Uutiset:

22.03.2025
FinWX:n ja Ilmatieteen laitoksen välinen säädatan vastaanottopilotti on päättynyt

Säädataa siirtävä datasilta ajettiin alas 22.03.2025 kello 02:00. (22.03.2025, 00:00 UTC).

Ilmatieteen laitoksen terveiset asian tiimoilta voitte lukea täältä.

Main Menu

Talvi 2012-2013

Aloittaja Jussa, lauantai, 01.12.2012, 09:44

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

weatherc

Jos tympii pakkaset niin ensimmäinen lento vaikka Saksaan Muncheniin jossa pääsee vaikka terassikaljalle kun tänään oli +21 lämmintä ;D

Jussa

Eihän nuo pakkaset vielä jaksa tympiä :) Täällä on ollut nyt kulunut 7 päivää kohtuu viileää, keskilämpötila -28.2.

18.12  -19.5
19.12  -31.5
20.12  -32.8
21.12  -28.3
22.12  -31.1
23.12  -26.2
24.12  -32.4

Koko joulukuun keskilämpötila tähän mennessä -17.2 ja ennusteiden valossa taitaa vielä tuosta tippua.

miihkali

Jouluaamuna mukavan leppoisa -14C keli, mutta nyt näyttäisi alkavan pakkanen kiristymään. On sitä ollut mielestäni aivan riittävästi näin alkuun, joten suojakeli olisi eetvarttia. Hyvin alkanut kosteusanturin sulaminen keskeytyy jälleen. Tuossa vieressä oleva roskakori taitaa saada kohta täytettä, alkaa sen verran ottamaan otsaluuhun nämä kiinalaiset tuotteet. Eikö Vaisala voisi ruveta tekemään "karvahattumallia" sääasemissaan? Davisin hintainen Vaisala kelpaisi hyvin eikä tarvitsisi aina kiinalaisia arvostella. Vaisala taitaa firmana olla sen kaltainen, ettei sitä kiinnosta tavallisen kansan rahastaminen. Saattaisi vielä maine mennä, jos pikkuräpsyissä olisi vikoja.  ;D

weatherc

#103
Ei ole taas muutamaan vuoteen ajellu mokomassa pööpperöisessä kelissä, tuli kurvailtua Eura-Salo. Tarkoitus oli "oikasta" suorinta reittiä sisältäen muutaman pienemmän tien Auran kautta mutta viimeistään kurvailessa 204:sta Yläneeltä Tortinmäkeen laittoi visusti vaihtamaan reittiä, vaikken mitenkään herkkä ole keleille.
Kyseisellä pätkällä (joka kesäsin 100:sen tie) pystyi ajelemaan max 60 ja sai arvata missä se tie meni, eikä tietokaan lumiaurasta. Edelelläajavaa autoa oli turha yrittää huhuilla, sitä ei kertakaikkaan näkynyt, sai vain toivoa ettei pyähtynyt kesken matkan. :P

Joten reitti muuttui "mahdollisimman isoiksi teiksi" 9-tie/ohikulkutie/1-tie. :)
Ei ole joka kerta kun siellä ajellaan yhdessä jonossa 60-80:ä :P
Saloon päästyä jono oli kasvanut kilometreiksi etu- eikä takapäätä ei näkynyt edes motarin pitkillä suorilla :)
Tietenkin oli muutama torvi joukossa joka paineli ohi aiheuttaen vain sen että koko jonolta hävisi kaikki näkyvyys. Kortti pitäisi ottaa pois mokomilta torveilta. Suomalaisten kaaliin ei näköjään mene se että mokomalla kelillä ajetaan visusti yhdessä jonossa, vaikka sitten 40:ä.
Niin, ja Is-tason teiden auraus? Juu, 3 auraa näkyi, 1 yksinäinen ohikulkutiellä ja 2 motarilla jossain liittymässä muutoin näkyi 10+ senttisiä valleja heti ajetun "polun" ulkopuolella...

Ei voinut sanoa ainakaan että ajaminen olisi ollut tylsää  ;D

Täällä tullut vajaat 10 senttiä lunta, syvyys on nyt 37 cm.

J.Jäntti

Kas, weatherc:llä on ollut sama kokemus, kuin itselläni. :)
Ajettiin tuossa vaimon kanssa Lohjalta Helsinkiin, vanhemmilleni syömässä käymään.

Koko matka Lohjalta Helsinkiin, keli oli suorastaan tolkuttoman kehno: Näkyvyys oli parhaimmillaankin luokkaa 30-60m niin, että edellä ajavasta autosta näkyi takasumuvalon lisäksi vain heikosti muoto. Vauhtia oli 60-80km/h välimaastossa koko matka ja automatiikka oli asettanut nopeuslätkät teillä 80km/h. Tie oli sentään näkyvissä oikealla puolella, mutta ohituskaista oli siinä kunnossa, ettei sinne iljennyt mennä edes teoriassa. Pahimmat tilanteet olivat niitä, jossa joku sikaniska-kohtauksen saanut Turbo-Urpo halusi vaarantaa oman ja muiden hengen painamalla 100km/h lasissa ohituskaistaa pitkin autoletkan ohi. Lumi pöllysi paikoin niin pahoin että edessä ajava auto sumuvaloineen katosi kokonaan näkyvistä ja käytännössä siitä hetkestä pari kilometriä mentiin arpoen, tuleeko lumiseinästä eteen poikittain joku auto vai pöllähdetäänkö sivukaiteeseen tai penkkaan. Haitariefektiä tuli tämän sankarin takia niin, että edestä saattoi yhtäkkiä näkyä auto jarruvalot päällä ja siinä vaiheessa olikin jo vähän jännät paikat.

