Uutiset:

Ei uusia uutisia.

Main Menu

Hyvästi Google

Aloittaja weatherc, keskiviikko, 25.01.2012, 14:37

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: Argonex - torstai, 09.02.2012, 06:53
Mä oon ollu aika epävarma noiden epävirallisten päivitysten suhteen, onnistuuko ne vai tuleeko puhelimesta verkonpaino. No nyt toissailtana kuitenkin rohkaistuin ja tuikkasin tuohon perus sgs:ään 2.3.6 päivityksen sisälle, ja eroa on kuin yöllä ja päivällä tuon puhelimen toiminnassa. Sitten toki ne negatiiviset puolet, suominäppis puuttuu. Latasin marketista go keyboardin, mutta en oikein siitä tykkää, pitäisi joku fiksumpi keksiä. Toinen negatiivinen puoli on se että tuo kasperskyn mobile security sanoi työsopimuksen irti, eli sitä ei saa enää asennettua marketista.

Tuo Odinilla tehty päivitys on sikäli helppo, että jos ei ihan täysin totaalisesti tyri siinä, puhelin selviää päivityksestä hienosti. Itse sain tehtyä kerran puhelimestani ns. tiilen (= bricked phone), mutta toinen yritys ja uudempi Odin pelasti tilanteen.

Suominäppis ei periaatteessa puutu, vaan vanhemman mallinen ja mielestäni paremmin toiminut Samsungin oma näppis, jossa ääkköset oli edustettuina, oli korvattu 2.3.4:sta alkaen sellaiseksi, että ääkköset tulevat niin a-, kuin o-näppäinten takaa, kunhan viitsii pitää "näppäintä pohjassa". Kirjoitusnopeus oli tosin niin poskettoman surkea ja lähestymistapa tuossa niin kankea, että hommasin Marketista Smart Keyboardin ja siinä olen pysynyt. Mitä tulee tuohon Marketiin, niin jos sieltä olet softan hommannut niin, että sen olet jopa maksanut, tiedon siitä pitäisi olla siellä odottamassa, kun sinne Google-tilisi tiedot näpytät - ellet sitten päättänyt tehdä, kuin minä ja poistanut kaikki Google-tilit kertaheitolla.

Lainaus käyttäjältä: Argonex - torstai, 09.02.2012, 06:53
Joskus tuo Samsungin politiikka tuntuu siltä, että puhelinta pitäisi vaihtaa viimeistään vuoden välein, vanhempien luurien käyttäjät eläköön sitten tietoturva-aukkojen keskellä jos ei uutta halua ostaa.

Vähän sama ajatus on tullut itsellekin. Galaxy 3-luurini on jätetty homehtumaan 2.3.3:een ja unohdettu kokonaan. Vähän luulen myös, että Galaxy S+-luurini alkaa olemaan sillä kuuluisalla viimeisellä rannalla. Android 2.3.7:ää tuskin kannattaa kovin paljoa odotella (ellei CyanogenMod 7.1:stä halua asentaa) ja Android 3.x.x- ja 4.x.x-tuet olivat jo kauan aikaa sitten ammuttu tämän puhelimen osalta alas.

Tietoturva-aukoista on paha sanoa mitään suoraan, koska en sellaisiin itse ole törmännyt, enkä ihan suoraan tuomitse 2.3.3:stakaan turvattomaksi, sillä ainakin jonkin netistä hiljattain bonganneen statistiikan mukaan valtaosa Android-laitteista ovat vielä 2.3.3-versiossa.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

Argonex

galaxy s+:n kohdalla on semmonen tilanne että 2.3.6+ päivitys sille on tulossa, mutta tuo perus S malli ei enään päivityksiä tule saamaan. Puhelinta päivitettäessä osa ohjelmista tykkäsi multa kadota, Msn Messenger pro (tms) on ohjelma mikä on lähtenyt kävelemään koko marketista pois, sitä sinne enää takaisin saanut. Ja samoin Tuo Kaspersky internet security ilmoittaa ettei ole yhteensopiva nykyisen android version kanssa.

Pitääpä latailla tuo smart keyboard testiksi joku ilta :)
Kun kiekuu uljas kukko laella tunkion, niin tietää joka ukko, sään muutos tulos on. Voi tulla poutaa sadetta, voi tulla pakkas sää, voi myöskin käydä niin että entiselleen jää

weatherc

Googlella, Applella ja Amazonilla on tällä hetkellä mahdollisuus tunkeutua käyttäjien laitteisiin ja tuhota niillä olevaa laitonta sisältöä tai muuttaa ohjelmiston koodia ilman käyttäjän lupaa.

