukee sivulle, mutta silloin tarvii sen filun saada sivulle jollain tapaa ja mistä ne FTP-asetukset kaivaa esiin joka käänteessä?
Kolmas vaihtoehto vaatii "pikkasen" koodausta eli tekis web-interfacen jonne voisi päivittää sen.

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: yka - perjantai, 09.10.2009, 22:55
Sääaseman tiedot tulevat nyt FinWX:n sivuille automaattisesti netistä. Toisinaan olisi sääaseman ylläpitäjällä jotakin komentoitavaa esillä olevien tietojen osalta. Esim. nyt Lempäälä-56 -asema näyttää poskettomia sadearvoja, vaikka vettä ei ole tullut lainkaan (eikä lunta). Kannattaisi ehkä harkita sitä mahdollisuutta, että aseman ylläpitäjä voisi toimittaa FinWX:n sivuille jotakin lyhyttä tietoa tämän tyyppisistä ongelmista. Tällä foorumilla niistä kyllä voi kirjoittaa, mutta osa tietojen käyttäjistä ei varmaankaan viitsi ruveta tutkimaan, onko suhteellisen laajassa foorumikokonaisuudessa aseman osalta joitakin tietoja, kun ei edes tiedä pitäisikö niitä olla.
Olen aina vähän kritikoinut mielessäni sääohjelmia siitä, ettei niihin sisälly vapaan tekstikentän mahdollisuutta. Kokonaan uudelleen rakennetut nettisivut tietysti sallivat tämän mahdollisuuden, esim. Halikkohan on sitä kyllä käyttänytkin, mutta FinWX:n sivuille tietoa ei tule. Vapaata kenttää ei tietenkään sopisi käyttää mihinkään yleiseen sääkommentointiin, muusta mielipiteenilmaisusta puhumattakaan, mutta esim. tieto, että tänään on satanut 149,7 mm, kuten Lempäälä nyt väittää, on hölynpölyä ja kaipaisi kommentin.
Jos olen paikan päällä, voin tietysti pyrkiä muuntamaan virheellisen arvon oikeaksi, mutta kun olen muualla, ei voi muuta tehdä kuin manailla, että taas menee pötyä FinWX:lle. Vuorokauden vaihtuminen kyllä ehkä korjaa ongelman, mutta tieto saattaa olla väärä 24 tunnin ajan.
Yksi lyhyt rivi varmaan riittäisi.

Tuo on täysin pätevä pyyntö ja tuolle olen uhrannut ajatusta paljonkin.

Tällä hetkellä tavallinen vieras (eli käyttäjä, joka ei ole rekisteröitynyt tai kirjaantunut foorumille) ei näe foorumissa olevia FinWX-sääasemien tiedotteita lainkaan. Syynä tähän on vanha FinWX:n sääasemaoperaattoreiden sisäisen viestinnän käytäntö, joka piti viimeisimmässä päivityksessä poistaa, mutta se unohtui. Kyseiset foorumipalstat avataan kaikille aikaisintaan puolessavälissä Lokakuuta, viimeistään kuun lopussa.

Mitä tulee tuohon omakohtaisen tiedotteen tekemiseen, yhden miehen aivoriihen tuloksena ideoita on tullut esim. käyttäjätunnuksen takana olevan säätiedon muokkaamismahdollisuudesta, eli käyttäjä voisi halutessaan käydä kytkemässä säämittaustiedoista osan pois, tai tehdä ainakin tuon tiedotteen, jos havaitsee sääaseman tietojen olevan täyttä puutaheinää.
Tällaisen järjestelmän rakentaminen tulee vaatimaan tämänhetkisiin sääasemien sivustokoodeihin äärimmäisen rajuja muutoksia ja implementaatioteoriasta käytäntöön on vielä FinWX:n osalta hyvin pitkä matka.

Olin itsekin weatherc:n ehdottaman FTP:llä lähetettävän lyhyen tiedotteen kannalla, sillä se olisi teknisesti helppo toteuttaa, mutta ongelma onkin se, että se vaatisi vastapäähän FTP client-sovelluksen asentamisen, jolloin hyöty nopeasta tiedottamisesta katoaa saman tien.

Olen myös ajatellut ns. järjellisyystarkistusta (engl. Sanity Check) tuleville tiedoille, eli jos jokin lukema muuttuu 10 minuutin keskiarvoon verraten liian radikaalisti, FinWX:n serveri hylkää kyseisen datan julkaisun ja näyttää 10 minuutin keskiarvoa sen sijaan. Tämän tarkistusmekanismin rakentamiseen on käyttäjätunnusjärjestelmään verrattuna vieläkin pidempi matka, sillä FinWX:n sääasematiedot eivät vielä päivity serverin tietokantaan. Tietokanta-implementaatio on myös suunnitteilla, sillä se avaa uskomattoman määrän lisämahdollisuuksia tietojen julkaisuun.

