Nyt kilpailuttamaan sähkön hintaa!

Aloittaja weatherc, perjantai, 31.10.2008, 14:35

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

weatherc

#10
LainaaOlisiko pojilla hieman ruusuinen kuva kilpailutuksen onnesta?

En mä niinkään sanoisi vaan enemmänkin se ettei (edes) sähköyhtiöt saa tehdä ihan mitä huvittaa, edes Suomessa.  ;D

Nimim. muutaman kerran kilpailuttanut tuloksella että silloin saa sähkön edes sen vuoden samaan hintaan eikä tarvi maksaa "yllärikorotuksia" parin kuukauden välein kuten nytten mutta toisaalta lähellä tajaamaa asuva joten ei ole minkään pitkän ilmalinjan päässä (noin 5km 110 kV keskukseen).

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: yka - perjantai, 07.11.2008, 21:33
Lainaus käyttäjältä: weatherc - perjantai, 07.11.2008, 20:01
Varsinkin jollekkin pienemmälle toimittajalle tuommonen paukku voisi olla aika kultakaivos jos vaan on mitä toimittaa ja silloin ainakin jos minä olisi sähköyhtiö, pitäisin huolta että asiakkaat pysyisivät tyytyväisenä eikä karkais koska totuushan on se, että sen sähkön voi ostaa vaikka Kilpisjärven sähköltä* jos siltä tuntuu ja jos riittävästi asikkaita karkaa jollekkin sellaiselle pikkufirmalle niin rupee se näkymään myös isomman firman kirstussa.
Odotellaan mielenkiinnolla kuun vaihdetta jolloin tarjouksia pitäisi ruveta tippuilemaan että mitä siletä tulee ;)

(*tämä on keksitty säkhöyhtiö eikä ole mitään tekemisessä todellisuuden kanssa)

Olisiko pojilla hieman ruusuinen kuva kilpailutuksen onnesta?
yka

Totuushan on se, että säästö se on se pienikin säästö.
Minulla ei ole mitään kilpailutusta vastaan, päinvastoin. Kyse on todellakin ensimmäiseksi siitä, kokeeko sähkölaskunsa niin suureksi, että se pitää kilpailuttaa, sitten pitää miettiä haluaako aloittaa tuollaisen rumban. Jos kerran on olemassa instanssi, joka kerää useamman henkilön sähkösopimukset suureksi nipuksi.

Ottajia on varmasti ja tuo kilowattituntimäärä ei ole mikään pikkujuttu. Toivon todellakin vain, että siellä ei ala firmat ansoittamaan noita tarjouksia, koska se on suurin huoleni aina noissa kilpailutuksissa. Toinen huolenaihe on sitten se, voiko pienempi sähköyhtiö myydä esimerkiksi niin isoa määrää? Toimiiko se sillä tavalla?

Fortumin toiminta on hyvä esimerkki täysin ku**päisestä hinnoittelupolitiikasta, jossa päätetään kaveripiirissä, että "nyt pitäisi pojat saada vähän taskurahaa" ja päätös sähkön hinnan rajusta korotuksesta asiakkaille on yksimielinen, eikä siinä paljoa globaalin talousahdingon aiheuttama polttoaineen hinnan lasku tai Norjan vuonoissa olevien vesivarantojen ylipursuaminen tunnu missään, vaikka paineet sähkön hinnan laskuun ovat selvät.

Niinkuin aikaisemmin totesin, kilpailuttamalla saa säästöä, se on varmaa, mutta kuinka paljon sitä säästöä tulee, sitä on mahdoton edes kuvitella, sillä, lähtökohdat hinnoittelussa ovat niin erilaiset jokaisella.

Otin tuossa esimerkin itsestäni:
Käväisin Vaihtovirta.fi-sivulla katsomassa, miten Helsingin Energia pärjäilee kilvassa muita vastaan.

Omat kulutustietoni ovat seuraavan näköiset:
Arvio vuosikulutuksesta noin 7,33MWh (= 7330kWh)
Pääsulakkeen koko tuntematon, mentiin oletuksella 3 x 25A

Lopputuloksena oli säästölaskelma joka sanoi, että "Voimassaoleva sopimuksesi on niin edullinen, ettemme juuri nyt pysty antamaan parempaa tarjousta".