Ja nyt M$ liittyy kerhoon:

Microsoft lisää Windows 8:aan salaisen tappokytkimen
Ominaisuuden avulla Microsoft voi poistaa tai muuttaa tietokoneen tietoja ilman käyttäjän lupaa

http://www.mikropc.net/windows-8/microsoft+lisaa+windows+8aan+salaisen+tappokytkimen/a785984

miihkali

Olen tässä viime ajat huokaillut menetettyä privaattia. Kiinasta viimeinkin perille päässyt taulu-pc on ollut mielenkiintoni kohteena. Tasan kolme tuntia ensimmäisestä käynnistyksestä laite oli jo ruutattu ja samana päivänä kolme kertaa resetoitu. Sitten lopulta aloin rauhoittumaan ja tosissaan tutkailemaan räpläkkeen saloja. Ei ollut mitään uutta, että kone oli tavallaan Googlen hoidossa, ei osittain vaan kokonaan. Mikäpä siinä, jos niin kerta halutaan. Ruuttauksen poiston jälkeen ihmettelin hieman varakopioinnin alkeellisuutta eli oikeastaan, minä ilman root-oikeuksia, olin kuin kynnetön kissa. Tietoa Googlen omasta backup-menetelmästä osui silmiin, ja päätin kokeilla sen oivallisuutta. Siis resetit jälleen, kone käyntiin ja ohjelmien asennus. Jätin käyntiin ja lepäämään vuorokaudeksi. Kas kummaa, sekä oman backupin ja Googlen ansiosta jäljet olivat yhtä kohtaa lukuunottamatta omani.

Virusohjelmien automaattisesta poistosta osui myös juttu silmiin. Toisaalta veikeän hyvä asia, toisaalta ei. Synkkää on ollut huomata koneen jatkuva seurustelu suuntaan jos toiseen. Tieto minusta siis kulkee, tahtoipa tai ei. Puhelinnumeroni ilmestyminen Googlen rekisteriin on kylläkin hieman överiksi vetäisty. Sitä en näet ole antanut muualle kuin salattujen linkkien kautta, esimerkiksi nettitilaukseen. Luettelossa sitä ei ole, ja ihmettelen syvästi mistä se on koukattu. Voi olla, että Google tietää nukkumaanmenoaikanikin tarkemmin kuin minä itse.

No, minä pidän taulu-pc:tä vain muutamien mukana kulkevien asioiden takia, joten mitään kovin salaista Google tuskin löytää. Kone kylläkin seurustelee varsinaisen käyttökoneen kanssa melkein päivittäin, tietoa siirtyy ja sitä varmasti tutkaillaan. Aivan rauhassa vain. Sähköpostin tutkailua en kylläkään tule koskaan sulattamaan, tapahtuipa se kenen toimesta tahansa.

Luulisin (vain oma päätelmäni), että Windowsin epätoivoisuus ja pyrkimys hallita koneita johtuu seiskan menestyksestä. Seiska on ollut varsinainen toiveuni, koska sitä ei ole tarvinnut välttämättä ostaa. Loudereiden ynnä muiden avulla seiskasta saa nopeasti järjestelmän, jonka Microsoft itsekin toteaa aidoksi eli genuineksi. Suunniteltu kasin "tappokytkin" toimisi ehkä myös koko järjestelmän eliminoijana, jos Microsoft havaitsee piraatin pyörivän. Saattaa siinä kaatua mukana aivan oikeitakin tekeleitä, mutta sehän on vasta joskus sitten.

Moni varmaan pitäisi ihanteellisena olotilana Googlen ja Microsoftin yhteistyötä. Omasta tietokoneesta ei tarvitsisi koskaan huolehtia henkilökohtaisesti, koska kone olisi hyvässä hoidossa muutenkin. Omasta mielestäni ihanteellinen olotila on kone ilman nettiä tai sähköpostia. Se vain ei tule onnistumaan, sillä paluuta entiseen ei taida enää olla.

Google saa puolestani hoivata vimpainta kuten tahtoo, isolle koneelle sen on kuitenkin tultava varkain ja kaikkien esteiden yli. Se onkin jo temppu, jonka hyväksyminen laittaa miettimään hiukan syvällisemmin.

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: weatherc - perjantai, 02.03.2012, 21:05
Googlella, Applella ja Amazonilla on tällä hetkellä mahdollisuus tunkeutua käyttäjien laitteisiin ja tuhota niillä olevaa laitonta sisältöä tai muuttaa ohjelmiston koodia ilman käyttäjän lupaa.

Ja nyt M$ liittyy kerhoon:

Microsoft lisää Windows 8:aan salaisen tappokytkimen
Ominaisuuden avulla Microsoft voi poistaa tai muuttaa tietokoneen tietoja ilman käyttäjän lupaa

http://www.mikropc.net/windows-8/microsoft+lisaa+windows+8aan+salaisen+tappokytkimen/a785984

Hmm...
Varsin ikävä tieto, joskin Windows-luureissa tuo ominaisuus on ollut jutun mukaan jo vuosia olemassa. Tuollaisesta "Kill-switch":stä on todella vähäinen askel siihen, että haitallisten ohjelmien torjunnan tai poiston lisäksi se voidaan helposti jalostaa muuhunkin tarkoitukseen. Ei tarvita, kuin muutos järjestelmään ja Microsoft Update; homma on siinä, eikä M$:n tarvitse edes asiaa mainostella, sen kun vain laittavat "korjaa vakavan haavoittuvuuden"-selityksen ja asettavat sen kriittiseksi päivitykseksi.

Muistan kuinka Pentium III:n kylkiäisenä tuleva Serial Number-lähetysmahdollisuus aiheutti aika merkittävän protestiaallon, kun tajuttiin, että kone voidaan helposti yksilöidä verkossa sen avulla. Laitteistovalmistajat painostettiin kehittämään BIOSiin tämän lähetyksen esto-ominaisuus ja uusien Pentium-prosessorien myötä protesti lopulta vaimeni. Valitettavasti tässä kohtaa ei paljoa rautatason muutos auta....  :-\
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------