Sademittarin tarkkuuden parantaminen

Aloittaja Rikuli84, lauantai, 18.02.2012, 10:39

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Rikuli84

Kuinka porukka on noita halvempia mittareita parannellut?

Itse laitoin oregonin sademittariin (PCR800)  isomman keräimen kun siihen lämmitystäkin asentelin. Nyt kysyn että meneekö mun laskuopit päin mäntyä kun tuolle cumulukselle laskin sitä mikä laitetaan kertoimeksi kun on uusi keräin. Mittarin resoluutio on alkuperäisenä 1mm/h

Alkuperäisen keräimen halkaisia on 98mm eli siitä saadaan pinta-alaksi ~75,43cm²
Lisäsin päälle suppilon joka on halkaisialta 147mm jonka pinta-ala on ~169,72cm²

d=98 ja D=147 (d/D)²  = 0,33 (98/147)² Elikkä tuo 0,333 laitetaan sinne cumuluksen arvoksi? Pitääkö sittenkin tuo pinta-ala kerroin sinne pistää? Eli 75,43/169,72 = 0,444

Tähän alle pari kuvaa sademittarista liitteenä.


weatherc

Mutu-tuntumalla sanoisin että se pinta-alan tulos sinne pitäisi laittaa.

Trattia täälläkin kokeiltiin aikoinas kun tuo Oregonni oli. Ainut ongelma siinä oli talvi eli lämmitys ei toiminut tratin osalta.
Toinen mikä kannattaa muista ettei ala tekemään liian suurta trattia, vaikka kuinka haluaisi parempaa resoa siihen, koska silloin tulee helposti sadekipon rajat vastaan ja tuloksena pelkkää viivaa suuremmilla sateilla. Sitä en osaa sanoa että mikä se raja siinä olisi.

veko

#2
Kyllä Cumulukselle kertoimeksi tulee toi 0,444.

Itse satuin löytämään liiterin takaa sisähalkaisijaltaan 200 mm putken ja Tokmannilta juuri siihen sopivan suppilon. Lämmityksen sai siis siten, että myös suppilo lämpiää...

Mitä Rikuli sulla on tossa lämmityselementtinä? Jotain vastuslankaa?


Rikuli84

Ulkomaalaista foorumia luin niin sielä oli käytetty tuota halkaisian erotusta, jota vähä itsekin ihmettelen kyllä kun taas järjen mukaan tuo pinta-ala ratkaisee.

200mm suppiloa eka itsekin haaveilin mutta jotenkin taas oli mahottoman kokoinen ja sopivasti löysin tuollaisen ~150mm suppilon niin laitoin sen.

Ihan normaalia vastuslankaa jossa on kutistesukkaa päällä, en muista wattimäärää minkä siihen laitoin mutta jotain 2A virtaa se ottaa. Tuotahan voi vielä sitten lisätä että laittaa suppiloon vastuslangan kiertämään ja eristää siihen sopivalla materiaalilla. Kokeilen ensin mitä tapahtuu tällä kokoonpanolla.

Tällä viikolla olisi tarkoitus saada tuo mittari pihallekin mutta näin talvella on huono saada jalustaa mihinkään ja takapihalla on lunta sopivasti joutuu lapion kans kaivaan uran sinne :D

Vekolla millainen lämmitys tuossa omassa? Tuolla putken ja itse mittarin välissä jotain vastuslankaa vai hehkupolttimot?

veko

Lainaa
Vekolla millainen lämmitys tuossa omassa? Tuolla putken ja itse mittarin välissä jotain vastuslankaa vai hehkupolttimot?

Putken ja mittarin välissä on 12 V / 5...10 W halogeenipolttimoita muistaakseni kolme kappaletta ja putki on eristetty solumuovilla. Tehoa saisi olla vähän lisää, mutta nykyisellä virtalähteellä ei parempaan pysty. Itse asiassa jouduin yhden polttimon ottamaan alkuperäisestä suunnitelmasta pois kun laskin joko jotain väärin tai sitten muuntajan luvatut arvot eivät ihan toteudu. Onpa tuokin kyllä kaiken sulattanut mitä suppiloon vain on satanut, mutta kyllä ensi talveksi täytyy rakennella vähän parempi ratkaisu.

Rikuli84

Tuon laskisi niin että vastuslankaa olisi sen 30W edestä, niin sillä varmasti saisit paremman lämmitystehon aikaan kun hehkupolttimoilla. Voisit samanlailla laittaa tuon langan kiertämään suppilon ja itse mittarin seinämiä pitkin kun mulla on. Sitten voisi vielä enempi edistää sitä esimerkiksi uretaanilla.