FinWX Foorumi

Yleiset keskustelualueet => Yleistä keskustelua => Aiheen aloitti: teutari - lauantai, 26.12.2009, 20:00

Otsikko: Sähköauto 600 eurolla
Kirjoitti: teutari - lauantai, 26.12.2009, 20:00
Ai ettäkö Suomessa tuohon hintaan......no ei ikimaailmassa tule saamaan kun mopoautoistakin joutuu pulittamaan yli 10 tuhatta. >:(
Kyllähän tuommoisella Kandi Coco:lla (http://www.tekniikanmaailma.fi/uutiset/sahkoauto-600-eurolla) olisi aivan mukava tehdä pieniä eko-pyrähdyksiä sinne sun tänne kun hintakin on aivan naurettava. :D
Eipä ole tullut seurattua polkupyörien hintoja että saako tuolla 600€ suomesta edes kunnon fillaria. ::)
Otsikko: Vs: Sähköauto 600 eurolla
Kirjoitti: spege - lauantai, 26.12.2009, 21:48
Joo saa Suomesta ihan kunnollisen pyörän tuohon hintaan.
Auton hinnaksi tulisi reilusti tuo hinta Suomessa, olisikohan haitariväli 10000-15000 euroa miten lähellä.
Otsikko: Vs: Sähköauto 600 eurolla
Kirjoitti: J.Jäntti - sunnuntai, 27.12.2009, 12:53
Heh...  ;D
Hieno idea, mutta kun Suomessa ei ole mitään lakeja ja asetuksia säädetty hinnanvähennykselle, jos auto on yhtään ilmastoystävällisempi - enemmänkin päinvastoin. "Rakas" hallituksemme (ja kaikki muut sitä ennen) pitää varmasti hyvää huolta siitä, että jos tuollainen auto tulisi tänne myyntiin, sen hinta lähtisi riemukkaasti tuosta jutun alkuperäisestä, noin 7400 Euron hinnasta varmasti ensin ylöspäin viisinumeroiseen eurolukuun ja omistamisesta tehtäisiin taloudellisesti mahdotonta, koska meillä tuollaiselle autolle AKE lätkäisisi varmasti kaikki heidän kierossa mielikuvituksessa keksityt haitta- ja käyttövoima- sun muut verot päälle joka vuosi.

Sitten tulisi seuraava päänsärky, nimittäin missä tuon auton voi laittaa piuhaan kiinni... Kerrostaloasukilla voi olla ongelma edessä taloyhtiön kanssa, jos autoa lataa tolpasta, sillä tolppasähkön maksaa teknisesti otettuna taloyhtiö ja lataus tuskin valmistuu tuolle autolle kahdessa tunnissa, joka näyttää olevan vakio, kuinka pitkään tolpasta sähköä saa kerralla.
Otsikko: Vs: Sähköauto 600 eurolla
Kirjoitti: djmake - sunnuntai, 27.12.2009, 23:14
Lainaus käyttäjältä: teutari - lauantai, 26.12.2009, 20:00
Ai ettäkö Suomessa tuohon hintaan......no ei ikimaailmassa tule saamaan kun mopoautoistakin joutuu pulittamaan yli 10 tuhatta. >:(
Kyllähän tuommoisella Kandi Coco:lla (http://www.tekniikanmaailma.fi/uutiset/sahkoauto-600-eurolla) olisi aivan mukava tehdä pieniä eko-pyrähdyksiä sinne sun tänne kun hintakin on aivan naurettava. :D

Laskisi nyt tosiaan ensin mopoautojen hinta. Moni voisi ajaa ajonsa sellaisella olematta riippuvainen siitä sähköstä. Läheskään kaikilla kunnei ole mitään muuta autopaikkaa kadunvarren lisäksi. Lataa siinä sitten mitään.
Ja noissa tuetuissa on aina jokin taka-ajatus. Luultavasti joutuvat luopumaan bensa-autosta tms ja tuollainen koppiainen ei monessa tapauksessa mitenkään korvaa normaalia autoa. Jos taas olemassaolevan rinnalle tuollaisella hinnalla saisi, niin voisi itsekin harkita. Tosin sehän tietää melkoista lisämenoerää vakuutusten ja muun muodossa.

Mielestäni on kuitenkin kallis tuo auto ilman mitään tukia. Jos tilojensa, toimintasäteen jne puolesta hyvin rajoittunut auto maksaa yli 10 tonnia dollareissa, niin ei se ainakaan halpa ole.

Lainaus käyttäjältä: J.Laiho - sunnuntai, 27.12.2009, 12:53
Hieno idea...

Niinhän se menee, mitä kirjoitit. Eikä taida ihan hetkeen olla mitään muutoksia näköpiirissäkään. Paitsi maksujen nostaminen. Jos sähköautoja alkaisi olla enemmän, niin polttoaine(ryöstö)verotuksen tuotto kääntyisi laskuun ja jotenkin sekin katettaisiin kuitenkin.

Lainaa
Sitten tulisi seuraava päänsärky, nimittäin missä tuon auton voi laittaa piuhaan kiinni... Kerrostaloasukilla voi olla ongelma edessä taloyhtiön kanssa, jos autoa lataa tolpasta, sillä tolppasähkön maksaa teknisesti otettuna taloyhtiö ja lataus tuskin valmistuu tuolle autolle kahdessa tunnissa, joka näyttää olevan vakio, kuinka pitkään tolpasta sähköä saa kerralla.

Näinpä... Ja seuraava onkin sitten se, että mistä se sähkö tulee. Pitää melkoisesti säästyä muualta, jos puolet suomalaisista alkavat ajaa sähköautolla ja niitä latailemaan. Eikä verkon osalta päästä ihan pienillä investoinneilla. Ei kerrostalojen tms sähköjä ole mitoitettu kymmenien ampeerien virrantarvetta varten per autopaikka tms. Eikä kaupunkien verkko vastaavasti ole mitoitettu niin, että jokaiselle kerrostalolle voitaisiin helposti ja halvalla taata liittymän muuttaminen useamman pykälän ylöspäin. Sekin toki vielä lisäksi maksaa melkoisesti perusmaksujen muodossa.

Ja mikä on sitten se lopullinen ympäristöystävällisyys tuollaisessa? Jos materiaalien valinnassa, tuotannossa jne on otettu nuo huomioon, niin miten akkujen osalta? Ne eivät nykytekniikalla vielä ikuisia ole ja akkuromun käsittelyyn soveltuvia laitoksia ei ihan jokapaikassa ole, eikä käsittely muutenkaan täysin ongelmatonta ole. Itse autojen osaltakaan ei elinikäodotusta ole tuntunut mainittavan. Meilläkään nuo olosuhteet eivät mitään kaikkein helpoimpia aina ole, joten ihan mikä tahansa lelu ei täällä tule menestymään.
Jos kaikki muu saadaan kuntoon, niin jäljelle jää vielä itse sähkö, jota tuotetaan nykyiselläänkin paljon fossiilisia polttamalla. Ei sillä ladattu auto kaikkein puhtain olekkaan, vaikka toki kaikenlaisesta pienpoltosta (tässäkohtaa se normi polttomoottori) pitäisi siirtyä suurempiin yksiköihin tai mielummin kokonaan eroon myös isojen osalta.