Säteilysuojaa miettimässä

Aloittaja miihkali, sunnuntai, 18.03.2012, 08:06

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

weatherc

Koskien FMI:n asemia olen aika lailla samoilla linjoilla kuin muutkin, ettei ne ole välttämättä ollenkaan "sen kummoisempia" kun meitinkään.

Itse anturien speksit löytyy netistä ja ei ne paljoakaan poikkea esim daviksesta loppujen lopuksi jos katsoo esim lämpötila-anturia. Ainut mikä eroaa on hintalappu nuissa Vaisaloissa.
Parin kymmenyksen erot menee jo kalibroinnin piikkiin eikä niitä edes pidä tuijottaa.

Sama koske sijainneissa. Epäilenpä että jos tarkkoja halutaan olla niin yllttävänkin moni (FMI-)asema ei täytä sijoitus-speksejä kuten lämpötila 2 metrissä (esim anturit majakoiden torneissa). Samoin ympäristön säteilyt, epäilen vahvasti esim lentoasemien lämpötilojen paikkansapitävyyttä joka tilanteessa, isot laajat mustat asvalttialueet sekä lentokoneiden aiheuttamat säteilyt vääristää takuulla lukemia. Ne kertoo lentokentän mikroilmaston varmasti ihan oikein muttei välttämättä ympäristön lukemia.

Se on myös NWN:ssä nähty että pienellä välimatkalla voi olla isotkin heitot lämpötiloissa riippuen aseman ympäristöstä. Muutama hyvää esimerkkiä on Naruskalaiset, PK-seudun asemat sekä Norjan lähekkäin olevat asemat joissa korkeuseroja, eroa lukemissa voi olla jopa 10 astetta. Loppujen lopuksihan on sääasema mikä tahansa niin se mittailee sitä mikroilmastoa missä se sijaitsee, ei se tiedä mitä on kilometrin päässä, eli ainut jolla saisi paremmat lukemat on tiheämpi verkko.

Jussa

Tässä kun esim. kahtoo tämänpäivän käyriä minun aseman ja Taivalkosken virallisen FMI:n aseman välillä, niin oikeastaan tuntuu oman aseman käyrä luotettavammalta ;D Sen verran syhkyräinen on FMI:n käyrä, kertonekko sitten herkemmistä antureista, ymäristön säteilystä vai mistä ::)

http://taivalkoskiweather.net/wxnwn.php


Snowi

Itse olen huomannut saman. Välillä FMI:n käyrät sahaa aika lailla ylös alas, kun taas oma Klaukkalan asema menee hyvin "smootisti". Tosin Helsingin Lauttasaaren aseman lämpötila sahaa välillä rajustikin ylös tai alas, mutta nuo on johtunut pelkästään rajusta lämpötilanvaihtelusta, sillä normaalisti sekin menee ilman pahempia sahalaitoja. Helsingin asemalla huomaa erittäin hyvin esimerkiksi kylmän rintaman saapumisen, sillä lämpötila saattaa tipahtaa kertaheitolla useita asteita. Tuollaista ei enää sisämaassa tapahdu.

FMI:n käyrissä puolestaan kaikki heitot ei ole mielestäni selitettävissä lämpötilanvaihtelusta, sillä välillä lämpötila pomppii hyvin erikoisesti ylös alas ilman mitään erikoisempaa syytä. Vaikea kyllä sanoa mistä se johtuu.

Naruskan Ukka Matinpoika

Ukka on Jussan kanssa samoilla linjoilla oman aseman suhteen. Vaikka vermeet ovat kohtuullisen edullisia joihinkin Vaisaloihin verrattuna, niin niiden sijoittelussa ja muussa toimivuudessa ei Ukkakaan ole pyrkinyt tinkimään yhtään. Ainoa poikkeus on ollut lämpöanturin korkeus, koska se ei ole ollut riittävällä korkeudella kahdessa metrissä.

Tänään kuitenkin puuttuva puolisen metriä korjattiin, koska Ukka nosti koko mittarilaitteistoa oikeaan korkeuteen. Eihän siinä tarvinnut kuin sahata sembramännystä puolenkymmentä oksaa pois ja istuttaa tähän asti maassa ollut laite sijansa korkeammalle. Sitäpä on vaikea sanoa, muuttaako se lämpötilan mittauksen luonnetta. Ei ainakaan kovin paljoa.

Mummu se jo tivasi tänään, että mistä se kaksi metriä mitataan, kun maanpinnasta ylöspäin talvella on herkästi metri lunta. Arvelisin niin, että maanpinta on maanpinta, olipa kesä tai talvi. Vai pitäisköhän mittarin ja lumenpinnan välillä pidellä mittaria nostelemalla pari metriä lumenpintaan, vai pitäisikä maanpinta pitää puhtoisena lumesta talvella. Eipä riitä tuohon älli.

Ei tuolla FMI:n asemallakaan näyttäisi mitään hydrauliikkaa lämpömittarilla olevan, vai mistäpä tuota tietää, kun ei ole viittäkymmentä metriä lähempänä aidan takana tullut käytyä. Ei siellä myöskään käydä lumitöissä. Käyvät he kyllä tuulimittaria potkimassa ja putsaamassa, kun Ukka siitä katseellaan huolehtii ja ilmoittaa..

Tuulimittari Ukan talon katolla on ilmeisesti aika laillisella korkeudella. Se on jopa paremmin tuulta mittaavalla korkeudella ja puustoon ym. asioihin ajateltuna kuin FMI:n tuulimittari. Nostan tuulimittariakin vielä ylemmäs korkeimmalle katonharjalle, kunhan kaikki lumet lähtevät tuolta vesikatolta poies. Mittari siirtyy samalla kauemmaksi savupiipusta, joka mahdollisesti sopivalla ilmavirtauksella hiukkasen saattaa nokeennuttaa tuulimittaria. Asiaa tutkitaan, kunhan saan PeetBrosin kouraani siirron yhteydessä.

Me kaikki olemme Päällikölle ja Henkalle sen velkaa, että mittausvälineemme ovat optimikunnossa ja niin rakennetut, että kovimmillakin kesähelteillä esimerkiksi lämpötilalukemiin voi luottaa. Hienosäätö ja pikkupetraukset eivät lopu tässä hommassa ilmeisesti koskaan, mutta karkeat säädöt kaikilla asemilla pitää olla lähellä oikeita olosuhteita. Muutenhan meille nauravat naurismaan aidatkin... :o ;D ;)

www.naruska.com

finilves

Ukka taisi laittaa lämmittimen tuolle lämpömittarille. näyttää -9 astetta, Lohikallio -13 astetta ja FMI -14 astetta.
Tuolla paikalla taitaa olla melkoista merkitystä, minun asema on Naruskajoen rinteessä ja keväällä näyttää
aurinko lämmittävän koko uoman. Tässä viimepäivinä auringon paistaessa on lämpötilat olleet 1 - 2  astetta korkeammat kuin FMI ja Ukan asemalla, luulin että sääasema alkaa sekoilemaan mutta minulla on 3 kpl 1-wire antureita eri paikoissa niisäkin samat lukemat.