Uutiset:

Ei uusia uutisia.

Main Menu

Talvi/Syksy tulee

Aloittaja meteorologi, sunnuntai, 24.08.2008, 21:06

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 5 Vieraat katselee tätä aihetta.

yka

Lainaus käyttäjältä: J.Jäntti - keskiviikko, 08.10.2008, 19:52

Ympäristön lämpötilaan vaikuttaa hyvin moni asia, mutta pidän sitä myös mahdollisena, että pakkasta saattoi olla enemmän, kuin tuo lähemmäs kolme astetta.
Verrantona käytettäköön vaikka FinWX Helsinki-42:n sääasemaa, joka sijaitsee 10 metriä maanpinnasta. Maanpinnan liepeillä lämpötila oli keskimäärin 2.4 astetta sääaseman mittaamaa lämpötilaa matalammalla. Samaa keskiarvoheittoa antoi myös itävaltalainen AWEKAS ja yhdysvaltalainen CWOP, kun tarkistin variaatiota lähistöllä olevilta yksityisiltä sääasemilta ja siihen päälle vielä Ilmatieteen laitoksen sääasemilta.

Tänään kello 19:45 kalibroin sääaseman lämpötilamittauksen keskiarvolukemaan. Kahden vuorokauden päästä näemme, minkälainen lopputulos sillä kalibroinnilla oli. Kello 20:00 jälkeen kalibroin ilmanpainemittauksen asemalla.

Keväällä, kun ilma on kuivempaa on varsin tavallista, että lämpötilaero matalimman paikan ja säämittarin välillä on 3-4 astetta. Näin syksyllä kun ilmankosteus on suurempi, ei lämpötilaero ole ihan noin suuri, mutta kyllä 3 astetta on aivan mahdollinen ja monesti mitattukin lukema. Keväällä halla puraisee noihin alhaalla kasvaviin marjankukkiin useinkin. Tänään aamupäivällä otin omenat puista pois. Olivat komeasti jäähuurussa vielä tunnin päästä, vaikka eivät enää pakkasilmassa olleetkaan. Tampere taisi olla koko maan, tai ainakin maan etelä- ja keskiosien kylmin paikka aamulla klo 8 Ilmatieteen laitoksen mittausten mukaan. Oli aivan selkeä ja tuuleton ilma.
yka
yka

weatherc

Nordic Weather Networkin 14:sta Suomen jäsenasemista 4:llä tällä hetkellä pakkasta ja kaikkien keskiarvo suht viileät 1.9 astetta ;)

Siitä sensorin sijannista, sillä on paljonkin merkitystä varsinkin talvella ja öisin kun selkeää. Mulla ollut sensoreita tuolla takapihalla jos jossain paikoissa milloin mistäkin syystä mutta "pääsensori" on koko ajan ollut suht lähellä sitä normia missä sen kuuluisi olla eli 1.5 m korkeudessa.
Pari talvea sitten kun oli edellisen kerran pakkasta täällä päin (siis oikeesti pakkasta) niin mulla oli myös maapinnan lähellä sensori a´la 1-wire, jollei mun muisti kovin paljoa petä niin silloin miitasin niiden eroksi parhaimillaan lähes 5 asteeksi jossa pääsensori oli suunnilleen -20:ssa ja maapinnan lähellä lähes -25 astetta.
Tuosta tätyy tosin muistaa että "mittausvirheet" eri sensoreilla ovat eri kokoa mutta molemmilla se on kuiteskin siinä +/-1 asteen haarukassa jollen väärin muista.

Toinen seikka minkä olen myös huomannut varsinkin öisin on että jos sensori on "aurinkosuojassa" kuten esim. Davisin on vakiona niin se voi hidastaa lämpötilan alenemista ja siten voi alin lämpötila jäädä mittaamatta. Tosin en ole saanut sitä "testattua" vielä miten se vaikuttaa tuohon Davisin purkkiin mutta ainakin mun edellinen joka oli kukkalautasmallia a´la kotitekoinen oli välillä hiukan turhankin lämmin öisin. Tosin tuuletin on siihenkin ratkaisu.
Pitäisi olla joka sääaseman vakiovarusteena 12V muuntaja riittävällä johdolla jotta voisi kytkeä kaiken maailman lisä-herpekkeitä siihen ;D

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: weatherc - keskiviikko, 08.10.2008, 23:47
Siitä sensorin sijannista, sillä on paljonkin merkitystä varsinkin talvella ja öisin kun selkeää. Mulla ollut sensoreita tuolla takapihalla jos jossain paikoissa milloin mistäkin syystä mutta "pääsensori" on koko ajan ollut suht lähellä sitä normia missä sen kuuluisi olla eli 1.5 m korkeudessa.

