FinWX Foorumi

Yleiset keskustelualueet => Yleistä keskustelua => Aiheen aloitti: weatherc - maanantai, 07.11.2016, 20:50

Otsikko: PostNord - Mikä ihana paketinhukkaja
Kirjoitti: weatherc - maanantai, 07.11.2016, 20:50
LainaaProjektin on pysäyttänyt PostNord Logistics, joka kauniisti todettuna ryssi toimitushommat suorastaan käsittämättömän lahjakkaasti.

PostNord:han on todellisuudessa yhdistetty Ruotsin ja Tanskan postilaitokset  :P

Mutta asiaan...Mulla ollut pari pukettia heidän matkassa ja täytyy sanoa että en ole surkeampaa nähnyt. Suomenkin Postistihan on ihan eri maalimasta. Pari esimerkkiä Postnordin saavutuksista:
- Salosta Helsinkiin kesti 3 arkipäivää
- Salon matkahuollosta (oletan) lähimpään SIWA:an kesti 1.5 vrk (matkaa noiden välissä ehkä 2 km)
- Salosta Ruotsiin kesti viikon
Surkeinta tuossa on heidän seuranta joka on täysin avuton eli asiakkaana et oikeen tiedä missä mennään. Suomen Postin seuranta kertoo sentään väliaikatietojakin.
Otsikko: PostNord - Mikä ihana paketinhukkaja
Kirjoitti: J.Jäntti - maanantai, 07.11.2016, 21:37
Lainaus käyttäjältä: weatherc - maanantai, 07.11.2016, 20:50
PostNord:han on todellisuudessa yhdistetty Ruotsin ja Tanskan postilaitokset  :P

Noh, PostNord:lle paketin toimitti Chronopost, joka on ranskalainen firma, DPD:n joku sivupulju ja PostNord puolestaan vissiin vastaanottaa DPD:n paketteja tai ainakin niistä osan.
Kaikista käsittämättömintä tässä koko leikissä on se, että Chronopost:n sivuilla oleva seuranta väittää toimitusta jopa yritetyn, mutta minulle ei ollut kukaan soittanut eikä mitään lappua ollut jätetty.

Lainaus käyttäjältä: weatherc - maanantai, 07.11.2016, 20:50
Mutta asiaan...Mulla ollut pari pukettia heidän matkassa ja täytyy sanoa että en ole surkeampaa nähnyt. Suomenkin Postistihan on ihan eri maalimasta. Pari esimerkkiä Postnordin saavutuksista:
- Salosta Helsinkiin kesti 3 arkipäivää
- Salon matkahuollosta (oletan) lähimpään SIWA:an kesti 1.5 vrk (matkaa noiden välissä ehkä 2 km)
- Salosta Ruotsiin kesti viikon
Surkeinta tuossa on heidän seuranta joka on täysin avuton eli asiakkaana et oikeen tiedä missä mennään. Suomen Postin seuranta kertoo sentään väliaikatietojakin.

Aika heikolta näyttää tuon listan pohjalta ainakin. Eniten tässä miestä syö tuo PostNordin asiakaspalvelu ja se, että kaikki yritykset edes etsiä mihin kyytiin se paketti oli mennyt, jäi suorittamatta. Terminaalista vain todetaan eioota ja homma jää siihen. Tuosta listasta voidaan ainakin periaatteessa ekstrapoloida että se paketti löytää minulle tiensä näillä näkymin vuoden 2017 ensimmäisellä neljänneksellä.  ;D
Otsikko: PostNord - Mikä ihana paketinhukkaja
Kirjoitti: J.Jäntti - lauantai, 12.11.2016, 11:21
Hieman päivitystä tilanteeseen.
eBay:n asiakaspalvelu on tehnyt lopullisen päätöksen asiassa koskien PostNord Logistics:lta kadoksiin jääneitä 10Gbit/s-verkkokortteja. Vastaus oli seuraava:

Lainaus käyttäjältä: eBay Customer Support
eBay Customer Support has reviewed the case and made a final decision. We've considered the case carefully and decided not to issue you a refund. We're sorry this didn't work out.

Comments:
We received tracking information from the seller that shows the item was delivered to your address.

Nille, joille englanti ei oikein taivu, suomennos menee näin:
eBay:n asiakastuki on tarkistanut tapauksen ja tehnyt asiassa lopullisen päätöksen. Olemme harkinneet asiaa tarkkaan ja päättäneet että emme tarjoa korvausta asiassa. Olemme pahoillamme, jos tämä ei toiminut.

Kommentit:
Myyjältä saamamme seurantatiedon mukaan lähetys oli toimitettu osoitteeseesi.

Se tarkoittaa nyt enää kolmea asiaa. Joko:
a) Koirani osavat nyt ykskaks avata oven, puhua suomea ja kuitata lähetyksen puolestani ja ovat sen paketin nyt piilottaneet jonnekin minua kiusatakseni, tai
b) Joulupukki tuli etuajassa ja tunki itsensä jostain randomista taloni savupiipusta/ilmanvaihtokanavasta itsensä sisään, totesi että "ja v*tut", poistui putkesta ja jätti ne verkkokortit sinne jumiin, tai
c) Joku on jossain logistiikkaketjun vaiheessa ne vienyt kuormasta ja saanut jollain helvetin kikkakuutosella järjestelmän vielä vakuuttuneeksi siitä että se on muka minulle toimitettu.

