16.03.2016 tapahtuneen Elisan valokuidun katkeamisen ja sen korjauksen jälkeen tietoliikenne FinWX:n suuntaan on estynyt. Elisan tietoliikenteestä suurin osa DNA:n suuntaan on katkennut täysin, eikä sivustoa tai sen palveluita saa kiinni lainkaan.
Tietoliikenne ulkomaisista IP-osoitteista ja Soneran verkosta kulkevat sivulle normaalisti.
Elisa tutkii omasta suunnastaan häiriötä parhaillaan. Mikäli vikaa ei löydy, otetaan yhteyttä DNA:n suuntaan.
Elisalta ilmoitettiin, että häiriö ei ole heidän verkon puolella.
Ilmoitukseen lisättiin, että testi tehtiin myös Soneran verkon kautta ja tulos osoittautui samaksi, kuin Elisalla. Myös käyttäjiltä on tullut Twitterin kautta tietoa, että myös DNA:n verkon yli liikenne ei kulje FinWX:lle.
Elisalta yritettiin eskaloida pyyntö DNA:lle, mutta sieltä ilmoitettiin että asianomaisen tulee tehdä pyyntö itse.
Pyyntö on nyt tehty asianmukaisin lisätiedoin ja nyt odotamme DNA:n teknisen tuen vastausta asiaan.
DNA:lta ilmoitettiin ykskantaan että vika ei ole heidän verkossaan, vaan häiriö on FinWX:n serveri-infrassa.
Väite on täyttä hölynpölyä, sillä serverien konfiguraatioon ei ole tehty muutoksia ennen eikä jälkeen 16.03.2016, kun Elisan valokuitukaapeli katkesi Helsingin Viikin alueella. Tämä on seikka, josta DNA ei välittänyt, vaikka heille asiasta sanoin.
Infra on nyt tarkistettu, eikä järjestelmissä ole havaittu mitään muutoksia. Kaikki toimivat normaalisti.
Suoritin myös testin, jossa otin sekä Saunalahden, että Soneran matkapuhelimista ylös julkisen IP-osoitteen, jota ne Internetin suuntaan näyttävät ja testasin miten palomuuri asian näkee, kun asetan sen keräämään kaiken sisääntulevan liikenteen, kielletty tai hyväksytty. Pistin molemmat puhelimet avaamaan selaimillaan FinWX:n kotisivun. Selaimet jäivät odottamaan. Palomuuriin ei tullut minkäänlaista merkintää että kyseisistä IP-osoitteista edes olisi mitään liikennettä tullut. Jos liikenne ei koskaan saavuttanut FinWX:n verkon reunassa olevaa palomuuria, liikenne estyy jo ennen sitä, eli liikenne katkeaa jossain kohtaa DNA:n verkkoa.
DNA:n asiakaspalvelu ei saa minulta hurraahuutoja:
Elisan verkkogurut laittoivat pyynnön DNA:lle heidän havainnoistaan koskien tilannetta, josta heille vastattiin että minun liittymän omistajana pitää itse olla yhteydessä asiakaspalveluun.
Tein työtä käskettyä ja laitoin heille työpyynnön asiasta. Asiakaspalvelija soitti minulle, minun suureksi yllätyksekseni juuri Elisan tekemästä ilmoituksesta (vaikka luulin sen keikan laitetuksi kiinni yllämainitusta syystä). Selitettyäni tilanteen mielestäni mahdollisimman selvästi, ensin ymmärrettiin väärin että kyseessä on DNA:n tarjoaman (yritys)verkon serveristä, sitten luultiin että kyse on DNA:n omasta serveristä, kunnes viimein sain taottua perille että kysymys on kuluttajaliittymän takana olevasta serveristä, jonka jälkeen asiakaspalvelu sekosi lisää ja luuli kyseessä olevan kuluttajaliittymän takana oleva DNA:n ylläpidossa oleva serveri. Kun sain senkin selvitettyä, alkoi "ööö-äää-tuota..."-linja ja hepä "kysyvät asiasta heidän verkkoguruiltaan" ja että "sieltä soitellaan sitten lisää".
Oletin tilanteen olevan menossa parempaan suuntaan kunnes sieltä tuli viidessä minuutissa puhelua uudelleen. Linjan toisessa päässä ei ollut verkkopuolen ekspertti, vaan sama asiakaspalvelija soittaa kertoakseen, että "verkkopuolen kaverit katsoivat ettei mitään häiriötä" ole ja arvioivat, että häiriö on serveri-infrassani ja että "16.3. tapahtuneen Elisan häiriön jälkeen serverisi joku asetus on mennyt pyllylleen". Sanoi lähettävänsä HS-Works:n numeron minulle ja että sinne soittamalla saan apua serverin konfiguroinnissa. Tässä kohtaa totesin että "kivakiittihei" ja puhelu sitten päättyi Pääsiäisen toivotteluihin. Hetki siitä puhelimeeni tuli tekstiviesti 0600-alkuisesta, 2€/min maksavasta puhelusta. Juu, kiitti vaan. Enpä soitellut sinne.
Parasta antia oli DNA:n vastaus minun itseni tekemään ilmoitukseen, ihan kuten DNA alunperin Elisan verkkogurulle asian ilmoitti:
Vastaus oli lyhykäisyydessään:
Hei kiitos viestsitäsi.
Alla on linkki lisäinformaation saamiseksi.
https://twitter.com/finwx
Mukavaa päivän jatkoa.
Eli... Ilmoitin käytännössä samat asiat DNA:lle, kuin Elisa ja tämä oli heidän vastauksensa: Linkki minun itseni ylläpitämälle Twitter-tilille. Mitä hittoa, DNA??
Purin koko asian nyt täysin atomeiksi heille ja patistin heitä eskaloimaan asian heidän verkkoguruille, koska todistusaineisto puhuu sen puolesta, että tietoliikenne on estynyt häiriön takia tai systemaattisesti estetty suurimmasta osasta kaikkien operaattoreiden verkkoa.
Koska on Pääsiäinen, asiaan palataan vasta 29.03.2016.
Mutta hei... #ElämäOn
Kun kerran DNA:n verkkoasiantuntijat ovat sitä mieltä ettei heidän verkossa ole vikaa, päätin näyttää heille miten vikavapaa heidän verkkonsa oikeasti on.
Otin matkapuhelimeni ja pistin sen suorittamaan reititystarkistuksen Elisa/Saunalahden verkosta DNA:n verkossa olevalle FinWX:n serverille.
Tässä on tulos:
traceroute to www.finwx.net (62.78.192.6), 30 hops max, 38 byte packets
1 * * *
2 10.64.198.37 (10.64.198.37) 210.540 ms 259.552 ms 269.684 ms
3 139.97.71.89 (139.97.71.89) 249.787 ms 259.765 ms 260.071 ms
4 139.97.71.90 (139.97.71.90) 260.498 ms 259.338 ms 249.695 ms
5 esp2-tr2.dnaip.fi (62.78.107.99) 279.389 ms 271.759 ms 268.310 ms
6 hel5-sr4.dnaip.fi (62.78.107.115) 259.827 ms 249.603 ms 239.624 ms
7 * * *
8 212-149-196-49.bb.dnainternet.fi (212.149.196.49) 196.320 ms 250.153 ms 259.216 ms
9 * * *
10 * * *
11 * * *
12 * * *
13 * * *
14 * * *
15 * * *
16 * * *
17 * * *
18 * * *
19 * * *
20 * * *
21 * * *
22 * * *
23 * * *
24 * * *
25 * * *
26 * * *
27 * * *
28 * * *
29 * * *
30 * * *
Kuten huomaatte, Elisan ja DNA:n välinen liikenne toimii juuri kuten pitää, mutta DNA:n verkon sisällä tapahtuu jotain selittämätöntä. Katsokaapa hyppyjä numero 7 ja 8.
Hyppy 7 näyttää tyhjää. Tämä on normaalia sillä joskus jotkin reitittimet ovat laitettu leikkimään kuollutta tämäntyyppisille reitityskyselyille, mutta ne välittävät paketteja edelleen eteenpäin kaikesta huolimatta. Sen sijaan hyppy 8 on outo: Se näyttää vakuuttavasti DNA:n laajakaistaliittymän IP-osoitteelta, eikä verkon yhdyskäytävän (eli Gatewayn) IP-osoitteelta, jonka pitäisi olla 62.78.192.1 (jonka palomuurini yhdyskäytävän osoitteksi ilmoittaa). Pakettien reititys pysähtyy hypyn 8 jälkeen, mikä ei yllätä, sillä jos kyseessä on jonkun asiakkaan kaapelimodeemiliittymä, siellä ei ole sellaista laitetta päässä, joka paketteja osaisi reitittää eteenpäin.