Ehjänä päästiin Helsinkiin ja takaisinkin. Keli oli Helsingistä lähtiessä siedettävä, mutta Lohjalla tilanne oli sama, kuin sieltä lähtiessä. Olin ennen lumisadetta putsannut lumikolalla piha-alueen lumesta ja kotiin palatessa näytti taas kerran siltä, ettei pihaan olisi kosketukaan. Lunta on jo niin paljon, että kaupungin poisto-ojaan tunkemat lumet alkavat jo sielläkin kinostumaan vähitellen. Saisi riittää jo, sillä peite on silmämääräisesti mitattuna lähemmäs 50cm.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2025
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2025
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2025; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

weatherc

#105
Juu. :)

Ja kehtaavat vielä toitottaa että Suomen luemenauraus olisi huippuluokkaa Is-luokan teillä. Eilinen meni kyllä niin penkin alle kun olla ja voi.

Nuo motarin nopeusrajoitukset ovat lähinnä vitsit, aattona kun käytiin Turussa oli molemmat kaistat voisko sanoa kuivat ja keli oikeastaan harvinaisen hyvä ollakseen suomen talvi ja taulussa oli 80 km/h 100:sen sijaan ja infotaulussa porotti liukkaan kelin merkki. Liikenteen nopeus oli siinä 100-120 km/h. Luulevatko ne siellä kelikeskuksessa että porukkaa ottaa niitä todesta sitten kun oikeasti olisi syytä se tehdä?

Olen ajellut tuota motaria siitä lähtien kun ensimmäinen osuus Turku-Paimio rakennettiin ja nuo muuttuvat sinne ilmestys eikä ne vielä 10+ vuodenkaan jälkeen ole oppineet niitä käyttää järkevästi. Osittain niitä "haittaa" tosin laki/asetus mikä lie joka estää 120 km/h laittamista vaikka joulukuussa jos olisi sula ja +7 eli "kesäkeli". Näin vastasivat kerran kun kyselin. Vastaavasti toisin päin, silloin lokakuussa kun eka lumi tuli, satuin ajamaan tuota pätkää, keli oli pikkasen loskanen ja silloin oli 120 taulussa...  ::)
Kun ne pystyisi käyttää koko niiden haitaria mitä ne kyltit "osaavat" eli 60-120 almanakasta riippumatta ja sen myös järkevästi tekisi niin voisi porukka totellakin niitä. Nyttenhän tulos on että hyvällä kelillä porukalla on 120+ lasissa oli taulussa mitä tahansa.

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: weatherc - keskiviikko, 26.12.2012, 12:20
Ja kehtaavat vielä toitottaa että Suomen luemenauraus olisi huippuluokkaa Is-luokan teillä. Eilinen meni kyllä niin penkin alle kun olla ja voi.

Sehän onkin heidän mittakaavassaan "huippuluokkaa". ;)
Olen elämäni aikana sen ainakin oppinut, että luokitus on hyvin harvoin tekemisissä reaalielämän todellisuuden kanssa ja tuo eilinen oli kyllä juurikin sitä.
Kyllä siellä isosiskoni mukaan aura oli liikkeellä. Meinasi kuulemma tulla kylkiosuma, kun aurakuski levensi auraa motarilla juuri, kun sisko lapsineen oli painelemassa ohi. Tuli sieltä Lohjan Muijalan rampista Turun suuntaan aura myös, kun olimme kotimatkalla, mutten edelleenkään tiedä, minne se aura katosi ja aurasiko se edes Muijala-Lohja väliä lainkaan, sillä piennar ei siltä näyttänyt ja ohituskaistakin oli samanlainen katastrofivyöhyke.

Sen sijaan voin olla erittäin tyytyväinen tapaan, jolla Lohjan kaupunki teitään auraa. Vaikka osa teistä on varsin rähjäisessä tilassa, niitä talvella aurataan apinanraivolla vaikka Joulun pyhinä.
Vaikka paukkasimmekin kotiin iltakuuden jälkeen tilanteessa, jossa kotikadunpätkää ei oltu vielä aurattu, tuli iso kuormuri-aura Lohjan kaupungin logo kyljessä rytinällä tien avaamaan noin tunti myöhemmin - kahdesti ja kun tämä sattuu vielä olemaan melko syrjäinen tie, niin se ei noihin "pääteihin" verrattuna edes kovin korkeassa asemassa ole, mutta siltikin se aurattiin.