Kaiken kaikkiaan, menetin juuri lähes 150€:n edestä tavaraa, yksi myyjä eBay:ssa pitänee minua nyt pahemman sortin kusettajana ja kukaan - PostNord Logistics tai eBay - ei pistä tikkuakaan ristiin asian eteen.
Tiedänpähän etten osta eBay:ssa mitään myyjältä, joka käyttää "Global Shipping Program":ia. Oppirahani olkoon nyt maksetut.  >:(  >:(
Otsikko: PostNord - Mikä ihana paketinhukkaja
Kirjoitti: weatherc - lauantai, 12.11.2016, 11:52
Olisko postia kuluttuja-asiamiehelle ja katsoa mitä se tuumaa asiasta?

Mulla lähti äskettäin myös Webhallen Suomi boikottiin kun homma ei vaan toimi. Viallinen läppäri lähti palautukseen eikä rahoja kuulunut edes heidän omien ehtojen takaisinmaksu-aikojen puitteissa. Vasta ukaasi kuluttaja-asiamiehellä laittoi vauhtia töppössin ruotsin päässä. Loppujenlopuksi kesti 1.5 kk siitä kun paketti lähti takaisin kunnes rahat olivat tilillä. Mielenkiintoista casessa oli se että Webhallen Suomen aspa ei puhu sanaakaan suomea, eikä edes ruotsia vaan englantia. Kun kysyin että miksei hommaa voida hoitaa ruotsiksi niin vastaus oli että aspa istuu Tanskassa eivätkä he siten edes osaa ruotsia....

Mitä tulee noihin maksuihin niin suosin vahvasti PayPalia noissa ulkomaan maksuissa koska heillä on tuo dispute "jollei tavaraa näy". Tiedä sitten mitä he olisivat tuumannet Jäntin tapauksessa...
Otsikko: PostNord - Mikä ihana paketinhukkaja
Kirjoitti: J.Jäntti - keskiviikko, 16.11.2016, 19:18
Lainaus käyttäjältä: weatherc - lauantai, 12.11.2016, 11:52
Olisko postia kuluttuja-asiamiehelle ja katsoa mitä se tuumaa asiasta?

Sanottakoon, että usko kuluttajasuojaan heikkeni aika reippaasti Kuluttajariitalautakunnan täyden välinpitämättömyyden edessä mitä tuli DNA:n pelleilyyn ja vaatimuksiini välittömästä liittymän ja asiakkuuden irtisanomisesta. En lähtenyt "häiritsemään" kuluttaja-asiamiestä tästä seikasta, koska en usko hetkeäkään että asia liikkuisi minnekään, kun kysymys sattuu olemaan "vain" vähän vajaasta 150€:sta.

Homma sai muutenkin varsin kiintoisan twistin lopuksi: Mitään todisteita, että myyjän osoittama todiste toimituksesta ei ollut tekaistu, ei annettu, eikä kyseistä todistetta näytetty minulle ja kaiken kukkuraksi ostamaani verkkokorttia ei näy eBay:n ostohistoriassani enää, ihan kuin en olisi niitä ikinä edes yrittänyt hommata. Samalla kun se hävisi, minulta vietiin kaikki mahdollisuus itse varmistaa että myyjän väite pitää oikeasti paikkansa. Parasta sontaa tarjosi minulle annettu mahdollisuus vetoomukseen. Ainoa asia mitä minun tarvitsee kuulemma tehdä on soittaa eBay:hin. Se on ainoa menetelmä. Jää tekemättä.

Lainaus käyttäjältä: weatherc - lauantai, 12.11.2016, 11:52
Mitä tulee noihin maksuihin niin suosin vahvasti PayPalia noissa ulkomaan maksuissa koska heillä on tuo dispute "jollei tavaraa näy". Tiedä sitten mitä he olisivat tuumannet Jäntin tapauksessa...

Paypalin kautta minäkin tuon maksoin, mutta tahto lähteä sinne seuraavaksi, nyt vähemmillä tiedoilla, ei oikein innosta. Ainoa asia jonka huomioin oli se, että hommassa tuntuu olevan melkoisen vahva kusetuksen maku.

Hieman linimenttiä haavoille sentään tuo se, että uudet kortit ovat tilattu. Asiat eivät liiku päivityksien suhteen mihinkään suuntaan ennen kuin kortit saapuvat, joka on mitä tahansa tämän kuun lopusta "välipäiviin".
Otsikko: PostNord - Mikä ihana paketinhukkaja
Kirjoitti: kekke - perjantai, 18.11.2016, 01:08
quote)
***************************************************************************
Paypalin kautta minäkin tuon maksoin, mutta tahto lähteä sinne seuraavaksi, nyt vähemmillä tiedoilla, ei oikein innosta. Ainoa asia jonka huomioin oli se, että hommassa tuntuu olevan melkoisen vahva kusetuksen maku.
***************************************************************************

Juu'u ollakkin vielä niin että ebay ja paypal on periaatteessa yksi ja sama asia.
Tuon peräämisestä saattaisi tulla mielenkiintoinen ristiretki.  >:(

Mullakin on yksi tavara toimittamatta ebaysta jonka maksoin paypallin kautta.
Tuli vaan ilmoitus että ebay oli itse poistanut myyjän käyttäjätilin.
Lisäksi kerrottiin että tavaran pitäisi silti saapua normaalisti. Ei saapunut.
Kerrottiin ottamaan yhteyttä myyjään (en tietenkään pystynyt koska tili on poistettu ebayn toimesta) ja odottamaan vastausta 10 päivää. Laitoin ko. umpikujan kyselynä ebaylle. Heidän omalla viitteellään että sen tili on poistettu.
Nyt hiljattain tuli kysely että onko myyjä vastannut :P No ei ole ilmoitin.  ;D
Siitä asti olen odottanut kun luvattiin että ebay ottaa asian käsiteltäväksi  ???

