Uutiset:

Ei uusia uutisia.

Main Menu

Sääasema sai pizzalaatikon ;)

Aloittaja weatherc, sunnuntai, 20.11.2011, 00:01

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Snowi

Lainaus käyttäjältä: djmake - maanantai, 09.01.2012, 03:46
Toisaalta OEM maksaa sekin rahaa, joten ihan turhanpäiten ei viitsi.

Kyllähän nuo OEM-versiotkin kirpaisee, sillä halvimmillaan lähtevät yleensä sadalla eurolla. Tuo onkin yksi isommista yksittäisistä kustannuksista noissa sääkoneissa ja se tuntuu jotenkin typerältä. Mutta sille ei vain voi mitään, helppohan Microsoftin on nuo hinnat asettaa kuin ei oikeen samassa luokassa kilpailua ole.

LainaaAi niin joo... Mitäs versiota seiskasta käytät noissa sääkoneissa?

Mulla on pelkästään Home Premium versioita ja tosiaan 32 bittisiä, sillä muistia noissa koneissa on muutenkin vain 1GB.

LainaaJostain kummallisesta syystä näkee yleensä punaista, kun joutuu tekemisiin jonkin valmiin paketin kanssa. Ja varsinkin jokunen vuosi sitten, kun  läppäreitä myytiin 256 muistilla.

Läppäreissä tuo onkin iso ongelma. Niissä tulee usein vakiona mukana kaikkea taivaan ja maan väliltä ja saat oikeasti käyttää kunnolla aikaa, jotta saat kaiken tauhkan poistettua. Tähän tarkoitukseen on myös valmiita ohjelmia, jotka osaavat päättää automaattisesti onko ohjelma hyödyllinen vai ei. Arvioit ohjelmista on muiden käyttäjien tekemiä ja varsinkin juuri tälläiset valmiit mukana tulevat ohjelmat luokitellaan suoraan roskaksi.

LainaaPuhtaalta itsekin pyrin aina aloittamaan, mutta aina sekään ei auta. Siis mitä useamman ohjelman asentaa, sitä varmimmin joku tunkee itsensä serviceksi ja joku muu taas jonnekkin muualle jne.
Omalla tuurillani olen jossain toisella puolella Suomea, kun jokin tuollainen imasee päivitykset kyselemättä, haluaa bootata koneen ja kilahtaa siihen tms.

Sääkoneiden osalta asia on helpompi, sillä asennan niihin vain ne tietyt ohjelmat, joiden on tarkoituskin olla päällä jatkuvasti, paitsi sitten ne, jotka käynnistetään SystemSchedulerin avulla ja jotka sammuvat automaattisesti homman tehtyään. Mutta käyttökoneeseen tulee asennettua huomattavasti enemmän ohjelmia ja silloin on välillä niitä, jotka hyppäävät sieltä itsekseen silmille silloinkin kuin ei pitäisi.
Itsellä on kaikki automaattiset päivitykset pois päältä ja vielä niin, että itse päätän asennetaanko mitä ja milloin. En voi muutenkaan sietää sitä, jos Windows yhtäkkiä on päättänyt asentaa päivitykset ja vielä käynnistää koneen uusiksi. Kerran on niin käynyt Klaukkalan aseman osalta ja silloin oli tietenkin kaikki säädatapäivitykset seis.

Lainaa
Ei läheskään jokaisessa käytössä ole mitään tarvetta niille nopeimmille levyille, eikä tilaakaan välttämättä tarvitse olla teratolkulla ainakaan SSD:nä.

Juu näin on. Sääkoneisiin olen pyrkinyt katsomaan mahdollisimman edullista mallia, jossa ei ole vikoja juuri esiintynyt. Tilaa tarvitsevat tiedostot ovat edelleen tavallisille kiintolevyillä ja noita isompia SSD-levyjä ei ole vielä tullut hankittua. Suurin on tämä käyttökoneessa oleva 80 gigainen. Sääkoneissa on kahdenlaisia SSD-levyjä, OCZ:n 32GB ja Kingstonin 30GB malleja. Hinnat noilla oli ostohetkellä siellä 67-75 euron tuntumassa ja kun tuosta saa vielä alvit pois, niin todellinen hinta on siellä 50-60€ paikkeilla.

Lainaa
Pakko myöntää, että pienellä kulkee. Ja tuollaisia lukemia näkisi mielellään enemmänkin näiden "tää uus näytönohjain vie tarttee kilowatin powerin" sijasta. Omassakin käytössä jokainen watti säästöä on kotiinpäin. Kohtuullisen hyvänä perusteena voi käyttää 24/7-käytössä euro/watti/vuosi. Eli watin säästö ei paljon tee, mutta viidellä koneella 10 wattia konetta kohden säästöä on jo 50e vuodessa.

Erittäin tyytyväinen ollut noiden koneiden sähkönkulutukseen ja sen takia haluaisinkin käyttää niitä jatkossakin. Ongelmana vain on ukkostutka, sillä USB-mallin LD250 ukkostutka ei ole yhtä monipuolinen kuin PCI-tutka ja on vielä kalliimpi. Tuo PCI-tutkan takia kasattu sääkone on myöskin hyvin vähän virtaa kuluttuva ja paljon pienempään kokoon ei tuollaista pakettia enää saa. Virrankulutus oli noin 24W, eli ihan kohtuullinen, vaikka jääkin selvästi noista pikkukoneista. Kotelolla oli hintaa aika paljon, varmaankin osaksi tuon riser-kortin takia. Äänetönkään se ei ole, joten siinä on useampia huonoja puolia verrattuna noihin äänettömiin ja vähävirtaisiin pikkukoneisiin.

