Uutiset:

Ei uusia uutisia.

Main Menu

EWN ennuste

Aloittaja weatherc, perjantai, 11.12.2015, 23:02

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Leka

No nyt toimii viimeisin versio Leuven templatessakin vähällä vaivalla :) Tuulianimaatio ei tosin toimi jostain syystä, oilisko Henkalla ideaa mistä kiikastaa? Ennustekartta

Sääasema Vilppula - Davis Vantage Pro2 Wireless

weatherc

LainaaTuulianimaatio ei tosin toimi jostain syystä, oilisko Henkalla ideaa mistä kiikastaa?

Polku ewn_proxy.php:n on väärä (puskee 404:sta). Sen asetus on $path_to_ewn. Toinen keinohan on että lataa sen siihen mistä se koittaa etsiä sitä (http://www.saahiisi.com/weather2/ewn/;)

Leka

Lainaus käyttäjältä: weatherc - perjantai, 22.01.2016, 21:26
Polku ewn_proxy.php:n on väärä (puskee 404:sta). Sen asetus on $path_to_ewn.

No näinhän se oli, kiitokset :) Olin näköjään räpelöinyt vähän muitakin polkuja pieleen joihin ei olisi tarvinnut edes koskea >:( ;D

Sääasema Vilppula - Davis Vantage Pro2 Wireless

angle

EWN enusteessa tuo KNMI laittaa aika poikkeavia sade ennusteita, ainakin täällä tänään ja taitaa sekoittua EWN ennusteeseen myös. Onko noita lähteitä itse mahdollista kytkeä päälle/pois?

weatherc

Lainaus käyttäjältä: angle - lauantai, 02.07.2016, 11:33
EWN enusteessa tuo KNMI laittaa aika poikkeavia sade ennusteita, ainakin täällä tänään ja taitaa sekoittua EWN ennusteeseen myös. Onko noita lähteitä itse mahdollista kytkeä päälle/pois?

Ei ole. Kun katselen tämän hetken ennustetta niin se on MeteoFrance joka latelee noita 10+ millejä pari kertaa. Tosin ne eivät näytä pahemmin sekoittavan itse EWN:än lukemaa vaan näkyy ainoastaan käyrässä jossa näkyy vaaleansinisellä maksimilukema kaikeista malleista

Mutta...
KNMI ja MF ovat osoittautuneet todella epävakaaksi datahaun puolella eli sieltä tulee dataa jos tulee ja välillä jää tunteja pois. Ainakin MF on lyönyt jarrun päälle latausnopeudessa jolloin nopeus on liki olematon mikä ei ole kovin viisasta kun kyseesä on 100+ GB filut. Sen lisäksi lataus saattaa katketa noin vain. Taka-ajatushan tuossa todennäköisesti on että porukka ostais niiden maksullista palvelua ja tuollahan ne voivat sanoa että "data on saatavilla myös ilmaiseksi"  ;D

Vertailuna, FMI:lläkin on näyttää olevan nopeuskatto ainakin GRIB-filuissa mutta se on suht kohtalainen eli filut tulevat sentään jossain ajassa (latausaika on itse asiassa hyvin ennakoitavissa tuon katon takia) ja datan tulo on vakaata. Siitä propsit heille.

EWN-ennusteeseen on suunnitteilla muutos jossa mm. napsin pois nuo epvakaat mallit sekä muutenkin muutan pikkasen sitä että mitä malleja käytetään koska esmex tällä hetkellä se tahtoo näyttää liikaa sadetta.
Tämä on vielä vain ajatus-tasolla, joskin pientä alkua tehtynä, mutta alkuajatus on että käyttäisin ensisijaisesti FMI, YR, SMHI-dataa täällä pohjolassa (kaikista saa ulos myös ukkoset säätila-ikonin kautta), ja lisänä DWD sekä valikoidusti forecast.io. GFS/WRF on tiputuslistalla joskin GFS-data tulee olemaan mukana ainakin vertailudatassa. Se jää nähtäväksi että käytänkö sitä myös pidemmälle menevässä, eli 4-10 päivän, osassa ennustetta vaiko luotanko YR-, eli ECMWF-dataan siinä.

Yksi tavoite on myös että itse ennuste latautusi nopeammin koska tällä hetkellä se latautuu armottoman hitaasti. Tämä johtunee sekä tausta- että websivu-häkkyröistä.