Uutiset:

22.03.2025
FinWX:n ja Ilmatieteen laitoksen välinen säädatan vastaanottopilotti on päättynyt

Säädataa siirtävä datasilta ajettiin alas 22.03.2025 kello 02:00. (22.03.2025, 00:00 UTC).

Ilmatieteen laitoksen terveiset asian tiimoilta voitte lukea täältä.

Main Menu

Koti-meteorologin ABC a'la yr.no

Aloittaja weatherc, maanantai, 23.07.2012, 00:58

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

weatherc

Tuossa jokunen päivä sitten oli yr.no:lla (missäs muualla :P ) koti-meteorologin ABC. Kymmenkunta vinkkiä + pari ei-niin-varmaa. Tosin, ei ne vinkitkään aina osu kohdilleen, kuten ei meteolaitosten superduper-tietokoneetkaan ;)

1. Rinkula auringon/kuun ympäri ennustaa muutosta tai sadetta.
Itse asiassa se mitä näet on korkealla troposfäärissä olevia pilvia

2. Lampaat/lehmät tulevat alas vuoristosta tarkoittaa huonoa säätä, jos menevät ylöspäin tarkoittaa taasparanevaa säätä

3. Matalapainetta tiedossa kun linnut lentävät matalalla

4. Lehmät kasaantuu kasaan tarkoittaa sadetta

5. Punainen auringonlasku ennustaa hienoa säätä

6. Sateenakaari aamulla = sadetta, kaari illalla = paranevaa säätä seuraavaksi päiviäksi

7. Hämähäkinsetin alareuna on vaakasuorassa = sadetta
Syyksi sanotaan koska silloin valuu vesiparemmin pois setistä

8. Rannikolla jos sumu liikkuu merelle = parempaa säätä, maihin päin = sadetta

9. Jos hyttyset puree on sadetta tulossa

Ja sitten ne ei-niin-varmat

- Mikäli aurinko lämmittää 2. helmikuuta niin että kirkonkatolta valuu vettä tarkoittaa se aikaista kevättä ja hyvää kesää

- Paljon lunta jouluna tarkoittaa hyvää vuotta, ukkosta jouluna taas huonoa

- Yhtä monta kertaa kun on sumua maaliskuussa sataa seuraavana kesänä

PS yr.no eikä viestin kirjoittaja ei ole vastuussa paikkansapitävyydestä :P

yka

Kyllä noissa ainakin joissakin on itua. Itse olen huomannut tuon lehmien kokoontumisen sateen, ainakin ukonilman  edellä, vaikkei ukkonen vielä jyrisisikään.
Lehmät ovat melko arkoja eläimiä ja tuntevat parempaa turvallisuutta, jos ovat lähekkäin. Ei se kuitenkaan vain ukonilman edellä tapahdu vaan sama reaktio syntyy oikeastaan mistä tahansa lehmiä pelottavasta luonnon- ja muustakin ilmiöstä. - Tästä muuten johtuu sekin, että salaman iskiessä johonkin lähelle saattaa satapäisestä karjasta parikymmentäkin, joskus enemmänkin, kellahtaa kumoon. Kyllä ne siitä yleensä nousevat, mutta pelko vie vähäksi aikaa jalat alta. Toisinaan on ajateltu, että jokin jännitemuutos saisi tuon ilmiön aikaan, mutta luulen, että kyseessä on vain pelästyminen. Mitään vammojahan ei yleensä synny. Eläimet ovat eläimiä, eivät koneita.
Muistan, että meillä taannoin ollut kissa painui viivana ulos, kun ukkonen jyrähteli. Ulkonahan se tietysti meni sateensuojaan ja varmasti pelkäsi sielläkin tosissaan. Ja kyllähän lähelle tärskähtävä salama ihmisenkin saa hiljaiseksi. Tulipaloa tietysti pelätään, mutta kyllä se muutoinkin on pelottava kokemus useimmille.
yka