Voin vaikka vielä postata tapahtuman kulun tänne jos se nyt ikinä tuosta mihinkään liikahtaa.


t:k
Otsikko: PostNord - Mikä ihana paketinhukkaja
Kirjoitti: weatherc - perjantai, 18.11.2016, 11:34
Tuli mieleen että ootteko koittaneet että löytääkö Google vastaavia tapauksia ja miten ne ovat ratkenneet koska ootte tuskin ainuat joille näin on käynyt?
Otsikko: PostNord - Mikä ihana paketinhukkaja
Kirjoitti: Pes - perjantai, 18.11.2016, 12:45
Kannattaa maksaa visa/credit tililtä.  Kerran olen saanut rahat takaisin PayPal maksusta, käyttämällä visa/credit tiliä maksuun.  Rahat sain takaisin asioimalla oman visa-kortin pankin kanssa.  Asia käsiteltiin täysin verkkopankin kautta. Kyseinen pankki palautti rahat tilille.  Soitto omaan pankkiin niin neuvovat miten menetellään.
Otsikko: PostNord - Mikä ihana paketinhukkaja
Kirjoitti: kekke - perjantai, 18.11.2016, 16:13
Kaivelin tuossa vielä tätä omaa keissiä vähän lisää.
Kyseessä oli mun tapauksessa ilmeisesti se, että ko. myyjä jolta tavaran tilasin/ostin/maksoin. Myi ilmeisesti kilkettä alle jonkun sovitun hintarajan. Kyseessä oli siis paketissa oleva uusi sähkötupakin "runko". Joku on siis valittanut hintojen polkemisesta tms. ja ebay on poistanut kaverin tilin sen enempää kyselemättä kuka on tilannut, saatko toimitettua jo olemassa olevat tilaukset etc.

Jännä nähdä tosiaan saanko tuota kautta roponi takaisin. Jollei ebay palauta niin sitten tökkään kepillä paypallia ja taas odotellaan.
Yksi asia näissä on kyllä varma, meni miten meni niin piruvie että kaikki kestää kauan.


t:k
Otsikko: PostNord - Mikä ihana paketinhukkaja
Kirjoitti: weatherc - perjantai, 18.11.2016, 23:04
Lainaus käyttäjältä: Pirtti - perjantai, 18.11.2016, 12:45
Kannattaa maksaa visa/credit tililtä.  Kerran olen saanut rahat takaisin PayPal maksusta, käyttämällä visa/credit tiliä maksuun.  Rahat sain takaisin asioimalla oman visa-kortin pankin kanssa.  Asia käsiteltiin täysin verkkopankin kautta. Kyseinen pankki palautti rahat tilille.  Soitto omaan pankkiin niin neuvovat miten menetellään.

Se on totta että tuolla tavalla on enempi "vaihtoehtoja", VISA => PayPal => Ebay. Asioiminenkin lienee helpompaa pankin kanssa kuin PayPalin/Ebayn joissa vastaukset kestää aina ikuisuuden.
Otsikko: PostNord - Mikä ihana paketinhukkaja
Kirjoitti: J.Jäntti - lauantai, 26.11.2016, 18:23
Minun tilanteeni pysyi muuttumattomana noin yleiseltä kantilta, mutta otinpa PayPal:n kautta sitten samanlaiset kiistan.
Jälleen kerran, lyhyesti ja ytimekkäästi, kaveri laittoi tiedot että on minulle kuulemma toimitettu. Kun sain tivattua tyypiltä että mikähän seurantajärjestelmä näin väittää, heitti tyyppi USPS:n (= USA:n postilaitoksen) seurantatiedot ja postasi minulle linkin siihen.

Kun sitä katsoin, tulin siihen tulokseen, että myyjä on joko täysi kus'pää, illiteraatti tai idiootti ja eBay:n reklamaatiopuoli taas lobotomian käyneitä puolisokeita täynnä.

https://tools.usps.com/go/TrackConfirmAction?tLabels=9400109699937899585721

Yllä olevasta linkistä kun klikkaa, se vie USPS:n sivuille ja näyttää paketin statuksen. Ei vissiinkään sen enempää myyjä, kuin edes eBay tiedä mitä sanamuoto "Multiple Carriers" tarkoittaa.
Viimeinen merkintä on Kentuckysta, Erlanger:sta. Tuossa kohdassa USPS luovutti sen ulkomaille lähteviin paketteihin ja sen vastaanotti ensin Chronopost Ranskassa ja sieltä se sitten siirtyi PostNord:n käsiin ja me kaikki tiedämme mitä sen kanssa kävi sitten. Tuo yllä oleva linkki todistaa vain sen, että paketti meni USPS:n "toimivallan" ulkopuolelle, eli heidän vastuu päättyi siihen että paketti saatiin toimitettua määränpäähänsä, eli ulos maasta. Se kuitenkin kelpasi eBay:lle todisteeksi että paketti olisi minulle toimitettu.