DNA:n verkossa on siis häiriötilanne ja hyppy 7:ssa oleva reititin ei toimi oikein, mutta he eivät joko myönnä sitä tai eivät koe sitä merkitykselliseksi, koska asiakkaan kaapelimodeemiliittymän taakse kyhättyä serveri-infraa on loppujen lopuksi häviävän vähän ja koska muutoin kaapelimodeemiyhteyteni toimii normaalisti.
Elisan verkkoasiantuntija epäilee että liittymäni eteen on asetettu estoja jostain syystä. Toivon ihan (DNA:lle pakotetun) asiakkuuteni puolesta, ettei näin oikeasti ole. Mikäli he eivät lotkauta asiassa korvaansa näiden todisteiden edessä, joudun harkitsemaan irtisanovani asiakkuuteni, koska en tee mitään liittymällä, jonka liikenne estetään ilman erillistä ilmoitusta ja perustettomasti.
Tehdessäni DNA:n asiakaspalveluun ilmoitusta reititysviasta, törmäsin heidän vikailmoitusprosessissaan olevaan vakavalta vaikuttavaan puutteeseen.
Pyysin toistuvasti viesteissäni heitä eskaloimaan ilmoitukseni vikailmoituksena heidän verkkopuolelleen. Vastaukseksi sain heiltä tällaisia viisauksia:
Lainaus käyttäjältä: DNA Asiakaspalvelu
Hei,
kiitos viestistäsi.
Kuten on jo aikaisemmin käyty läpi, DNA ei voi tarkistaa ip osoitteen reitityksiä, koska kyseessä on asiakkaan oma palvelu, mihin me ei päästä kiinni. Voimme vastata vain asiakkaan nettiyhteydestä. HS Worksin puolelle menee.
Hermostuin totaalisesti sille ettei ilmoittamaani vikaa otettu tosissaan. Purin koko asian niin alkutekijöihinsä, että tilanne selviäisi alakoululaisellekin, vastaukseksi tuli tällaista:
Lainaus käyttäjältä: DNA Asiakaspalvelu
Hei Juha,
Harmillista kuulla, että ongelmat yhä jatkuvat. Asiaa näyttäisi jo olleen selvityksessä teknisen tukemme kautta, josta on todettu että ainot asia, jota täältä käsin pystymme asialle tekemään on tarkistamaan internetin toimiminen yleisesti ja yleisellä tasolla internetyhteys näyttäisikin toimivan tällä hetkellä. Esimerkiksi huoltokäynti tilaamalla asentajamme mittaa paikan päällä signaaliarvot, ja toteaa näiden olevan kunnossa. Muilta osin yksittäisiin internetsivuihin tai asetuksiin hänelläkään ei ole pääsyä. DNA ei valitettavasti pysty tarkistamaan IP-osoitteen reitityksiä kyseiselle sivustolle, koska kyseessä ei ole meidän ylläpitämämme sivusto.
Valitettavasti täältä käsin emme pysty enempää asiassa tällä kertaa auttamaan.
Tässä kohtaa aloin jo raivostumaan. Ennen kuin ehdin kirjoittamaan mitään, toinen asiakaspalvelija otti yhteyttä minuun Twitterin kautta, joka pyysi että käyn asian läpi Direct Message:lla hänen kanssaan vikailmoituksen tekemiseksi. Tällä kertaa minut otettiin vakavasti tai ainakin sellainen kuva minulle jäi.
Lainaus käyttäjältä: DNA Asiakaspalvelu, Twitterin kautta
Kokeilin tuossa Tracertia http://finwx.net osoitteeseen ja jotainhan vikaa tuossa tosiaan on
Laitoin tuosta asiasta vielä kyselyn eteenpäin, lähtökohtaisesti palvelimen ylläpitäminen ei kuitenkaan kuulu kuluttajaliittymien palvelunkuvaukseen vaan tämä vaatisi yritysliittymän tilaamista. Asiakaspalvelu ja tekninen tuki voisivat tällöin auttaa asiassa suoraan asian vaatimalla tasolla. Liittymä kannattaakin siis vaihtaa yrityslaajakaistaan yritysmyyntimme kautta.
Mielipiteeni oli aika ilmeinen:
(http://cdn.meme.am/instances/500x/66961429.jpg)
Jätin sen tosin kirjoittamatta, koska tämä kaveri sentään tajusi yrittää.
Kiitin häntä asiasta, mutta palautteeksi totesin, että kuluttajaliittymän omistaminen ei pitäisi missään tilanteessa olla este tämäntyyppisten ilmoitusten vastaanottamiselle. Palvelimen pitämiseen puolestaan totesin että tilanne on verrattavissa siihen että käynnistän jonkun pelin ja laitan sen moninpeliosuuden päälle niin että muut pääsisivät pelaamaan kanssani minun kone toimien pelin pyörittäjänä, mutta koneeseeni ei saataisi yhteyttä tuosta reitityshäiriöstä johtuen.
Tähän ei DNA:n asiakaspalvelija vastannut mitään. En myöskään saanut mitään kuittausta että asia olisi ollut varmasti nyt hoidossa, joten asian eteenpäinviennistä ei ole muuta kuin asiakaspalvelijan sana.
Mitä tästä kaikesta opin, oli se, että DNA:lla kuluttajaliittymän omistajan ilmoitukselle
TODISTEIDEN KANSSA liittymänsä toiminnan heikentymisestä ja selvästä operaattorin verkon häiriötilasta viitataan automaattisesti kintaalla, koska ilmeisimmin joku on DNA:lla päättänyt, että
kuluttajaliittymän omistaja on asiakaspalvelutasolla II-luokassa. Jos ilmoitetaan häiriöstä, se on heillä automaationa käyttäjän virheen seurauksena aiheutunut.
Verrokkina käytettäköön toista operaattoria, johon otin yhteyttä ensin kun tämä tilanne huomattiin, Elisaa:
Heidän asiakaspalvelu totesi tilanteen olevan sellainen johon he eivät pysty vastaamaan suoraan joten he laittoivat asian "paremmin tietävälle taholle", eli heidän verkkoasiantuntijalle
heti, nillittämättä yhtään vastaan.
Verkkoasiantuntija soitti minulle suoraan ja tiedusteli asiaa tarkemmin,
teki tutkimuksia ja eskaloi vielä tuon työn DNA:lle ilman erillistä pyyntöä ja palasi vielä asiaan sähköpostilla.
...ja minulla on "vain" Saunalahden matkapuhelinliittymä ja 3G-mobiililaajakaista (joka FinWX:n varayhteytenä), eli kaksi tavallisen kuluttajan liittymää. Nyt on DNA:lla peiliin katsomisen paikka ihan oikein tosissaan:
Voivat olla siitä ainakin varmoja että tulevat saamaan asiasta palautetta vielä, kun tämä tilanne saa jonkinlaisen päätepisteen.
Vihdoin ja viimein ovat nähtävästi saaneet purkkinsa DNAlla kuntoon koska pääsin foorumille.
Oma liittymäni on Elisan ADSL
Hyvin jaksoit pommittaa tuota DNAta asian tiimoilta
Toivotaan etteivät ryssi net liikennettää vähään aikaan uudelleen.
Lainaus käyttäjältä: Hemmo - perjantai, 01.04.2016, 18:28
Vihdoin ja viimein ovat nähtävästi saaneet purkkinsa DNAlla kuntoon koska pääsin foorumille.
Oma liittymäni on Elisan ADSL
Hyvin jaksoit pommittaa tuota DNAta asian tiimoilta
Toivotaan etteivät ryssi net liikennettää vähään aikaan uudelleen.
Siinäpä se, Hemmo, kun eivät ole saaneet kuntoon. Twitterissä (https://twitter.com/FinWX) on lisää tietoa tästä väännöstä.
Käänsin varayhteyteni (Elisa 3G, 9Mbps/4Mbps) pääyhteydeksi testin vuoksi ja kuinka ollakaan, ykskaks FinWX onkin linjoilla. Kyseessä on siis syyttä päälle kytketty liikenne-esto, josta DNA:n asiakaspalvelu joko ei tiedä mitään tai eivät saa puhua julkisuuteen.
Lisää vääntökertomusta tulee tähän ketjuun kohta.
FinWX:n 10-vuotispäivänä tuli todettua, että tilanne on mennyt DNA:n kanssa nyt käytännössä täysin mahdottomaksi.
Kun asian nostin Twitterissä esille, että reititys ei pelaa edelleenkään, jotain kiersi DNA:lla kehää ja palattiin takaisin "Vika on FinWX:n infrastruktuurissa"-väitteisiin.
