Uutiset:

13.10.2024
PALAUTUMISTIEDOTE

FinWX:n palvelut katkesivat hetkellisesti 13.10.2024. FinWX:n web-serveri palautettu vuorokautta aikaisempaan tilanteeseensa.
Lue häiriötilanteesta lisää täältä.

FinWX:n ylläpito pahoittelee katkoksen aiheuttamaa häiriötä.

Main Menu

Tuore tiesääasema kuvina.

Aloittaja Naruskan Ukka Matinpoika, lauantai, 27.10.2018, 13:53

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Naruskan Ukka Matinpoika

Pitkässä juoksussa paras vaikuttamiskeino paikallisesti on soittaminen, yllätys yllätys, Tienkäyttäjän linjalle. 0200-2100 numeroon ottavat antaumuksella vastaan tien ongelmat. Heillä on siellä kaikkien teiden pääurakoitsija tiedossa. Tämän pääurakoitsijan on käytävä kuittaamassa Tienkäyttäjän linjan tiedotteet, eli eivät pääse sanomaan, ettei ole ilmoitettu. Eli sinne on ilmoitettava, vaikka se tuntuisi kaivoon huutamiselta.

Ellei korjaustiedote aiheuta olojen korjaamista, niin siinä vaiheessa ELY-keskus kontrolloi, mitä tehtiin ja mitä olisi pitänyt tehdä. Heillä on sanktio-oikeus huonosti hoidetun tien pääurakoitsijaa kohtaan. Suoraan ELY-keskukseen on erittäin vaikea soittaa ja saada sieltä oikea henkilö puhelimeen. Soittoihin vastataan kenttätasolla vain siellä yllä mainitussa numerossa.

Paikalliselle urakoitsijalle ei kannata tuntojaan purkaa. He ovat pääurakoitsijan liekassa aivan totaalisesti, eikä heillä ole mahdollisuutta omatoimiseen toimintaan, vaikka kuinka tietäisivät tarvetta jollekin toimenpiteelle olevan.

Tiekameroilla on sinänsä iso vaikutus, koska joissain tapauksissa pääurakoitsija voi pestä kätensä kameran lähialueen tieosalta, jos tiekamera näyttää vaikkapa lumetonta. Tässä on meidän kairassakin se solmukohta, kun kamera nyt on asennettu tämän seutukunnan vähälumisimpaan paikkaan. Destia voi kameratietojen perusteella ainakin joskus luiskahtaa kontrollin ulkopuolelle ja selvitä sanktioista.

Tienkäyttäjän linjalle jos kuka tahansa ilmoittaa siellä sataneen vaikka 50 senttiä lunta, niin sieltä ne lumet löytyvät, eikä loppupeleissa tiekameran kuvan perusteella voi vastuita kiertää. Meidänkin syrjäisen tien osalta tiedän laiminlyönneistä johtuneita sanktioita ELY-keskuksen langettaneen. Destian säästöt hupenevat siten sanktioihin, eikä se voi ihan oikein olla, kun verorahojen käytöstä pitkässä juoksussa kuitenkin puhutaan. Liikelaitos tietenkin on liikelaitos, eli voittoa tuottavaksi tarkoitettu puulaaki... ;)

www.naruska.com

einari

Muistuu yksi tapaus mieleen noin 15 vuoden takaa jossa otettiin jo rajummat otteet tienhoidon suhteen käyttöön, Poliisit sulkivat noin 40 km pitkän tien puomein liikenneturvallisuudelle vaarallisena, ja ilmoittivat tienpitäjälle (valtion tie) ettei ennen avata kunnes on saatettu asiaankuuluvalle tasolle.. ei kauaa tarvinnut puomit olla..  ;D

weatherc

Tiekäyttäjän linjalta tai kirjallisesti liikenteen asiakaspalvelusta on turha odottaa mitään "apua".

Eräs esimerkki: Oon jo parin vuoden ajan pari kertaa vuodessa muistuttaneet heitä että eräs (nopeusrajoitus-)liikennemerkki puuttuu (merkkiä ei ole ja tolppa nurin). Kyseinen merkki uupuu edelleenkin (tai viimeksi kun ohi ajoin).  :o
Vakiovastauksena tulee että "korjauspyyntö lähetetty".

Toinen esimerkki. Mulla nordicweatherin sivuilla parit tiekamera-kuvat. Yksi näistä on Hangosta VT25:lla. Siitä tulee välillä seurattua säätä että sataako siellä vai ei. Jokatapauksessa, sinne tuli uutta asvalttia olisko ollut toukokuussa ja ELY:n kirjelmissähän aina sanotaan että "kaistamerkinnät maalataan muutama päivää myöhemmin". Viivat kyseisellä valtatiellä puuttuu edellenkin. Eikä palaute heidän suuntaan jokunen viikko tai olsiko jo kuukausi sitten auttanyt yhtään mitään....

Mutu on että ohjeet ja ehdot saattavat vaikkapa talvihoidon osalta olla ihan asialliset ja ok mutta ELY:n valvonta mitä nuo urakoitsijat oikeen puuhailevat (vai oikeastaan jättävät tekemättä) puuttuu täysin. Ja miksi tehdä mitään jos riski jäädä kiinni on olematon...Eikä se ole tiekäyttäjän tehtävä "valvoa" onko tie vaikkapa aurattu vai ei vaan urakan tilaajan eli ELY:n.