PostNord sai tuossa pari päivää sitten yhden yhtä suuttuneen asiakkaan lisää. Työkaverini odotti pakettia, joka oli PostNordin kuljetuksessa. Hän oli kahteen otteeseen ollut kotona odottamassa pakettia kun sen oli tarkoitus saapua tietyssä aikaikkunassa. Se jäi tapahtumatta - kahdesti. Koskaan ei kuriiri soittanut puhelimeen tai ovikelloa. Kaverini soitti heidän Aspaan. Lähtivät selvittelemään missähän paketti piileskelee. Lopulta tuli vastaus: Paketti on kadonnut. Olkaa yhteydessä myyjään uuden lähettämiseksi. Kaverini alko tivaamaan että miten tällainen voi olla mahdollista, jolloin aspa purki tilanteen hänelle seuraavasti:

Paketti jonka oli tarkoitus lähteä kaverilleni Espooseen, olikin vahingossa lastattu Helsinkiin menevään autoon. Kuriiri palautti paketin kierroksen jälkeen terminaaliin pöydälle, josta se sitten on kadonnut. He olivat kuulemma katsoneet oikein kameroista saadakseen selville että kuka paketin vei. Eipä ollut tarttunut kameraan. Sitten vain pahoiteltiin tapahtunutta ja pyydettiin olemaan yhteydessä myyjään uuden lähetyksen saamiseksi. Siinä kaikki. Kaverini raivostui ja uhitteli tekevänsä asiasta tutkintapyynnön poliisille. Aspa oli siitä alkanut änkyttämään ja sopertanut jotain sellaista, että "jos koette että haluatte tehdä ilmoituksen asiasta, niin voitte niin tehdä".

Mitä sitten oli tässä paketissa, joka katosi? Olut-joulukalenteri. 24 kappaletta erilaisia oluita. Kaveri oli odottanut niitä pari kuukautta, että saavat kaikki kasaan ja lähetettyä. Nyt mies on syystäkin vihainen.
Otsikko: Vs: PostNord - Mikä ihana paketinhukkaja
Kirjoitti: SääSami - lauantai, 26.11.2016, 19:41
Aika törkeää toimintaa PostNordilta. Taitaa olla rosvoja töissä ko. firmassa. Kaverisi pitää ilman mutta tehdä rikosilmoitus asiasta ja ehkäpä sinunkin. Googlasin ko. firmaa ja näitä tapauksiahan tuntuu riittävän. Voisihan firmasta kannella kuluttajavirastoon?
Otsikko: Vs: PostNord - Mikä ihana paketinhukkaja
Kirjoitti: weatherc - lauantai, 26.11.2016, 20:08
Lainaus käyttäjältä: SääSami - lauantai, 26.11.2016, 19:41
Aika törkeää toimintaa PostNordilta. Taitaa olla rosvoja töissä ko. firmassa. Kaverisi pitää ilman mutta tehdä rikosilmoitus asiasta ja ehkäpä sinunkin. Googlasin ko. firmaa ja näitä tapauksiahan tuntuu riittävän. Voisihan firmasta kannella kuluttajavirastoon?

Samaa mieltä mäkin olen. Tutkintapyyntöä kehiin vaan. Ei tuota rosvo-firmaa muuten saada kuriin ellei porukka ala pitää älämölöä siitä.
Otsikko: Vs: PostNord - Mikä ihana paketinhukkaja
Kirjoitti: J.Jäntti - sunnuntai, 27.11.2016, 01:46
Lainaus käyttäjältä: SääSami - lauantai, 26.11.2016, 19:41
Kaverisi pitää ilman mutta tehdä rikosilmoitus asiasta ja ehkäpä sinunkin.

Kaverillani on isompi summa kyseessä, joten hänellä on suurempi syy tehdä ilmoitus viranomaiselle. Ymmärsin että hänellä oli jopa ilmoituslomakekin jo auki mutta tarina ei kerro tekikö hän ilmoituksen asiasta. Minä olen vielä tässä kohtaa ns. lähtökuopissa. Odotan mitä valitukseni PayPal:n suuntaan lopulta poikii. En odota mitään muuta kuin sitä että PayPal tilittää summan minulle takaisin, sillä paketti ei ole täällä edelleenkään. Jos saan rahat takaisin, se on kohdallani ±0. Menettämäni kokonaissumma on sitä luokkaa että poliisia ei välttämättä kiinnosta tipan vertaa tutkia asiaa. En tiedä yhtään mikä on tutkinnan aloittamisen alaraja.

Lainaus käyttäjältä: SääSami - lauantai, 26.11.2016, 19:41
Googlasin ko. firmaa ja näitä tapauksiahan tuntuu riittävän. Voisihan firmasta kannella kuluttajavirastoon?

