HakkapeliittaGPS-navigaattorin uutuus: Fotorealistinen kartta

Aloittaja J.Jäntti, sunnuntai, 01.06.2008, 17:33

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Frequency

#10
HakkapeliittaGPS:stä on tasan yksi versio myynnissä, hintaa tällä hetkellä vajaa 160e ja mukana tulee perusnavi Smart2go, jotkut tykkää jotkut ei. Tuleva PhotoNav päivitys tulee aluksi erikseen myytäväksi ja toimii nykyisessä hakkapeliitassa no problem, joskus myöhemmin kesällä tulee "kokonaan uusi" hakkapeliitta jossa on tuo Photonav suoraan bundlessa. Eli luultavasti sama rauta mutta mahdollisesti eri kuoret.

Aika purkissa olet elänyt jos et ole kuullut että kukaan olisi ladannut Hakkapeliittaan mitään muita ohjelmia :D Senhän takia Hakkapeliittaa hypetetäänkin kun voi asennella itse softia (pohjalla winCE 5.0) ja Hakkapeliitassa pyörii vaikka TomTom, Mio, iGO8, Navigon, Route66 jnejne, OziExplorer, Hannu säleksen Taskuloisto, MiniElmeri jne... Itse olen pistänyt pystyyn www.hakkapeliittagps.comin jonne olen vähän keräillyt tietoa eri ohjelmista mitkä toimivat ja ohjeita. Sieltä voi ladata hakkapeliittaansa vaikka valmiin softapaketin joka on tarkoitus purkaa muistikortille ja voela, Hakkapeliittaan tulee uusi valikko (jota voi itse muokata haluamakseen) ja DivX-leffat, mp3:set jne toistuu hienosti. Muutama leffa tullutkin katseltua ko. laitteella pidemmällä matkalla kun itse ei ole tarvinnut ajella vaan on saanut olla kyytiläisenä. Tämän takia moni on ostanutkin Hakkapeliitan koska sen käyttöarvo nousee rutkasti jos haluaa tehdä ko. laitteesta esim mediatoistimen matkoille jne.

Hakkapeliittaan voi siis myös ostaa erikseen esimerkiksi Hannu Säleksen TaskuLoisto-ohjelman (esimerkiksi veneilijät tykkäävät vektorikartoista) ja siihen sitten tarvitsemansa määrän tarkkaa karttadataa, esimerkkinä mainitsin vain koko suomen kartan hinnan arviolta. Tästäkin muutamia kuvia löytyy hpgps.comista

Smart2go on ollut hieman jäykähkö firma, toivottavasti verkkokauppa.com on ottanut kunnolla opikseen ja lanseeraa tuon Photonavin tasaisesti päivittyvänä. Toki päivitykset aina maksavat mutta niin maksaa muihinkin navigaattoreihin.

Eli jos et ole vielä tutustunut niin käy ihmeessä ihmettelemässä osoitetta www.hakkapeliittagps.com

meteorologi

Kylläpä tästä navigaattorista väännetään asiaa.  :)

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: Frequency - keskiviikko, 16.07.2008, 21:14
Aika purkissa olet elänyt jos et ole kuullut että kukaan olisi ladannut Hakkapeliittaan mitään muita ohjelmia :D Senhän takia Hakkapeliittaa hypetetäänkin kun voi asennella itse softia (pohjalla winCE 5.0) ja Hakkapeliitassa pyörii vaikka TomTom, Mio, iGO8, Navigon, Route66 jnejne, OziExplorer, Hannu säleksen Taskuloisto, MiniElmeri jne...

Vai että olen elänyt purkissa... Kiintoisa väite.
Totta puhuakseni ensikohtaaminen tämän laitteen kanssa oli juuri Tietokone-lehden testissä, minkä jälkeen ei siitä ole pahemmin kylillä huudeltu, ennenkuin Verkkokauppa.com julkisti olevansa kyseisen tuotteen jälleenmyyjä ja ilmoitti Photonavista.
Jos ennen tätä aikaa en ollut kuullutkaan kyseisestä laitteesta, en tiedä sen speksejä, en tiedä sen alla pyörivää alustaa, enkä sitä, että se taipuu vaikka 3D Pinball-pelin pelaamiseen ja kaikista eniten sitä, että kyseistä navigaattoria on myynnissä vain yhtä mallia ja se hukkuu kaikkien muiden navigaattorivalmistajien mallien värikkääseen massaan, kuin venäläinen votkatynnyriin, niin ilmeisesti sitten olen todellakin elänyt purkissa.