Ilmatieteen laitoksella nuo lämpömittarit ovat tiettävästi kahden metrin korkeudella WMO:n ohjeistuksen mukaisesti. En tiedä, minkälainen vaikutus on esimerkiksi 50cm heitolla alaspäin, mutta voisin kuvitella, että tuskin siitä mitään haittaakaan on. Itselläni se oli 1.8 metrin korkeudella maanpinnasta Kannelmäki Weather Centerin aikana ja hyvin toimi. Oli suurimman osan ajasta jopa samaa mieltä kello 06:00 tehdyn Ilmatieteen laitoksen mittauksen mukaankin.

Lainaus käyttäjältä: weatherc - keskiviikko, 08.10.2008, 23:47
Pari talvea sitten kun oli edellisen kerran pakkasta täällä päin (siis oikeesti pakkasta) niin mulla oli myös maapinnan lähellä sensori a´la 1-wire, jollei mun muisti kovin paljoa petä niin silloin miitasin niiden eroksi parhaimillaan lähes 5 asteeksi jossa pääsensori oli suunnilleen -20:ssa ja maapinnan lähellä lähes -25 astetta.
Tuosta tätyy tosin muistaa että "mittausvirheet" eri sensoreilla ovat eri kokoa mutta molemmilla se on kuiteskin siinä +/-1 asteen haarukassa jollen väärin muista.

Maanpinnalle tuo pakkanen pureekin kovimmin, sillä lämpö pakenee ylöspäin ja maasto on ensimmäinen, joka tuppaa jäätymään. Tuo 5°C:n ero kuulostaa aika hurjalta, mutta on tuolla pakkaslukemalla varmasti oikea tulos. Sensorin mittausvirhe ei aiheuta niin suurta poikkeamaa, että tuota voisi epäillä, ellei sitten mennä sensorin mittauskyvyn ääripäähän.

Lainaus käyttäjältä: weatherc - keskiviikko, 08.10.2008, 23:47
Toinen seikka minkä olen myös huomannut varsinkin öisin on että jos sensori on "aurinkosuojassa" kuten esim. Davisin on vakiona niin se voi hidastaa lämpötilan alenemista ja siten voi alin lämpötila jäädä mittaamatta. Tosin en ole saanut sitä "testattua" vielä miten se vaikuttaa tuohon Davisin purkkiin mutta ainakin mun edellinen joka oli kukkalautasmallia a´la kotitekoinen oli välillä hiukan turhankin lämmin öisin. Tosin tuuletin on siihenkin ratkaisu.
Pitäisi olla joka sääaseman vakiovarusteena 12V muuntaja riittävällä johdolla jotta voisi kytkeä kaiken maailman lisä-herpekkeitä siihen ;D

Olen itse miettinyt siirtäväni jossain vaiheessa ulkolämpötilasensorini mittausrimaan jonkinlaiseen kunnolliseen, tuuletettuun suojaan. Kunnollisen suojakopan suunnittelu ja rakentaminen vie vain aikaa.
Tuosta vakiovarusteasiasta olen samaa mieltä. Muuntajan lisäksi pitäisi sähkö saada mieluusti kulkemaan samassa kaapelissa niin välttyisi uusien kaapelien vedolta ja sähkön syötölle vielä ympäristön olosuhteiden muutoksia kestävät liittimet. :)
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

Jussa

Tänään aamulla -8,9 oli kylmin lukema työmatkalla. Pienemmät vesistöt oli taas aanut jääpeitteen. Nyt satelee hieman lunta ja lämpö nollan tuntumassa.
Itse kun asun vaaran rinteellä, noin puolessa välissä rinnettä, huomaa hyvin nuo lämpötilaerot talvisin. Lyhellä mutta erittäin kylmällä pakkasjaksolla saattaa lämpöero olla vaaran päällä ja vaaran alla lähes 20 astetta. 90-luvulla muistan yhden aamun kun meillä oli -35, vaaran alla -45 ja päällä vain -28 astetta, nämä kotimittareiden lukemia. Pitempään kestävällä pakkasjaksolla lämpötilaerot tasoittuu huomattavasti.

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: Jussa - torstai, 09.10.2008, 18:12
90-luvulla muistan yhden aamun kun meillä oli -35, vaaran alla -45 ja päällä vain -28 astetta, nämä kotimittareiden lukemia. Pitempään kestävällä pakkasjaksolla lämpötilaerot tasoittuu huomattavasti.

-45°C?!  :o  Aivan järkyttävä lukema. Minkälaisella mittarilla sait tuollaisen lukeman mitattua?
Elohopeamittarilla tuskin ainakaan, sillä se jähmettyy -38,9°C.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

Jussa

Lainaus käyttäjältä: J.Jäntti - torstai, 09.10.2008, 21:09
-45°C?!  :o  Aivan järkyttävä lukema. Minkälaisella mittarilla sait tuollaisen lukeman mitattua?
Elohopeamittarilla tuskin ainakaan, sillä se jähmettyy -38,9°C.