Mielessä kävi sekin, mutta valitettavasti usko heihin meni aika pahasti, kun heitä ei kiinnostanut ottaa kantaa millään tavalla minun ja DNA:n väliseen ristiriitatilanteeseen. Heistä ei kuulunut yhtään mitään ja nyt koko homma on jo tarpeetonta, sillä asiakkuus DNA:n kohdalla loppui 12.11.2016. En tiedä kuinka paljon Kuluttajavirasto ottaa tällaisiin seikkoihin kantaa lopulta. Varmaan jos valituksia tulee riittävästi. Kysymys onkin siitä, mikä on "riittävästi", että kiinnostus herää.
Otsikko: Vs: PostNord - Mikä ihana paketinhukkaja
Kirjoitti: weatherc - sunnuntai, 27.11.2016, 15:23
Taka-ajatus mulla olikin se että niiden on *pakko* alkaa kiinnostumaan asiasta jos vain riittävän moni ilmoittaa samasta asiasta, riippumatta siitä mikä casen arvo on. Muuten voi aina ottaa avuksi somen sekä keltainen media. Sehän on viime aikoina jo useasti nähty että niiden avulla saa vauhtia hitaasti raksuttaviin rattaisiin  ;D
Otsikko: Vs: PostNord - Mikä ihana paketinhukkaja
Kirjoitti: J.Jäntti - sunnuntai, 27.11.2016, 18:09
Omaan tapaukseeni tuli päivitystä.

PayPal teki päätöksen minun hyväkseni, mutta siten että molemmat osapuolet ovat tyytyväisiä tilanteeseen. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että minä saan rahat takaisin ja vastapuoli ei joudu puolestaan korvaamaan mitään. Päätös pohjautuu "ainutlaatuisiin olosuhteisiin" (unique (set of) circumstances), eli juurikin siihen, että paketti otti ja katosi jonkun PostNordissa työskentelevän pitkäkyntisen paskiaisen matkaan.

PayPal sai tämän casen ratkaistua parissa päivässä. eBay saa minulta pitkän miinuksen siitä, että heillä paloi hommaan rempseästi pari viikkoa ja sitten joku illiteraatti diletantti ääliö ei osannut tulkita asioiden laatua oikein vaan teki päätöksen virheelliseen tietoon perustuen.

Kaikki negatiiviset propsit menevät kuitenkin täysin PostNordille tämän täysin tarpeettoman ylimääräisen säätämisen tuottamisesta. Aion itse kyllä henkilökohtaisesti boikotoida tästä lähin mitä hyvänsä liikettä, joka käyttää toimittajanaan DPD:tä, joka Suomessa on sama, kuin PostNord.

Vaikka tämä on nyt minun osaltani periaatteessa ohi, se ei ole sitä käytännössä. Homma ei vain voi toimia niin, että paketintoimituksista vastaavalla firmalla ei ole muka mitään vastuuta toimituksistaan, vaan jos (tai ennemminkin kun) paketti lähtee jonnekin muualle, kuin määränpäähänsä, ei muka voida edes aloittaa mitään kunnollista tutkintaa ja pyydetään vain että pakettia vailla oleva henkilö on myyjään yhteydessä uuden lähetyksen saamiseksi.

Harkitsen todella vakavasti tutkintapyynnön tekemistä tuosta puljusta. Viranomainen tehköön sitten itse päätöksen onko kyseinen asia ns. riittävän tasoinen heidän tehtäväkseen. Keltainen media voisi olla toki hyvä, mutta minun kadonnut esineeni ei herättäisi niin paljon intohimoja kuin vaikkapa työkaverini. Sitä paitsi sympatiani ovat hänen puolellaan vahvasti, sillä vaikka myyjä ehtisi pistää uuden paketin menemään, ei se enää ehtisi toimimaan joulukalenterin virassa.
Otsikko: Vs: PostNord - Mikä ihana paketinhukkaja
Kirjoitti: SääSami - sunnuntai, 27.11.2016, 18:51
Voisihan sitä kannella myös DPD:lle ja ilmoittaa että boikottia seuraa koska käyttäävät PostNordia yhteistyökumppanina? Heillä näyttää olevan lupauksissa vakuutus 520€:n saakka kaikille paketeille. Päteeköhän myös PostNordin osalta?
https://www.dpd.com/de_privatecustomers?mode=deliver#!our_promise (https://www.dpd.com/de_privatecustomers?mode=deliver#!our_promise)
Tuolla on kanssa "tyytyväisiä" asiakkaita.. http://keskustelu.suomi24.fi/t/13692552/postnord-on-surkea-huijariaskafirma (http://keskustelu.suomi24.fi/t/13692552/postnord-on-surkea-huijariaskafirma)
Otsikko: Vs: PostNord - Mikä ihana paketinhukkaja
Kirjoitti: J.Jäntti - sunnuntai, 27.11.2016, 22:08
Lainaus käyttäjältä: SääSami - sunnuntai, 27.11.2016, 18:51
Voisihan sitä kannella myös DPD:lle ja ilmoittaa että boikottia seuraa koska käyttäävät PostNordia yhteistyökumppanina? Heillä näyttää olevan lupauksissa vakuutus 520€:n saakka kaikille paketeille. Päteeköhän myös PostNordin osalta?

Se olisi toki mahdollinen menetelmä, mutta DPD:n kannalta raha ratkaisee, eli PostNord on takuulla ollut halvin alihankkija tai vastaava sellainen, joten se on otettu, sen kummemmin referenssejä tarjoamatta. Vähän lasken sen varaan että DPD:n luovutettua paketit PostNordin hukattavaksi, heidän 520€ vakuutuksensa raukeaa, koska eivät satu enää olemaan paketista vastuussa. PostNordin sivuja kahlatessani en muista nähneeni vakuutuksista, kuin mistään muustakaan vastuuasioista puolta sanaakaan, tai sitten olin sokea niille koska olin sen verran hermot kireällä.

Lainaus käyttäjältä: SääSami - sunnuntai, 27.11.2016, 18:51
Tuolla on kanssa "tyytyväisiä" asiakkaita.. http://keskustelu.suomi24.fi/t/13692552/postnord-on-surkea-huijariaskafirma (http://keskustelu.suomi24.fi/t/13692552/postnord-on-surkea-huijariaskafirma)

Juu. Luin tuon aiemmin jo läpi. Jotenkin tuntui kaikki tuo niin tutulta, että suorastaan ihmettelen miten hitossa tuo lafka on millään mittarilla enää pystyssä. Vissiinkin PostNordilla menee niin lujaa ettei ole tarvetta välittää jostain Suomen vähäisestä sivukonttorista. Ongelmaa ei ole niin pitkään kun rahavirta on vain riittävällä tasolla.
Otsikko: Vs: PostNord - Mikä ihana paketinhukkaja
Kirjoitti: angle - tiistai, 29.11.2016, 12:40
LainaaPostNord sai tuossa pari päivää sitten yhden yhtä suuttuneen asiakkaan lisää. Työkaverini odotti pakettia, joka oli PostNordin kuljetuksessa. Hän oli kahteen otteeseen ollut kotona odottamassa pakettia kun sen oli tarkoitus saapua tietyssä aikaikkunassa. Se jäi tapahtumatta - kahdesti. Koskaan ei kuriiri soittanut puhelimeen tai ovikelloa. Kaverini soitti heidän Aspaan. Lähtivät selvittelemään missähän paketti piileskelee. Lopulta tuli vastaus: Paketti on kadonnut. Olkaa yhteydessä myyjään uuden lähettämiseksi. Kaverini alko tivaamaan että miten tällainen voi olla mahdollista, jolloin aspa purki tilanteen hänelle seuraavasti:

Jo on yritys. Myöntää hukanneensa paketin niin se sijaan että ryhtyisi korvaamaan sitä, ehdottaakin että pyytää vaan myyjältä uuden. Täytyy pitää firman nimi mustalle listalle.
Otsikko: Vs: PostNord - Mikä ihana paketinhukkaja
Kirjoitti: weatherc - tiistai, 29.11.2016, 12:58
LainaaJuu. Luin tuon aiemmin jo läpi. Jotenkin tuntui kaikki tuo niin tutulta, että suorastaan ihmettelen miten hitossa tuo lafka on millään mittarilla enää pystyssä. Vissiinkin PostNordilla menee niin lujaa ettei ole tarvetta välittää jostain Suomen vähäisestä sivukonttorista. Ongelmaa ei ole niin pitkään kun rahavirta on vain riittävällä tasolla.

Ainakin Sakemanni Zalando käyttää niitä "ilmaisena vaihtoehtona" joten kyllähän niillä puketteja riittää...
Otsikko: Vs: PostNord - Mikä ihana paketinhukkaja
Kirjoitti: J.Jäntti - maanantai, 18.09.2017, 22:16
Palataanpa taas tähän aiheeseen, vaikka siitä onkin lähes vuosi kun asiaa puitiin.

Tilailinpa tuossa dronelleni kantolaukun ihan dronen valmistajalta. Ostoprosessi meni kivuttomasti ja pakettikin saatiin matkaan, toimituksesta vastasi ranskalainen Chronopost aina Suomeen saakka.
Sitten tapahtui se, mitä periaatteessa pelkäsinkin: Paketin kuljetuksesta vastasi täällä DPD, kavereiden kesken PostNord Logistics.  ::)

Eipä mitään. Saapui maanantai (18.09.2017). Chronopostin sivuilta seurailin miten lähetyksen kanssa mahtaa meininki olla. Kello 12 jälkeen tuli ilmoitus että paketti on matkalla vastaanottajalle. Jäin jäpittämään kotiin odottelemaan. Laitoin ovipuhelimen päälle ja varustauduin siihen että sen soidessa alkavat koiratkin "soimaan" (haukkuvat sille äänelle niin pirusti).
Kellon tullessa 18 aloin miettimään että missähän se paketti mahtaa piileskellä. Refresh-napin painamisen jälkeen sain päivitetyn tiedon: Pakettia ei voitu toimittaa, koska ovi oli lukossa (englanniksi)/ovikoodi oli väärä (kaikilla muilla saatavilla kielillä, esim. saksaksi). Katselin hetken aikaa hölmistyneenä että mitäs hittoa ja sitten alkoi se tuttu upottava fiilis vallata pääkoppaa: Voisiko tämä olla toisinto viimekertaisesta? Pistin ovipuhelimen pois päältä, mikä saattoi olla virheliike.

Chronopostilla ei ole toimipistettä Suomessa, joten ei aspaa mihin soittaa. Heillä oli kyllä aspa-numero, mutta Ranskassa. Twitter-tilissä odotti heittomerkkihelvetti (=ranskaa) ja Facebookiin kuulumattomana se oli pois laskuista. En tiennyt kenelle paketti oli toimitettu. PostNordin sivut eivät Chronopostin lähetetunnusta ymmärtänyt, eikä myöskään DPD. Sitten totuus paljastui. Chronopostin sivuilla luki:

Order : 1/1
Partner number : GEO/0408xxxxxx7500U


Syötin tuon 040-alkuisen numerokoodin PostNordin sivuille ja hupsistasaatana, niiden järjestelmä yrjösi seuraavat:

Lähetyksen toimitus perille ei onnistunut
Lähetys on varastoitu

Parcel-ID: 0408xxxxxx7500U
Tapahtumat
2017-09-18 20:16
 Vantaa Suomi  Lähetys on varastoitu

2017-09-18 20:16
 Vantaa Suomi  Toimitus ei ollut mahdollinen. Puuttuva ovikoodi/alaovi lukittuna  

2017-09-18 17:48
 Vantaa Suomi  Toimitusyritys epäonnistui

2017-09-18 17:48
 Vantaa Suomi  Toimitus ei ollut mahdollinen. Puuttuva ovikoodi/alaovi lukittuna

2017-09-18 12:24
 Vantaa Suomi  Lähetyksen toimitus on aloitettu  

2017-09-18 10:39
 Vantaa Suomi  Lähetys on matkalla  

2017-09-18 10:39
 Vantaa Suomi  Lähetys on saapunut jakeluterminaaliin  

2017-09-12 21:24
 DPD CUSTOMER   EDI-tiedot (electronic shipping instruction) on vastaanotettu


Se, miksi ovipuhelimeni sammuttaminen saattoi olla virheliike on se, että ne olivat tuon tiedon mukaan yrittäneet lähetystä toisen kerran. Mikä vain asettaa tuon koko jutun kyseenalaiseksi on se, että paketti merkattiin varastoiduksi tasan samalla kellonlyömällä, kun "toimitus ei ollut mahdollinen". Lisäksi kuittaus toimituksen epäonnistumisesta ei toistunut, joten joko tuo on varastoinnin syy, joka on virheellisesti ymmärrettävissä, tai sitten niiden järjestelmä toimii miten huvittaa. Chronopostin sivu väitti myös että toimitusta yritettiin kello 20 aikaan, mutta siinä ei onnistuttu ja aiempi kello 17 yritys oli kadonnut jonnekin listalta.

Syyksi siis esitettiin "Puuttuva ovikoodi/alaovi lukittuna". Ja paskat, sanon minä.
Juu, ovi oli kyllä lukittuna, mutta kun se "puuttuva ovikoodi" oli se, että oltaisiin painettu yhtä nappia. Se on vähemmän kuin yksikään yleinen ovikoodi missään. Paketin osoitekortissa lukee taatusti koko osoitteeni, rappukirjainta ja ovinumeroa myöten. Miten vatipäinen ninjakuriiri on kyseessä, ettei se osaa yhdistää rapun kirjainta ja ovinumeroa rapun ulko-oven vieressä olevaan kahteen pystyriviin nappeja, joista yhdessä ainoassa on samainen ovinumero?? Pidän kyllä sitä enemmän mahdollisena, että kuriiri ei koskaan käynytkään, vaan kuittasi sen epäonnistuneeksi ja nyt pelataan sitten korkeilla panoksilla, saanko sen paketin vai jakaako se vain saman kohtalon minun aiemmin tilaamieni kymppigigaisten verkkokorttien kanssa. Paketti on tällä kertaa tosin niin suuri, ettei sitä ihan takin povariin työnnellä.

Uskomattominta tässäkin farssissa on se, että minulta vietiin käytännössä kaikki mahdollisuudet vaikuttaa mihinkään mitä pakettini kanssa on tehtävissä. Okei, paketti on varastoitu (tai varastettu, kyseessähän voi olla kirjoitusvirhekin niiden järjestelmässä).
PostNord:n sivuilla löytyy mahdollisuus sopia uusi toimitusajankohta, mutta se toimii vain, jos epäonnistuneesta lähetyksestä on jätetty minulle lappu - mitä siis ei ole tapahtunut. Sivulla vaaditaan sekä lähetystunnus, mikä minulla on, sekä viivakoodinumero, jota minulla ei olekaan. Mahdollisuudeksi annettaisiin pienellä präntätyn mukaan myös nouto terminaalista.
Sitten olisi noudon tilaaminen suoraan. Se taas vaatii sen, että sinulla on PostNord Pacsoft-järjestelmään pääsy, joka nettilomakkeella voidaan pyytää - kunhan olet yritysasiakas ja teet itsestäsi sopimusasiakkaan.

Mitä voin enää tässä kohtaa tehdä? Soittaa niiden aspaan lienee ainoa vaihtoehto sitten. En aio tyytyä enää siihen, että he laittavat sen uudelleen liikkeelle. Pakotan sen noudettavaksi heidän toimipisteestään.

Pelottavin juttu löytyi kuitenkin heidän "Tee korvausvaatimus"-sivultaan. Siellä opastetaan oikeasti näin:
Lainaus käyttäjältä: PostNord Logistics, Tee korvausvaatimus-sivu
Vinkki!
Tallenna kertaalleen täytetty lomake tietokoneellesi, niin voit jatkossa muuttaa vain lähetyksen tiedot ja korvaushakemuksen muuttuvat tiedot valmiille pohjalle. Kertaalleen tallentamasi korvauksenhakijan tiedot säilyvät ennallaan.