Lähimmäksi pääsi Vattenfall 12 kuukauden määräaikaisella sopimuksella, jossa sähkön hinta olisi vuodessa minulle 29 Euroa kalliimpi... En siis näin ollen usko, että minun kannattaa lähteä kilpailuttamaan minun sähkösopimusta ainakaan tässä vaiheessa.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

weatherc

Tuossa tutkisteltuani oon viskannut tulevan sähkötarjouksen roskiin ja tehnyt uhkarohkean tempun, oon siirtymässä pörssisähköön  ;D
Tiedän että temppu on rohkea mutta jos kusee kintuille voi aina vaihtaa taas ;)

Taustaa:
Tutkailin NordPoolin (se sähköpörssi) hintoja ja niistä kävi selvästi ilmi että meidän rakkaat sähköyhtiöt vedättää ja rajusti.
Sähköpörssin hintahan ei niin vakaa kun se sähköyhtiön listahinta vaan se vaihtelee tunneittain joka päivä. Tavallinenkin pulliainenkin voi tänä päivänä ostaa sähkönsä pörssistä, tätä tarjoaa ainakin ST1 sekä Turku Energia.
Maksamasi hinta perustuu pörssihintaan sekä kuukausimaksuun (ja TE:n kohdalla pieneen toimitusmaksuun), nämä maskut ovat luokkaa 5-8€/kk eli hitusen kalliimmat kun listahinnoissa, muita maksuja ei ole (siis myynnin suhteen, verkkoyhtiöhän perii sitten ne verot ja jakelun).
Miten sähköyhtiö sitten tietää mitä olet käyttänyt per tunti? Juu, niillä jonkunlaiset kaavat jonka mukaan he laskevat sen mitä normaali samanlainen kohde käyttää ja siihen käyttäen anatamasi kulutusarviota. Yö/päivä-sähköllä (= minä) saa sen vielä tarkemmaksi.

Hinnastoa tutkailessa kävi selvästi ilmi että sähkö on kalleinta syksyllä ja halvinta talvella/keväällä. Esimerkiski tänään maksaa sähkö vähiten aamuyöstä (n 5 c/kWh) ja eniten klo 8-9 (6.45 c/kWh), koko päivän keskihinta on siinä 5.8 c/kWh. Pörssihinnassa on se hyvä puoli että kun sähkön hinta laskee se myös näkyy laskussa välittömästi eikä viiveellä, toisaalta kun sähkön hinta nousee sekin myös näkyy välittömästi, esim alkuviikosta ollut piikki jossa säkö maksoi tunnin verran yli 10 c/kWh, eli tässä on myös riski mutta toisaalta tässä voi myös voittaa ja aikas paljon koska tuskin nyt sähköyhtiöt sitä sähköä tappiolla myyvät.

Noh kuiteskin, hinnastoa tutkailessa kävi ilmi että esimerkiski Maalikuussa 2008 silloin kun oli kylmintä ja sähköä kului eniten näin sähkölämmitteilseltä rivarilta maksoi sähkö keskimäärin vain vajaat 4 c/kWh ja mitä me ollaan siitä maksettu? 6.50 tai jotain?
Koko vuoden keskiarvo tähän mennessä on 6.2 c/kWh ja se on laskusuunnassa vuoden loppua kohti. Tämä siis sisältäen ALVit.

Tässä tämän vuoden halvin ja kallein päivä:
Halvin: 11.5 Hinta: 1.2 c/kWh
Kallein: 1.9 Hinta: 8.5 c/kWh





J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: weatherc - perjantai, 28.11.2008, 13:57
Tuossa tutkisteltuani oon viskannut tulevan sähkötarjouksen roskiin ja tehnyt uhkarohkean tempun, oon siirtymässä pörssisähköön  ;D
Tiedän että temppu on rohkea mutta jos kusee kintuille voi aina vaihtaa taas ;)

Aika raju veto sinulta. Tuossa hommassa saattaa tulla turpiin ja tuntuvasti, jos jonkun norjalaisen vuonon vesivoimalan ratas sanoo riks ja hirttää kiinni. ;D

Minä elän sillä näkemyksellä, että sähköyhtiöiden vedätyksellä on tietty limiitti olemassa (poisluettuna Vattenfall ja Fortum, viimeisimpien tietojen valossa). Ainakin Helsingin Energia tuntuu ajavan sellaista sähköpolitiikkaa, että mennään jonkinlaisen keskiarvon sisällä koko ajan. Vaikka hintaa onkin, se toimii myös tarpeen vaatiessä suojana, jos sähkön hinta pörssissä saa jonkun vuoristokiipeilytaudin ja sähkö alkaakin maksamaan jotain aivan epäinhimillistä summaa.