DNA:n asiakaspalvelu yritti puhua minulle täyttä puutaheinää ja läpejä päähän:
Lainaus käyttäjältä: DNA Asiakaspalvelu, Twitterin viestien kautta
Asiaa tutkittiin tekniikkamme puolesta ja todettu että reititys kyllä toimii ihan oikein. He epäilevät että päätelaite/laitteet eivät vastaisi oikein ja että vika olisi jossain omissa asetuksissa, meidän päässä kun ei mitään muutoksia ole tehty. Mitä porttia palvelusi käyttää? Esim. portti 80 on oletuksena suljettuna
Esim. tcptraceroute osoitteeseen http://finwx.net (62.78.192.6) porttiin 80 vastaa ihan normaalisti. Mitään muutoksia ei ole DNA:lla tehty ja osoite on vastannut aina testatessa ja vastaa vieläkin. Tavallinen tracert ei tuossa kerro mitään, koska web palvelut harvemmin vastaavat pingiin ddos hyökkäyksen välttämiseksi. http://finwx.net serveri vastaa TCP kättelyyn, mutta ei enää HTTP:hen. HTTP serveri ei siis toimi. Kaikki on DNA:n puolelta kunnossa mitä pystymme täältä käsin tutkimaan, vika jää omiin laitteisiisi tai asetuksiin
FinWX toimi DNA:n verkossa yli vuoden, vastaten sieltä normaalisti kaikkiin sille esitettyihin pyyntöihin, joten "portti 80 on oletuksena suljettuna"-väite on vähintäänkin outo.
Kummastelin vastausta, sillä jos heillä TCP-kättely toimi, mutta HTTP ei ja osa liikenteestä FinWX:lle toimi edelleen, se alkoi saamaan liikenne-eston tuntua vahvasti.
Yritin kerta toisensa jälkeen selittää asiakaspalvelun suuntaan, että mitään vikaa FinWX:n omassa infrassa ei voi millään mittarilla olla, jos tilanne on sellainen, että kahden eri verkon IP-osoitteesta tuleva liikenne ei tavoita edes kaapelimodeemiani, kun sivustoa yrittää avata, mutta tämä fakta tuntui olevan DNA:n asiakaspalvelulle vain tekoselitys tyypiltä joka ei tiedä asioista mitään mutta varmaan yrittää vain päteä. Selitin, että Tracerouten lista antaa aika selvän käsitteen siitä missä se stoppi tulee ja osoitin sen uudelleen heille, turhaan. Vastaukseksi tuli vain:
Lainaus käyttäjältä: DNA Asiakaspalvelu, Twitterin viestien kautta
Kuulemma:
tcptraceroute http://finwx.net [port] 21
step 7 on tuo 212.149.196.49
step 8 * * *
step 9 62.78.192.6 vastaa Eli kaikki kunnossa.
Tcptraceroutella porttiin 21 vastaa DNA liikkuva laajakaistalla
Selaimella testattaessa http://finwx.net serveri vastaa TCP kättelyyn, mutta ei enää HTTP:hen -> HTTP serveri ei toimi
Kaikki on siis DNA:n puolelta kunnossa mitä pystymme täältä käsin tutkimaan.
(http://vignette2.wikia.nocookie.net/ssb/images/d/de/Triple_Facepalm.jpg)
Kun yksi "naamapalmutus" ei kertakaikkisesti enää riitä...
Kyse ei ollut FTP:stä, vaikka sen otin esimerkiksi tuohon keskusteluun, mutta he ottivat sen ammattimaisesti väitteensä pohjalle että kaikki on kunnossa.
Sanoin heille että liittymäni toiminta on heikentynyt, mutta sieltä tuli vain sama toisto:
Lainaa
Laajakaistan osalta ei ole havaittu toiminnassa vikaa, eikä yhteyksiin ole tehty muutoksia. Yhteys toimii normaalisti
Löydät kaikkien laajakaistaliittymien liikennerajoitukset sivulta https://www.dna.fi/tuki-laajakaista ... kohdassa "Liikennerajoitukset"
Ilmoitin heille, että tunnen listan ja siinä ei ole porttia 80 mukana. Asiakaspalvelu meni mykäksi.
Lopulta pyysin, että Henkka lähettää Traceroute-lokitiedot niin monesta paikasta kuin pystyy. Sain niitä kolme ja pistin ne DNA:lle. Asiakaspalvelu pysyi mykkänä.
Pyysin vielä viimeisimmässä viestissäni että he eskaloivat tämän asian verkkoasiantuntijoilleen jotka selvittävät mistä tämä johtuu ja/tai sitten purkavat liikenne-estot liittymästäni, kumpi ikinä onkaan kyseessä. Asiakaspalvelusta ei vastannut siihen enää ketään. Ei ilmoitusta että olisivat noteeranneet viestini, ei että se olisi eskaloitu, ei yhtään mitään.
Näkemykseni on nyt sellainen, että DNA:lla on jonkinlainen kirjoittamaton politiikka, jossa he voivat liittymän liikennettä rajoittaa miten parhaakseen katsovat, ilmoittamatta asiasta asiakkaalleen mitään.
Asiakaspalvelussa ei joko olla tällaisesta selvillä, tai he eivät saa sanoa asiakkaalleen mitään asiasta.
Mutta hei, #ElämäOn(AikaHelvetinVaikeaaDNAnKanssa)
Nyt kun todistettu että homma toimii Elisan yhteydellä on kyllä mielenkiintoista kuulla DNA:n totuudenmukainen selitys (ei siis aspan normi-nillitys) asiasta....
Lainaus käyttäjältä: weatherc - perjantai, 01.04.2016, 19:30
Nyt kun todistettu että homma toimii Elisan yhteydellä on kyllä mielenkiintoista kuulla DNA:n totuudenmukainen selitys (ei siis aspan normi-nillitys) asiasta....
Twitteriin on jo laiteltu muutosilmoitus ja tiivistelmä että sivusto toimii ja kysymys, että miksi sivusto toimii normaalisti Elisalla muttei DNA:lla. Syyttävä sormi osoittaa DNA:n suuntaan. Aspa-selityksiä en enää aio kuulla, vaan nyt on syytä jonkun oikean asiantuntijan syytä tulla selittämään minulle. Sen tiedän ettei DNA:n aspassa istu ne korkeimmat osaajat mutta voihan helvetti, jos minä pyydän asian eskaloimaan eteenpäin heidän asiantuntijoilleen ja sitä ei tapahdu, niin mitä hittoa sitä pystyy tekemään sitten?
Jos DNA haluaisi estää tämäntyyppisen toiminnan, kuin FinWX, heillä ei pitäisi olla mahdollisuutta tarjota kaapelimodeemeissaan siltaustilaa (Bridge Mode), koska se avaa liikenteen suorana ulos (tai näin ainakin luulin, 16.3.2016 saakka). Eniten minua syö se, että tässä on kyse asiasta jonka ei pitäisi olla mikään iso juttu ratkaista, kun on annettu jo kaikki mahdolliset tiedotkin. Alkaa väistämättä tuntumaan siltä, että kyseessä on nyt jonkinlainen liikenne-esto, enemmän kuin reititysvika. Molemmat vain oireilevat samalla tavalla, joten eroa ei ole helppo havaita. Se on kuitenkin viime kädessä DNA:n asiantuntijoiden tehtävä, mutta jos aspa ei osaa/kykene/halua laittaa hommaa eteenpäin, keinot alkavat olemaan minulla vähissä. Toistaiseksi DNA:n aspa on antanut sellaisen kuvan, että vakiovastaus on "sinun infrasi on viallinen, meidän ei", kuluttajat ovat firmoja alempana asiakaspalvelun ja teknisen asiantuntijapalvelun suhteen ja (sen vuoksi) asiantuntijat eivät tee tarkkoja toiminnallisuustarkistuksia reitittimilleen vaikka sitä pyydetään.
Viimeinen on totta kai se, että liikennettä estetään, mutta silloin kyseessä on DNA:lta todella alhainen temppu, etenkin jos mennään siihen että estot vain napautetaan IP-osoiteavaruuksille päälle eikä asiasta ilmoiteta mitään liittymän omistajalle. Tällainen touhu saa minut kummallisesti harkitsemaan tosissaan julkisella IP-osoitteella varustetun 4G-liittymän, ristidipoliantennin ja 4G-mokkulan hommaamista DNA:n kaapelimodeemin tilalle. Asun sen verran lähellä 4G-mastoa, että antennilla saa luukutettua täysiä bittejä sisään ja ulos.
Huh huh. On varmaankin syytä huolestua, jos DNA:lla ei osata korjata tämmöistä vikaa tai jos DNA ei halua korjata niin onkin syytä suuttua. Tuommoisen asiakaspalvelukokemuksen jälkeen olisin taipuvainen uskomaan ensin mainttuun vaihtoehtoon, sillä en mitenkään keksi, miksi he laittaisivat estot päälle, mutta eivät sitä voisi suoraan asiakkaalle sanoa ja samalla sitten tuputtaa jotain heidän omaa (ja maksullista) palvelua.
