Sääsatelliittikuvat

Aloittaja meteorologi, sunnuntai, 11.01.2009, 16:41

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Leksa

Heitänpä tähän taas viimeisimmän NOAA 19 sääsateliittikuvan, eli tuolta lounaasta se tuo kesä näyttää pikkuhiljaan lähestyvän, ruotsin eteläkärki näyttää jo lumesta vapaalta alueelta, Malmön lentokentän mukaan lämpötila on jo +13 astetta :) Täällä Kiteelläkin uhkaavasti nollaa lähestytään -0,3 juuri näyttää mittari :D

Mites Anssi_ jokos on sääsateliittikuvaa alkanut pukkaamaan? :)

Anssi_

Eipä ole juuri edistystä tapahtunut. Alan kyllä epäilemään että kyse on liian heikosta signaalista. Latasin http://www.markroland.com/engineering/APT/ tuolta paketin signaalia ja purin sen APTdecoderilla ja sain ihan hyvän kuvan piirrettyä. WXtoImg:llä en saanut mitään oikeaa kuvaa siitä aikaiseksi. Yritin myös purkaa itsevastaanotettua signaalia ATPdecoderilla ilman tulosta (kuvassa...). Laitan myös näytteen signaalista, kertokaapa miltä kuullostaa.

Pby11

En saanut ladattua ääninäytettä, mutta olen myöskin heikon signaalin kannalla.
Kokeile Leksan neuvot:
Lainaus käyttäjältä: Leksa - lauantai, 02.01.2010, 14:39
Mahtaako sinulla olla antenni esim. talon katolla mistä mahdollisimman esteetön näkyvyys joka suuntaan, tuossa kuvan laadussa olisi vielä toivomisen varaa  ::)

Millaista vastaanotinta käytät, herkkyys täytyisi olla hyvä, sekä kaistanleveys vähintään 30 KHz, itselläni on tuo varsinaiseen sääsateliitti vastaanottoon tarkoitettu R2FX VHF-vastaanotin.

Herkkyyttä voi lisätä esivahvistimella, jopa tavallinen tv-antennivahvistin parantaa kuvan laatua  :)

Yritin liitteeksi laittaa viimeisintä NOAA 19 kuvaa muttei 4Mt kuvaa huolinut  :(
Tuolla tavalla minäkin sain kuvanlaatua paremmaksi.
Käytössä on tällähetkellä vahvistin antennimastossa.
Vielä on antennin siirtäminen parempaan paikkaan tekemättä, mutta eiköhän tässä piakkoin uskaltautuu katolle....

Anssi_

Antenni on parvekkeella eli ei oikeastaan mahdollisuutta parantaa sijoitusta. Antennilta vastaanottimelle kaapelina on 75 ohmin piuha (n.5m), onko merkitystä jos sen vaihtaa 50 ohmin kaapeliin? Ei näköjään toiminut tuo äänitiedosto niin nyt löytyy http://www.youtube.com/watch?v=4g1q3sTo9Tw

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: Anssi_ - perjantai, 26.03.2010, 11:54
Antenni on parvekkeella eli ei oikeastaan mahdollisuutta parantaa sijoitusta. Antennilta vastaanottimelle kaapelina on 75 ohmin piuha (n.5m), onko merkitystä jos sen vaihtaa 50 ohmin kaapeliin? Ei näköjään toiminut tuo äänitiedosto niin nyt löytyy http://www.youtube.com/watch?v=4g1q3sTo9Tw

Sen voin suoraan sanoa, että antennikaapelin vaihtaminen ei tuo tulosta, vaan saattaa olla jopa haitaksi.

Mitä itse tuota signaalia ummikkona kuuntelin, siellä vaikutti olevan paljon ulkoisia häiriöitä mukana, kuten tuollaista tasaisin välein kuuluvia raksutuksia (en tiedä kuuluvatko ne tuohon signaaliin oikeasti), mutta välistä koko signaali peittyi kohinaan (esim. kohdissa 0:09-0:11 ja 0:54-1:02).

Tuo kohinaan peittyminen johtuu luultavasti ehkä ohi kulkevista ajoneuvoista, jotka voivat vääristää, heijastaa ja heikentää tuota signaalia niinkin paljon, ettei toisessa päässä oleva ohjelma saa enää mitään tolkkua signaalin mukana tulevasta kuvasta.

Veikkaan, että satelliittikuvien vastaanoton kanssa enemmän mukana olleet osaavat vastata tähän paremmin ja mahdollisesti korjata minun arvioitani.
Ainakin itselläni on etäisessä harkinnassa FinWX:lle vastaanottojärjestelmän rakentamista mahdollisesti vuonna 2011, joten tämä on hyvin kiinnostava keskustelu, jossa ummikonkin on mahdollisuus oppia jotain uutta. :)
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

Leksa

Niin tuskinpa antenni kaapelin vaihtaminen singnaalia parantaa, kun on noinkin lyhyestä matkasta kysymys.