Jos sen alustana on WinCE, siinä ainakin minun kohdalla vedetään raja. WinCE on mielestäni käyttöjärjestelmä, eikä yksittäinen ohjelmistoalusta, jolloin termi "navigaattori" alkaa hämärtyä. Oma tulkintani on se, että tämä laite alkaa olemaan edemmänkin GPS-ominaisuudella varustettu PDA, kuin puhdasverinen navigaattori. Toki... Hyödyt ovat kiistattomat, jos se taipuu pyörittämään muitakin GPS-navigointisovelluksia. Siihen ei tiettävästi kovin moni nykypäivän navigaattori edes pysty.

Lainaus käyttäjältä: Frequency - keskiviikko, 16.07.2008, 21:14
Itse olen pistänyt pystyyn www.hakkapeliittagps.comin jonne olen vähän keräillyt tietoa eri ohjelmista mitkä toimivat ja ohjeita. Sieltä voi ladata hakkapeliittaansa vaikka valmiin softapaketin joka on tarkoitus purkaa muistikortille ja voela, Hakkapeliittaan tulee uusi valikko (jota voi itse muokata haluamakseen) ja DivX-leffat, mp3:set jne toistuu hienosti.

Nostan hattua teollesi ja laiteuskollisuudellesi.
Se on tosiasia, että yhteisön tuki on joissakin tilanteissa jopa parempaakin, kuin esim. laitteen oma tekninen tuki.

Lainaus käyttäjältä: Frequency - keskiviikko, 16.07.2008, 21:14
Smart2go on ollut hieman jäykähkö firma, toivottavasti verkkokauppa.com on ottanut kunnolla opikseen ja lanseeraa tuon Photonavin tasaisesti päivittyvänä. Toki päivitykset aina maksavat mutta niin maksaa muihinkin navigaattoreihin.

Verkkokauppa.com:n uskottavuuden nimissä toivon sitä todella paljon itsekin, sillä olisihan se sääli, jos tällainen laite jäisi vain anekdootiksi.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

Frequency

Anteeksi että syytin sinua purkissa elämisestä, ihmettelen vain ettet ole törmännyt aiemmin Hakkapeliittaan vaikka tuote on ollut markkinoilla viime vuoden alkutalvesta asti (smart2go naviohjelmalla varustettuna) ja aika monessa paikkaa siitä on ollut puhetta :)

Laiteuskollinen en ole, mutta hakkapeliittojen kanssa on tullut nyt räpellettyä jonkin verran. Totuushan on se, että luultavasti kaikki tämän hetken navigaattorit (myös ihan aidot TOMTOMIT) pyörivät winCE:n päällä. TomTomeissa ja yleensäkin "kunnon merkeissä" on se winCE piilotettu hyvin piiloon ja sinne pääsy on tehty mahdollisimman vaikeaksi. WinCE on kuitenkin valmistajille älyttömän halpa valmis ohjelmointirajapinta jolloin valmistajien ei tarvitse käyttää resursseja ohjelmoida "omaa" käyttöjärjestelmää jonka päällä navisofta pyörii vaan ainoastaan tehdä wince/pna yhteensopiva ohjelma ja sen verran tuunata laitetta ettei käyttis näy minnekkään.

Kyllähän hakkapeliitassa on myös varsinaisia puutteitakin, esim 400e tomtomeissa on tarkka kosketusnäyttö, pitkälle viimeistelty käytettävyys, TMC-liikennedata vastaanotto, bluetooth, fm-lähetin jne. Tässä meneekin se raja siinä että mitä autossansa tarvitsee ja paljonko on valmis maksamaan :) Mutta sen voin sanoa että hintansa arvoinen Hakkapeliitta on ollut enkä ole hetkeäkään sen hankkimista harmitellut :) Onhan hakkapeliitta muistaakseni ollut aiemminkin esim tekniikan maailmassa, mikrobitissä jne testeissä, mutta kun testejä on arvioitu suoraan out-of-box-is-what-you-will-get periaatteella eikä hakkapeliitan todellista potentiaalia ole otettu huomioon niin eivät nuo tulokset aina mairittelevia ole olleet. HP:n mukana tuleva smart2go kun on hyvä perusnaviohjelma joka joskus reitittää hassusti, mutta ei mitenkään pärjää ominaisuuksissa esim tomtomin softalle. (mutta eihän arvosteluissa oteta huomioon että hakkapeliitassa toimii myös muut naviohjelmat).

