Uutiset:

22.03.2025
FinWX:n ja Ilmatieteen laitoksen välinen säädatan vastaanottopilotti on päättynyt

Säädataa siirtävä datasilta ajettiin alas 22.03.2025 kello 02:00. (22.03.2025, 00:00 UTC).

Ilmatieteen laitoksen terveiset asian tiimoilta voitte lukea täältä.

Main Menu

Salamakuvaäänestys

Aloittaja Sanni, lauantai, 11.07.2009, 18:52

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Oletko koskaan saanut otettua valokuvaa salamasta?

Jaa
5 (45.5%)
Ei
6 (54.5%)
Tyhjiä
0 (0%)
Poissa
0 (0%)

Äänestäjiä yhteensä: 11

Sanni

Itselläni vastaus on ei - joka yrityksessä olen kolme sekuntia myöhässä...  ;D

J.Jäntti

Roikuin hetken aikaa "Tyhjä":n ja "Jaa":n välissä, mutta valitsin "Jaa", koska ainakin tietyllä periaatteella pysäytyskuvat, jotka salamasta olen ottanut digitaalivideonauhalta, ovat "valokuvia". ;D

Eri mieltä saa olla. Sehän on aina tulkintakysymys. ;D
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2025
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2025
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2025; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset

Sanni

Lainaus käyttäjältä: J.Jäntti - lauantai, 11.07.2009, 19:16
Roikuin hetken aikaa "Tyhjä":n ja "Jaa":n välissä, mutta valitsin "Jaa", koska ainakin tietyllä periaatteella pysäytyskuvat, jotka salamasta olen ottanut digitaalivideonauhalta, ovat "valokuvia". ;D

Eri mieltä saa olla. Sehän on aina tulkintakysymys. ;D

*REPS* :D Ilmeisesti kaikilla miehillä on sata tapaa tulkita asioita. Sä muistutat meinaan epäilyttävän paljon mun avokkia noilla selityksillä :D

Myönnettäköön tuo sitten hyväksyttäväksi vastaukseksi. Mä olen jäävillä tuulella tänään.  ;D

djmake

Vaikeaa tuo on, mutta ei mahdotonta ollenkaan. Oikeasti hyvän kuvan saaminen onkin sitten oma lukunsa.
Itse en ole näin digiaikakaudella vielä edes yrittänyt, mutta varsinkin Canonin omistajien kannattaa tutustua tuohon: http://chdk.wikia.com/wiki/CHDK Kyseisellä "firmwarella" saa kameraansa monia uusia ominaisuuksia ja scriptimahdollisuuden. Itse en ole saanut salamoinnin harvuuden vuoksi tullut testanneeksi, mutta siihenkin on olemassa mahdollisuus tuossa. Tunnistaa välähdyksen ja nappaa siitä kuvan.

Dialle on joskus pari salamaa napattu ja kun sekin on onnistunut, niin varmasti digilläkin. Filmin osalta säästi kuitenkin ruutuja, niistähän joutui maksamaan ihan rahaakin. Digillä tätä ei tarvitse miettiä.
Avainsana on kuitenkin mahdollisuuksien mukaan pitkä valotusaika. Eli iltahämärässä tai yöllä on hyvät mahdollisuudet onnistua. Kameran kanssa vaikkapa katolle ja suuntaus sinne, missä todennäköisemmin salamoi. Ei mahdotonta zoomin käyttöä ja tarkennus käsin äärettömään tai lähes äärettömään. Sitten pitkiä valotuksia ja toivotaan salaman osuvan kohdalle. Kamerasta riippuen maksimi valotusaika voi olla tyyliin 15 tai 30 sekuntia tai jopa rajoittamaton. Eli ohjekirjaa kannattaa konsultoida ja etsiä ne manuaalitoiminnat ja mahdollinen bulb-asento.

Se on käytännössä mahdoton ajatus, että salamasta voisi ottaa kuvan odottamalla ja laukaisemalla kameran käsipelillä välähdyksen kohdalla. Kuvaajan oma viive kameran viiveeseen liitettynä tekee tästä täydellistä arpapeliä.

Ja lisäyksenä... Voisi olla itsellä hyvä aika testata. Ei juuri lähemmäs voi salamointi osua.

Jussa

Tuossa kuitenkin kuva kehittyvästä ukkospilvestä:

Tähän ehti hitaampikin ;D