Uutiset:

22.03.2025
FinWX:n ja Ilmatieteen laitoksen välinen säädatan vastaanottopilotti on päättynyt

Säädataa siirtävä datasilta ajettiin alas 22.03.2025 kello 02:00. (22.03.2025, 00:00 UTC).

Ilmatieteen laitoksen terveiset asian tiimoilta voitte lukea täältä.

Main Menu

Reaaliaikanen sähkönkulutusnäyttö

Aloittaja weatherc, keskiviikko, 13.05.2009, 14:56

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tito

Kenenkään taitoja epäilemättä ja aliarvioimatta olisi ensin parempi tutkia miten asentaminen onnistuu ettei tarvitse alkaa väkisin vääntämään jolloin vahingon vaara kasvaa. Asiantuntijan käyttäminen katsomassa kannattaa tuolloin koska hän usein hetkessä tajuaa tilanteen ja mahdollisuudet asennukseen.  Mielellään itsekin tuollaisen laittaisin, mutta sähkötaulu on tullut jo ahdettua niin täyteen kaikenlaista ukkossuojaa, valaistusmuuntajaa ja muuta relettä ettei ole mitään mahdollisuuksia.
Tarkoituksena ei ole estää ketään tekemästä itse, vaan varoittaa vaaroista joita ei helposti tule itse huomattua.

weatherc

LainaaKenenkään taitoja epäilemättä ja aliarvioimatta olisi ensin parempi tutkia miten asentaminen onnistuu ettei tarvitse alkaa väkisin vääntämään jolloin vahingon vaara kasvaa. Asiantuntijan käyttäminen katsomassa kannattaa tuolloin koska hän usein hetkessä tajuaa tilanteen ja mahdollisuudet asennukseen.  Mielellään itsekin tuollaisen laittaisin, mutta sähkötaulu on tullut jo ahdettua niin täyteen kaikenlaista ukkossuojaa, valaistusmuuntajaa ja muuta relettä ettei ole mitään mahdollisuuksia.
Tarkoituksena ei ole estää ketään tekemästä itse, vaan varoittaa vaaroista joita ei helposti tule itse huomattua.

Täysin totta, ja niinhän ecoeye.fi-sivulla lukeekin että jos pikkasenkin epäilyttää niin kannataa kysyä asiantuntijalta.
Noita proppukaappejahan on yhtä montaa eri sorttia kun talojakin niin suoraa kaikkiin pätevää ohjetta ei voi antaa.

Mutta veikkaan kuitenkin että ainakin suurin osa jota tuollaista vempelettä on miettimässä tajuaa myös että tarkistaa ensin mihin/miten sen voisi asentaa ja myös sen että pystyykö sen asentamaan itse ennekun lähtee ostelemaan, eihän kukaan osta taloakaan jollei ole tonttia mihin sitä pistää. Tosin, ainahan poikkeukisakin löytyy.... ;)

teutari

Jokunen vuosi tuota sähkönseuranta härveliä on haaveiltu... nyt semmonen on sitten kytketty kun ollaan oltu kilttinä niin joulupukki paketin kiikutti. :)
Helppo oli härveli asentaa fortumin älyboxiin optisella anturilla ja hyvin näyttää toimivan langaton yhteys myös noihin IAM palikkoihin joista kauin on ulkona ILPissä kiinni n.15m päässä 3 seinän takana. :D
Tiedot se lähettää nyt tuonne my.currentcost palvelimelle 5 min. välein josta ne pystyy tietokoneella tai kännykällä katsomaan.
Täytyy tutkia joskus noita eri softia jos alkais tallentamaan tiedot tuohon sääkoneeseen niin sais tuon 6 sekunnin syklin.

kokki

Mikäs vehe tuli?
Kah, iha currentcost .. tajunnukaa, eikä tullu avattua tota ekaa kuvaa...ensten, hmm, pitänee tutkia.

Mitehä tuo pelittäis linuxissa, saiskoha suoraa usbista luettua joteki helposti ja kätevästi.

Mä oon kanssa jo ehkä vuoden verran haaveillu tollaisesta härvelistä.. vaikka tuli kyllä tuo älyboxikin jo sähkötauluun, mutta kun tiedä millo siitä mitää arvoja mistää saa luettua niin tekis mieli olla lukemat tuonne lämpötilakäyriin, että olis jotai mitä ihmetellä.

1wireen oon meinannu tota optista lukijaa (fotodiodia) laitella, mutta jotenkin joku valmis ratkaisu kiinnostaisi eniten.

Systeemissäni on tuo rfxomin vempain niin tuo the owl olis paras ratkaisu kun se olis ns suoraan tuettuna.

teutari

Lainaus käyttäjältä: kokki - sunnuntai, 06.01.2013, 08:29
Mitehä tuo pelittäis linuxissa, saiskoha suoraa usbista luettua joteki helposti ja kätevästi.

Mitä tuota kuukelilla kattelin niin onnistuu esmex http://code.google.com/p/currentcostgui/

Lainaa
niin tekis mieli olla lukemat tuonne lämpötilakäyriin, että olis jotai mitä ihmetellä.

Samanlaista ajatusta on täälläkin.

Lainaa
1wireen oon meinannu tota optista lukijaa (fotodiodia) laitella, mutta jotenkin joku valmis ratkaisu kiinnostaisi eniten.

Sama täällä on iän myötä tullut "laiskaksi" eikä viitti enää oikein näpräillä. ;D
Ja muutenkin nuo langattomat systeemit on siitä mukavia kun ei tarvitse piuhojen kanssa pelleillä kunhan ne vaan sitten toimisivat.

kokki

Mitä jaksoin kuuklata niin hommaan varmaan tuon pöllön kunhan joskus saa aikaiseksi.. ja ovat kyllä noilla suurilla virtapihdeillä loppukin.

Mut siihen ledinvälkyntään kokeilen kyl ny sit tuon 1wiren varmaa kun on hommat sen verran levällään ja piuha on aika lähellä jo tavoitekohtaa..

http://www.theowl.com/shop/index.php?target=products&product_id=61
tulee kyllä hintaa. JOs tilais kuiteki vaan sen ihan pienimmän pöllön nin hinta olis jotakuin 40e.

Kun tarpeeksi asiaa alkaa ajatteleen niin halvin vaihtoehto olis varmaa lykätä pari lämpötila-anturia tuonne taulun sulakkeiden ympärille niin sais tietää että lämmitys on päällä ja siitä vois sit laskea kyl sähkönkulutuksen. Eikä tarttis ihmetellä että tuleeko langattomasti viestit perille vai ei. Pitääpähä miettiä tuota asiaa viel tovi. Ja jos vie  ajatuksen vähä pidemmälle niin onhan mulla jo seki tieto että lämmitys on päällä kun varaajas alkaa lämmöt nousta, ei muuta kuin vähä lisää koodia niin asia olis ratkaistu ihan sillä.

teutari

Kunnon "rasva lastin" kun hakee lätäkön toiselta puolen niin erotuksellahan tuommoisen CC:n hommaa jos viittii samalla piipahtaa tuolla:

http://www.vallin.ee/est/tooted/estgroup/mooteseadmed/elektriarvesti/Juhtmevabad%20elektriarvestid/?productID=1659  Hind: 80 €

http://www.vallin.ee/est/tooted/estgroup/mooteseadmed/elektriarvesti/Juhtmevabad%20elektriarvestid/?productID=1629   Hind: 70 €

Jaa... näyttivät tällä hetkellä olevan varastot tyhjät ja data kaapelia PC:lle ei taida noissa olla mukana.