Uutiset:

22.03.2025
FinWX:n ja Ilmatieteen laitoksen välinen säädatan vastaanottopilotti on päättynyt

Säädataa siirtävä datasilta ajettiin alas 22.03.2025 kello 02:00. (22.03.2025, 00:00 UTC).

Ilmatieteen laitoksen terveiset asian tiimoilta voitte lukea täältä.

Main Menu

NWN:ään parannettu datakontrolli

Aloittaja weatherc, lauantai, 11.07.2009, 15:20

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

weatherc

Olen tässä rakentelemassa NWN:ään parannettua datakontrollia. Systeemin perustana toimii Tanskan IML:n dmi.dk-sivustolla oleva osio yksityisille sääasemille sekä siellä käytössä oleva kontrollisysteemi. ;)

NWN:llä on ollut käytössä aikasemminkin kontrolli ja oikeastaan se on aika lailla saman tapainen kun tämä uusikin pienillä muutoksilla. Täysin uutta on se että nyt tulee kuukausikohtaiset rajat eli ne vaihetelvat kuukausien mukaan.

Lämpötilaa kontrolloidaan luonnollisesti eniten ja kontrolleja on yhteensä 4, lähtien siitä että tarkistetaan että arvo on numeerinen ja onko data tuoretta. Jos data on vanhempaa kun tunnin niin asema laitetaan offline-tilaan.

Tässä lyhyesti muut 2 testiä lämpötilan kohdalla:
1. Katsotaan että arvo on sallitun rajan sisäpuolella. Lämpötilalle on asetettu ylä- ja alarajat jonka sisäpuolella se tulisi olla. Olen jaannut NWN:än kahteen osaan tässä kohtaa, pohjoiseen ja etelään, rajana 60°N. Raja-arvot ovat samat kuin pitkän ajan ennätykset kyseisille kuukauksille +/- pari astetta. Etelän raja-arvot ovat samat kuin dmi.dk:lla ja pohjoisen ovat peräsin fmi.fi:ltä. Suurin ero pohjoisen ja etelän raja-arvoissa olin alimmassa sallitussa lämpötilassa jossa esim. tammikuun osalta on etelässä -35 ja pohjoisessa -55 astetta.

2. 10 minuutin muutos. Tarkistetaan kuin paljon arvo on muuttunut sitten edellisen lukeman. Tässä on myös käytössä aikaraja jonka jälkeen tämän testi jätetään väliin (1200 sek)

Tuulessa katsotaan sekä 10 min muutos ja että se on maksimiarvon sisällä samoin sade-arvossa.
Kosteudessa sekä ilmanpaineessa vain että se on raja-arvojen sisällä eli ok.

Alla taulukko käytössä olevista raja-arvoista:

;D ;D