Uutiset:

Ei uusia uutisia.

Main Menu

Webkamerat

Aloittaja meteorologi, lauantai, 02.08.2008, 16:37

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

meteorologi

Täällä jotkut miettivät myös tuota pakkasenkestoa:
http://metku.net/hwforum/viewtopic.php?f=20&t=5981

Sanovat, ettei laitteet kestä tiivistysvettä/pakkasta.

Haluan varmistuksen, ettei teillä satu olemaan jotain prémium-laitteita, jotka kestävät paremmin säätä, kuin minun halpiskamera.

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: Meteorologi - sunnuntai, 03.08.2008, 22:05
Täällä jotkut miettivät myös tuota pakkasenkestoa:
http://metku.net/hwforum/viewtopic.php?f=20&t=5981

Sanovat, ettei laitteet kestä tiivistysvettä/pakkasta.

Haluan varmistuksen, ettei teillä satu olemaan jotain prémium-laitteita, jotka kestävät paremmin säätä, kuin minun halpiskamera.

Minun kamerani on kestänyt reilun parinkymmenen asteen pakkasen, rajuja kosteudenvaihteluita ja suoraa auringonvaloa eikä se ole ulkosuojattu mitenkään muutoin, kuin tuolla mainitulla eristeteipillä ja ulkokäyttöön se soveltuu virallisesti vain, jos se on ulkokäyttöön soveltuvan kopan sisällä, à-hinta lähes puoli tuhatta Euroa.

Jos laitteen eristää riittävän hyvin, tuollaista tiivistysvettä ei pääse kertymään kameran sisälle. Pahinta, mitä pakkaskestävyyden suhteen voi tapahtua on se, että kameran kuvasta tulee sumuinen, kun CMOS- tai CCD-kenno taittuu hieman lämpölaajentuman vaikutuksesta.

Kun minulla oli Kannelmäki Weather Centerin aikana käytössä normaali webcam, en sitä saanut edes 25 pakkasasteen ulkokäytössä hajalle ja kamera oli vielä huonommin suojattu ulkoisia olosuhteita vastaan, kuin nykyinen kamerani.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

weatherc

LainaaKun minulla oli Kannelmäki Weather Centerin aikana käytössä normaali webcam, en sitä saanut edes 25 pakkasasteen ulkokäytössä hajalle ja kamera oli vielä huonommin suojattu ulkoisia olosuhteita vastaan, kuin nykyinen kamerani.

Sama kokekus mullakin. Oli aikoinaan todelliseen halpis-sarjaan kuuluva kamera ulkona, tais olla Logitechin se pieni pallomallinen, ainut suoja mikä sillä oli oli linnunpöntönmallinen koppi mistä se katseli ulos jossa UH-heittimen kalvo joka kiinni parilla niitillä toimis ikkunana ja joka ei missään nimessä ollut tiivis, ainut asia mitä se ajoi oli sadesuoja.  ;D ;D
Hyvin toimis ei mitään ongelmaa koskaan vaikka oli kosetata ja pakkastaki tais olla parhamillaan pitkälti -20 asteen paremmalla puolella. Oli se pari kertaa lumimyrskynkin kohteena eikä se siitäkään ottanut nokkiinsa.

Nykyinen kamera on myös halpis-sarjaan kuuluva Logitechin QuickCam Fusion.

meteorologi

#13
Sain rakenneltua kotelon kameralle ja nyt se on jo ulkona kuvaamassa!
Se on nyt sijoitettuna n. 2,75 m korkeuteen.

Mielestäni se on jopa täysin vesitiivis.

Kyllä kannatti sijoittaa se ulos.

meteorologi

Pitäisiköhän minun ottaa käyttöön streamaus?
Se toimisi tosin vain silloin, kun minun tietokoneeni on päällä.

Mitä mieltä olette?
Olisiko hauska katsoa livekuvaa, tosin aika ajoin?

meteorologi

Onko muuten streamauksessa tietoturva-riski?


teutari

Ainahan niitä portin kolkuttajia löytyy mutta kun piilotat ulkoisen ip:n ja ajat palomuurissa ohjelmallisen palvelimen kautta sitä kuvaa niin aika rauhassa saa olla.
Noilla konsteilla olen viitisen vuotta ajanut live kuvaa sivuille ja ei ainakaan tähän mennessä ole ollut mitään ongelmia kolkuttajista.
Ainut ongelma tuossa live kuvan lähettämisessä on kun siellä tuppaa joskus olemaan semmosia jotka jäävät kuvan päälle makamaan jolloin kaistaa viedään aika paljon. :o
Paras mitä minä tuolta logitiedostosta katselin oli 5 tunnin luuraaja sääkamerassa  :o jonka vuoksi viikko sitten poistin live lähetykset niistä ja laitoin silleen että sääkamerat näyttää sen hetkiset sääkuvat kun sivulle mennään. ;)
Parissa kamerassa on vielä live lähetys mutta kovasti olen seuraillut niiden logeja jos niissä tulee noita maratoni katseluita niin täytyy niidenkin asetuksia sitten muuttaa.
Eli tommoista pientä harmia joskus tuppaa live kuvan lähettämisessä olemaan. ;D

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: Meteorologi - maanantai, 04.08.2008, 21:11
Onko muuten streamauksessa tietoturva-riski?

Eipä juurikaan, koska kuvadata kulkee ulospäin ja on streamiliikennettä ilman käyttäjätunnus/salasana-tietoja. Ainoana haittatekijänä tulee mieleen nuo netissä pyörivät hakukoneiden hämähäkit. Niistä on ajoittaista, joskin vähäpätöistä riesaa.

Jos on mahdollista blokata streamin katsojia kokonaan ulkopuolelle esim. streamia lähettävän ohjelman (Yawcam?) avulla esim. käyttämällä osittaista IP-osoitetta, kannattaa ainakin 65.55.-alkuiset IP-osoitteet pudottaa pois; Ne ovat Microsoft Live Search Enginen hämähäkkejä, jotka siellä luuraavat. Niitä on saanut olla hätistelemässä pois minun sääkamerastanikin. Kaistantappajia ne eivät tosin ole, koska olen sinne heittänyt rajoitteen, että koko kameran ulosmenevä kapasiteetti ei saa ylittää 512 kilobittiä sekunnissa, vaikka katsojia olisi satatuhatta. Kun saan jossain vaiheessa kameran länteen tuijottamaan, putoaa streamin kilobittimäärä siten, että se ei saa ylittää 256 kilobittiä.  ;D
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

meteorologi

Yawcamissa saa myös asetettua niin, ettei jokin vierailija katso kuvaa aikarajaa pitempään.

Bannatakin voi; en tiedä vaan, toimiiko pelkästään tietyn alkuisilla osoitteilla.

meteorologi

Noniin.
Nyt voi katsoa livekuvaa (ajoitttain) !