Uutiset:

22.03.2025
FinWX:n ja Ilmatieteen laitoksen välinen säädatan vastaanottopilotti on päättynyt

Säädataa siirtävä datasilta ajettiin alas 22.03.2025 kello 02:00. (22.03.2025, 00:00 UTC).

Ilmatieteen laitoksen terveiset asian tiimoilta voitte lukea täältä.

Main Menu

Netatmot mukaan sääennusteisiin ja sään seurantaan

Aloittaja einari, maanantai, 17.03.2025, 14:21

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

einari

Tuonne Netatmon weathermappiin ilmestyi seuraavaa...
https://get.netatmo.com/meteo-day-2025-en/?utm_source=weathermap

Eli 14 euroopan maata, EUMETNET ja EMCWF mukaanlukien aloittaa testauksen jolla valjastetaan kaikki mapissa olevat netatmot paikallisten ja valtakunnallistenkin sääennusteiden tekoon, testit aloitetaan tänä vuonna, tosin niinkuin edellisestä osiosta näkee että fmi on testaillut jo alustavasti, sekä norskien YR jo vuodesta 2020 ja sanovat että yli 80% datasta on käyttökelpoista..

On se netatmo parantanut omaa tekemistään myös, nyt näyttää tulevan paristoilmoitukset ja kehoitus paristojen vaihtoon niin appiinkin kuin sähköpostiin

einari

Näillä pohjoisilla leveysasteilla haasteena on sateen mittaus, norja on tavallaan poikkeus kun atlantti lämmittää ainakin rannikolla ja jonkin verran sisämaassa, niin ja islantikin..

Harva viitsii ilmeisesti nähdä vaivaa ja rakentaa itse lämmityksen. loppujen lopuksi se on helppoa.. itsellähän on ollut kauan, tuolla  rakenteluprojekteissa siitä joskus olen kertoillut.

Nyt on systeemi sellainen että samat 12v ja 12w lämmityskalvot, virransyöttö tokmannin myymällä enjoy ulkovirtalähde ja nedis smartlife ulkopistorasia, kustannus noin 70-80€, kulutuksen osalta maltillinen ainakin kun itse olen ajastanut 21.00-01.00, jotta saa vuorokausi-kuukausi- ja vuosisateet kiinni, tosin sankemmilla lumisateilla laitan muulloinkin päälle..  tämän talven sähkön kulutus jäänee 20 kwh joten noin 4 euroa.. 

Nedikseen saa myös älytilan tuon käytössäni olevan ajastuksen sijaan, hakee ilmeisesti AWS (Amazon web service) kautta, ilmeisest  NOOA ja Open weatherista...  Laitan pari kuvaa josta nämä näkyy..

Harmi kun tuo euweather on kuralla.. välillä sieltä ja täältä, nyt netatmot kateissa 13 päivästä lähtien.. olisi helppo katsoa missä mittaa sateita.

Yhtä asiaa olen miettinyt ja ihmetellyt kun jotkut panevat sademittauksen talvella kiinni ja vievät ilmeisesti mittarin sisälle kaapin päälle.. no kukin taaplaa tyylillään:-)