Cat5 kaapelia metritavarana

Aloittaja weatherc, sunnuntai, 23.08.2009, 18:29

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

weatherc

Suunnitelmissa on tuulimaston uudelleen-sijanti (sitä ei kukaan tiedä että toteutuuko se koska en itsekkään vielä tarkkaan tiedä mihin sen pistäis ;D) ja samalla esim. Boltekin kaapelin vaihto.
Eli onko kellään mitään hyvää paikkaa mistä saa Cat5-kaapelia ihan metritavarana sopuhintaan?

;D

djmake

Kannattaa ehdottomasti ottaa satasen kela saman tien. Hinta on yleensä senverran halvempi, että maksaa saman, mitä 50 metriä listahinnalla.

Halvimman hinnan osalta ei paljoa eroja ole, mutta kaapelilla voi olla. Ja osahan toki pyytää tolkuttoman kallista hintaa.
Kouluelektroniikka 36 senttiä metri, kun ottaa satasen kiepin.
Biltema 34,90e ja jälleen satasen kieppi.
ebay.de alkaen 20e sama määrä plus toki kulut.
Tukussa Drakan kaapeli reilu 26 euroa alvi nolla samalta määrältä. Tosin pienemmillä alennuksilla maksaa enemmän ja suuremmilla vähemmän.

Sitten on tietysti se mahdollisuus, että käyttää ainakin osassa valmista. 30 metrinen valmis on halvimmillaan varsin halpa. Ja jatkoja saa eurolla, parilla.

weatherc

Tuota yleisromukauppaa Biltemaa minäkin ajattelin että sieltä vois löytyä. ;D
Täytyypi käydä katselemassa ens kerralla kun tuonne Turun suuntaan piipahtaa.

EKo_taas

Lainaus käyttäjältä: weatherc - sunnuntai, 23.08.2009, 18:29
Eli onko kellään mitään hyvää paikkaa mistä saa Cat5-kaapelia ihan metritavarana sopuhintaan?

;D

Itse ostan täältä, erityisesti valmiskaapelit olleet hyvälaatuisia ja halpoja (voittaa mm. Bilteman mennen tullen molemmissa)
    http://www.partco.fi/luettelot/sivut/index.php?sivunro=56 (jos pdf mielyttää) tai
    http://www.partco.biz/verkkokauppa/index.php?cPath=1919

Tekevät erikoismittaisen kaapelin halutessasi vaikka valmiiksi...

djmake

Lainaus käyttäjältä: EKo_taas - maanantai, 24.08.2009, 12:51
Itse ostan täältä, erityisesti valmiskaapelit olleet hyvälaatuisia ja halpoja (voittaa mm. Bilteman mennen tullen molemmissa)

Tekevät erikoismittaisen kaapelin halutessasi vaikka valmiiksi...

Väärä sivu pdf:n osalta. Oikea löytyy tuolta: http://www.partco.biz/luettelot/sivut/index.php?sivunro=58

Metritavarana hintaa tulee jonkin verran. Halvin yli 40 senttiä metri alvi nolla, kelassa 20 pinnaa pois ja hintaa jää yli noin 43 euroa.
Hinta toki nousee niin tuolla, kuin muuallakin, jos haluaa parempaa tai suojattua kaapelia. Ja jos monisäikeistä, niin sekin nostaa hintaa. Tarvetta vaan ei taida tässäkohtaa olla mitenkään spesiaalille kaapelille.

Varmasti tekevät Partcossa ja muissakin vastaavissa määrämittaisiakin, mutta mitä ilmeisemmin weatherc ei tiedä tarkkoja pituuksia ja liittimetkin kaapelin päissä haittaavat sen vetämistä sinne jonnekkin, minne masto tuleekin. Eli helpoin on laittaa itse liittimet. Ja jos pihdit löytyvät etukäteen, niin kyllä se ainakin vartavasten teetettyä halvemmaksi tulee. Sensijaan valmis vakiomittainen voi olla halvimmillaan paikasta riippuen senverran halpa, että metritavaran sijaan kannattaa ostaa sellainen, napsaista tarpeen vaatiessa toinen pää poikki johdottamista helpottamaan ja lopuksi laittaa uusi liitin tilalle.

Itse en ole tutustunut sen enempää Bilteman, kun Partconkaan metritavaran laatuun. Mutta kiinnostaa, että missä molemmissa Partco voittaa Bilteman ja millainen kokemus itselläsi on tuosta metritavarasta?

EKo_taas

Lainaus käyttäjältä: djmake - maanantai, 24.08.2009, 13:13
Itse en ole tutustunut sen enempää Bilteman, kun Partconkaan metritavaran laatuun. Mutta kiinnostaa, että missä molemmissa Partco voittaa Bilteman ja millainen kokemus itselläsi on tuosta metritavarasta?

Metritavarassa kriteerinä lienee vain saatavuus (varasto) ja hinta. Itse olen vetänyt (aina kun mahdollista) valmiin kaapelin, niin ei tarvitse "nyplätä".

Löysin itse em. paikan, kun valitin firman IT:lle ostamistani valmiskaapeleista (Biltema) ja kauppojen (ml. Biltema)valikoiman suppeudesta (useammalla kerralla valikoimassa ei ollut sitä, mitä oli etsimässä).

Kertoi ostavansa kaikki omat kaapelinsa sieltä, koska "laatu ja hinta kohdallaan". Rupesin siis aina lompsimaan sinne (osasyy, kun koti ja työ suht. lähellä). Kaikki on ollut priimaa ja hintakin niin "naurettavan halpa", että mm. kerran molemmat COM kaapelit (moden ja tavallinen), kun en ollut varma tyypistä.

Minun (vähäisen) kokemuksen mukaan kaapeli-vika on monesti v-mäinen löytää (toimii, ei toimi), joten kun yksi kaapeli (Biltemasta) poltti kolme iltaa => en osta enää sieltä vaikka sainkin uuden takuuseen....

weatherc

Kiitos linkistäi! Pääideana oli kysyä että onko mitään firmaa jota myy nuita kaapeleita sopuhintaan, muuta kuin Biltema-tyyppiset putiikit ;)
Mitä Bilteman laatuun tulee niin siitähän voidaan olla montaa mieltä, itse en pidä sitä kovin laadukkaana mutta tulee siellä käytyä aina välillä jos jotakin tillpehööriä myös siksi koska aika hyvin tuossa E18-motarin varrella kun menee Tkuun.

Mulla ei ongelmaa itse kaapelin vedon kanssa, menevät tuuletusikkunasta ulos joten myös littimet mahtuvat hyvin. Mulla on tuo liitintyökalu olemassa joten sekään ei ole ongelma, tosin ei nuo valmiit kaapelit tuolla Partco:ssa mitään kalliit olleet.
Mitä tutkan kaapeliin tulee niin 20m valmiskaapeli kyllä tulee riittämään (12 metrinen on se mukana oleva) koska en ole siirtämässä sitä toiselle pulelle pihaa, tosin siinä voi olla jopa jokunen metri ylimääräistäkin. Tai jos ottais 30 metrisen ja leikkaa siitä tarvittavan palan, sais siitä sitten jokusen metrin varastoon ;)

djmake

Lainaus käyttäjältä: EKo_taas - maanantai, 24.08.2009, 15:20

Metritavarassa kriteerinä lienee vain saatavuus (varasto) ja hinta. Itse olen vetänyt (aina kun mahdollista) valmiin kaapelin, niin ei tarvitse "nyplätä".
[/quote]

Valmista on toki mukavampi käyttää, mutta kovin usein se liitin on pidemmissä hankala ja kuten mainittua, niin tulee siitä valmiista napattua toinen pää pois tai käytettyä metritavaraa.
Ja metritavarassa toki nuo, mutta kyllä siinä se kaapelin laatu on varsin tärkeä tekijä. Monesti metritavaraa käytetään kiinteisiin asennuksiin ja silloin vaihtaminen on hankalaa.

Lainaa
Löysin itse em. paikan, kun valitin firman IT:lle ostamistani valmiskaapeleista (Biltema) ja kauppojen (ml. Biltema)valikoiman suppeudesta (useammalla kerralla valikoimassa ei ollut sitä, mitä oli etsimässä).

Biltema on toisaalta aika huono vertailukohde mihinkään tuollaiseen erikoisliikkeeseen. Se on tavaratalo, jossa on paljon kaikkea ja ostaessa pitäisi tietää, mitä on ostamassa. Muuten voi saada hyvää tai kelvotonta tavaraa. Yrityskäyttöön ostamisen osalta miettisin kyllä toisenkin kerran.

Eikä se varmasti tule yllätyksenä, että sieltä on aina joku loppu, jos liikkeeseen asti jaksaa. Itse en ole käynyt useampaan vuoteen, kun tarvitut kamat on saanut muualtakin vastaavilla hinnoilla. Mutta kyllähän sieltä asiallistakin kamaa löytää.

