Uutiset:

22.03.2025
FinWX:n ja Ilmatieteen laitoksen välinen säädatan vastaanottopilotti on päättynyt

Säädataa siirtävä datasilta ajettiin alas 22.03.2025 kello 02:00. (22.03.2025, 00:00 UTC).

Ilmatieteen laitoksen terveiset asian tiimoilta voitte lukea täältä.

Main Menu

15.6. salamointia

Aloittaja systeemi, perjantai, 15.06.2012, 10:06

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

systeemi

Sääasema nauskasta suoraan itäänpäin rekisteröityjä salamaniskuja. Kemissä sataa vettä ja ilma on juuri sellainen kuin ukkosella yleensä on. Saapa nähdä/kuulla tuleeko näkö- ja kuulohavaintoja tänään.
Sääasema Nauska, Kemi

www.kemiweather.fi

Jussa

Naruskan asema rekisteröi 48 ukkossolua parhaillaan :o ;D Täällä on tuulinen, mutta aurinkoinen ja kesän lämpimin päivä tähän mennessä :)

Jasu

Hienot pilvet oli kun ajelin autolla Kemiä kohti. Kyllä parit salamat tuli nähtyä! LiminkaWeatherin ukkostutka on rekisteröinyt reilut 620 salamaa (Max 9/min)
Kulmarauta / 56AI704 / OH8EFI
-: Lokaattoriruutu KP24RV79FH :-

- Baofeng UV-5R
- Intek M-760 PLUS
- Intek H-520 PLUS
- Yaesu VR-120D

Sääasema: Ventus W827

Jasu

Laitetaampa oikein tutkakuvaakin kehiin  :) (Kuvaa painamalla pääsee tutkan sivulle)
Kulmarauta / 56AI704 / OH8EFI
-: Lokaattoriruutu KP24RV79FH :-

- Baofeng UV-5R
- Intek M-760 PLUS
- Intek H-520 PLUS
- Yaesu VR-120D

Sääasema: Ventus W827

systeemi

Melkoista räiskettä ollut koko aamun 960 rekisteröityä iskua aamupäivän aikana. Viisi eri ukkossolua voimakkuudeltaa kuitenkin heikkoja. Maksimi oli 15/min
Sääasema Nauska, Kemi

www.kemiweather.fi

Snowi

Oma Rovaniemen ukkostutkakin on mitannut tänään jo 4400 iskua, mutta itse iskut ovat olleet kartalla 180 astetta väärässä, eli heijastuneet suoraan etelään. Ongelma on sama kuin viime vuonna eikä ole talven aikana mihinkään hävinnyt, vaikka sellaista taikaiskua toivoin  :). Pitää vaihtaa LF250 tutka PCI tutkaan ja katsoa josko se auttaisi asiaan, sillä PCI-tutkassa olisi ainakin joku heijastuksen korjaava asetus.

systeemi

Lainaus käyttäjältä: Snowi - perjantai, 15.06.2012, 20:31
Oma Rovaniemen ukkostutkakin on mitannut tänään jo 4400 iskua, mutta itse iskut ovat olleet kartalla 180 astetta väärässä, eli heijastuneet suoraan etelään. Ongelma on sama kuin viime vuonna eikä ole talven aikana mihinkään hävinnyt, vaikka sellaista taikaiskua toivoin  :). Pitää vaihtaa LF250 tutka PCI tutkaan ja katsoa josko se auttaisi asiaan, sillä PCI-tutkassa olisi ainakin joku heijastuksen korjaava asetus.

1190 iskua Kemissä rekisteröity. Harmi homma tuo peilaus. Eihän siinä tutkan antennin takana ole mitään iso peltistä. esim talon kattoa tai muuta vastaavaa joka peilaisi. Tai no varmaan olet jo tarkistanutkin.
Sääasema Nauska, Kemi

www.kemiweather.fi

weatherc

LainaaOma Rovaniemen ukkostutkakin on mitannut tänään jo 4400 iskua, mutta itse iskut ovat olleet kartalla 180 astetta väärässä, eli heijastuneet suoraan etelään. Ongelma on sama kuin viime vuonna eikä ole talven aikana mihinkään hävinnyt, vaikka sellaista taikaiskua toivoin  Hymyilee. Pitää vaihtaa LF250 tutka PCI tutkaan ja katsoa josko se auttaisi asiaan, sillä PCI-tutkassa olisi ainakin joku heijastuksen korjaava asetus.
Mulla tulee ainakin mieleen tuosta, jos se peilaa kaikki iskut 180 astetta, että jossain on jotain "rikki", joko asetuksissa tai itse raudassa. Normaalistihan nuo peilaukset koskee vain osaa iskuja kun osuvat sopivasta suunnasta jos ovat tullakseen, ei koko hela hoitoa.
Ettei johdon liittimissä olisi joku karva väärin päin siten ettei haittaa itse tutkan toimintaa mutta data tulee "värin päin"?

finilves

11 tuhatta on lakkarissa tälle päivälle. Varmaan jokin laitevika tuossa Rovaniemen laitteessa.
Nuo kaijut on ongelmana minullakin, muttei noin totaalinen. Saisiko nuo pilvisalamat jollain konstilla pois,
olen seurannut ja maasalama heijastuksessa kääntyy pilvisalamaksi.
Viimekesänä hilasin 4-5m korkeammalle antennia sillä oli pientä apua, tämän kesän projektina olisi nostaa 25m
korkeuteen antenni.

Snowi

Lainaus käyttäjältä: systeemi - perjantai, 15.06.2012, 20:36
Eihän siinä tutkan antennin takana ole mitään iso peltistä. esim talon kattoa tai muuta vastaavaa joka peilaisi. Tai no varmaan olet jo tarkistanutkin.

Antenni sijaitsee puussa kuten Klaukkalan ja Tampereen tutkakin, joka tosin ei nyt ole toiminnassa. Mitään heijastavaa ei pitäisi lähistöllä olla, ellei sitten tunturit ja muut heijasta, mutta jotenkin sitä vähän epäilen. Pihapiirissä on kaksi rakennusta, joissa molemmissa on tiilikatto, joten siinäkään ei vika pitäisi olla.

Lainaus käyttäjältä: weatherc - perjantai, 15.06.2012, 20:46
Mulla tulee ainakin mieleen tuosta, jos se peilaa kaikki iskut 180 astetta, että jossain on jotain "rikki", joko asetuksissa tai itse raudassa. Normaalistihan nuo peilaukset koskee vain osaa iskuja kun osuvat sopivasta suunnasta jos ovat tullakseen, ei koko hela hoitoa.

Ei tuo heijasta kaikkia iskuja 180 astetta. Ongelmahan on sama kuin viime vuonna eli silloinkin vain pohjoisen alueen iskut heijastuivat. Arviolta alue on noin 300-70 astetta iso. Eli tuolta alueelta suurin piirtein heijastaa iskut 180 astetta ympäri. Etelän iskut tutka näyttää hienosti, kuten saatiin tuossa joitakin päiviä todeta, kun Vaasan lähistöllä salamoi.

Jos tuo tutkatyypin vaihtaminen ei auta, niin silloin pitää vaihtaa antennin paikkaa. Jos sekään ei auta niin silloin saattaa kyseessä olla laitevika.