Kyllä on taas vääntöä.
Jostain syystä noilla operaattoreilla on vaikea myöntää jos heillä on jotain pielessä, muistuu mieleen oma taistelu parin vuoden takaa.
Oli kiinteä määräaikainen yhteys eräältä suomen suurimmalta operaattorilta jonka kanssa oli DNS ongelmia jatkuvasti, ongelmat sitten korostuivat tietokoneen win 8 päivityksessä.
Useita yhteydentottoja aspaan, puukoteltiin modeemeita, vaihdeltiin asetuksia, DNS osoitteita yms. aina oli sama lopputulos että minun laitteistoissani on vika, heillä kaikki toimii moitteetta. Riittää että aina modeemini saatiin näkymään jotenkin joten yhteys toimi.
N 3 kk tapeltuani minulle riitti ja tein kuluttajavalituksen ja pyysin ratkaisuna määräaikaisen sopimuksen purkamista ja ei mennyt viikkoakaan kun operaattoripuolelta soitettiin ja tunnustettiin että heidänpuoleltaan asia on hoidettu päin persettä ja vika heillä, vodaako tehdä vielä jotain. Kyllä mulle jo riitti ;D
Kallistun minäkin siihen eston puolelle koska aspan vastauksessahan tuolla ylempänä oli että
Lainaalähtökohtaisesti palvelimen ylläpitäminen ei kuitenkaan kuulu kuluttajaliittymien palvelunkuvaukseen vaan tämä vaatisi yritysliittymän tilaamista
Eli palvelimen pito kuluttuttaja-liittymällä ei olisi varsinaisesti kielletty muutei erikseen sallittukkaan vaan haluavat myydä kallista yrityslittymää nille jotka sellaista haluavat pitää. Tuo vastaus on toki hitusen ympäri-pyöreä, eli voi hyvin olla että heidän kantansa on tyyliin että "emme välitä jos ylläpidät sellaista (niin kauan kun homma on laillista ja pienimuotoista), ja kiva jos toimii, mutta supporttia sen suhteen ei heru". Siihen viittaisi myös nuo vastaukset etteivät mukamas "pysty" enempää tekemään kun kyseessä kuluttajaliittymä.
Lainaus käyttäjältä: angle - lauantai, 02.04.2016, 03:36
Tuommoisen asiakaspalvelukokemuksen jälkeen olisin taipuvainen uskomaan ensin mainttuun vaihtoehtoon, sillä en mitenkään keksi, miksi he laittaisivat estot päälle, mutta eivät sitä voisi suoraan asiakkaalle sanoa ja samalla sitten tuputtaa jotain heidän omaa (ja maksullista) palvelua.
Sepä tuossa onkin tämän koko jutun juuri: Koko tämä juttu on ollut yhtä idiotismin ilotulitusta. He väittävät kirkkain, sinisin/muun värisin silmin, että heillä on kaikki kunnossa eikä mitään vikaa ole ja että vika on vain ja ainoastaan minun päätelaitteessani tai infrassa. Ei siinä muuta, mutta mainitsemalla päätelaitevian, he ampuivat jo omaan varpaaseensa, sillä kaapelimodeemi on heidän. He eivät edes salli muita kuin heiltä hommattuja kaapelimodeemeja verkkoonsa. ;D
Nuo estot jotka selvästi ovat laitettu päälle tuntuvat olevan jotain viiden pennin purkka-heinä-hevonen-jeesusteippiviritelmää. Joku siellä Läkkisepäntie 21:ssä on seuraillut, että liikenne ollut Internetistä sisään yhdellä liittymällä heidän jonkun salausluokalla varustetun dokumentin asettaman mittarin mukaan liian merkittävää ja joku on komentanut tarkkailemaan mistä liikenne tulee ja laittamaan estoja päälle IP-osoiteavaruuksista, olettaen tietenkin ettei kyse ole jostain täysin automatisoidusta järjestelmästä. Mikään muu ei selitä sitä, että esim. pääosa Elisan, Soneran ja DNA:n verkoista on yhtäkkiä tilanteessa, jossa HTTP-liikenne putoaa mustaan aukkoon, mutta jossa FTP-liikenne esim. Naruskalta (jossa Sonera) kulkee läpi tuosta vain.
Se, että minulle aletaan nillittämään aspasta että serverin pyörittäminen "ei kuulu kuluttajaliittymien palvelukuvaukseen", saa ärsyyntymiseni tason äkkiä ylös. Kun sitä vähän lueskelin, niin eipä sitä ole kielletykään heidän palvelukuvauksessaan, kaapelimodeemin siltausmoodi (Bridge Mode) todistetusti toimii ja portti 80/tcp ei ole heidän blokattujen porttien listalla. Se, että joku asia ei kuulu jonkun liittymän palvelukuvaukseen, ei pitäisi missään vaiheessa aiheuttaa tilannetta, että kuluttajaliittymän omistajan ilmoitus oman liittymänsä toiminnan heikentymisestä ei oteta aspassa tosissaan, vaan ensin hierotaan naamaan 2€/min+pvm hintaisen HS-Works:n 0600-numeroa, koska vika on kuulemma minulla eikä heillä, sitten lähdetään ehdottamaan että muuttaisin liittymäni yritysliittymäksi. Jos sellaisen haluan, minun pitäisi perustaa yritys. Koko ehdotus suorastaan huokuu idioottimaisuutta niin suunnattomasti, että aivoihini sattuu.
Kun jatkan rähinöintiä ja pommitan niitä todisteilla että homma ei vain nyt toimi, he näennäisesti laittavat homman eteenpäin, vain lopulta kiertääkseen kehää ja syyttääkseen vian olevan yhä minun infrassani ja kun alan puhumaan potentiaalisesta tietoliikenteen estosta heidän puoleltaan, koko aspa mykistyy ykskaks. Lopulta he ajavat minut tilanteeseen jossa joudun vaihtamaan varayhteyden päälle. Viivyttelyn vuoksi sivusto oli osittain poissa verkosta kaksi viikkoa.
Tällä hetkellä minulla on sellainen kuva tuosta firmasta, että asiakaspalvelu ei osaa mitään, ei edes eskaloida asiakkaan pyyntöä eteenpäin ja verkkoasiantuntijoita siellä ei joko ole, he ovat kaikki ulkoistettu jollekin kolmannelle osapuolelle, he(kään) eivät osaa mitään tai sitten verkon aktiivilaitteet eivät ole DNA:n ja heidän mahdollisuutensa tehdä asioille mitään - jopa testaamista - on rajoitettu tai kielletty kokonaan.
DNA:
Deny
Normal
Access
Lainaus käyttäjältä: Nummika - lauantai, 02.04.2016, 09:59
N 3 kk tapeltuani minulle riitti ja tein kuluttajavalituksen ja pyysin ratkaisuna määräaikaisen sopimuksen purkamista ja ei mennyt viikkoakaan kun operaattoripuolelta soitettiin ja tunnustettiin että heidänpuoleltaan asia on hoidettu päin persettä ja vika heillä, vodaako tehdä vielä jotain. Kyllä mulle jo riitti ;D
Enpä nyt muista, onko tässä minulla tuon DNA:n liittymän kanssa vielä määräaikaisuutta päällä, mutta voipi hyvin olla, että kuluttajariitalautakunta saa minusta pian taas asiakkaan ja pyydän sopimuksen purkamista, koska liittymä ei vastaa kuvausta.
Lainaus käyttäjältä: weatherc - lauantai, 02.04.2016, 11:27
Kallistun minäkin siihen eston puolelle
Eli palvelimen pito kuluttuttaja-liittymällä ei olisi varsinaisesti kielletty muutei erikseen sallittukkaan vaan haluavat myydä kallista yrityslittymää nille jotka sellaista haluavat pitää. Tuo vastaus on toki hitusen ympäri-pyöreä, eli voi hyvin olla että heidän kantansa on tyyliin että "emme välitä jos ylläpidät sellaista (niin kauan kun homma on laillista ja pienimuotoista), ja kiva jos toimii, mutta supporttia sen suhteen ei heru". Siihen viittaisi myös nuo vastaukset etteivät mukamas "pysty" enempää tekemään kun kyseessä kuluttajaliittymä.
Ihan mahdollistakin. Se vain tässä on pielessä, että estot lätkitään vasta noin puolentoista vuoden jälkeen päälle ihan ykskaks ja sitten aletaan "ohjata" minua yritysliittymän suuntaan väkisin tällä tavalla, vaikka he itse tietävät ettei yksityishenkilö nettiliittymänsä ominaisuuksien ja asiakaspalvelun tai teknisen tuen puolesta lähde yritystä perustamaan, joka on yritysliittymän hankinnassa kynnyskysymys DNA:lla.
