Sääasemalaitteet > Netatmo

Netatmo PeetBrosin rinnalle.

(1/15) > >>

Naruskan Ukka Matinpoika:
Nälkä näemmä syödessä kasvaa... :o Piti nimittäin tilata sademittari ja tuulimittari vielä samaan pakettiin, joiden toimitus jostain syystä kuitenkin näyttää viipyilevän, kun tilaamisesta kohta on viikonpäivät. Eipä kuitenkaan hätiä mitiä, ehtiipä nuo asentelmaan sitten, kun aika on.

Se tuli yllätyksenä, että Netatmo lähettää suoraan tiedot Wundergroundin järjestelmään. Ja vieläpä ilman, että sinnekään suuntaan tarvitsi laittaa tikkua ristiin. Yhden kaverin kautta tuli Ukallekin tieto, että Kallelan sääasema lähettää tiedot Wunderille. Kaveri itse oli alkanut penkomaan karttoja, kun kyselin häneltä, tietääkö hän Wunderin logolle Netatmon paketin kyljessä selitystä. Vastaus tuli. Ja paitsi että hän löysi Kallelan sääaseman, hän löysi myös oman asemansa Wundertiedot. Hiukan hymyilimme molemmat, kun kaveri ensin oli katsonut kartalta, että naapurissa on sääasema. Tarkempi tutkimus kuitenkin osoitti, että hänen oma sääasemansahan se tietoa pukkaa maailmalle ja sinne tilastoituvat tiedot käyriksi ja 10-20 minuutin välein taulukolle... :D

Sisäyksikkö lähettää Kallelasta paitsi ulkoyksikön sille lähettämät tiedot, myös melulukemat, hiilidioksidiarvon, sisälämpötilan, sisäkosteuden ja ilmanpaineen. Ja isolta tietokoneelta näkee päivä-, viikko, kuukausi- ja vuositaulukot kaikesta sitten, kun dataa enempi kertyy.

Tässä järjestelmässä on lyhyen kokemuksen perusteella oikeasti paljon sellaista, joka on kehittynyt eteenpäin käyttäjäystävällisemmäksi, kun muistelen aikoja PeetBrosin asennuksen kaikkien kiemuroiden kanssa ja senkin, että aikanaan Henkkaa ja Päällikköä vaivattiin jos minkäkinlaisilla kysymyksillä, kuten meillä tumpeloilla tapanamme kompjuutteriasioissa on...

Netatmosta en toistaiseksi ole löytänyt miinusmerkkistä sanottavaa. Hiukan aprikoin paristokäyttöisiä langattomia ulkoyksiköitä sitten, kun paristoja kokeilevat Naruskan pakkaskaudet alkavat. Pariston kunto kuitenkin näkyy kotikoneella palkkina, joten ilmeisesti paristojen kuntoa laite mittaa myös. Ilmoittaneekohan se Ukalle, milloin on syytä paristoa kiiruhtaa vaihtelemaan. Toinen asia, joka ennakkoon mietityttää, on tuulimittarin suunniteltu sijoituspaikka Kallelassa. Televisioantennin päässä se olisi korkealla, mutta miten lie langaton yhteys peltikaton läpi...Aika näyttää sen. Ja kertoillaan taas kokemuksia, kunhan niitä kertyy... ;)

khyron:
Lähettääkö toi netatmo myös sisätiedot automaagisesti nettiin?

Mietein vaan siltä kannalta et kun ite laitoin muun roplaamisen yhteydessä autotalliin lämpömittarin niin sen datasta huomaa milloin ovi on ollu auki, eli käytännössä millon aamusin lähdetään pois kotoa. Mulla data menee toki minuutin tarkkuudella, et harvemmasta datasta ei välttämättä huomaa tommosta.

Olen mää ennen toki lueskellu juttuja siitä miten bigdatasta saa analysoitua kaikenlaista kivaa, mut toi oli aika konkreettinen esimerkki.

Naruskan Ukka Matinpoika:
Julkisesti ei näy tiedoista muut kuin ulkoanturin tiedot. Paikkatieto on kohtuullisen tarkka, mutta sehän ei ole sen kummempi kuin sijainnit muillekin kuin Netatmon asemille. Löytyväthän FinWX:nkin asemat topografikartoilta metrilleen, kun sijaintia sääasemasta klikkaa.

Naruskan Retkeilymajankin löytää miljoonaa muuta kautta, joka tänne pihaan ajaa haluaa. Ja johan tuota osoitetiedon saa kenelle vaan tässä maassa ja pystyy osoitteeseen myös tulemaan niin hyvässä kuin pahassakin. Ja ainahan pitää muistaa, että satunnainen ohikulkija voi pyörähtää rosvoamisreissulla milloin ja missä vain. Ja kadunkulmassa voi joku hörhö kajauttaa sinua kirveellä ottaan, vaikka missä, kaukanakin kotoa.

Eiköhän sääasemat kohtuullisen hyvin ole karttoihin merkitty kaikkialla nykymaailmassa. Tässä Netatmon datassa on sellaistakin, jota ihan välttämättä kukaan ei tarvitse. Tai voihan se hiilidioksidipitoisuus olla hyödyllinen tieto kotoa, että vanhemmat voi antaa kotona oleville käskyn hiukan tuuletella välillä. Sisälämpötilasta on ainakin minulle suora hyöty siinä muodossa, että välttämättä ei talviaikana tarvitse kontrollireissua vuokramökille tehdä sen tarkistamiseksi, onko siellä kaikki ookoo. Tämä tarkistelu on ollut vesijohtojen takia pakko tehdä kertaviikossa vähintään, pakkasilla useamminkin.

Nuo lämpötilan ohjausvermeet ovat myös varmaankin hyödyllisiä. Itse en nykylämmitysjärjestelmää pysty hyödyntämään, mutta esimerkiksi naapurimökkiläinen ohjailee mökkinsä lämpötilaa ilmalämpöpumppua 700:n kilometrin päästä kotoaan. Ja hyvin pelittää.

jt68:
Moi.
hankin reilu viikko sit netatmo sääaseman.Hyvin toimii,mutta en saa näkymään asemaa kartalla,jos katson sitä jollain muulla laitteella,kun sillä jolla olen kirjautunut laitteeseen? ???
mulla  ;D näköjään meni reilu 3 vuotta edellisestä viestistä,jolloin haaveilin sääasemasta,nyt sain hommattua sen

ahpe:
Hankin myös netatmon 27.8, eikä sitä myöskään kirjautumatta näy netatmo weathermapissa, mutta WunderMapissa kyllä näkyy?

https://finnish.wunderground.com/wundermap

ja muutenkin netatmo weathermapissa on ollut jotain häikkää, kun välillä ei näy minkään aseman tietoja.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta