Uutiset:

22.03.2025
FinWX:n ja Ilmatieteen laitoksen välinen säädatan vastaanottopilotti on päättynyt

Säädataa siirtävä datasilta ajettiin alas 22.03.2025 kello 02:00. (22.03.2025, 00:00 UTC).

Ilmatieteen laitoksen terveiset asian tiimoilta voitte lukea täältä.

Main Menu

25.05.2009 : Ranskassa kovat ukkospotentiaalit

Aloittaja J.Jäntti, maanantai, 25.05.2009, 12:58

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

J.Jäntti

Nyt voi kyllä todeta, että Ranskassa ja Belgiassa on nyt todella faffat kaffet tuon ukkosen suhteen.

Olen nähnyt tuollaisia CAPE- ja LI-lukemia yleensä vain ja ainoastaan Wetterzentralen pitkäaikaisissa ennusteissa (yli 180 tuntia), mutta nyt on ihan päivän ennustekin todella hurja.

Wetterzentrale pukkaa CAPE-arvoksi yli 2.5kJ/kg (2500J/kg) ja Lifted Index-arvokin on jotain aivan järjetöntä - jopa -10°C.
Jopa Suomen Sääkeskuksen kartatkin näyttävät todella hurjia lukemia tuonne. 4-Layer LI on niinikään -10. SBCAPE- ja MLCAPE-luvut ovat häkellyttävän laajasti 2.5kJ/kg (2500J/kg).

Kuitenkin lämpötilat ovat varsin maltilliset +22 - +28°C päivällä paikasta riippuen. Kostea ilmanala siellä on kuitenkin, kun kastepiste pyörii +20°C:n sisäpuolella helposti.
Tuollaiset kelit kun pamahtaisivat tänne Suomeen niin siinä jäisi 22.08.2007 kakkokseksi ihan laakista... :)
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2025
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2025
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2025; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset

Sanni

Lainaus käyttäjältä: J.Jäntti - maanantai, 25.05.2009, 12:58
Nyt voi kyllä todeta, että Ranskassa ja Belgiassa on nyt todella faffat kaffet tuon ukkosen suhteen.

Olen nähnyt tuollaisia CAPE- ja LI-lukemia yleensä vain ja ainoastaan Wetterzentralen pitkäaikaisissa ennusteissa (yli 180 tuntia), mutta nyt on ihan päivän ennustekin todella hurja.

Wetterzentrale pukkaa CAPE-arvoksi yli 2.5kJ/kg (2500J/kg) ja Lifted Index-arvokin on jotain aivan järjetöntä - jopa -10°C.
Jopa Suomen Sääkeskuksen kartatkin näyttävät todella hurjia lukemia tuonne. 4-Layer LI on niinikään -10. SBCAPE- ja MLCAPE-luvut ovat häkellyttävän laajasti 2.5kJ/kg (2500J/kg).

Kuitenkin lämpötilat ovat varsin maltilliset +22 - +28°C päivällä paikasta riippuen. Kostea ilmanala siellä on kuitenkin, kun kastepiste pyörii +20°C:n sisäpuolella helposti.
Tuollaiset kelit kun pamahtaisivat tänne Suomeen niin siinä jäisi 22.08.2007 kakkokseksi ihan laakista... :)

Es tut mir leid ja merci beaucoup!! Mä taidan ehdottaa ukolle, että napataan neiti ja isänsä uusperhekin messiin ja muututaan ranskiksiksi. Meikäläinen tahtoo tuonne Ranskaan, jos siellä on oikeasti noin hyvät ukkospotentiaalit - mä kattelin kans Lifted Indexejä just två minuter sedan ja huomasin, että donnerwetter, mitkä tyrskyt ne saavat niskaan! Tosin mä voisin ehkä tuntea niin hienostuneessa maassa itseni norsuksi posliinikaupassa...
Sattuuko kellään olemaan mua enempi tietoa siitä, mikä Ranskaan tekee noin kovat ukkoset? Oisko tolla Atlantilla jotain tekosia asian kanssa? (Sanni tahtoo Ranskaan - tout de suite, tout de suite, tout de suite!!) ;D

weatherc

Hupsista  ;D

Täytyypi seurailla Wasp2:sta millaisia kelejä siellä pukkaa ;)

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: Sanni - maanantai, 25.05.2009, 13:56
Sattuuko kellään olemaan mua enempi tietoa siitä, mikä Ranskaan tekee noin kovat ukkoset? Oisko tolla Atlantilla jotain tekosia asian kanssa?

Näyttäisi olevan Ranskan liepeillä tuollainen keskitason kuroumamatala, joka on jäänyt kahden heikohkon korkeapaineen puristuksiin ja pakenee kohti Atlanttia, yhdistyen samalla siellä olevien matalapaineiden kanssa. Paetessaan matalapaine ehtii vielä pyörittämään Atlantilta ja Kanaalista lisää kosteutta tuonne Ranskaan ja samalla Atlantin matalapaineet alkavat syventyä ja Ranska sekä Belgia jäävät tämän jumiutuneen ilmamassan alle ihmettelemään.