Haluaisinpa nähdä tämän tapahtuvan Helsingissä. Siellä kyllä aurauskalusto on kuulemma täydessä käytössä, mutta sivutiet ovat siinä kunnossa, ettei sinne ole ilman nelivetoa ja/tai korkean maavaran omaavaa autoa juurikaan asiaa ja vastaantulevien ohitukset ovat luokkaa "sunnuntaihesari" kun tilaa ei ole kummallakaan puolella ja jos on, polanteeseen kun ajat, polanteeseen jäät. Helsinki on kuristanut määrärahat aurauskalustolla minimiin koska "pallo lämpenee koska ilmastonmuutos" niin aurauskalustoa ei kuulemma niin paljoa tarvita - mutta rahaa riittää kyllä nostamaan kaupunginjohtajan ja apulaiskaupunginjohtajien palkkaa ensin 10%, mutta lopulta päätettiinkin että 6%. Taitaa olla niin, että kaikki kaupungin korkeimmat työntekijät asuvat sellaisella alueella, joka ei ole kuoliaaksisäästetyn aurauksen ulottumattomissa. Ihmekös tuo säästötoimi ja korotus, sillä kuulemma se Guggenheim-museon torpedointi maksoi sellaisen miljoonan verran konsulttikuluina. Vaan eipä hätiä, kun jonkun kaupunginvaltuutetun suusta tulleen sammakon mukaisesti se "ei ole keneltäkään pois".
Onneksi maksan veroäyrini Lohjalle, niin ei ota tuo touhu niin paljoa päähän. :P

Lainaus käyttäjältä: weatherc - keskiviikko, 26.12.2012, 12:20
Nuo motarin nopeusrajoitukset ovat lähinnä vitsit, aattona kun käytiin Turussa oli molemmat kaistat voisko sanoa kuivat ja keli oikeastaan harvinaisen hyvä ollakseen suomen talvi ja taulussa oli 80 km/h 100:sen sijaan ja infotaulussa porotti liukkaan kelin merkki. Liikenteen nopeus oli siinä 100-120 km/h. Luulevatko ne siellä kelikeskuksessa että porukkaa ottaa niitä todesta sitten kun oikeasti olisi syytä se tehdä?

Olen ajellut tuota motaria siitä lähtien kun ensimmäinen osuus Turku-Paimio rakennettiin ja nuo muuttuvat sinne ilmestys eikä ne vielä 10+ vuodenkaan jälkeen ole oppineet niitä käyttää järkevästi. Osittain niitä "haittaa" tosin laki/asetus mikä lie joka estää 120 km/h laittamista vaikka joulukuussa jos olisi sula ja +7 eli "kesäkeli". Näin vastasivat kerran kun kyselin.

Veikkailen, että he tietävät, että siinä voi olla melkein mikä lukema hyvänsä, mutta autoilijat itse sen määrittävät ja poliisi valvoo, että taulunopeutta totellaan, sen minkä nyt ehtii ja pystyy.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2025
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2025
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2025; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

weatherc

LainaaVeikkailen, että he tietävät, että siinä voi olla melkein mikä lukema hyvänsä, mutta autoilijat itse sen määrittävät ja poliisi valvoo, että taulunopeutta totellaan, sen minkä nyt ehtii ja pystyy.
Samaan tulokseen minäkin olen tullut. ;D Ja näkeväthän ne keskinopeudet ruuduillaan. Toisaalta, ainakin Salo-Turku välillä, harvoin siellä varsinaista rallia ajetaan, eli suht kiltisti kyllä porukka ajelee joskin vauhikkaasti ja turbo-uunot ovat onneksi aika vähissä jopa kesäsin... :)

Hemmo

Ei pitäisi jättää tekemättä silloin kun ..
Meinaan kun eilen ajattelin jotta pitäisiköhän nuo lumityöt tehdä nyt ja sitten kuitenkin päätin jotta nääh .. on se päivä huomennakin.
Pakkasta tuli sitten isolla kädellä lisää eiliseen verrattuna (eilen -6 ja tänään -18). Sanoi tuo lumilinko startatessa, että kevvääämmmälllll...
Oli pakko laittaa lämmitystä koneen alle, että saa öljyt juoksemaan. On meinaan senverran jäässä, että ei apuakullakaan lähtenyt  8)
Puolisentuntia vielä oottelen ja sitten kokeilen uudemmankerran.

Leka

Lunta tulee välillä suht reippaasti, mutta lumen syvyys mittauspaikalla ei kasva juuri nimeksikään, muualla kyllä ;D Ennen vuodenvaihdetta taitaa kuitenkin painua kasaan kun kelit lämpenee.

Saa muuten lämmetä ihan huolella jos meinaa ettei kuluvasta joulukuusta tule vuoden kylmin kuukausi täälläpäin. Joulukuun keskilämpötila tähän mennessä -10,8. FMI-norm. joulukuulle on -5,4.

Sääasema Vilppula - Davis Vantage Pro2 Wireless