Oletko miettinyt, miten pörssisähköä myyvät firmat toimivat siirtokustannusten suhteen? Onko varmaa, etteivät he ole keksineet säätää siirtohintojaan siten, että pörssisähköstä saatu säästöhyöty marginalisoituu olemattomaksi?

Kiintoisaa tuo on jokatapauksessa. Odotamme varmasti tuloksia mielenkiinnolla.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

weatherc

Tiedän että jutussa on riski mutta siinä on myös mahdollisuus säästää.

Oletuksenahan voi olettaa ettei rakkaat sähköyhtiöt myy sähköänsä tappiolla, siis pidemmän aikavälin mukaan laskettuna.
Normaali listahintahan toimii eräänlaisena suojana aivan kuten sanoit, se on vakaa eikä mihinkään liiku paitsi kun nostavat hintoja.
Ei liiku ylöspäin kun tulee piikki mutta se ei myöskään liiku alaspäin kun hinta laskee mutta 110% varmuudella se kattaa sekä piikit että alamäet kun tarkastelee sitä esim vuositasolla.

Siitä voi olla varma että jos pörssisähkön keskihinta rupee kiipeilemään ylöspäin niin sähköyhtiöt tulevat perässä hinnankorotuksineen.

Esimerkkinä viime kevät, sähkön pörssihinta liikkui vain parissa-kolmessa sentissä, halvimpana päivänä alle 1 sentin/kWh, mitä esim. Fortum kiskoi siitä silloin?
Juju tässä on se että pääsee hyötymään siitä kun sähkö on "halpaa" paljon paremmin kun listahinnalla, ja siten toivottavasti se myös kattaa piikit ja vielä niin että jäis jotain vähäsen käteenkin verraten listahintaan. Mitä olen seurannut tuota NordPoolin hintoja niin päiväsaikaan se on liikkunut viime aikoina pikkasen alle Vantaan Energian (nykyinen myyjä) päivähintaa, muutamaa piikkipäivää lukuunottamatta, kun taas öisin se on käynyt välillä aika reippaastikkin alle VE:n yöhintaa. Esim viimeisen 8 päivän keskihinta on 6.03 c/kWh (sis.ALV).
Odottelen itsekkin tulosta erittäin suurella mielenkiinnolla.

Mitä siirtohintoihin tulee niin Fortumille mä siitä maksan saman verran kun ennenkin koska Fortumin verkko täällä on, se ei liiku mihinkään (valitettavasti).

Otin pörssisähkön ihan mielenkiinnosta kokeilla jotain uutta ja se mikä ei tapa se vahvistaa  ;D

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: weatherc - tiistai, 02.12.2008, 15:40
Tiedän että jutussa on riski mutta siinä on myös mahdollisuus säästää.

Oletuksenahan voi olettaa ettei rakkaat sähköyhtiöt myy sähköänsä tappiolla, siis pidemmän aikavälin mukaan laskettuna.
Normaali listahintahan toimii eräänlaisena suojana aivan kuten sanoit, se on vakaa eikä mihinkään liiku paitsi kun nostavat hintoja.
Ei liiku ylöspäin kun tulee piikki mutta se ei myöskään liiku alaspäin kun hinta laskee mutta 110% varmuudella se kattaa sekä piikit että alamäet kun tarkastelee sitä esim vuositasolla.

Siitä voi olla varma että jos pörssisähkön keskihinta rupee kiipeilemään ylöspäin niin sähköyhtiöt tulevat perässä hinnankorotuksineen.

Esimerkkinä viime kevät, sähkön pörssihinta liikkui vain parissa-kolmessa sentissä, halvimpana päivänä alle 1 sentin/kWh, mitä esim. Fortum kiskoi siitä silloin?
Juju tässä on se että pääsee hyötymään siitä kun sähkö on "halpaa" paljon paremmin kun listahinnalla, ja siten toivottavasti se myös kattaa piikit ja vielä niin että jäis jotain vähäsen käteenkin verraten listahintaan. Mitä olen seurannut tuota NordPoolin hintoja niin päiväsaikaan se on liikkunut viime aikoina pikkasen alle Vantaan Energian (nykyinen myyjä) päivähintaa, muutamaa piikkipäivää lukuunottamatta, kun taas öisin se on käynyt välillä aika reippaastikkin alle VE:n yöhintaa. Esim viimeisen 8 päivän keskihinta on 6.03 c/kWh (sis.ALV).
Odottelen itsekkin tulosta erittäin suurella mielenkiinnolla.

Mitä siirtohintoihin tulee niin Fortumille mä siitä maksan saman verran kun ennenkin koska Fortumin verkko täällä on, se ei liiku mihinkään (valitettavasti).