Siellä tulee olemaan niin rakeita, kuin kovia pystyvirtauksia, kuin perhanan kovia ukkosia. Monisolu-ukkoset eivät ole edes poislaskettu ja tuo potentiaali pysyy vielä mallinnusten mukaan Ranskan ja Belgian rajamaastossa myöhään illalla Suomen aikaa, eli siellä on luvassa luonnon oma valoshowkin. Kivaa siellä ei varmaankaan ole: Umpikostea ilma lyö naamaan kuin märkä rätti ja ilma on suorastaan tappavan hiostava etenkin päivällä.
Juha Jäntti

0 ukkospäivää.

weatherc

Ja oli Estoflexin raportissa myös varoitus mahdollisista giganttisen kokoisista rakeista...Tuskin mitään 10mm tarkoittanevat sillä...

Sanni

Lainaus käyttäjältä: J.Jäntti - maanantai, 25.05.2009, 15:01
Lainaus käyttäjältä: Sanni - maanantai, 25.05.2009, 13:56
Sattuuko kellään olemaan mua enempi tietoa siitä, mikä Ranskaan tekee noin kovat ukkoset? Oisko tolla Atlantilla jotain tekosia asian kanssa?

Näyttäisi olevan Ranskan liepeillä tuollainen keskitason kuroumamatala, joka on jäänyt kahden heikohkon korkeapaineen puristuksiin ja pakenee kohti Atlanttia, yhdistyen samalla siellä olevien matalapaineiden kanssa. Paetessaan matalapaine ehtii vielä pyörittämään Atlantilta ja Kanaalista lisää kosteutta tuonne Ranskaan ja samalla Atlantin matalapaineet alkavat syventyä ja Ranska sekä Belgia jäävät tämän jumiutuneen ilmamassan alle ihmettelemään.

Siellä tulee olemaan niin rakeita, kuin kovia pystyvirtauksia, kuin perhanan kovia ukkosia. Monisolu-ukkoset eivät ole edes poislaskettu ja tuo potentiaali pysyy vielä mallinnusten mukaan Ranskan ja Belgian rajamaastossa myöhään illalla Suomen aikaa, eli siellä on luvassa luonnon oma valoshowkin. Kivaa siellä ei varmaankaan ole: Umpikostea ilma lyö naamaan kuin märkä rätti ja ilma on suorastaan tappavan hiostava etenkin päivällä.

Siis vähän hyvä! Mä taidan lähteä kiitoradalle liftaamaan.  ;D Pitäisi ryhtyä lentoemoksi, niin saisi ilmaisten v*ttuilujen (kamalat asiakkaat) lisäksi ilmaisia lippuja. Tai sitten mä patikoin sinne. Olispa varakas, niin lentäis sinne vaikka "heikotveillä" (tyttäreni vuoden takainen muunnos helikopterista). Tän maan ukkoset taitavat olla lällärikamaa verrattuna niiden ukkosiin =) Oiskohan mahdollista että samanlaisia ukkosia vois tulla myös tänne?  ???

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: Sanni - maanantai, 25.05.2009, 17:05
Tän maan ukkoset taitavat olla lällärikamaa verrattuna niiden ukkosiin =) Oiskohan mahdollista että samanlaisia ukkosia vois tulla myös tänne?  ???

En nyt sanoisi, että Suomen ukkoset olisivat ihan lällärikamaa. Tuontyyppinen ukkonen lienee sielläkin varmasti yhtälailla harvinainen, kuin mitä meillä oli 22.08.2007, jolloin meilläkin CAPE-arvot kohosivat reippaasti yli 1000J/kg ja LI laski suunnilleen -5°C:n tasolle.

En ole vain itse nähnyt noin korkeaa lukemaa noin laajalla alueella. Alue oli suunnilleen yhteensä etelä- ja keski-Suomen kokoluokkaa, eli ei mikään pikkujuttu.
Juha Jäntti

0 ukkospäivää.

Sanni

Lainaus käyttäjältä: J.Jäntti - tiistai, 26.05.2009, 08:36
Lainaus käyttäjältä: Sanni - maanantai, 25.05.2009, 17:05
Tän maan ukkoset taitavat olla lällärikamaa verrattuna niiden ukkosiin =) Oiskohan mahdollista että samanlaisia ukkosia vois tulla myös tänne?  ???

En nyt sanoisi, että Suomen ukkoset olisivat ihan lällärikamaa. Tuontyyppinen ukkonen lienee sielläkin varmasti yhtälailla harvinainen, kuin mitä meillä oli 22.08.2007, jolloin meilläkin CAPE-arvot kohosivat reippaasti yli 1000J/kg ja LI laski suunnilleen -5°C:n tasolle.

En ole vain itse nähnyt noin korkeaa lukemaa noin laajalla alueella. Alue oli suunnilleen yhteensä etelä- ja keski-Suomen kokoluokkaa, eli ei mikään pikkujuttu.

Ai joo. Meikäläinen taisi unohtaa nämä kovat ukkoset meilläpäin =) Ensi yönä kun rytisisi!