Koko homma menee tuon eston kanssa muutenkin vähän kyseenalaiseksi, jos esto osuu koskemaan esimerkiksi koko Helsingin kaupungin verkkoa, kuten tässä on käynyt. Liikenne ei kulkenut edes sen kokoiselta verkolta FinWX:lle. Se ei tuota toivottua tulosta, jos mitään dialogia asiasta ei käydä vaan maskeerataan tuo "ohjaus" verkkoviaksi ja sitten heitellään palloa vain takaisin että "vika on sinun puolella" ja sitten kiusataan muka eskaloimalla vikailmoitusta eteenpäin. Koskaan ei yksikään verkkoasiantuntija jutellut kanssani. Ainoastaan aspa. Tuollainen härnääminen päättyy vielä siihen, että palveluntarjoaja lähtee vaihtoon ja melkoisella vauhdilla.
Nyt odotan lähinnä että DNA:lla tuon minun palomuurin MAC-osoitteen takana oleva DHCP Lease ajan umpeutumista niin, että siellä tapahtuu IP-osoiterotaatio. Sitten nähdään miten DNA on estonsa rakentanut (ja kuinka äkkiä ne estot palaavat). He ovat jo saaneet minun täyden huomioni ja se huomio ei ole positiivista. Harkitsen vakavissani palveluntarjoajan vaihtoa.
LainaaIhan mahdollistakin. Se vain tässä on pielessä, että estot lätkitään vasta noin puolentoista vuoden jälkeen päälle ihan ykskaks ja sitten aletaan "ohjata" minua yritysliittymän suuntaan väkisin tällä tavalla, vaikka he itse tietävät ettei yksityishenkilö nettiliittymänsä ominaisuuksien ja asiakaspalvelun tai teknisen tuen puolesta lähde yritystä perustamaan, joka on yritysliittymän hankinnassa kynnyskysymys DNA:lla.
Totta. Olisit laittanut vastakysymyksen että "myytkö sellaisen minulle yksityishenkilönä?", ja jollei, "että niin että, tarjoat palvelua minulle jota en voi hankkia"... ;)
Rahahan tuon kaiken on takana. Operattoreilla menisi pohjat yritysliittymille jos perus kuluttaja-liittymällä saisi kaikki herkut. Mutta sitä mitä en ole koskaan ymmärtänyt on että miksei kuluttaja-valikoimassa ole liittymää jossa palvelinmen pito-ominaisuus mukana? Elävätkö ne todellakin vielä kivikaudella jolloin palvelimia piti vain yritykset? Vai, onko heillä joku salattu soppari jonkun ison palvelintalon kanssa? Niiltähän saa kuka tahansa vuokrata purkin.
Silloin kun etsiskelin liittymää etäasemalle kävi nopeasti ilmi että perus 3G-liittymillä on oletuksena enemmän tai vähemmän liki kaikki portit kiinni. Esim. TeleFinlandilla sekä Soneralla on muistaakseni oletuksena portti 80 visusti kiinni (en sitä sinne tarvitsekkaan). Laskeskelin että tarvitsen mahdollisuuden saada (ainakin) puolen tusinaa portteja auki tarivittaessa jotta voin laittaa etäyhteydet eri laitteisiin.
Ratkaisuksi tuli, hieman yllättäen, Soneran liittymä jossa OpenGate-ominaisuus lisättynä (maksaa muistaakseni 1.5€/kk lisää). Siinä on kaikki portit auki sekä ei-natattu IP-numero.
Lainaus käyttäjältä: weatherc - lauantai, 02.04.2016, 12:11
Totta. Olisit laittanut vastakysymyksen että "myytkö sellaisen minulle yksityishenkilönä?", ja jollei, "että niin että, tarjoat palvelua minulle jota en voi hankkia"... ;)
Tämä putoaa taas kerran tähän kategoriaan jossa tajusin tuon yritysliittymäkuvion niin myöhään että tuon kysymyskaksikon esittäminen suoraan tilanteen päällä ollessa ei juolahtanut mieleenkään. Piikitin kyllä aspan tyyppiä siitä, että kuluttajaliittymän omistaminen ei pitäisi tarkoittaa sitä ettei asiaa eskaloida mihinkään, vaikka näyttö häiriöstä on riittävä.
Lainaus käyttäjältä: weatherc - lauantai, 02.04.2016, 12:11
Rahahan tuon kaiken on takana. Operattoreilla menisi pohjat yritysliittymille jos perus kuluttaja-liittymällä saisi kaikki herkut. Mutta sitä mitä en ole koskaan ymmärtänyt on että miksei kuluttaja-valikoimassa ole liittymää jossa palvelinmen pito-ominaisuus mukana? Elävätkö ne todellakin vielä kivikaudella jolloin palvelimia piti vain yritykset? Vai, onko heillä joku salattu soppari jonkun ison palvelintalon kanssa? Niiltähän saa kuka tahansa vuokrata purkin.
Se on totta, että operaattorit tarvitsevat rahaa, mutta tuollainen Soneran OpenGate-systeemi myös kiinteään kuluttajaliittymään pitäisi olla optiona näin 2010-luvulla ja sopimusehdon ei tarvitsisi olla kummempi, kuin se, että sillä sopparilla sivua pyörittävä taho ei pyöritä sivuaan yrityskäytössä tai siten, että se tuottaa rahaa. Saunalahden SaunaVisio-liittymä aikoinaan oli uraa uurtava esimerkki tässä: Niiden sopimusehdoissa luki suoraan, että palvelimen pito on sallittu. Sen muututtua Elisa Viihteeksi en muista olisiko ehdot muuttuneet, mutta eipä silloinkaan mitään tällaisia purkkaestoja näpytetty päälle, vaikka FinWX oli visusti ko. ADSL-modeemin perässä vielä vuosia ja olisi ollut edelleenkin, jollei minulle olisi pakkosyötetty DNA:n palveluita.
En tiedä mikä DNA:n motiivi tähän edes on, mutta jos he puolentoista vuoden jälkeen laittoivat yhtäkkiä liittymälleni sisääntulevan liikenteen eston, olisin arvostanut että olisivat olleet edes asiassa rehellisiä ja sanoneet mikä on homman nimi, eivätkä vain kiertelisi kehää ja toistaisivat papukaijana, että "ei meillä ole vikaa, teillä on". Tuon tyyppinen toiminta aiheuttaa vain sen, että tosissani haluan tutustua 4G:n ihmeelliseen maailmaan varsinkin nyt, kun kerran Saunalahdella on tarjolla 4G-yhteyksillekin NATiton IPv4-osoite pientä lisähintaa vastaan (samaa luokkaa muistaakseni kuin Soneralla). Asuinpaikkani liepeillä on 4G:n kattavuus sitä tasoa, ettei mitään murhetta datasiirron nopeudesta pitäisi olla. Se vain vaatii lisäinvestointeja, kuten 4G-ristidipoliantennin, antennikaapelia, 4G-mokkulan ja 4G-SIM-kortin (olettaen että Saunalahti ei saa tuohon SIMiin ominaisuutta heiltä kytkettyä). Yhteensäkin nämä kaikki maksaisivat jotain luokkaa max. 300€. Se tulisi siltikin halvemmaksi, kuin mikään yritysliittymä ja tuo investointi maksaisi kaapelimodeemiliittymän kuukausihinnalla itsensä takaisin 7-8 kuukaudessa.
DNA kävelee nyt minun kohdallani hiton heikoilla jäillä. Siedän kyllä perseilyä aikani mutta jos sitä jatkuu riittävän pitkään, eikä minun argumenttini asiakkaana paina mitään, eikä toistuvat pyynnöt asian eskaloimiseksi oikealle taholle tuota mitään tulosta, huumorini loppuu.
Nämä Suomen operaattorit ovat kukin vuorollaan esiintymässä pääasiassa vain pahassa. Jokaisella tuntuu olevan esitettävänä elävästä elämästä kaikenkarvaisia esimerkkejä sekä huonosta asiakaspalvelusta että varsinkin hyvän kauppiastavan vastaisesta menettelystä milloin missäkin asiassa.
Kaikilla operaattoreilla tuntuu olevan sama asenne asiakkaitaan kohtaan, eli me maksavat asiakkaat emme tosiasiassa merkitse heille mitään. Heille ei näytä sekään merkitsevän isommin mitään, että asiakkaat lähtevät ovet paukkuen rahavirtoineen toisen firman asiakkaiksi.