Vaikka nyt joudumme valitettavasti toteamaan, että sääaseman tai sen anturien antaessa väärää tietoa, se tieto näkyy FinWX-aseman tiedoissa, on kuitenkin varmaa se, että parannuksia on tulossa. Ne eivät vain ole välittömästi toteutettavissa.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

weatherc

LainaaMitä tulee tuohon omakohtaisen tiedotteen tekemiseen, yhden miehen aivoriihen tuloksena ideoita on tullut esim. käyttäjätunnuksen takana olevan säätiedon muokkaamismahdollisuudesta, eli käyttäjä voisi halutessaan käydä kytkemässä säämittaustiedoista osan pois, tai tehdä ainakin tuon tiedotteen, jos havaitsee sääaseman tietojen olevan täyttä puutaheinää.
Tällaisen järjestelmän rakentaminen tulee vaatimaan tämänhetkisiin sääasemien sivustokoodeihin äärimmäisen rajuja muutoksia ja implementaatioteoriasta käytäntöön on vielä FinWX:n osalta hyvin pitkä matka.

Tuollaista olen jo jonkin aikaa havitellut NWN:ään että asemaoperaattori pystyisi muokkaamaan tietojaan, niin säätietoja, ennätyksiä kun perus-asetuksiakin websivun kautta jotta ei mun tarvis kaivaa tietokantaa esiin joka kerta kun joku asema muuttaa webkameran osoitetta tms. ;D Itse systeemihän olis loppujen lopuksi aika helppo rakentaa kun kaikki tiedot on tietokannassa. Päänvaivaa on tuottanut se että miten tuon salasanan toteuttaisi niin että sen saanti (ja ehkä uusiminen) olisi helppoa/automaattista mutta kuitenkin niin ettei kuka tahansa sellaista pystyisi hakemaan.
Eräs idea on että käyttäisi fortumo.com:in kännykkäpalvelua jonka avulla lähetetty viesti tallentaa lähettäjän kännynumeron tietokantaan sekä samalla generoi salasanan jonka lähettää takaisin kysyvälle numerolle. Mutta, tämäkään ei ole 100%:nen jollei tee jotain testejä kyselyyn ensin.

LainaaOlen myös ajatellut ns. järjellisyystarkistusta (engl. Sanity Check) tuleville tiedoille, eli jos jokin lukema muuttuu 10 minuutin keskiarvoon verraten liian radikaalisti, FinWX:n serveri hylkää kyseisen datan julkaisun ja näyttää 10 minuutin keskiarvoa sen sijaan. Tämän tarkistusmekanismin rakentamiseen on käyttäjätunnusjärjestelmään verrattuna vieläkin pidempi matka, sillä FinWX:n sääasematiedot eivät vielä päivity serverin tietokantaan. Tietokanta-implementaatio on myös suunnitteilla, sillä se avaa uskomattoman määrän lisämahdollisuuksia tietojen julkaisuun.

Tuollainen on käytössä myös NWN:ssä, en tosin ole ihan satavarma sen toimivuudesta ;)
Taustalla on Tanskan DMI:n laatimat rajat arvon muuttumiseen jota ne käyttää PWS-osiossaan, siinä rajat niin askel-asteella että ääri-maksimi/minimi-arvot joka kuukaudelle erikseen. Eli esimerkiksi lämpötila (arvot vedetty hatusta mutta idea on tässä), ollaan lokakuussa niin lämpötilan on oltava +15 ja -15 asteen välillä jotta se hyväksytään sekä sen ei saa muuttua kun maksimissaan 2.5 astetta suuntaan tai toiseen edellisestä lukemasta.
Mutta tässäkin on pari ongelmaa:
1. Miten määrittää sen että asema ollut offline, silloinhan ei tuota askel-testiä voi tehdä
2. Kun arvo ei läpäise testiä, niin miten pästää sen takaisin sallitujen piiriin? Tämä on se jota oon miettinyt paljon NWN:än osalta, esimerkki:
Lämpötila on aamulla +2 kunnes anturiin osuu aurinko ja se lämpenee niin ettei läpäise testiä. Ongelma on se että miten saada selville se että milloin lämpötila on taas normaali varjo-lämpötila koska luonnollisesti lämpötila nousee päivän mittaan ollen paljonkin yli tuon +2 asteen eikä siten askeltestiä voi suorittaa.   

yka

Jätän tuon ongelmien ratkomisen mielelläni Laihon ja weatherc:n ja muiden huoleksi. Tunnette systeemin paremmin kuin minä, eikä minulla oikein ole aikaakaan ruveta sitä miettimään. Hyvän tuntuisia ajatuksia tuntuu kyllä ilmassa olevan, mutta ymmärrän tietenkin, että käytössä oleva järjestelmä asettaa rajoja, joiden ylittäminen on ainakin työlästä ellei mahdotonta. Eihän asialla mitään kiirettä ole. Miettikää sitten, kun ette muutakaan tekemistä keksi.  Näin eläkeiässähän sitä aikaa olisi, niin ainakin työssä ollessa ajatteli, mutta eipä tuokaan pitänyt paikkaansa.
yka