Tripod-mastoa?

Aloittaja weatherc, perjantai, 11.11.2011, 16:07

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Rambe


  Täältä lisää teräviä neuvoja ;D

Ajattelin, että jos hitsailisi kasaan muhveista tuollaisen "risteyskohdan". eli kolmelle jalalle ja yksi mastolle. Eli 4kpl muhveja yhteen.
Sitten tommosia 1,5m putken palasia jotka vois tökätä muhveihin. on tietysti mahdollisuus käydä LVI-liikkeessä ja ostaa kierteellä olevat muhvit ja niihin sopivat kierrepalat. Sit vaan masto putken palasia á1,5m Xkpl ja kierteet ja muhvit.

Miinuksena tässä kyhäelmässä on jalat, eli jos maasto on epätasainen tarvii lapion tai jotain kiilapaloja että saa maston kohti taivasta. Tietenkin jos on tasainen tori niin mkä ettei....

Lisäksi tuo maston korkeus on sillai kerronnainen, ellei tee yhtä jatkosta "putki putken sisään" siten voi säätää korkeuden haluamallen tasolle.

Ja vielä paino. Jos on tarkoitus liikutella paikasta A paikkaan B ja C jne... voi painosta olla haittaa.

Että tälläinen DIY välähdys muistin lokeroista. ::)

systeemi

Kävin tuossa aamulla vetämässä lipun salkoon niin tuli mieleen, että tuollainen lippusalko ratkaisukin on ihan hyvä. Jalka kaivetaan maahan ja siihen tulee sarana ja lukkotappi(pultti). On helppo säätää laitteita kun vain "kaataa" salon. Toimisi myös tuolla kolmioputki hässäkällä.
Sääasema Nauska, Kemi

www.kemiweather.fi

Pby11

Ei muuta kun DIY. Minun maston hinnaksi tuli noin 220 erkkiä .
Ja mitta löytyy sentään 15m eli noin 14,66/m.

weatherc

Tuo metrihinta oli kyllä ihan asiallinen veto :)

thomannista löytyy myös kolmijalkakeppejä, esim, 2.6m, 29 €uroa eli reilut 11€/metri  ;D
Ei taida Bilteman antennikeppiä saada edes itse kepit siihen hintaan (2 x 1.5m) ja tuossa on sentään tassutkin valmiina sekä poikkirima joka tarkoitettu sinne ylös lamppuja varten mutta senhän voi vaikka asentaa kukkatelineeksi tai jotain.  ;D

Snowi

Se kannattaa sitten tietenkin aina varmistaa, että asennuksesta tulee erittäin tukeva. Eli joko harukset tai jos itseseisovan haluaa, niin silloin kunnon valu maahan. Mutta tuosta ei voi mennä vannomaan mitään, jos itse mastoa ei ole siihen tarkoitettu. Itseseisovat mastot pitää olla mielellään erikoiskestävää alumiiniputkea.

Itse katselin vuosi takaperin noita mastoja täältä: http://ilmavirta.com/tuotteet.html#mastot

systeemi

Lainaus käyttäjältä: weatherc - sunnuntai, 13.11.2011, 17:26
Tuo metrihinta oli kyllä ihan asiallinen veto :)

thomannista löytyy myös kolmijalkakeppejä, esim, 2.6m, 29 €uroa eli reilut 11€/metri  ;D
Ei taida Bilteman antennikeppiä saada edes itse kepit siihen hintaan (2 x 1.5m) ja tuossa on sentään tassutkin valmiina sekä poikkirima joka tarkoitettu sinne ylös lamppuja varten mutta senhän voi vaikka asentaa kukkatelineeksi tai jotain.  ;D


