Uutiset:

Ei uusia uutisia.

Main Menu

Sadelukemat liian matalat

Aloittaja weatherc, perjantai, 01.06.2012, 21:03

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

weatherc

Juu, se on siinä 4.28 ml hujakoilla, sen lukeman löysin myös ww-foorumilta.
Pitää koittaa löytää sellainen spruutta jossa riittävän tarkka skaala ja testailla lisää.

meteorologi

Apteekista saa ainakin puolen millilitran tarkkuudella varustettuja annostelijoita.

OPEx

Kissan lääkityksestä on jäänyt jemmaan 1 ml ruisku, jossa on 0.01ml jaotus.

weatherc

No niin, nyt on spruutta ja nyt vasta homma meni mielenkiintoiseksi ja täysin ymmärrykseni yli...

1. Eilisten ruuvausten jälkeen kellahti molempiin suuntiin aivan liian aikaisin.
2. Jo on epätasapainoinen vehje. Toiseen suuntaan jo reilun 2ml jälkeen, tämä ruuvi takaisin pohjassa, toiseen suuntaan sain sen noin 4.25 ml kohtaan, tämä myös ruuvi liki takaisin pohajssa. Tämä sen jälkeen kun ensin putsasin kiikut kertyneestä röhnästä ja tarkistin ettei mitään hämähäkinsettiä sun muuta ole häiritsemässä.

Noiden tulosten perusteella sen pitäisi näyttää liikaa eikä suinkaan liian vähän.

WeatherFox

Lainaus käyttäjältä: weatherc - sunnuntai, 07.10.2012, 17:04
No niin, nyt on spruutta ja nyt vasta homma meni mielenkiintoiseksi ja täysin ymmärrykseni yli...

1. Eilisten ruuvausten jälkeen kellahti molempiin suuntiin aivan liian aikaisin.
2. Jo on epätasapainoinen vehje. Toiseen suuntaan jo reilun 2ml jälkeen, tämä ruuvi takaisin pohjassa, toiseen suuntaan sain sen noin 4.25 ml kohtaan, tämä myös ruuvi liki takaisin pohajssa. Tämä sen jälkeen kun ensin putsasin kiikut kertyneestä röhnästä ja tarkistin ettei mitään hämähäkinsettiä sun muuta ole häiritsemässä.

Noiden tulosten perusteella sen pitäisi näyttää liikaa eikä suinkaan liian vähän.

Omien kalibrointikokemusteni mukaan en välttämättä lähtisi "ruiskulinjalle" kalibronnissa vaan ennemminkin tekisin "vertailevia" mittauksia. Onhan se tietysti tärkeä tietää kuinka suuren millilitramäärän jälkeen kiikku keinahtaa, mutta sateen mittaksessa on varmasti muitakin virhelähteitä kuin kupin keinahtaminen.

Minä olen tehnyt niin, että olen laittanut nurmikolee esim. ämpärin, saavin, kattila, kottikärryt jne. Olen mitannut niiden pinta-alan ja niihin sataneen veden punnitsemalla. Esimerkiksi minun saaviin tulee 10 mm sateella noin 2 litraa vettä ja kun tämän punnitsee elektronisella talousvaa'alla jonka tarkkuus on 1g niin päästään "oikean" sateen määrän suhteen aika luotettavaan tulokseen (tarvittaessa löytyisi kyllä vaaka, jonka tarkkuus olisi 0,0001g mutta max kuorma on vain 200g). Tämän jälkeen olen tarkistanut Daviksen lukeman ja säätänut tarvittaessa. Uskallan sanoa, että tällä hetkellä sademittauksissani (yli 2mm sadetta) ei ole heitto todelliseen lukemaan pilvisenä päivänä kun kipon pinnasta ei tapahdu haihtumista.

weatherc

#35
Mutta, jos Daviksen saavin pinta-ala on x cm2 niin silloinhan kiikkuun pitää tulla se y määrä vettä jolloin spruutta toimii mittana eli ihan sama kun ämpärimitallakin tai Prisma-mittarillakin :)
Ja laskennallinen määrä vettä pintaalan perusteella per 0.2 mm sadetta on Daviksen saavissa 4.28 ml ja mulla oli tulos reilut 4 & 2 ml.
1 mm sateellahan tuo ero alkaa olemaan jo aika merkittävä, oikea lukema on 21.4 ml kun taas testin perusteella se olisi 15-16 ml hujakoilla riippuen kumpi kiikku lasketaan kolmeen kertaan.