Lainaa
Kertoi ostavansa kaikki omat kaapelinsa sieltä, koska "laatu ja hinta kohdallaan". Rupesin siis aina lompsimaan sinne (osasyy, kun koti ja työ suht. lähellä). Kaikki on ollut priimaa ja hintakin niin "naurettavan halpa", että mm. kerran molemmat COM kaapelit (moden ja tavallinen), kun en ollut varma tyypistä.

Partcon hinnastoa tulee aina välillä selattua, mutten osaa sitä naurettavan halpana pitää. Samaa tasoa monen muun kanssa.

Mitä siihen priimaan tulee, niin laadukkaita kaapelien valmistajia ei ole ihan mahdottomasti. Mutta lähes jokainen jättää mainitsematta asian. Eli varsinkin keskinkertaista laatua löytyy halvalla ja ylihinnalla. Aina ei noista valmiista ole varmuudella edes tietoa, että ovatko yksi- vai monisäikeistä narua.

Lainaa
Minun (vähäisen) kokemuksen mukaan kaapeli-vika on monesti v-mäinen löytää (toimii, ei toimi), joten kun yksi kaapeli (Biltemasta) poltti kolme iltaa => en osta enää sieltä vaikka sainkin uuden takuuseen....

Onhan noita kaapelointejakin joskus tullut mitattua. Tosin yllättävän vähän on ollut mitään piileviä vikoja ja yleensä verkkokaapelin vaihtaminen on aika automaattinen asia sekin.
Ja sekin vaikuttaa toki asiaan, että millaisen kaapelin tarvitsee. Joku metrin pätkä toimii lähes varmasti, oli millaista tahansa paukkulankaa. Mutta jos pitää vetää sata metriä pitkin kaapelikouruja / ullakkoa / jtk muuta vastaavaa, niin maksaa mieluusti vähän enemmän ja ostaa merkkikaapelia.

Mutta toisaalta tässä mennään sikäli metsään, ettei olla rakentamassa mitään gigaista yritysverkkoa vaan sääaseman kaapelointia. Siellä vaatimukset ovat ihan erilaiset ja kaikki on plussaa verrattuna vaikkapa La Crossen alkuperäisiin.
Ei sillä, etteikö laadukas kaapeli ole aina hyvä, mutta tässäkohtaa taitaa järjestys olla halpa, helppo saatavuus, säänkesto ja viimeisenä laatu muuten.

Ai niin... Jos vaan tukusta on mahdollisuus jonkun tutun kautta saada, niin sitä suosittelen. Tai jos paikkakunnalla on edes joku puolituttu sähköliikkeen pitäjä, niin sieltäkin kannattaa kysyä. Voi hyvinkin olla, että saa parempaa kaapelia tilaamatta tai pidemmältä hakematta ja vielä sen halvimman kanssa kilpailukykyiseen hintaan.

Lainaus käyttäjältä: weatherc - maanantai, 24.08.2009, 16:38
Kiitos linkistäi! Pääideana oli kysyä että onko mitään firmaa jota myy nuita kaapeleita sopuhintaan, muuta kuin Biltema-tyyppiset putiikit ;)

Alkaa toisaalta olla maitokauppatavaraa tuontyyppinen kaapeli. Mutta kaikilla ei ole netissä hintoja, eli sikäli on vaikea sitä halvinta ja lähintä hakea.

Partcon osalta on ollut selkeä plussa se, että ovat toimittaneen paperiluetteloa. Mutta näkeepä, että mitä jatkossa. On vaan monessa paikassa edelleen näppärä, kun on paperilla. Tosin tuo alvittomien hintojen ilmoittaminen saisi kyllä olla jo mennyttä aikaa. Yrityksillekkin toimitetaan jo paljon alvillisia hinnastoja.

Samaan listaan voi lisätä vaikka http://www.elektrolinna.fi/
Ja tuo aikaisemmin mainittu Kouluelektroniikka on moneen perustarpeeseen vuosien varrella ehtinyt vastata.

Ja mitä kaapeleihin muuten tulee, niin yleensä kannattaa tarkistaa myös Finnparttian hinnasto. Muistelen, että verkkokaapeli ei ollut halvinta, mutta kumikaapelia ainakin on tullut muut tavaran ohessa sieltä tilattua.

Lainaa
Mitä Bilteman laatuun tulee niin siitähän voidaan olla montaa mieltä, itse en pidä sitä kovin laadukkaana mutta tulee siellä käytyä aina välillä jos jotakin tillpehööriä myös siksi koska aika hyvin tuossa E18-motarin varrella kun menee Tkuun.