Otin pörssisähkön ihan mielenkiinnosta kokeilla jotain uutta ja se mikä ei tapa se vahvistaa  ;D

Tuo on kyllä loistava tapa testata, minkälainen vaikutus pörssisähköllä on.
Kun tuossa katselin omaa sähkölaskuani, niin kertomasi keskihinta oli suurempi, kuin mitä minä maksan omasta sähköstäni tällä hetkellä, mutta tuo on tietysti vasta viikon keskiarvo. Kuukauden tai kolmen kuukauden (elikäs kvartaalin ;D) keskiarvolla on suurempi merkitys ja siinä tuo jopa saattaa mennä alemmas. Aika tosin näyttää sen, miten tuo toimii.

Hienompaa olisi, jos ne järkkäisivät sellaisen hintakaton, vähän samaan tapaan, kuin mitä joissakin lainoissa on... Silloin ei sähkön hinta nousisi tiettyä lukemaa korkeammaksi, vaikka 6,8c/kWh, vaikka NordPoolin hinta pompsahtaisi 1,00 EUR/kWh... :)
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

weatherc

Juuh, mielenkiinnolla odotellaan mitä se tuo tullessaan. Tuossa kun selailin aikasempia kuukausia parin vuoden ajalta niin syksyllä vaikuttaa olevan kalleinta, huippu jossain elo-syyskuun vaiheilla ja halvinta keväällä huhtikuun tietämillä, eli tällä hetkellä se olis menossa alaspäin sen mukaan, mutta sitähän ei kukaan voi tietää mitä se tulevaisuus tuo.

Mutta ainakin norjalaisten sateiden perusteella ei pitäisi olla vedestä pula. Mitä nuo norjalaiset kaverukset NWN:llä jutteli niin he voivat saada jopa 300-400 mm sadetta kuukaudessa jos hyvin käy, vrt. Salon koko vuoden pitkäaikais-keskiarvo on 660 mm...Esim Mo i Rana keskinorjassa sai 460 mm sadetta lokakuussa  ;D






J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: weatherc - tiistai, 02.12.2008, 20:00
Juuh, mielenkiinnolla odotellaan mitä se tuo tullessaan. Tuossa kun selailin aikasempia kuukausia parin vuoden ajalta niin syksyllä vaikuttaa olevan kalleinta, huippu jossain elo-syyskuun vaiheilla ja halvinta keväällä huhtikuun tietämillä, eli tällä hetkellä se olis menossa alaspäin sen mukaan, mutta sitähän ei kukaan voi tietää mitä se tulevaisuus tuo.

Mutta ainakin norjalaisten sateiden perusteella ei pitäisi olla vedestä pula. Mitä nuo norjalaiset kaverukset NWN:llä jutteli niin he voivat saada jopa 300-400 mm sadetta kuukaudessa jos hyvin käy, vrt. Salon koko vuoden pitkäaikais-keskiarvo on 660 mm...Esim Mo i Rana keskinorjassa sai 460 mm sadetta lokakuussa  ;D

Norjan vuoristo tuppaa nuo Atlantilta nousevat sateet kilpistämään niin, että Ruotsiin ja Suomeen tulevat vain rippeet. :)
Muistelinkin, että viimeisimmät hinnan nostot johtuivat yksinomaan siitä, että Norjassa vesivarastojen pelättiin vähenevän. Ilmeisesti saat sydäntalvella nauttia 2,0c/kWh hinnasta, kun sähköä riittää. ;D
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

weatherc

Pikkasen päivitystä tähän...

Turku Energialla ollut ongelmia keskustelun kanssa muitten sähköyhtiöitten kanssa uusien ohjelmistojen vuoksi (siis se kun vaihdetaan yhtiötä) ja siten oma sopimus tulee voimaan 1.1.2009.

Oon kuitenkin seurannut tuota hinnan kehitystä koko joulukuun ja tasaisesti se on laskenut, viime viikon + huomisen keskihinta on tällä hetkellä 4.9 c/kWh niin että huomisen jouluaaton hinta on 4.59 c/kWh, nämä siis koko päivän keskihinnat, yöhinnat käyneet parhaimillaan alle 4:ssä sentissä, siis sis ALV.

;D

teutari

Mulla on jo toinen 2v. sopimuskausi noiden Turkkulaisten kanssa ja olen ollut tyytyväinen siihen mitä ne hinnat oli silloin kun olin Liljuksen lompakkoo lihottamassa. >:(