Lainaus käyttäjältä: Hade - tiistai, 17.07.2007, 00:31
Tästä linkistä löytyy sikinsokin Itämerellä lentelevät enke..... eikun liikennelentokoneet realiajassa:
http://www.flygradar.nu/svealand.php (http://www.flygradar.nu/svealand.php)
(http://i197.photobucket.com/albums/aa64/Hade_photo/IkiajanthtitaivasXX.gif)
Tuo linkki on todella mielenkiintoinen! Mistä ihmeestä tuollaisia löydät, Hade?
Olisikohan missään koko Suomen lentoliikennetilanne reaaliajassa?
Lainaus käyttäjältä: Hade - tiistai, 17.07.2007, 00:31
Tästä linkistä löytyy sikinsokin Itämerellä lentelevät enke..... eikun liikennelentokoneet realiajassa:
http://www.flygradar.nu/svealand.php (http://www.flygradar.nu/svealand.php)
Mielenkiintoinen linkki, tutkailin sitä sivua vähän tarkemmin että mitä tuollaisen kartan tekoon tarvitaan kyseiseltä sivulta ihan mielenkiinnon kannalta...
Kirjankokoinen musta boxi + antenni, tietokone ja
noin 600€+ ylimääräistä rihikuivaa... ;D Itse systeemi toimii vissii sillain että boxi joka kytketään tietkoneeseen ja ruurukaappauohjelmalla kuva talteen ja eikun nettiin :)
Itse vasaanotin kuuntelee radiosignaaleja jota lentokoneet lähettävät.
Henkka
Lainaus käyttäjältä: weatherc - lauantai, 10.05.2008, 21:58
Kirjankokoinen musta boxi + antenni, tietokone ja noin 600€+ ylimääräistä rihikuivaa... ;D Itse systeemi toimii vissii sillain että boxi joka kytketään tietkoneeseen ja ruurukaappauohjelmalla kuva talteen ja eikun nettiin :)
Itse vasaanotin kuuntelee radiosignaaleja jota lentokoneet lähettävät.
Hade on kingi, mitä tulee tuollaisten sivujen löytymiseen.
Siitä vain salamatutkan jatkeeksi tuollainen. Meillä lentää tästä ohi (= Vantaan Martinlaakson yli) koneita harva se hetki.
Olisi hauska tietää, mikä on mikäkin kone, mutta se kustannus... Minulla kun ei tuollaista kuuttasataa Euroa (tai sitä ylittävää osaa) ole, niin hankkimatta jää - ainakin tässä vaiheessa. Sitäpaitsi olisiko tuo edes luvallinen Suomessa...?
Eiks tuo data mitä se käyttää ole vapaata ristaa, ainakin mun mielestä?
Koska sehän käyttää vaan "valmiina" olevia radiosignaaleja jota lentokoneet lähettävät aivan kuten nuo vastaavat laivainfot mitä löytyy netistä, kuten tämä http://www2.ha.ax/Sjofart/n2/asp/ais/gmap/index.asp
Lainaus käyttäjältä: weatherc - maanantai, 12.05.2008, 18:12
Eiks tuo data mitä se käyttää ole vapaata ristaa, ainakin mun mielestä?
Koska sehän käyttää vaan "valmiina" olevia radiosignaaleja jota lentokoneet lähettävät aivan kuten nuo vastaavat laivainfot mitä löytyy netistä, kuten tämä http://www2.ha.ax/Sjofart/n2/asp/ais/gmap/index.asp
Hyvin mahdollista, joskin kun kukaan ei ole tuollaista repäissyt ylös aiemmin tässä maassa, se herätti kysymyksen siitä.
Kaikenlaista hyödyllistä tietoa tuoltakin saa irti. :)
Jos sitä kuuluisaa rahaa olisi vain, niin ainakin harkitsisin tuon lentokonesignaalin vastaanotinta ihan senkin vuoksi, koska tieto varmasti kiinnostaisi myös muitakin. Laivaliikenteen signaalit tuskin kuuluvat näin kauas sisämaahan, kuin missä asema sijaitsee. :)
Mainittakoon tähän vielä lisää linkkejä josta voi rakettilaukaisuja seurata.
NASATV parempilaatuiset linkit:
300k striimi: http://playlist.yahoo.com/makeplaylist.dll?id=1369081
500k striimi: http://playlist.yahoo.com/makeplaylist.dll?id=1368570
1200k striimi: http://playlist.yahoo.com/makeplaylist.dll?id=1368163
United Launch Alliance (Atlas 5 ja Delta-laukaisut):
www.ulalaunch.com -> webcast
International Launch Services (kaupalliset Proton-laukaisut Baikonurista):
www.ilslaunch.com
Sitten on vielä venäläisten omat Sojuz-laukaisut miitäärisatelliiteille ja siis täältä sen varmaan näkee jos ei muualta:
www.tv-tsenki.com/livechoose.php (kuvanlaatu ei kovin hyvä)
Mitä tuohon lentokonepuoleen tulee, niin tuo mainittu sivu on ollut jo pitkään itsellä käytössä, kun noita koneita tulee välillä bongailtua. Miniläppäri, mobiilibittti, skanneri, navi, gepsi, pmr-puhelin, kamera, muutama karttalehti jne ja johan homma toimii. Ei vaan ole tullut ajateltua niin pitkälle, että täälläkin voisi olla asiasta kiinnostuneita, joille tuo ei ole tuttu. Ja onhan noita vastaavia muutamia muitakin. Lähinnä keskieuroopan alueelta paikallisempia ja jenkkilän puolelta isompien kenttien lähestymisiä tms.
Satunnaiseen käyttöön ei kannata rahaa uhrata vastaanottimeen, tuolla sivulla pärjää ihan mukavasti. Kattaa sanotaanko Oulu-Joensuu-linjan länsipuolelle jäävän alueen melko hyvin, lentopinnasta ja radiokeleistä riippuen enemmän tai vähemmän.
Sivulla näkyvät kaikki koneet, joissa on ADS-B-transponderi. Tällähetkellä siis lähes kaikki pienkoneet jäävät näkymättä ja esimerkiksi Finncommin ATR-kalusto jää näkymättä. Sensijaan mannertenväliset ylilentävät, EFHK:n liikenteestä kohtuullinen osa jne näkyvät aika mukavasti ja voihan tuolla seurata tyyliin EFHK-EFOU-välillä Finskin konetta tms. Tulevaisuudessa transponderien määrä koneissa tulee kasvamaan ja samalla toki lisääntyy tuossakin näkyvien koneiden määrä. Ja tuossa samalla vastaus kysymykseen koko Suomesta. Eli ei ole saatavilla mistään, koska on ko tekniikalla mahdoton. Perinteisemmällä tutkatekniikalla onnistuisi, mutta tätä dataa ei luonnollisesti ole julkisesti jaossa.
Vastaanotinpuolella ei loputonta tarjontaa ole, mutta tuollaisen tekee jopa itse http://radarspotters.eu/forum/index.php/topic,194.0.html Vaatii kyllä taajuusalueensa puolesta tietämystä siitä, mitä on tekemässä. Kannattaa googlettaa, jos asia kiinnostaa.
Ja mitä siihen lakipuoleen tulee, niin suoraanhan vastaanottoa ja käyttöä ei ole kielletty. Suomessa tulkinta ei ole ihan tuo, eli syystä asemia ei virallisesti täällä ole. Muutamia on ollut, mutta yleensä katoavat maan alle tullessaan enemmän julkiseksi. Laivapuolella suhtautuminen oli samankaltaista, mutta tätänykyähän sen osalta saa aika vapaasti toimia.