Se on kauppa, jossa pitäisi tietää, mitä ostaa. Pidemmän takuun työkaluissa on osassa varsin mainiosti hinta ja laatu paikallaan ja sitten on yksittäisiä todellisia löytöjäkin. Mutta toisaalta taas olen ostanut aikanaan yhdet jarrupalatkin autoon kyseisestä putiikista. Olivat ensimmäiset ja samalla viimeiset.

Lainaa
Mulla ei ongelmaa itse kaapelin vedon kanssa, menevät tuuletusikkunasta ulos joten myös littimet mahtuvat hyvin. Mulla on tuo liitintyökalu olemassa joten sekään ei ole ongelma, tosin ei nuo valmiit kaapelit tuolla Partco:ssa mitään kalliit olleet.

Itsekkin tulee noita tehtyä välillä, mutta jos tosiaan helposti saa menemään valmiin, niin vähemmällä vaivalla pääsee.
Valmiiden osalta on joskus tullut napattua poikki ihan senkin takia, että katsastanut kaapelia vähän tarkemmin ja vasta sitten hankkinut vastaavaa pidempänä.

Lainaa
Mitä tutkan kaapeliin tulee niin 20m valmiskaapeli kyllä tulee riittämään (12 metrinen on se mukana oleva) koska en ole siirtämässä sitä toiselle pulelle pihaa, tosin siinä voi olla jopa jokunen metri ylimääräistäkin. Tai jos ottais 30 metrisen ja leikkaa siitä tarvittavan palan, sais siitä sitten jokusen metrin varastoon ;)

Ajattelin jotenkin, että pidempääkin vetoa. Tuollainen reilu kymmenen metriä menee lähes millaisella tahansa paukkulangalla.
Tuo taas on periaatteessa varsin hyvä ajatus, että ottaa sen 30 metrisen. Niitä saa irtokaapeliakin halvemmalla ja säästyy samalla liittimien laittamiselta molempiin päihin. Mutta jos mahdollista, niin kannattaa tuo edellämainitsemani kaapelin laadun tsekkaus tehdä ennenkuin hankkii autolastillista niitä 30 metrisiä. On sitten varmemmin sellaista kaapelia, johon saa kiroamatta ne liittimet.

hantta4

Jotain kaapeleita saa Salostakin, www.finnparttia.fi 
Hinnasto/luettelo pdf tiedostona löytyy sivuilta. Ei aivan perinteinen sähköliike, varastotilaa on reilusti ja käsittääkseni noutaessa suoraan varastolta kannattaa olla selvillä siitä mitä tarvitsee. Postissakin toimittavat.

djmake

Lainaus käyttäjältä: hantta4 - perjantai, 04.09.2009, 08:29
Jotain kaapeleita saa Salostakin, www.finnparttia.fi 
Hinnasto/luettelo pdf tiedostona löytyy sivuilta. Ei aivan perinteinen sähköliike, varastotilaa on reilusti ja käsittääkseni noutaessa suoraan varastolta kannattaa olla selvillä siitä mitä tarvitsee. Postissakin toimittavat.

Lainaus käyttäjältä: djmake - maanantai, 24.08.2009, 17:32
Ja mitä kaapeleihin muuten tulee, niin yleensä kannattaa tarkistaa myös Finnparttian hinnasto. Muistelen, että verkkokaapeli ei ollut halvinta, mutta kumikaapelia ainakin on tullut muut tavaran ohessa sieltä tilattua.

Tuon tuolla jo mainitsinkin, muttei tosiaan tässäkohtaa palvele. Monessa muussa tarpeessa kyllä. Tosin myy siis lähinnä paksumman sähkön kamaa, eli ei ole mikään elektroniikkaliike tms.
Tuolta saa ihan paperisenkin luettelon. Ollut monta vuotta näppärä apu milloin minkäkin hintatasoa "luntatessa". Ja postissa tosiaan tulee hakemisen lisäksi. Ja hinnat ovat aina vuoden voimassa, joten on helpompi suunnitella vaikka puolen vuoden päässä olevaa tarvetta.

Perinteisestä sähköliikkeestä tuo on oikeastaan kaukana. On käytännössä tukkuliike, mutta hinnat ovat samat kaikille määräalennuksia lukuunottamatta. Osa tavarasta on silti kallista, mutta osan osalta ainoa paikka, mistä normaali kuluttaja saa tavaraa kyseisillä hinnoilla.