Jos tuo ei ole riittävä syy ajaa paikalle vaatimaan pakettia itselleen ja vauhdilla, niin en tiedä mikä olisi.
Otsikko: Vs: PostNord - Mikä ihana paketinhukkaja
Kirjoitti: J.Jäntti - tiistai, 19.09.2017, 23:02
Asiat liikkuivat sitten eteenpäin, mutteivät PostNordin toimesta.
Pitipä itse käydä paikalla se hakemassa. Ajattelin piruuttani kokeilla jonottaa heidän asiakaspalveluunsa samaan aikaan, kun lähdin ajamaan kohti Helsinki-Vantaan lentoaseman nurkassa olevaa Aviapolista. Halusin tehdä empiirisen kokeen, ehtiikö asiakaspalvelu vastaamaan minulle ennen kuin pääsen määränpäähän.

Ei ehtinyt.

Ajo kesti 20 minuuttia. Olin jonossa koko tuon ajan ja olin jonossa vielä siinä vaiheessa kun pysähdyin heidän puomitetun portin eteen. Suljin sen jälkeen linjan, kertaakaan läpi pääsemättä. Päätin, että jos asiakaspalvelusta nipotetaan yhtään siitä että asia pitäisi sopia etukäteen (kuten heidän verkkosivuillaan lukee), näytän puhelinta ja sanon heille että jos soitan yritysnumeroon, jossa jonotus maksaa 8c/puhelu ja 17c/min ja roikun siellä koko 20-minuuttisen ajomatkan, kerryttäen puhelinlaskua sellaiset 3.50€, katson noudon sovituksi ja ei muuta kuin paketti kiitos.

Ensimmäiseksi piti tietty päästä sisään. Se ei ollut ihan helppo juttu, koska puomit olivat kiinni. Edessäni oli toinen henkilö, joka pyöri eksyneen näköisenä puomin molemmin puolin. Kysyin häneltä onko hänkin noutamassa pakettia, mutta hän oli sellaista palauttamassa, mutta paikka oli sama. Kartta, joka oli ladottu portin viereen ei ollut avuksi muutoin kuin kertomaan missä rapussa oli mitäkin palveluita. Tämä edelläni ollut henkilö sanoi että kuulemma pitäisi porttipuhelimeen soittaa, mutta kumpikaan meistä ei nähnyt sellaista portilla lainkaan. Alueelta lähti auto, joka avasi puomin ja livahdimme sitä kautta sisään autoillamme. Koska kartta oli perspektiiviltään kummallinen, päädyimme vahingossa väärälle puolelle taloa ja koko aluetta. Sompailimme minuutin verran rekkaliikennettä väistellen kunnes löysimme vieraspaikat ja sitä kautta tajusimme alueella olevan kaksi porttia ja olimme paikan takimmaisen portin kohdalla - ja sieltä löytyi porttipuhelin. Kartassa ei ollut osoitettu edes porttipuhelinta tai kulkuväylätietoja. Alueella ollut rekkakuski sanoi, että etummainen portti on ulosmenoliikennettä varten ja takimmainen sekä sisään-, että ulosmenoa varten, kun hän kuuli meidän ihmettelevän paikan kummallisuuksia.

Pääsimme asiakaspalvelutiskille, jossa oli pienehkö ruuhka päällä. Huoneeseen tuli ja sieltä lähti logistiikka-alan ihmistä (vaatetuksesta päätellen) ja kaksi naispuoleista ihmistä pyöritti tiskillä kuviota. Asiakaspalvelu terminaalissa osoittautui ystävälliseksi ja minun vuorollani tiskin toisella puolella otettiin paketin lähetystunnus ylös, soitettiin varastoon, kerrottiin numero ja lopulta pyydettiin istumaan odottamaan. Sieltä tuli kaveri viiden minuutin päästä laatikko mukanaan. Henkilötunnistamisen jälkeen vain enää kuittausta ja paketti oli mukanani kotimatkalla. Tarvetta pirulliseen tai inhottavaan käytökseen ei ollut. En alkanut valittamaan heille asiakaspalvelunumerosta mitään, koska katsoin ettei tämä porukka siitä vastannut.

Mitä tästä voimme ottaa opiksi? Jos kuriiri ninjailee eikä paketti tulekaan toimitettuna ovelle, älä soita, älä lähetä sähköpostia, vaan mene suoraan pakettitunnuksen kanssa paikalle. Mahdollisuus saada paketti itsellesi on suurempi. Tämä ei tosin paljoa lohduta, jos et asu järkevän ajomatkan päässä heidän terminaaleistaan, joita on Vantaan lisäksi Tampereella, Turussa ja Lahdessa, josta viimeksimainitulla ei tosin ole tavaranoutoa.

Chronopost ja dronen valmistaja lähettivät molemmat minulle pyynnön kertoa puhelinnumeron ja ovikoodin. Pienen facepalmaamisen jälkeen kirjoitin molemmille PostNordin toiminnasta ja ilmoitin dronevalmistajalle että on syytä tarjota muutakin kuin Chronopost kuljetusvaihtoehtona ja Chronopostille, että tarkistavat alihankkijansa toimia hieman. Molemmille osapuolille tein selväksi että on äärimmäisen kivuliasta tilata mitään jos ei voi olla varma että paketti löytää perille.

Saa nähdä menikö kirjoitukset millään tavalla perille heillä vai pelkästään mappi-Ö:hön.