Unohtamatta sitä että jos Daviksen kiikku todellakin on noin epätasapainoinen vehje niin tuloksethan ovat enemmän kun vaihtelevat/arvelluttavat, riippuen täysin kumpi kiikku lasketaan kolmeen kertaan per millimetri.

Se on tietenkin totta että tuollasen spruutan skaala nyt ei pisaran tarkka ole enkä nyt sitä ole edes hakemassa vaan edes suht sinnepääin olevaa tulosta.

Nykyisten tulosten valossa (mutu/vertailussa liki 2 x enemmän sadetta mutta spruutta-testin perusteella pitäisi näyyttää likaa) en tiedä onko edes mitään itua näyttää koko lukemaa koska oikeellisuudessa ei ole pientäkään uskottavuutta.

WeatherFox

Lainaus käyttäjältä: weatherc - sunnuntai, 07.10.2012, 17:57
Mutta, jos Daviksen saavin pinta-ala on x cm2 niin silloinhan kiikkuun pitää tulla se y määrä vettä jolloin spruutta toimii mittana eli ihan sama kun ämpärimitallakin tai Prisma-mittarillakin :)
Ja laskennallinen määrä vettä pintaalan perusteella per 0.2 mm sadetta on Daviksen saavissa 4.28 ml ja mulla oli tulos reilut 4 & 2 ml.
Se on tietenkin totta että tuollasen spruutan skaala nyt ei pisaran tarkka ole enkä nyt sitä ole edes hakemassa vaan edes suht sinnepääin olevaa tulosta.

Nykyisten tulosten valossa (mutu/vertailussa liki 2 x enemmän sadetta mutta spruutta-testin perusteella pitäisi näyyttää likaa) en tiedä onko edes mitään itua näyttää koko lukemaa koska oikeellisuudessa ei ole pientäkään uskottavuutta.

Samahan se millä periaatteella sen tekee. Lopputuloshan se on pääasia.  Ämpärimitassa on se etu että pienilläkin sademäärillä saadaan suhtkoht tarkka tulos oikealle sademäärälle kun vettä on punnittavaksi useampi desilitra. Oman mitarini olen edellä kuvatulla tavalla saanut näytämään kaiken kokoisilla sateilla vertailukelpoisa arvoja.

weatherc

Prisma-mittari punnittu ja laskettu, hämmästyttävän oikein näytti 30mm kohdalla (7cm aukko/115g vettä) :)

Leka

Lainaus käyttäjältä: weatherc - sunnuntai, 07.10.2012, 17:04
2. Jo on epätasapainoinen vehje. Toiseen suuntaan jo reilun 2ml jälkeen, tämä ruuvi takaisin pohjassa, toiseen suuntaan sain sen noin 4.25 ml kohtaan, tämä myös ruuvi liki takaisin pohajssa. Tämä sen jälkeen kun ensin putsasin kiikut kertyneestä röhnästä ja tarkistin ettei mitään hämähäkinsettiä sun muuta ole häiritsemässä.
Samaa vaivaa oli myös täällä, ei kuitenkaan noin suurta virhettä toispuoleisesti. Vika korjaantui säätämällä, aluksi luulin että kiikun akseli on vähintään kiero vaikka härpäke oli suorassa.

Sääasema Vilppula - Davis Vantage Pro2 Wireless

weatherc

LainaaSamaa vaivaa oli myös täällä, ei kuitenkaan noin suurta virhettä toispuoleisesti. Vika korjaantui säätämällä, aluksi luulin että kiikun akseli on vähintään kiero vaikka härpäke oli suorassa.
Mielenkiintoista.
Nyt tarvittais sitä sadetta testaukseen (juu, muualle sitä ei tarvittais, on jo tullut ihan riittävästi), sain prismamittarin kiilattua Daviksen ja tolpan väliin siten että ovat molemmat samalla korkeudella :)