Itse olen ajatellut kuvaus taktiikaksi mahdollisimman pitkän valotusajan, jotta koko salama "palaisi" yhteen ruutuun. Mutta tosiaan omassa videokamerassani, Sony TRV33, taitaa olla mahdollista pudottaa kuva nopeus kahteen ruutuun per sekuntti. Sitten tietysti voisi opetella jollain editorilla lisätä useita ruutuja yhteen, jos salama kestäisi pidempään tai jakautuisi muuten eri ruutuihin. Pitäisikin ehkä valmistautua kuvaamaan sekä video- että digikameralla.
Tuo pitkä valotusaika on hyvinkin toimiva ratkaisu, jos haluaa koko salaman kerralla kuvaan, mutta mitä olen itse oppinut näinä vuosina kuvaamisesta ja salamoista, niin kyseessä on aika vahvasta tuurikaupasta vaikka omistaisi minkälaisen kameran hyvänsä. Pimeässä tuo ratkaisu toimii hyvin, mutta päivällä saat olla kameran arvoja säätämässä todella rankalla kädellä, että tuloksena olisi jotain muuta, kuin täysin puhkikuluneen valkoinen kuva.
Digitaalivideokamerani, joka kuvaa 25 kuvaa sekunnissa, on laskennallinen yksittäisen kuvan otos 0,04 sekuntia (40 millisekuntia) pitkä. Se ei riitä hätäisimpien salamoiden kuvaamiseen oikein kunnolla. Joskus olen havainnut, että salama, joka silmälle näytti oikein hienolta ja selvältä ja joka varmasti takertui myös videokameran etsimeen, näkyikin lopulta videoeditointisoftalla vain yhden mitäänsanomattoman kuvan verran.
Pidempikestoiset salamat ovatkin sitten toinen juttu. Jos videokameran hommaa niin itse ainakin suosin sellaista videokameraa, joka ei valoisuuden mukaan ala "parantelemaan" kuvaa lennosta, jolloin FPS-arvo romahtaa muutamaan hassuun kuvaan sekunnissa. Tällaiseksi kapistukseksi kunnostautuu mm. Verkkokauppa.com:sta saatava pieni ja näppärän kokoinen
Opticam MD80 ActionCam-videokamera, jonka itse omistan. Päivällä se toimii suhteellisen hyvin esimerkiksi auton aurinkolipassa kiinni kuvaamassa automatkaa salamoiden välkkyessä, mutta illalla ja yöllä (tai todella synkän ukkospilven päällä roikkuessa) tuosta on kutakuinkin identtinen hyöty kuin siten, ettei sitä olisi ollenkaan.
Tuli vielä mieleen, että varmaan tuossa videokuvauksessa pitäisi saada valotuksensäätö, eli varmaan tässä tapauksessa aukko, manuaalisäädölle.
Ei välttämättä, jos kamera, jolla kuvataan, on vähänkään älykäs. Itse olen kuvannut kaikki otokset tyypillisesti automaattisäädöillä, ellei tilanne ole vaatinut jotain muuta asetusta, kuten edellä mainittua automaattitarkennuksen pois päältä ottamista. Päivällä tai illalla ongelmia ei yleensä ole, mutta illalla saattaa laitteen käyttämän kennon rajat tulla vastaan ja se voi näkyä esim. kohinana kuvassa. Ilta- ja yöukkosia on vain näillä leveysasteilla suhteellisen harvassa, joten sikäli ollaan kuvauksellisesti suhteellisen onnellisessa asemassa.