Noita hakkapeliittagps.com sivuja tosiaan olen päivitellyt jonkin verran ja aikas mukava alkaa olemaan tuo yhteisön koko. :) Pitäisi taas jokin hetki panostaa hieman noihin sivuihin kun siellä on paljon puutteita ja päällekkäisyyksiä ohjeissa, on vain oma aika hieman tiukilla =/ Ehkä tässä joku hetki taas :)


J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: Frequency - torstai, 17.07.2008, 13:39
Anteeksi että syytin sinua purkissa elämisestä, ihmettelen vain ettet ole törmännyt aiemmin Hakkapeliittaan vaikka tuote on ollut markkinoilla viime vuoden alkutalvesta asti (smart2go naviohjelmalla varustettuna) ja aika monessa paikkaa siitä on ollut puhetta :)

Ei haittaa. Olen aika parkkinahkainen otus, mitä tuollaiseen tulee.
Hakkapeliitta on sanonut minulle kaiken tämän ajan todella vähän. Kun ensimmäisen kerran näin tämän laitteen Verkkokauppa.com:n tiloissa, se meni aikalailla ohi, sillä käsittelin sen vain uutena navigaattoritulokkaana muiden valmistajien sunnattomassa laitemassassa. Minun näkemyksieni mukaan siitä ei ole paljoa loppujen lopuksi puhuttu, koska yleensä jos joku laite nousee kunnolla otsikoihin, eikä jää vain sivulauseen maininnaksi, noteeraan sen aika nopeasti.

Jos ne monet paikat, josta kerroit, ovat olleet esim. foorumeissa tai vastaavissa paikoissa, eikä esim. valtamediassa, ne ovat menneet lähes takuuvarmasti ohi. Jos niitä on käsitelty valtamedioissakin, olen siinä tapauksessa ollut luultavasti huolimaton lukija tai ollut lukemassa väärää lehteä oikeaan aikaan.

Lainaus käyttäjältä: Frequency - torstai, 17.07.2008, 13:39
Laiteuskollinen en ole, mutta hakkapeliittojen kanssa on tullut nyt räpellettyä jonkin verran. Totuushan on se, että luultavasti kaikki tämän hetken navigaattorit (myös ihan aidot TOMTOMIT) pyörivät winCE:n päällä. TomTomeissa ja yleensäkin "kunnon merkeissä" on se winCE piilotettu hyvin piiloon ja sinne pääsy on tehty mahdollisimman vaikeaksi. WinCE on kuitenkin valmistajille älyttömän halpa valmis ohjelmointirajapinta jolloin valmistajien ei tarvitse käyttää resursseja ohjelmoida "omaa" käyttöjärjestelmää jonka päällä navisofta pyörii vaan ainoastaan tehdä wince/pna yhteensopiva ohjelma ja sen verran tuunata laitetta ettei käyttis näy minnekkään.

Voin paljastaa korttini sikäli, että ainoa laite, joka minulle on koskaan ollut toimivin ja loogisin käyttää, on ollut juuri TomTom. Itselläni on GO 710 käytössä ja olen aikalailla juurtunut siihen valmistajaan pääsääntöisesti koska sen tarjoama kartta-aineisto on ollut tähän saakka lompakkoystävällisintä ja toimivinta mitä olen nähnyt ja kokenut. Muitakin navigaattoreita olen katsellut ja kokeillut, kuten esim. Garmin, mutta kaikista niistä malleista on aina puuttunut jokin sellainen täysin järkeenkäypä ominaisuus, joka taas TomTom:ssa on ollut suoraan vakiona - ja jokaisessa muussa merkissä on ollut aina se sama ilmiö: Kartta-aineiston saatavuus on tehty harmittavan hankalaksi tai sellaista mahdollisuutta ei ole ollut olemassakaan kyseiselle mallille - tai vielä parempaa - on sille mallille, mutta sitä ei enää tueta laitteen vanhuuden vuoksi, vaikka siinä esim. on liitännät ja muistikortit valmiina.