No mitä nämä tavalliset sprii-mittarit nyt on? Eihän tuo -45 ole vielä paljonkaan ::) Vuonna 99, kun kittilässä syntyi Suomen pakkasennätys -51,5, oli meidän kylän kylmimpien paikkojen kotimittareiden lukemat täysin "pallossa", eli alle -50. Taisipa käydä niin, että yhdessä talossa hajosi kolme mittaria, joiden maksiminäyttö on tuo -50, näin kertoivat. En tiedä näiden sprii-mittareiden luotettavuutta, mutta kylmää tuolloin oli, virallisestikkin :)

weatherc

Lainaa90-luvulla muistan yhden aamun kun meillä oli -35, vaaran alla -45 ja päällä vain -28 astetta, nämä kotimittareiden lukemia. Pitempään kestävällä pakkasjaksolla lämpötilaerot tasoittuu huomattavasti.

Tuossa on jo sääasemien mittareilla tekemistä että pysyy mukana, on sit asema mikä tahansa  ;D ;D

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: weatherc - torstai, 09.10.2008, 23:39
Tuossa on jo sääasemien mittareilla tekemistä että pysyy mukana, on sit asema mikä tahansa  ;D ;D

Ei taida nuo lämpötilasensorit ihan taipua tuollaisiin lukemiin kovin herkästi. On toki mahdollista päästä noin alhaisiin lukemiin varmastikin, mutta kuinka tarkoiksi ne menevät enää tuollaisissa lämpötiloissa.

Lainaus käyttäjältä: Jussa - torstai, 09.10.2008, 21:59
No mitä nämä tavalliset sprii-mittarit nyt on? Eihän tuo -45 ole vielä paljonkaan ::) Vuonna 99, kun kittilässä syntyi Suomen pakkasennätys -51,5, oli meidän kylän kylmimpien paikkojen kotimittareiden lukemat täysin "pallossa", eli alle -50. Taisipa käydä niin, että yhdessä talossa hajosi kolme mittaria, joiden maksiminäyttö on tuo -50, näin kertoivat. En tiedä näiden sprii-mittareiden luotettavuutta, mutta kylmää tuolloin oli, virallisestikkin :)

Näin Etelä-Suomessa asuvana tuo lukema on sellainen, joita ei ole nähnyt, mutta voin kuvitella, että ulos ei varmaan kukaan lähtenyt hetken mielijohteesta tuollaisessa lämpötilassa. Oletan, että -50°C:n korvilla olevan lämpötilan yhteydessä tuskin tuuli puhalsi yhtään?
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

Jussa

Lainaus käyttäjältä: J.Jäntti - perjantai, 10.10.2008, 07:31
Näin Etelä-Suomessa asuvana tuo lukema on sellainen, joita ei ole nähnyt, mutta voin kuvitella, että ulos ei varmaan kukaan lähtenyt hetken mielijohteesta tuollaisessa lämpötilassa. Oletan, että -50°C:n korvilla olevan lämpötilan yhteydessä tuskin tuuli puhalsi yhtään?

Pakkasjakso alkoi siten, että idästä puhalsi hyvin kylmää ilmaa, lämpötila tippui -30 asteen tuntumaan, tuolloin tuuli vielä niin paljon, että jäiset puutkin heilui ihan tosissaan ja tuuli juoksutti lunta nietoksiin. Se tuntui jo armottoman kylmältä keliltä. Tuulen lopulta tyyntyessä kokonaan lämpötila tipahtikin tuonne -40 ja -50 asteen välille, silloin tuntui itseasiassa lämpöisemmältä mitä tuo tuulinen -30 astetta.

-36 astetta on kylmin lukema missä itse olen käynyt vielä hiihtämässä umpihangessa, tosin silloin ei juuri vauhtia kestänyt pitää, alkoi muuten kasvot jäätymään. Hengästymistä tuollaisella pakkasella on syytä kans välttää, ei keuhkot tykkää hyvää ::)

Jussa

Tuossa muuten kuva viime tammikuun pakkasilta, -31 astetta oli autiolta lähtiessä:



Vaan palataanpa tähän hetkeen. Kovin näyttää tasaisen jollottavalta sääennusteet, kunnon talven merkkejä ei oikein ole vieä näköpiirissä :( Räntää ja luntakin lupailee kyllä lopumpana viikkoa, vaan pakkaset uupuu. 1-5 asteen välillä pyörinyt läpi vuorokauden nyt lämpötila. Etelämpänä taitaa olla melkein kesäkelit? Tai ainakin menneenä kesänä tuo reilu 10 astetta oli täällä varsin tavanomainen lukema ::)