Thomannilta olen tilannut vuosien varrella vaikka mitä. Lähinnä kotiteatteri harrastukseen liittyvää ja täytyy sanoa että hyvin on pelannut ja tavara on saapunut ajallaan. Muistaakseni kerran myöhästyi, kun tavaraa ei ollut varastossa ja silloinkin ilmoittivat sp:n välityksellä että tavara myöhästyy.
Sääasema Nauska, Kemi

www.kemiweather.fi

tito

Lainaus käyttäjältä: systeemi - sunnuntai, 13.11.2011, 09:43
Kävin tuossa aamulla vetämässä lipun salkoon niin tuli mieleen, että tuollainen lippusalko ratkaisukin on ihan hyvä. Jalka kaivetaan maahan ja siihen tulee sarana ja lukkotappi(pultti). On helppo säätää laitteita kun vain "kaataa" salon.

Tässä on valmiina juuri tällainen lipputangosta tehty tuulianturimasto.

Syyskesällä suunnittelin tehdä alumiiniputkesta mastoa, mutta se kaatui tuulikuorman takia laitettaviin haruksiin. Entinen työkaveri heitti huulena ajatuksen lipputangosta ja siinä se ratkaisu sitten olikin.
Huutonetissä sattui silloin olemaan Jyväskylässä 14 m lipputanko myynnissä hintaan 125e ja rahti rekan paluukuormassa 50e.
Pelkät alumiiniputket olisivat maksaneet reilut 200e + työt.
Lipputangon maalasin ruskeaksi ja kiinnitysjalaksi 2 metriä 70mm paksuseinämäistä putkea joka kaivurilla painettiin maahan. Yläpäähän laitoin lisätueksi vanhan betonisen metrin halkaisijaltaan olevan kaivonkannen jonka keskelle tein putken mentävän reiän. Putken yläpäähän hitsattiin saranoitu kiinnityslaippa johon tanko kiinnitettiin.

Masto tuli keskeiselle paikalle pihaa joten hyödynsin sen myös pihavalomastona, asentamalla puoliväliin 3kpl led-valonheittimiä joita ohjataan hämärä-kellokytkimellä. Tietysti mastoon tuli myös pistorasia ja valmius tuulianturin lämmitykselle.

Hintaa mastolle kaikkineen tuli noin 400 euroa joka mielestäni ei ole paljon kun samalla tuli piha-aluekin hyvin valaistua.

Snowi

Itsekin olen lipputankoa miettinyt, mutta mites tuo huoltopuoli hoituu? Jos tuulianturiin tulee jotain vikaa, niin saako sen jotenkin helposti tuolta alas? Tämän takia ristikkomasto on hyvä valinta, sillä voit itse helposti kiipeä tankoon, suojavarusteiden kera tietenkin  ;D

tito

Tuollaisen 14 metrisen tangon saa helposti kaksi miestä laskettua alas ja nostettua pystyyn, painoa sillä on vajaa 60kg. Alapään sarana tekee työn yllättävän helpoksi, varovasti vain on tehtävä ettei tuulianturi täräyksistä ota itseensä.

Leka

Lainaus käyttäjältä: Snowi - maanantai, 14.11.2011, 01:13Itse katselin vuosi takaperin noita mastoja täältä: http://ilmavirta.com/tuotteet.html#mastot

Jatketaanpa tästä aiheesta hieman. Laitoin kyselyä vinssattavasta teleskooppimastosta tuonne Ilmavirtaan (http://ilmavirta.com/tuotteet-mastot.html), jos vaikka laittaisi tuulimittarin kerrasta tuonne pariinkymmeneen metriin ja Davisin 6332OV tuulimittarin lähetin tarvittaessa tolppaan kiinni  ;D

Joku radiohullujen foorumilta oli viime vuonna kysellyt maston hintaa ja se oli 650€, tosin oli ollut jossain näytillä hieman "prototyyppivaiheessa" ja mastoon oli luvassa joitakin parannuksia. Onko muilla tarkempaa tietoa tuosta vinssattavasta mastosta?

Sääasema Vilppula - Davis Vantage Pro2 Wireless