Vaikka TomTom:n käyttäjä olenkin, en ole ikimaailmassa edes lähtenyt arvaamaan, millä alustalla se pyörii. Syynä on tietenkin se, että olen sellainen käyttäjä, joka käyttää navigaattoria vain sen "ydintoiminnan" tasolla, eli opastamaan minua tuntemattomassa paikassa perille ja ainoa, missä poikkean asiassa on netistä haettavien POI:den paiskaamisessa muistikortille.

En missään tapauksessa "vihaa" muita navigaattorimerkkejä. Niissä on varmasti tonneittain erilaisia ominaisuuksia - varmasti TomTom:a parempiakin ominaisuuksia, mutta kyse on pitkälti siitä, mitkä ovat intressit laitteen sisällön muuttamiseen.

Lainaus käyttäjältä: Frequency - torstai, 17.07.2008, 13:39
Kyllähän hakkapeliitassa on myös varsinaisia puutteitakin, esim 400e tomtomeissa on tarkka kosketusnäyttö, pitkälle viimeistelty käytettävyys, TMC-liikennedata vastaanotto, bluetooth, fm-lähetin jne. Tässä meneekin se raja siinä että mitä autossansa tarvitsee ja paljonko on valmis maksamaan :)

Mutta sen voin sanoa että hintansa arvoinen Hakkapeliitta on ollut enkä ole hetkeäkään sen hankkimista harmitellut :) Onhan hakkapeliitta muistaakseni ollut aiemminkin esim tekniikan maailmassa, mikrobitissä jne testeissä, mutta kun testejä on arvioitu suoraan out-of-box-is-what-you-will-get periaatteella eikä hakkapeliitan todellista potentiaalia ole otettu huomioon niin eivät nuo tulokset aina mairittelevia ole olleet. HP:n mukana tuleva smart2go kun on hyvä perusnaviohjelma joka joskus reitittää hassusti, mutta ei mitenkään pärjää ominaisuuksissa esim tomtomin softalle. (mutta eihän arvosteluissa oteta huomioon että hakkapeliitassa toimii myös muut naviohjelmat).

Ja tuo onkin ehkä juuri se kompastuskivi koko jutussa. Itselläni ei ollut aikaisemmin käsitystä siitä, että siihen saadaan muitakin ohjelmia ajettua sisään, vaan Verkkokauppa.com:n lehdistötiedote antoi ymmärtää, että Photonav on vain kyseisen navigaattorin oman sovelluksen päälle ajettava "patchi" tai "päivitys", joka lisää vanhan sovelluksen ominaisuuksiin nämä ilmakuvat. Missään ei mielestäni mainittu, että Photonav korvaa Smart2Go:n kokonaan, puhumattakaan siitä, että Hakkapeliittaan saadaan ajettua muidenkin valmistajien sovelluksia, sikäli, kun ne ovat saatavilla.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

Frequency

Olet siinä kyllä oikeassa, että niille jotka eivät ennen hakkapeliitasta ole kuulleet niin ovat varmasti hieman hämillään noista myytävistä "päivityksistä". TomTomin navit ovat aivan loistavia ja niiden käyttäminen on helppoa, sitä en kyllä kiellä :)

Tosin Mion jonkun tytäryhtiön tuotos uusin iGO8 -naviohjelma pistää tomtomin ohjelmalle kampoihin ja pahasti, nimittäin en ole ennen nähnyt yhtä monipuolista ja ominaisuuksia tihruavaa ohjelmaa kuin iGO8. Ko. ohjelma tukee 3d-maastoja, 3d-rakennuksia, reittilogien tallennusta, kaikenlaisia reitin optimointeja, animaatioita, silmänkarkkia, säätömahdollisuuksia, skinejä, taustakuvia, värejä ja kaikkea mielenkiintoista. TMC-kin on tuettu jos laite johon iGO8 asentaa sisältää tmc-antennin. Mutta iGO8kaan ei fm-lähetystä osaa, mutta tuskin missään laitteessa mihin iGO8 asennetaan edes on fm-lähetintä (mikä olisi itselle kyllä varsin mielenkiintoinen ominaisuus).

