Uutiset:

Ei uusia uutisia.

Main Menu

23.07.2011

Aloittaja J.Jäntti, lauantai, 23.07.2011, 00:56

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Snowi

Taas sieltä on tulossa sade- ja ukkospilviä, mutta näyttäisi jälleen menevän vähän lännestä ohi. Helsinkiin on syntynyt aika ärhäkkä pieni sadepilvi ja se saattaa osua myös tänne Klaukkalaan. Toivottavasti kasvaa matkan varrella tarpeeksi isoksi ja ukkostaisi samalla  :)

Snowi

Lohja näyttäisi saavan jälleen ihan mukavasti vettä ja salamointia siinä sivussa  :)

angle

#42
Lainaamaailmanlopun edellä. Ihmiset olivat kulkeneet yksimielisesti samaan suuntaan ja osa oli katsonut kauhistuneina taivaalle. Sen kun olisi saanut videolle!

Tuosta tuli mieleen tämä video.

Edit.
No tuo oli vähän OT. Täällä tuli vähän reippaampi sadekuuro, 7.5 mm, kaksi välähystä ja vähän enemmän jyrinää. Melko laimeaa, mutta kuitenkin kovin ukkonen tänä kesänä ylivoimaisesti.

weatherc

Kuulohavaintoa Perttelistä (3 krt tänään) ;D

J.Jäntti

Helsingin keskusta-alueen liepeille on muodostunut vauhdikkaasti liikkuva ukkoskuuroalue joka on liikkeessä luoteeseen. Taitaa olla se pilvi, jonka Sanni havaitsi.

Mereltä on nousemassa sadealue, joka näyttäisi törmäävän Lohjaan kunhan mereltä tänne ensiksi pääsee. Synkähkö pilvimuodostelma nousee kaakosta ja sen pilvialueen reuna on juuri ylittämässä Gruotilan observaatiopistettä. Katsahdus kaakon suuntaan paljastaa vaalean alapilven tummemman yläpilven edustalla, eikä sen takana näy taivasta, vaan samaa, harmaata pilvimattoa. Vielä tässä vaiheessa ei ukkosesta ole havaintoa, mutta on syytä olettaa että jos pilvi äityy ukkostamaan, sen kyllä kuulee hyvissä ajoin ennen kuin pilvi on täällä lähelläkään. Ilmassa on edelleen potentiaalia ukkoselle sillä ilma on edelleen varsin hiostava ja nihkeä.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

Argonex

Täällä myöskin tuo keli on aivan tolkuttoman ahdistava. tuntuu että liimaantuu kiinni jokapaikkaan kun ei siedä pitää edes paitaa päällä. Lämmintä 23, ilmankosteus 83% ja kastepiste 20.5c
Kun kiekuu uljas kukko laella tunkion, niin tietää joka ukko, sään muutos tulos on. Voi tulla poutaa sadetta, voi tulla pakkas sää, voi myöskin käydä niin että entiselleen jää

Sanni

Jee! Hiostavaa on todellakin... nihkeää ja inhottavaa. 23 plusastetta Vantaalla ja kastepiste hätyyttää kahdeksaatoista.

teutari

Oma tutka raukka on tänään ollut aika ihmeissään minne iskut sijoittaa noista  ukkospilven repaleista. ::)
Ja kaikkein pahimpia on ollut nuo missä on ollut monta samassa suunnassa pientä ukkospilveä, iskuista tullut singnaali on ollut aika vaimea kun tutka on sijottanut ne kiiiiiilometrikaupalla päin honkia tai ainaski satoja...., olisko se kilometrejä? :-\   ???

weatherc

LainaaOma tutka raukka on tänään ollut aika ihmeissään minne iskut sijoittaa noista  ukkospilven repaleista
Mulla taas se löi solun pitkäaikaisparkkiin tuohon piipitysrajan sisäpuolelle luoteen suunnassa. Ainut mikä auttoi oli NexStormin uudelleenkäynnistys....
Oon pari kertaa aikasemminkin tehnyt niin että kylmästi käynnistänyt sen uudelleen jotta se hakis solujen paikat uudestaan kun alkanut näyttää siltä etteivät liiku mihinkään nuo tutkan mielestä <100 km olevat solut.

Snowi

Myös itse sai olla tänään säätämässä tutkia oikein olan takaa. Olen huomautuksista huolimatta säätänyt tutkia livenä, koska olen itse huomannut sen toimivaksi ratkaisuksi näin monella tutkalla, helpottaa niin älyttömästi. Ainoa mikä tuossa pitää sitten huomioida on se, että jos aikoo katsoa läpi vielä replayna, niin livenä muutetut muuttavat tottakai replay kuvaakin ja melkein parempi olla enää kalibroimatta sellaista päivää replayna, jota on kalibroinut livenä.

Mutta itse ukkosista ei jäänyt mitään käteen tälle lauantaille. Odotukset oli suuret ennusteiden ja muiden hehkutuksien perusteella, mutta tällä(kään) kertaa ei vaan osunut Klaukkalaan. No ensi viikolla taas lomalle Vuokattiin, joten eiköhän siellä viimeistään ole kunnon myräköitä, ainakin tänä vuonne Vuokattia ja Kainuuta on moukaroitu oikein urakalla. Tosin mun tuurilla käy taas niin, että etelään saapuu 8.8.2010 päivän tapainen myräkkä, enkä ole sitä itse näkemässä. Onneksi sentään viime vuonna myös Vuokatissa oli pari upeaa myrskyä  :)