Operaattoreiden norsunluutorneissa ei ole kerroksesta toiseen edelleenkään yhteydenpitoa. Itselläni on Jäntin murheisiin verrattuna naurettavan pieniä ongelmia tällä kertaa Soneran kanssa. Asia ei liity sen kummempaan kuin Soneran viihdepakettiin, jonka olen tilannut ja saanut itselleni muutama kuukausi sitten. Olen sinnikkäästi odottanut, että Sonera saa viihdepakettini sellaiselle mallille, että voisin tilata netin kautta kotiosoitteeseeni kyseiseen viihdepakettiin mieluisiani ohjelmavaihtoehtoja. Homma on alusta esti ja edelleenkin tökkäillyt siihen, että Soneran sivuilla olevilla omilla sivuillani kun yritän tilata kotiosoitteeseeni viihdepaketteja, niin järjestelmä heillä ilmoittaa, ettei kyseiseen osoitteeseen ole saatavissa vaadittavaa nettiyhteyttä.
Asia ei etene, vaikka olen ilmoittanut tähän mennessä kolme eri kertaa puhelimella, että valokuituliittymäni täyttää kaksi vuotta, joten olen ihan varma, että se on kotiositteessani toiminnassa. Asia vain ei etene. Nooh, minulla tuntuu olevan aikaa odottaa.
Sen verran tämänpäiväisen tulosta tuottamattoman yrityksen jälkeen viihdepalvelujen myyntinumeroon sain ilmoitettua, että kilpailevalta firmalta tuli sähköpostia, jonka mukaan minkä firman laajakaistaliittymään tahansa voidaan tilata ja saada vihdepaketti asiakkaan toiveiden mukaisesti. Elisa uhosi näin. Soneralle ilmoitin, että tiimalasi alkaa valua loppuun, ellei Sonera saa selvitettyä sitä, että heiltä on pari vuotta sitten ostettu ja toimitettu valokuituliittymä Ukan talon seinään. Niin sen täytyy olla, kun netti toimii, eikä tähän torppaan tällä hetkellä muita tietoliikenneyhteyksiä tule kuin langattomia kännykkätarpeisiin.
Hohhoijjaa ja tsemppiä Jäntille... ;) ??? :o
Totta. Pitäisi tulla joku uusi operaattori joka näyttäisi heille mitä asiakaspalvelu on. Mutta lienee mahdotonta kun nuo 3 möhköfantiia ovat vallanneet kaikki verkot.
Samanlainen tapaus etäaseman kanssa kun Sonera päätti että 3G-liittymät muuttuvat 4G:ksi yhdessä yössä jolloin samalla hinta nousi parilla eurolla. Sen sijannilla ei ole 4G:ta saatavilla (olen seurannut Soneran "uudet mastot-sivua") eikä varmaan koskaan tule olemaankaan.
Kysyin että, no onko 4G:tä saatavilla siellä? Vastaus oli että hyvin kuuluu. Minäpä sanoin ettei takuulla kuulu jolloin kysyivät osoitetta uudestaan (ei siis kordinaatteja). Sanoin että kordinaatit osuvat paremmin perille. Eikun osoitetta piti saada. Hiljaiseksi veti luurin toisessa päässä ja hetken päästä tuli että "ei taida kuulua ei".
Vastakysymykseni oli että pitääkö mun maksaa lisää ominaisuudesta joka ei ole edes saatavilla? No, mutta kun nyt ei enää ole olemassa 3G-liittymiä oli vastaus...
Sen olen huomannut että jos siellä haluaa jotain järkevää vastausta niin pitää joko päästä tekniselle puolelle tai sitten hyvällä tuurilla saada normi aspasta joku kiinni joka oikeasti tietää asioista jotain eikä vaan kertoile suoraan ruudulta vaikovastauksia.
Lainaus käyttäjältä: Naruskan Ukka - lauantai, 02.04.2016, 20:06
Kaikilla operaattoreilla tuntuu olevan sama asenne asiakkaitaan kohtaan, eli me maksavat asiakkaat emme tosiasiassa merkitse heille mitään. Heille ei näytä sekään merkitsevän isommin mitään, että asiakkaat lähtevät ovet paukkuen rahavirtoineen toisen firman asiakkaiksi.
Jännittävää on, että vaikka kaikilla operaattoreilla tuntuu olevan samantyyppinen asenne maksavia asiakkaitaan kohtaan, on niissäkin asiakaspalvelun ja osaamisen välillä eroja. Siinä missä DNA:n aspa kirjoitteli puutaheinää niin sähköpostilla, kuin Twitterin suoraviesteissä ja kauniisti todettuna kuluttivat turhaan aikaani leikkimällä (tai oikeasti olemalla) tyhmää saamatta pyyntöäni koskaan oikeasti heidän tekniselle puolelle, Elisan aspan henkilö totesi suoraan että ongelmakuvaus menee sen verran paljon hänen käsityskykynsä yli ja että hänpä laittaa työpyynnön eteenpäin heidän tekniselle puolelle - ja niin myös tapahtui. Ero minun kohdallani näiden kahden operaattorin asiakkaana oli nolla: Minä omistan kuluttajaliittymät molemmilta operaattoreilta.
Kokonaisuutena tilanne on siis se, että jos kaikki kolme isoa operaattoria ovat asenteeltaan vajavaisia, kuluttajalla ei ole muuta mahdollisuutta, kuin yrittää parhaansa mukaan löytää niistä kolmesta se vähiten "paha", mutta se ei ole helppoa, koska operaattoreiden kuuluvuuksissa ja liittymissäkin on eroja ja ne taas tuovat mukanaan muuttujia jotka vaikeuttavat päätöksentekoa entisestään, eikä "hintahäiriköt" Elisalla (Saunalahti) ja Soneralla (TeleFinland) omine virityksineen ainakaan asioita helpota.
Lainaus käyttäjältä: weatherc - lauantai, 02.04.2016, 21:01
Pitäisi tulla joku uusi operaattori joka näyttäisi heille mitä asiakaspalvelu on. Mutta lienee mahdotonta kun nuo 3 möhköfantiia ovat vallanneet kaikki verkot.
Pahoin pelkään ettei se toteudu ihan heti, koska Elisa, Sonera ja DNA istuskelevat noiden verkkojen päällä, niin kiinteiden runkoverkkojen, kuin mobiilin verkonkin suhteen. Kuluttajilla on sentään onneksi edes tuon verran valinnanvaraa. Ainoa keneltä puuttuu tuo "hintahäirikkö"-puoli on DNA. Sitä odotellessa, koskahan ne sellaisen keksivät.
Lainaus käyttäjältä: weatherc - lauantai, 02.04.2016, 21:01
Sen olen huomannut että jos siellä haluaa jotain järkevää vastausta niin pitää joko päästä tekniselle puolelle tai sitten hyvällä tuurilla saada normi aspasta joku kiinni joka oikeasti tietää asioista jotain eikä vaan kertoile suoraan ruudulta vaikovastauksia.
Sekin on näemmä mahdollista vain, jos (DNA:n toiminnan osoittamana) olet etuoikeutettu "palvelukuvauksen" mukaisesti saamaan tukea mihinkään ongelmaan. Kuluttajaliittymän omistajana aspa korkeintaan pingaa jotain satunnaista verkkolaitetta tai osoitetta ja jos se toimii niin sitten vika on automaattisesti asiakkaan laitteissa ja heidän maksullinen asiantuntijapalvelu sitten auttaa asiassa (vaikka olisit esittänyt todisteet että liikenne ei edes saavu modeemillesi saakka). Jos kysymys on teknisestä asiasta, pelkkään säkään luottaminen siitä, että saat oikeasti asiasta jotain tuntevan aspan henkilön kiinni on aikamoista lottoa. Ilmeisesti kysymys on siinä, että jos asiasi on valmiiksi tekninen, sinun on jankutettava sekunnista nolla lukien aspalle, että "Sinulla ei ole mahdollisuutta auttaa. Siirräpäs tämä tekniselle puolelle, hop hop".
Itse taistelin pari vuotta sitten pätkivän 3G:n kanssa työmaalla. Operaattorin mielestä puhelimeni oli rikki ja kehottivat ostamaan uuden. Parin viikon taistelun jälkeen kävivät buuttamassa viereisen tukiaseman ja ongelmat loppuivat siihen. Tunnustivat sentään lopulta että vika oli heillä.
Tuo DNA:n touhu haisee IP-tasoiselta estolta. Testaankin ihan vain piruillakseni, miten liittymä toimii sitten, kun heillä tapahtuu IP-osoitteen rotaatio. Ei tuota DNA:n IP-osoitetta heillä pidetä minun kaapelimodeemille ikuisuuksiin varattuna. Pitää vain katsoa mikä heillä on DHCP Lease-periodin pituus ja sitten vain odotellaan vielä hetki sen yli. Totuus on kuitenkin se, että he tällä tempulla ohjaavat minua vain ulos heidän asiakkuudestaan.