Naruskan Ukka Matinpoika

Meillä on weatherc:n kanssa hiukan näkemyseroa tieasioissa. Tai ei niinkään näkemyseroja, vaan ajattelen ennemminkin, että Turun seutukunnan ja Lapin asiat hiukan poikkeavat toisistaan. Etelässä on enempi valvottavaa.

Oma kokemukseni Tienkäyttäjän linjasta on pelkästään plussalla. Olen useampaan kertaan haastellut linjan päässä olevan henkilön kanssa ja kysellyt heiltä esimerkiksi sen, mistä päin puhelimeen vastaavat. Silloin on mainittu ainakin Turku, eli siellä on ainakin yksi piste.

Täällä Lapissa käyttäessäni esimerkkinä vaikkapa tätä 50 kilometriä pitkää Naruskantietä kotinurkalla, niin on meille alkuasukkaille täysin selvää, että jos epäkohdista ei akuutisti soittamalla ilmoiteta, niin siinä tapauksessa ainakin on aivan varmaa, että sille tai niille päiville asioita ei kukaan tule hoitamaan. ELY-keskus Rovaniemellä ei missään tapauksessa jouda päivystämään tiestön hoidon tasoa kentällä, vaan heille menee ne pääurakoitsijoille lähetetyt viestit tiedoksi myös, eli heillä on ilmoitusten ja hoitamisen jälkeen mahdollista käydä tie tarkistamassa.

Oletukseni on, että he liikkuvat varsinkin täällä syrjäisillä seuduilla harvoin. On tosin kesätien huonosta kunnosta tiedossa käyntejä ja Destian saamista sanktioistakin on tietoja tihkunut.

Pääurakoitsija Destia täällä on se pullonkaula. Heillä ei ole riittävää intressiä esierkiksi selvittää, paljonko tänne Naruskantien pohjoisosalle on lunta satanut. Kelikamerakuva on saatavissa sieltä lumettomalta paikalta, mutta olisihan heillä mahdollisuus näpätä reaaliaikaiset lumisentit Naruskan FMI-aseman reaaliaikaisesta datasta. Sinnehän sentit menevät paremmin ajallaan kuin esimerkiksi minun manuaalikatsemittariltani. Kaksikymmentä kilometriä tieosan alusta on täällä paikallisesti välillä pitkä matka esimerkiksi lumen määrässä.

Ainut reaaliaikainen tapa tien käyttäjillä on ilmoittaa heti, kun epäkohta on käsillä. Tahtoo olla niin, että muutaman kymmenen sentin lumet haittaavat sitäkin vähäistä työmatkaliikennettä, mitä Naruskalta on. Tärkeitä päivittäisiä kuljetuksia ovat kuitenkin esimerksiksi koululaiset koulutaksilla. On turvallisuudestakin kyse. Ja tietenkin liikenteen sujuvuudesta.

Perusongelman ydin on myös siinä, että verrattuna "Vesivaltion" aikoihin, on kalustoa nykyisellään tien kunnostukseen lapsellisen vähän. Sallassakin oli Tielaitoksen pihalla 3-4 tiekarhua, jotka huonon kelin tullen hajaantuivat eri puolille pitäjää. Nyt Destialla on yksi karhu Kemijävellä. Sillä ei herran huonetta rakenneta. Simmac korvaa nykyään karhun, mutta ei ole lanaamisessa mitään kunnon vanhanaikaiseen karhuun verrattuna.

ELY-keskuksen ihmiset ovat byrokraatteja. Destiassa ja sieltä alaspäin paikallisurakoitsijalla on tietotaitoa. Raha tulee ongelmaksi, kun Destia yrittää tehdä tulosta. Sehän on varmaa, että kuluja aiheutuu, kun kelit hankaliksi sattuvat. Valtion omistuksessa asiat ehkä olisivat toisin, kuten aikanaan oli. Oli ukkoja ja oli konetta pilvin pimein. Tilalle on tullut alimitoitus ja voitontavoittelu, jotka eivät tien hyvän kunnon kanssa voi kättä lyödä. Näin sen täällä näen. ;)

www.naruska.com

weatherc

#24
Samaa mieltähän lienee kaikki siitä että mitoitus on alakanttiin eikä homma oikeen toimi jollei kansalaiset soita sille tielinjalle.
Ei lumen aurakauksen valtion teillä kuulu olla mitään tilaushommaa vaan urakoitsijan kuuluu hoitaa väkeä niin että myös tietävät milloin missäkin tarvii aurata on kameroita tai ei, ja että kalustoa ja ukkoa löytyy riittävästi ja että auraus aloitetaan ajoissa, toimipideajoista ja rajoista riippumatta. On vähän myöhäistä soittaa tielinjalle vaikkapa 06 aikaan kun istut jumissa jos 07:ksi pitäisi päästä töihin, noin esimerkiksi. Nyttenhän piiloudutaan osittain juuri noiden toimepideaikojen sekä rajojen taakse kun homma on kussut ja rekat jumissa jopa mottoritiellä. Ja sehän on nähty ettei homma toimi "vapaaehtoisuudella" joten ELY:jen pitäisi valvoa hommaa paremmin, eli "24/7 ja aina ja kaikkialla" periaatteella.

Onhan se pikkasen kummaa että naapurimaissa talvihoito toimii mutta Suomessa mennään tääsäkin asiassa perse edellä puuhun.