Uutiset:

Ei uusia uutisia.

Main Menu

VPS:än virittelyä ;)

Aloittaja weatherc, keskiviikko, 08.07.2009, 22:58

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

weatherc

Kävin tuossa pikkasen virittelemässä php:ta VPS:llä, katsotaan jos nyt olis pikkasen nopeampi tuo sivujen lataus myös kun kävijöitä yli 50. ;)
Eläköön Google tässäkin hommassa, sillä löytää vaikka mitä vippaskonstia ;)

weatherc

Teen pieniä hienosäätöjä VPS:lle tänään, mm. asennan pari lisäpalikkaa, kunhan ensin on backup otettu joten jos sivut katoaa niin meni homma puuhun  ;D
Tosin, ei hätää, sen saa aika nopeasti tuon backupin avulla takaisin mikäli niin hassusti kävisi :)

Olen myös luultavasti löytänyt syyn miksi se hidastelee kun enemmän liikennettä, se yksinkertaisesti pistää vierailijat jonoon...hmpf...jospa apachen hienoasäädöt auttaisivat siihen (tiedän, tiedän ettei apache ole paras serverivaihtoehto ja että muitakin on mutta sillä mennään ;)) , toinen on että sivun rakennetta tarvii pikkasen muuttaa joiltakin osin koska eilisen seurannan tulos on se että tehoa kyllä on mutta sivut itsessään vievät liikaa requestejä tullakseen tehdyksi ruuhkan aikana. ;)


djmake

Lainaus käyttäjältä: weatherc - maanantai, 20.07.2009, 15:00
Olen myös luultavasti löytänyt syyn miksi se hidastelee kun enemmän liikennettä, se yksinkertaisesti pistää vierailijat jonoon...hmpf...jospa apachen hienoasäädöt auttaisivat siihen (tiedän, tiedän ettei apache ole paras serverivaihtoehto ja että muitakin on mutta sillä mennään ;))

Mikä siinä apachessa tökkii? Tai toisinpäin, mikä on se parempi?
Itselläni ei ole ollut apache2:n kanssa oikeastaan mitään ongelmia ja sitä ajan ihan himassakin, vaikka kevyempikin webbiservu menisi.
Ja jos nuhailee, niin eiköhän se vika tosiaan ole ihan muualla, kuin siitä itse apachessa. Jos raudassa on potkua ja apachen konffi oikein, niin pienempääkin filua saa lähtemään kevyesti satasen kaistan täydeltä ja enemmänkin. Toinen asia on sitten se, että pysyykö levy miten pitkälle perässä, mutta kyllä sen oikein toteutetussa virtuaalissa pitäisi pysyä. Tosin joissakin tilanteissa apachen lokitusta on järkevää karsia.
Kiinnostaisi jokatapauksessa kuulla tarkemmin, että mikä / missä tilanteessa siellä virtussa ahdistaa? Tuntuu kuitenkin kovin pieneltä määrältä tuo 50 aiheuttaakseen merkittävää nuhailua. Toisaalta välillä ovat täysin henkimaailman hommia nuo hidastelut ja tuntuu kuun asentokin vaikuttavan.

Se on kyllä totta, että jossakin kohtaa on ihan järkevääkin miettiä sivuston toteutustapoja useammaltakin kantilta. Toki optimoimalla saavuttaa nopeuttakin, mutta joskus se maailmaamullistava ihan ikioma php-kikkailu voikin kaatua omaan näppäryyteensä heti, kun samaa sivua avaa enemmänkuin yksi ihminen samaan aikaan. Ja yleensä oppii jotakin uutta, kun miettii asioita eri valossa.

weatherc

Ei siiinä oikeastaan kun että aika muistisyöppöhän se on ;)

Nooh..tässä nyt jokusen tunnin kikkaillut ja lopputuloksena ettei se toimii laisinkaan  ;)
Eikun backuppia kehiin  ;D
Se mitä mulla puuttuu on nuo eAccelerator ja zend-optimizer ja kun yritin asentaa niitä niin penkin alle meni...

Olet ihan oikeassa että kyllä virtuaali pitäisi hyvinkin pysyä mukana tuon 100+ kävijän kanssa, joten veikkaukseni on että vika on itse sivussa koska kun postin muutaman jutun tutkasivusta eilen illalla niin rupes heti toimimaan paremmin :) Tosin nyt sitten katsellaan sitä orginaalia Nexstorm-kuvaa...
Eilen sitä rupes ahdistaa siinä pikkasen yli 100 kävijän paikkeilla (tuo luku tulee siitä whos-online-scriptistä), joista luonnollisesti suurin osa tutkasivulla. Kaikki resourse-usagemittarit oli ihan ok alle 30%:ssa ja reippaastikin joten potkua kyllä olisi.
Mainittakoon että sivu käyttää cachea eli itse php luetaan läpi vain 5 minuutin välein, muutoin näytetään tallennettua html-versiota. (ei pelkoa, se ei vaikuta tutkakuvaan vaan lähinnä "tapetteihin" sen ympärillä ;))

Se on ihan totta että nämä osaa kyllä olla aika henkimaailman juttuja välillä  ;D

weatherc

Katkosta pukkaa...

Oon tässä tehnyt uuden yrityksen saada nuo tarvittavat/suositetut php:n lisäpalikat (Zend Optimizer ja eAccelerator) asennettua, huonolla tuloksella  >:(

Nyt pusken sisään eilisen backupin kunnes keksin jotain uutta, pitäisi olla linjoilla noin vartissa.
Jollei muu auta laitan eston joka estää päsyn sivulle kun strateeginen kävijämäärä ylittyy eli 100.

weatherc

Vihdoinkin pientä edistystä tähänkin, Zend Optimizer:in sain asennettua ja sivu on taas linjoilla ja pysyy :)