Eipä se minun yöuniani kuitenkaan vie sillä DNA:n asiakkuudesta luopuminen Elisan 4G:lle tuo minulle säästöjä laskennallisesti noin 25-30€/kk. Kunhan seuraava taloyhtiön kokous tulee, aion ottaa siellä esille operaattorivaihdon ihan vain silkkaa v***tumaisuuttani. Se näyttää olevan mahdollista, sillä yksi HEKA Oy:n vuokrayksiköistä vaihtoi hiljattain taloliittymät DNA:lta Elisaan. Teknisesti osaavana henkilönä voisin tehdä ehdotuksen asiaan.
EDIT: Ainoa mikä vie ehkä enemmän yöuniani on varayhteyden Outbound-nopeus, joka aiheuttaa mm. sen että HD-tasoisen YouTube-videon heittäminen kanavalleni vie noin kolme tuntia, jonka aikana vasteet sivustolla venyvät. Tämän takia 4G onkin tähtäimessä korvaavana yhteytenä.
Kappas kummaa... Tein tässä YouTube-materiaalin keruuta varten pientä verkkoinfran rakentelua sitä silmällä pitäen että saan aikaiseksi yhteyden ulos niin että FinWX:n toiminta ei häiriinny.
Kaapelimodeemini asetuksissa on Port-Based Passthrough-sivu, jossa modeemin neljälle Ethernet-reiälle voidaan tehdä vaihto reitittävästä siltaavaksi verkkokortin MAC-osoitteella. Kun menin kannettavallani modeemin asetuksiin, huomasin, että kappas vain, sivuhan on blankkona. Asetuksia ei pysty muuttamaan lainkaan, kun se oli aiemmin mahdollista.
Tässä kohtaa tajusin täysin, mitä oli tapahtunut:
DNA oli tehnyt etänä muutoksen kaapelimodeemini asetuksiin siten, että porttitasoista siltausta ei voitu enää tehdä, vaan kaikki portit olivat reitittäviä, eli sain sisäverkon osoitteen enää niistä pelkästään. Kaapelimodeemin ohjelmassa oli vain yksi juttu, jota DNA ei saanut vaihdettua ja se oli paikallinen asetus, joka oli ehditty tehdä ennen kuin he ajoivat muutoksen sisään: Palomuurini MAC-osoite oli jo asetettu siltaavaksi. Siihen he eivät kyenneet kajoamaan vaikka sitä yrittivät (Upstream-synkronointi oli katkennut pariin otteeseen).
DNA ei jäänyt istumaan käsiensä päälle, vaan menivät suoraan "harmaalle alueelle" laittamaan liittymälleni seurannan päälle, keräten Internetistä muodostuvan liikenteen IP-osoitteet talteen ja manuaalisesti asettamaan osoiteavaruustasoisia estoja päälle koskien nimenomaan TCP-porttia 80 (HTTP)-porttia. Tämä selittää sen, miten oli mahdollista että ensin katkesi Elisan verkosta yhteydet, sitten alkoivat Soneran asiakkailta kadota yhteydet ja lopulta myös DNA:n omasta verkosta ja nimen omaan ADSL-asiakkailta, kun kuitenkin samaan aikaan joistakin IP-osoiteavaruuksista pääsi läpi ongelmitta ja FTP-liikenne esim. Naruskalta toimi koko ajan normaalisti.
Onneksi kirjasin valituksen Kuluttajariitalautakunnalle tänään, sillä tuo oli nyt ns. Punainen Kortti DNA:lle.
Hmm...Onko tuo DNA:n tekemä sinun modeemin asetuksiin kajoaminen edes laillista?
Lainaus käyttäjältä: weatherc - perjantai, 08.04.2016, 19:57
Hmm...Onko tuo DNA:n tekemä sinun modeemin asetuksiin kajoaminen edes laillista?
Sitä minäkin tässä vähän mietin. Sen mitä tiedän on, että kaapelimodeemi hakee kaapelioperaattorilta jonkinlaisen konfiguraatiotiedoston itsenäisesti jonka se istuttaa modeemiin. Sitä, mitä se tiedosto sitten on syönyt on täysin hämärän peitossa, mutta jotain perustason konfiguraatioita sieltä tulee. Sillä saadaan esim. jotain yleisiä muutoksia tehtyä.
Alunperin sieltä taisi tulla useampi julkinen IP-osoitekin kun tuota modeemia alkuvaiheessa räpeltelin. Nyt ei tule kuin yksi. Kun tuossa katselin mikä mahtaisi olla modeemin julkinen IP-osoite, se alkoi näyttämään oudon tutulta. Sitten katsoin vanhaa Traceroute-lokia ja yhtäkkiä palaset loksuivat kohdilleen: IP-osoite, jonka kaapelimodeemi saa tällä hetkellä on 212.149.196.49. Se on se, johon kaikki "virheellisesti reitittyivät". Jotain kepulipeliä oli pelattu suoraan, sillä IP-osoite oli vielä 62.-alkuinen mutta paketit kulkivat silti tuohon outoon osoitteeseen. Tuollaista ei tule, ellei joku näpertele manuaalisesti reititystauluja ja minä en niitä räpeltänyt.
Näin ollen on pääteltävissä, että liikenne FinWX:lle oli mennyt poikki siksi, että DNA heitti muutetun konfiguraationsa modeemille ja siellä oleva lokaali konfiguraatio meni DNA:n kanssa keskenään ristiriitaiseksi. Modeemin Ethernet-portti 1 oli käytännössä samaan aikaan sekä reitittävä, että siltaava, koska DHCP-antoi palomuurille kiltisti 62.-alkuista osoitetta mutta kaapelimodeemille se antoi 212.-alkuisen ja joku pisti reititystaulut manuaalisesti osoittamaan 212.-alkuiseen ja liikenne meni sekaisin. Jännittävää vain että he antoivat tämän tilanteen mennä noin 1.5 vuotta...
Jos siis haluan FinWX:n kaapelimodeemin taakse, minun pitäisi tehdä kaapelimodeemistani palomuuri ja ajaa FinWX:n serverin sisäverkon IP-osoite DMZ:lle. Sitä ei tapahdu, se on täysin varma juttu.
Joko se on siltaava yhteys, jossa portit ovat avattavissa, tai ei kiitos.
Lainaus käyttäjältä: J.Jäntti - perjantai, 08.04.2016, 20:47
Näin ollen on pääteltävissä, että liikenne FinWX:lle oli mennyt poikki siksi, että DNA heitti muutetun konfiguraationsa modeemille ja siellä oleva lokaali konfiguraatio meni DNA:n kanssa keskenään ristiriitaiseksi. Modeemin Ethernet-portti 1 oli käytännössä samaan aikaan sekä reitittävä, että siltaava, koska DHCP-antoi palomuurille kiltisti 62.-alkuista osoitetta mutta kaapelimodeemille se antoi 212.-alkuisen ja joku pisti reititystaulut manuaalisesti osoittamaan 212.-alkuiseen ja liikenne meni sekaisin. Jännittävää vain että he antoivat tämän tilanteen mennä noin 1.5 vuotta...
Eihän tuo oikein lailliselta, ainakaan reilulta kuullosta mutta jos DNA on jotain muutoksia tehneet modeemiin jonka vuoksi modeemi on ristiriitaisessa tilassa, käy DNA kaupasta uusi modeemi ;D
Sehän on heidän ja liikkeessä luultavasti testaavat sen joten sama ilmiö pitäisi olla liikkeessä, samoin jos mainitset että siellä on asetussivu plankkona
Lainaus käyttäjältä: Nummika - lauantai, 09.04.2016, 09:04
Eihän tuo oikein lailliselta, ainakaan reilulta kuullosta mutta jos DNA on jotain muutoksia tehneet modeemiin jonka vuoksi modeemi on ristiriitaisessa tilassa, käy DNA kaupasta uusi modeemi ;D
Sehän on heidän ja liikkeessä luultavasti testaavat sen joten sama ilmiö pitäisi olla liikkeessä, samoin jos mainitset että siellä on asetussivu plankkona
Laillisuudesta tässä onkin hankala sanoa mitään juuri sen takia. Kaapelimodeemi on niiden ja konfiguraatiomuutokset esim. kaapeliverkossa tehtyjen muutosten jälkeen saadaan keskitetysti kaikkiin modeemeihin niin että liikenne ei niissä mene poikki. Se konfiguraatiotiedosto tulee silloin modeemille, kun se rekisteröityy kaapeliverkkoon ja sitä ei voi estää, sen enempää kuin muuttaakaan mitenkään.