Kyllä tuossa jää puolet kuvasta pois koska kerrostalon betonirakenteet tehokkaasti vaimentavat heikon singnaalin (muistaakseni 5W), sekä varmaan myös heijastuksia ja vääristymiä tulee, muutoin tuolla singnaalilla pitäisi kohtuullista kuvaa tulla, nuo J.Laihon mainitsemat raksutukset kyllä kuuluvat sateliitti singnaaliin, johtuvat vastaanottimen kapeasta kaistasta, mikä sitten taas vaikuttaa kuvan musta/valko/väri tasapainoon (balanssiin).

Ehdottomasti kannattaisi käyttää myös etuvahvistin, itse olen sateliittiharrasteen alkuaikoina käyttänyt pelkkää TV-antennivahvistinta hyvin tuloksin jopa vastaanotin päähän liitettynä  :D  mutta oikea paikka on mahdollisimman lähelle itse antennia :) Nykyinen vastaanotin R2FX ei kaipaa lisävahvistinta hyvän herkkyytensä ja korkealla (n.10m maasta, katolla) suht. eteettömällä paikalla olevan ristitidipolin ansiosta (kuva antennista aiemmin tällä sivustolla).

Mielestäni tuolla kuuluvalla singnaalilla täytyisi jo kuvaa tulla myös WXtolmg ohjelmalla, oletko nyt varmasti yhdistänyt vastaanottimen audion tietokoneen mikkilinjaan (vaalean punainen pistoke) ja tarkastanut mixer kontrollista että kaikki linjat ovat auki, nauhoitus säätimellä voit karkea säädön suorittaa (minulla se melko pienellä) koska ojelman automaatti säätö korjaa kyllä pienet säätövirheet :)

Pby11

Lainaus käyttäjältä: Leksa - perjantai, 26.03.2010, 16:11
Niin tuskinpa antenni kaapelin vaihtaminen singnaalia parantaa, kun on noinkin lyhyestä matkasta kysymys.

Kyllä tuossa jää puolet kuvasta pois koska kerrostalon betonirakenteet tehokkaasti vaimentavat heikon singnaalin (muistaakseni 5W), sekä varmaan myös heijastuksia ja vääristymiä tulee, muutoin tuolla singnaalilla pitäisi kohtuullista kuvaa tulla, nuo J.Laihon mainitsemat raksutukset kyllä kuuluvat sateliitti singnaaliin, johtuvat vastaanottimen kapeasta kaistasta, mikä sitten taas vaikuttaa kuvan musta/valko/väri tasapainoon (balanssiin).

Ehdottomasti kannattaisi käyttää myös etuvahvistin, itse olen sateliittiharrasteen alkuaikoina käyttänyt pelkkää TV-antennivahvistinta hyvin tuloksin jopa vastaanotin päähän liitettynä  :D  mutta oikea paikka on mahdollisimman lähelle itse antennia :) Nykyinen vastaanotin R2FX ei kaipaa lisävahvistinta hyvän herkkyytensä ja korkealla (n.10m maasta, katolla) suht. eteettömällä paikalla olevan ristitidipolin ansiosta (kuva antennista aiemmin tällä sivustolla).

Mielestäni tuolla kuuluvalla singnaalilla täytyisi jo kuvaa tulla myös WXtolmg ohjelmalla, oletko nyt varmasti yhdistänyt vastaanottimen audion tietokoneen mikkilinjaan (vaalean punainen pistoke) ja tarkastanut mixer kontrollista että kaikki linjat ovat auki, nauhoitus säätimellä voit karkea säädön suorittaa (minulla se melko pienellä) koska ojelman automaatti säätö korjaa kyllä pienet säätövirheet :)


Mikkilinjaan?? Mielestäni pitäisi olla line in  :o

Leksa

No tuossa mun koneessani taitaa olla mikin kuva ko. pistokkeessa... on varmaan kuitenkin line in ...(vaalean punainen pistoke  :D) *

Anssi_

Joo kyllä nuo ääniasetukset ovat ihan kohdillaan. Vois kyllä harkita etuvahvistinta tosiaan ja kokeilla vaikkapa jossain mäen päällä niin alkaiskohan kuulumaan.

Leksa

Huuto.netissä olisi "kohtuuhyvä" sääsateliittivastaanotin myynnissä, se hieman ihmetyttää että vastaanottimessa on vain kaksi kanavaa 137,500MHz ja 137,620MHz,  (NOAA 15 ja 17 kanavat), luulisi että saa kaikki tarvittavat kanavat, koska on viisiasentoinen kanavakytkin ::) Tässä linkki ko. sivulle: http://www.huuto.net/kohteet/----saasatelliittivastaanotin----/133289486