http://www.youtube.com/watch?v=kiLLSTyV01E Tuossa on ehkä lähinnä valmista versiota oleva demo igon toiminnasta, valmis versio pyörii melkeinpä paremmin vielä, tuossa videossa on igo8 aiempaa demoversiota näytelty ja meno välillä näyttää pätkivän :)

Kuinka paljon muuten TomTomiin maksaa esim vuosittainen scandinavia-tiekartastopäivitys? En ole oikein kätevästi mistään löytänyt moista ja kovasti kiinnostaisi tietää mitä valtamerkit ottavat päivityksistä :)


J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: Frequency - lauantai, 19.07.2008, 12:17
Tosin Mion jonkun tytäryhtiön tuotos uusin iGO8 -naviohjelma pistää tomtomin ohjelmalle kampoihin ja pahasti, nimittäin en ole ennen nähnyt yhtä monipuolista ja ominaisuuksia tihruavaa ohjelmaa kuin iGO8. Ko. ohjelma tukee 3d-maastoja, 3d-rakennuksia, reittilogien tallennusta, kaikenlaisia reitin optimointeja, animaatioita, silmänkarkkia, säätömahdollisuuksia, skinejä, taustakuvia, värejä ja kaikkea mielenkiintoista. TMC-kin on tuettu jos laite johon iGO8 asentaa sisältää tmc-antennin. Mutta iGO8kaan ei fm-lähetystä osaa, mutta tuskin missään laitteessa mihin iGO8 asennetaan edes on fm-lähetintä (mikä olisi itselle kyllä varsin mielenkiintoinen ominaisuus).

http://www.youtube.com/watch?v=kiLLSTyV01E Tuossa on ehkä lähinnä valmista versiota oleva demo igon toiminnasta, valmis versio pyörii melkeinpä paremmin vielä, tuossa videossa on igo8 aiempaa demoversiota näytelty ja meno välillä näyttää pätkivän :)

Katselin tuota demoa ja kyllähän se näyttää aika kiintoisalta, joskin herää väistämättä kysymys, että missä kulkee käytettävyyden ja ylitsevuotavan "featurismin" raja? Siinä oli kyllä jos jonkin näköistä 3D-taloa hakattu karttaan sinne tänne mikä oli erittäin hienon näköistä ja helpottanee paikkojen tunnistustakin jossain määrin. Sisältöä tuossa oli aivan helkkaristi ja erilaisia animaatioita, mutta tuosta kokonaisuudesta oli nähtävissä mammuttitaudin merkkejä. Vaikka siellä oli useita TomTom:stakin tuttuja piirteitä, niin kaikelle tuskin on käyttöä ajon aikana, kuten mahdollisuudella pyöritellä karttaa sinne tänne samaan aikaan kun olet itse liikenteessä. Kyse on tietenkin kuljettajasta, mutta liiallinen silmänkarkki voi kiinnittää huomion äkkiä pois liikenteestä, mikä on aika kova riski. Tietty yksinkertaisuus tulee mielestäni olla noissa laitteissa itsestäänselvyys.

Tokihan tuostakin varmaan saa pois noita ominaisuuksia niin, että se istuu kuljettajan vaatimuksiin, mutta kun katsotaan kaikkia noita demossakin olleita, tavanomaisesta poikkeavia toimintoja, niiden antama lisäarvo liikenteessä on aika pieni.

Lainaus käyttäjältä: Frequency - lauantai, 19.07.2008, 12:17
Kuinka paljon muuten TomTomiin maksaa esim vuosittainen scandinavia-tiekartastopäivitys? En ole oikein kätevästi mistään löytänyt moista ja kovasti kiinnostaisi tietää mitä valtamerkit ottavat päivityksistä :)

Itselläni pyörii tällä hetkellä karttana "Scandinavia and Major Roads of WE".
Hintaluokka päivityksillä on 50-80 Euron välissä. Hintahaarukan halvin olisi Skandinavian karttapäivitys, joka olisi se 50 Euroa, kallein Western Europe-karttapäivitys. Niillä on nyt menossa jokin kesäale ja hintoja on sahattu vajaa kolmannes alaspäin johonkin aikarajaan saakka.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------