Voisin toki tehdä ilkeyksissäni niin, että menisin DNA Kauppaan ja vaatisin modeemia vaihdettavaksi, mutta tässäpä piileekin yksi pikku seikka: DNA:lla on tällä hetkellä tarjolla yhdeksän erilaista kaapelimodeemimallia kaapeliverkkoonsa ja siihen päälle vielä viisi vanhempaa kaapelimodeemimallia. Mahdollisuudet siihen, että saisin sieltä tasan samaa merkkiä ja mallia olevan modeemin, olisi täysin kiinni kaupan varastotilanteesta ja myyjän kiinnostuksen tasosta. Olen ehkä hieman puolueellinen sanoessani, että todennäköisesti saisin mukaani vielä vammaisemman kaapelimodeemin tai minut vain naurettaisiin vaatimuksieni kanssa ulos liikkeestä.
Fakta on kuitenkin aika lailla kiistaton siinä, että DNA ei kovinkaan reilua peliä pelaa. Minulla oli puolentoista vuoden ajan liittymä, jonka sai itse tehtyä siltaavaksi, ihan kuin minkä hyvänsä operaattorin verkossa pystyi. Jos tämä ei olisi ollut sallittua alunperinkään, se ominaisuus olisi ajettu alas sillä sekunnilla kun modeemi ensi kerran verkkoon kirjautui ja minä sen huomatessani olisin irtisanonut sopimuksen siltä seisomalta. Nyt ihan ykskaks modeemin konfiguraatio muutettiinkin heidän toimestaan täysin reitittäväksi. Minä pidän sitä DNA:n yksipuolisena rankaisutoimena. Se, mitä on tapahtunut, on että tämä oli liittymän toimintaan merkittävästi vaikuttava seikka, josta operaattorin olisi pitänyt ilmoittaa etukäteen. Tässä kohtaa he ampuvatkin omaan varpaaseensa: Muuttamalla modeemin asetus tuollaiseksi, liittymä ei ole enää sama, kuin minkä minä heiltä alunperin tilasin. Se on riittävä syy purkaa määräaikainen sopimus niiden kanssa ennen määräajan umpeutumista ja se on täsmälleen se, jonka olen Kuluttajariitalautakunnalle asettanut vaatimukseksi. Periaatteessa voisin tyytyä siihenkin että he asettavat modeemin takaisin alkuperäiseen tilaansa, mutta luottamus on kuin ihmishenki: Sen kun menettää, se ei palaa - ja minä en DNA:han operaattorina enää luota.
He ovat jo myöhässä: Elisan 3G-yhteys on jo pääasiallinen yhteysmuoto ja 4G-laitteisto on jo tilattu.
Sehän tuossa onkin että voinevat vedota siihen että modeemi on heidän ja siten voivat tehdä tarvittaessa muutoksia siihen. Mutta tuollaisesta muutoksesta mitä ovat nyt tehneet olisi kyllä ainakin aspa pitänyt kertoa kun kyselit asiasta.
Lainaus käyttäjältä: weatherc - lauantai, 09.04.2016, 14:24
Sehän tuossa onkin että voinevat vedota siihen että modeemi on heidän ja siten voivat tehdä tarvittaessa muutoksia siihen. Mutta tuollaisesta muutoksesta mitä ovat nyt tehneet olisi kyllä ainakin aspa pitänyt kertoa kun kyselit asiasta.
Täsmälleen tuota juuri ajan takaa. Jos liittymääni tehdään muutoksia ja olen antanut tiedot sinne, jolla liittymä yhdistetään minuun, miten aspa ei muka näe, jos liittymään on tehty muutoksia? Onko nyt käynyt niin, että muutos porttien siirrosta siltaavasta reitittäväksi on tehty dokumentoimattomana? Jos näin (ja miltä se näyttääkin), se on jo vähän harmaalla alueella, etenkin jos operaattori ei anna syytä muutokselle, joka ei vaikuta heidän verkkoinfraan mitenkään, ainoastaan heidän päätelaitteensa loogiseen toimintaan ja vastuun muutoksesta kannan minä silloin asiakkaana. Pitää kuitenkin edelleen pitää mielessä että puolitoista vuotta purkki oli siltaavana.
Se on kuitenkin selvä, että heidän teknistä puolta ei hirveästi asia kiinnostanut, että HTTP-liikenne reitittyy kaapelimodeemin IP-osoitteeseen ja esim. FTP-liikenne palomuurille annettuun osoitteeseen. Luulisi sen jo nostavan kysymyksiä DNA:n teknisellä puolella, mutta ei... TCP-traceroutella vähän koputellaan ja todetaan että jeps, kyllä se vastaa ihan FTP:llä suoraan, mutta HTTP:lla tulee vain TCP SYN ja sitten ei mitään... ja missään vaiheessa ei tullut katsottua että mihin IP-osoitteisiin ne paketit oikeasti ovat menossa (sen näkee runkoreitittimistä ihan PuTTY:llä). Näin tehtiin tinkimättömällä ammattitaidolla päätelmä, että minun HTTP-serverissä on vikaa.
Voi... he kyllä saavat modeeminsa takaisin. Sen jälkeen en halua heistä kuulla enää kuuna päivänä yhtään mitään.
4G-kuvio on liikkunut eteenpäin.
Tilasin 3G-liittymän päivityksen 4G-liittymäksi 20.04.2016 myöhään illalla ja liittymä muuttui 4G-liittymäksi 22.04.2016 kello 00:00.
Päinvastoin odotuksia, 3G-puolen julkinen IP-osoite-funktio ei siirtynytkään 4G-puolelle liittymätyypin vaihdon mukana, joten ennen reitittimen uudelleenkäynnistystä tilasin vielä kyseisen palvelun tälle liittymälle pitääkseni huolta, että FinWX tarjoaa palvelua edelleen ulospäin. Reititin käynnistettiin uudelleen kello 00:15 ja yhteys palautui IP-osoiterotaation myötä takaisin normaaliksi kello 00:20.
Elisalta on tilattu Mobiililaajakaista 4G Super+, jonka mainostetaan tarjoavan maksimissaan 300Mbit/s yhteysnopeuden. Todellinen arvo pyörii 5-240Mbit/s välissä. Tällä hetkellä maksiminopeus, joka alueella on tarjolla on LTE:n 150Mbit/s, kunnes Elisa saa 4G+-verkon ulotettua kotini liepeille. Tällä hetkellä 4G+ on saatavilla todella hajanaisesti ja hyvin pienellä katvealueella Helsingissä (suurin alue on Mellunmäessä, noin 2.5km halkaisijaltaan), mikä johtunee korkeasta taajuudesta, jota kyseinen ominaisuus käyttää.
4G-laitteisto on Postin tietojen mukaan kulkenut Suonenjoelta, Kuopion kautta Vantaan Logistiikkakeskukseen. Postin järjestelmä arvioi paketin olevan noudettavissa vasta maanantaina, 25.04.2016, mutta koska paketti on jo täällä päin, odotan sen saapuvan viimeistään lauantaina noudettavaksi.
Toistaiseksi mennään siis vielä vanhalla 3G-kalustolla.
Käyttäjien on syytä varautua FinWX:n hetkelliseen katoamiseen siinä vaiheessa, kun laitteisto on asennettu paikalleen ja testit alkavat. Tämä tapahtunee näillä näkymin tämän viikonlopun (23.-24.04.2016) Katkoksen pääideana on suorittaa suunta-antennin kääntö sen tukiaseman tai toistimen suuntaan, joka luukuttaa vahvinta ja nopeinta yhteysmuotoa 4G:llä. FinWX:n yhteys kääntyisi toiselle yhteysmuodolle, mutta valitettavasti on todistettu, että DNA:n kaapelimodeemiyhteydestä on tässä vaiheessa yhtä paljon hyötyä kuin yksijalkaisesta kääpiöstä koripalloilijoiden perseeseenpotkimiskilpailussa, joten vaihtoehdot ovat melko lailla nollissa testivaiheessa.
Luonnollisesti asiasta tehdään vielä erillinen katkosilmoitus ja Twitter toimii katkoksen ajan tiedotuskanavana.
Silmukka kiristyy DNA:n ympärillä uhkaavasti...
Täältä säätietojen lähetyspään yhdestä WUHUlogista näen, että sääkone on tehnyt FinWX:lle onnistumattomia yrityksiä ensimmäisen kerran viime yönä klo 00.16 ja siitä eteenpäin säännöllisesti minuutin välein klo 00.45 asti. Sitten on toiminut ilmeisen normaalisti yhtä poikkeusta lukuunottamatta tänä aamuna klo 06.25, jolloin on tehnyt yhden ainukaisen kelvottoman yrityksen FinWX:n suuntaan.
Asiaa en luonnollisestikaan osaa selittää, enkä välitäkään selittää. Pääasia on, että yhteys näyttää toimivan.
Toivottavasti Päällikkö saa vermeensä ongelmattomasti toimiviksi niin, ettei ainakaan yhteyksien takia tarvitse ittiään tyhjää ressata... ;)