Uutiset:

22.03.2025
FinWX:n ja Ilmatieteen laitoksen välinen säädatan vastaanottopilotti on päättynyt

Säädataa siirtävä datasilta ajettiin alas 22.03.2025 kello 02:00. (22.03.2025, 00:00 UTC).

Ilmatieteen laitoksen terveiset asian tiimoilta voitte lukea täältä.

Main Menu

Ukkospotentiaalia 08.-09., 10. ja 12.4.

Aloittaja J.Jäntti, sunnuntai, 05.04.2009, 22:50

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

J.Jäntti

Ukkospuolella olisi taas tapahtumassa.

8.-9.4. välisenä yönä nollassa pyörivä LI-alue heikolla CAPE:lla varustettuna olisi ryömimässä Itämerellä kohti Suomea. Alue ulottuisi aamuyöstä juuri ja juuri Itämeren pohjoisosaan, Viron länsirannikon tuntumaan. Aamulla nolla-alue ulottuisi Hangosta Tampereelle, Pääkaupunkiseutu mukaanlukien. CAPE tosin jäisi 50-100J/kg, joten mahdollisuus ukkoselle on kyllä jossainmäärin olematon.

10.4. yöllä, Suomen keskiosassa olisi vastaavanlainen tilanne, jossa suunnilleen Mikkelin korkeudella olisi hetkellinen nolla-alue kyläilemässä.

12.4. alkaisi oikein kunnolla olemaan jotain tekeillä, kun päivällä lounaasta nousisi jo -1°C LI-alue, joka ulottuisi Viron keskiosista Pääkaupunkiseudun ylitse Tampereelle ja nollan LI:n alue kattaisi koko muun läntisen Suomen. CAPE nousisi ennustemallinnuksen mukaan ensi kertaa lähemmäs 200-300J/kg. Ennusteen mukaan tilanne jatkuisi iltaan saakka samantyyppisenä, joskin ennustetun sademäärän vähäisyys viittaisi siihen, että kyseessä olisi luultavasti vain kuurotyyppisestä aktiviteetista.

Kaikki nämä ennusteet menevät tosin hyvin kauaksi ja koska näinkin paikallisen ilmiön, kuten ukkosen ennustaminen on hankalaa, voi noista kaikki jäädä toteuttamatta.

Pieniä lupauksia kuitenkin näkyy jo...
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2025
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2025
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2025; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset

Sanni

Jäntti, sä sait juuri uuden bändärin. Meikäläinen olisi innokas kuulemaan lisääkin noista, koska olen kuukauden ajan odottanut  ukkosia fanaattisesti. Niihin on aina se jokin pieni mahdollisuus joka ehkä jossain tilanteessa saattaisi kenties tapahtua! (Hoh. Mulla ne on perustelut.) Jos sulla on mitään informaatiota siitä, voiko nää juuri nyt olevat lämpimät säät aiheuttaa ukkosta todennäköisyydellä x, niin kerro ihmeessä. I admire you!  :)

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: Sanni - perjantai, 24.04.2009, 21:55
Jäntti, sä sait juuri uuden bändärin. Meikäläinen olisi innokas kuulemaan lisääkin noista, koska olen kuukauden ajan odottanut  ukkosia fanaattisesti. Niihin on aina se jokin pieni mahdollisuus joka ehkä jossain tilanteessa saattaisi kenties tapahtua! (Hoh. Mulla ne on perustelut.) Jos sulla on mitään informaatiota siitä, voiko nää juuri nyt olevat lämpimät säät aiheuttaa ukkosta todennäköisyydellä x, niin kerro ihmeessä. I admire you!  :)

Heh... Kiitosta vain. ;D
Täällä ovat kaikki odottaneet ukkosia saapuvaksi viimeisen kuukauden ajan - ainakin eteläisen puolen Suomea. Lähimmät ukkoset kävivät tuossa Itämerellä, suunnilleen Puolan rannikon ja Ruotsin Gotlannin välissä ja koska kelit ovat lämmenneet nyt täällä Suomen liepeilläkin, odottelen innolla, koska ensimmäiset rytinät sieltä saapuisivat.

Mitkään noista aikaisemmista ennusteista ei toteutuneet, mikä ei nyt sinällään ole varsinaisesti ihme, sillä ukkosen ennustaminen todella kauas menevillä mallinnuksilla on suorastaan tappohankalaa touhua.

Jos näihin ennustemallinnuksiin on tässä vaiheessa uskomista, niin lämmin sää jatkuisi pitkälle yli ennustemallinnusten aikajanan (384 tuntia, eli 16 päivää) ja lämpötilan ennustetaan nousevan pohjoisinta lappia myöten yli +10°C. Vaikka pientä viilentymistä tapahtuukin hetkellisesti, niin ukkosia ei olisi tulossa, koska olemme nyt jostain kumman syystä korkeapaineiden parkkipaikkana ja kun yksi korkeapaineen keskus alkaa heiketä, on jo toinen irvistelemässä toisella puolella Suomea ja potkii tämän toisen itään.

Tällä hetkellä ukkosia esiintyisi Ranskan, Saksan, Puolan, Tanskan ja eteläisimmän Ruotsin alueella. Mitä pohjoisemmaksi mennään, sitä vähemmän ukkostaisi.

Näillä näkymin todennäköisin ukkospäivä olisi 28.04.2009, kello 15-21 välisenä aikana, kun atlantilta saapuu onneton matalapaineen keskus, joka joutuu sekä pohjoisessa että etelässä olevien korkeapaineiden puristuksiin, mistä se heikentyneenä väistyy koilliseen. Tämä matalapaine lienee syyllinen mahdollisiin ukkoskuuroihin.

28.04.2009 jälkeen ukkosia olisi todella kaukaisen ennusteen mukaan tulossa eteläiseen Suomeen 06.05.2009 josta se leviäisi itä-Suomeen seuraavana päivänä. Wetterzentrale on vahvasti sitä mieltä, että kyseessä olisi ukkoskuurotasolla oleva ukkonen. Toinen mahdollisuus olisi 10.05.2009, ja lähes samalla kuviolla, mutta niinkuin aina noin kauas menevissä ennusteissa, ei toteutumisen mahdollisuus ole kovin suuri ennenkuin tuo ennuste on alle 72 tuntia.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2025
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2025
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2025; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset

Sanni

Kiitoksia kun valaisit! Minä kun en ehdi säätilaa niin paljoa seurata, koulu, työkeikat ja perhe-elämä lohkaisee kaiken ajan, mutta mikäpä siinä jos bongailee ja ahmii informaatiota mua viisaammilta jos se vain niille viisaammille sopii. Mulla meni kaksi päivää oppia ukkosen synty fysiikan selityksillä, mä kun en ole luonnontieteissä järin hyvä.
Katsotaan, kuinka huomenna käy! Katsoinkin että vettä sataa, mutta jännityksellä jään odottamaan! Jos saan kamerakännykällä videon niin jaan sen varmasti nettiin =)

T. Sanni