Itsekin lasken 24/7 käytössä olevan laitteen sähkönhinnan olevan noin 1W=1€. Minulla on kaikista asennuksista sopimukset tehtyinä ja sopimuksesta ukkostutkan ja sääaseman tarjoajalla oli mahdollisuus valita, että maksanko minä tuon 12€ vuodessa vai maksaako hän itse. Toistaiseksi jokaikinen on valinnut vaihtoehdoksi, että maksaa itse :). Monet ovat olleet innoissaan kyseisistä laitteista ja silloin tuon vuosittain 12 euron kulutusmaksu ei paljon tunnu. Tämän takia olen pyrkinyt saamaan paketin niin vähävirtaiseksi kuin mahdollista.

LainaaKun kerran olet noihin virtapiheihin tutustunut, niin laitahan jossakinkohtaa tänne tai vaikka yv:llä vähän dataa tyyliin mistä, millä hintaa jne. Jos vaikka joskus malttaisi hommata pariin juttuun.

Voin pistää suoraan tähän jos siitä on hyötyä muillekin. Itse käytän sääkoneina pääasiassa CombuLabin valmistamia fit-PC2i koneita. Näitä saa kolmella eri nopeudella, 1.1GHz, 1.6GHz ja 2GHz. Itsellä on käytössä 1.6GHz:n mallit. Muistia koneissa on 1GB, paitsi 2GHz:n mallissa, jossa on 2GB. Koneet ovat kuulemma äärimmäisen kestäviä ja kestävät suuria lämpötiloja. Koneita saa myös laajennetuilla lämpöalueilla toimivia malleja ja silloin koneet toimivat jopa -40 ja +85 asteen lämpötiloissa. Mutta nämä koneet ovat luonnollisesti vähän kalliimpia kuin normimallit, jotka nekin kestävät hyvin lämpöä ja varmasti pakkastakin, vaikka käyttölämpötilaksi on merkitty 0 astetta.
1GHz malli maksaa 363€ alvin kanssa ja alvittomana 295€. 1.6GHZ malli on puolestaan 409€ ja alvittomana 333€. 2GHZ mallia ei tuolta Smartogroupista enää saa, mutta saa varmasti jostakin muualta. Hintoihin ei sisälly kiintolevyä eikä käyttöjärjestelmää.

CombuLabilta saa myös vielä virtapihimpiä laitteita, jotka kuluttavat normaalissa käytössä vain 2-6W  ;D. Nämä ovat nimeltään Trim-Slice koneita ja ovat äärimmäisen pieniä, kooltaan vain 130mm x 95mm x 15mm. Tosin hirmuisesti tehoa näissä ei ole, mutta riittävästi sääkoneeseen. Koneita myyvän SmartoGroupin sivuilla lukee näin: "Trim-Slice:ssa on NVIDIA Tegra 2 - kaksi ytiminen ARM Cortex A9 @ 1 GHz ja vähävirtainen GeForce GPU. RAM-muisti (1 GB DDR2) on juotettu korttiin."
Kiintolevystä ja massamuisteista sanotaan puolestaan näin: "Trim-Slice:ssa on sisäänrakennettu 32 GB SATA SSD, SD-muistikorttipaikka edessä ja micro-SD -muistikorttipaikka sivulla (suojatulla ovella). Molemmat SD-portit tukevat max. 32GB SDHC-muistikortteja."
Kone maksaa alvin kanssa 286€, mutta hinta ei sisällä käyttöjärjestelmää. Alvittomana kone maksaa 232€. Yrityksen nimiin kun nämä koneet itsellä tulevat, niin silloin mennään tietenkin aina alvittoman hinnan mukaan  :). Hinta tuolla koneella, varsinkin alvittomana on mielestäni sen verran hyvä, että voin kyllä suositella konetta kevyeksi sääkoneeksi. Asennuskin on äärimmäisen helppo, sillä kaikki muu paitsi käyttöjärjestelmä on koneessa jo valmiina. Eikä voi kauniimpi osapuolikaan valittaa, sillä kone on äänetön ja lähes näkymätön  ;D

Compulabilta on myös tulossa uusi tehokkaampi fit-PC3i malli, jossa on tehoa kasvatettu ja silti virrankulutus on siellä 7-20W tuntumassa. Muistin saa kasvatettua jopa 8GB asti ja prosessorit ovat AMD:n dual-core 1GHz-1.65GHZ prosessoreita. Suomessa näitä laitteita ei tiettävästi vielä saa, mutta ulkomailta pääsee jo tilaamaan. Hinnat ovat luonnollisesti kalliimpia kuin noissa vanhemmissa malleissa, mutta ihan kohtuullisissa rajoissa kuitenkin.

Lisätietoa koneista löytyy täältä http://www.fit-pc.com/web/
Suomessa koneita maahan tuo Smartogroup ja itse olenkin ostanut niitä juuri sieltä: http://www.smartoshop.com/fitpc2pc2i-trimslice-minipc-c-553.html