Uutiset:

22.03.2025
FinWX:n ja Ilmatieteen laitoksen välinen säädatan vastaanottopilotti on päättynyt

Säädataa siirtävä datasilta ajettiin alas 22.03.2025 kello 02:00. (22.03.2025, 00:00 UTC).

Ilmatieteen laitoksen terveiset asian tiimoilta voitte lukea täältä.

Main Menu

Ukkonen 03.10.2008 + Zatorin ennuste

Aloittaja teutari, lauantai, 04.10.2008, 11:18

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

teutari

Zator "velho" loihti hienosti taasen ennusteen tulevan ukkosrintaman sijainnille vaikka se ei aivan jaksanut ryömiä Suomi neidon helmojen alle.
Pistetäämpä faktat pöytään ja katsotaanpa tuon ennusteen lopputulos.

Tässä tämä "velhon" ennuste:

Rakentajan kuva:

Oma tutka:

Olen seuraillut noita Zatorin tekemiä ennusteita noista tulevista ukkosista ja täytyypä myöntää että hyvin Zator on ne osannut arvioida vaikka siellä oli kesän aikana muutama aika "rohkeakin" ennuste joista ITL ei osannut kertonut mitään mutta jostain Zator ne loihti ja raapusti kartalle.
On se hyvä että meillä on näitä osaavia "sammakkomiehiä" jotka laittavat tietosa muidenkin nähtäväksi.

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: teutari - lauantai, 04.10.2008, 11:18
Olen seuraillut noita Zatorin tekemiä ennusteita noista tulevista ukkosista ja täytyypä myöntää että hyvin Zator on ne osannut arvioida vaikka siellä oli kesän aikana muutama aika "rohkeakin" ennuste joista ITL ei osannut kertonut mitään mutta jostain Zator ne loihti ja raapusti kartalle.
On se hyvä että meillä on näitä osaavia "sammakkomiehiä" jotka laittavat tietosa muidenkin nähtäväksi.

Olen täysin samaa mieltä. Zatorin kyky ennustaa nuo alueet ovat olleet oikein yhdeksässä tapauksessa kymmenestä. Ilmatieteen laitoksella on ollut sellainen pieni ongelma vain, että porukka siellä lähinnä keskittyy suursäätilan seurantaan ja sellaisen ennustamiseen ja mallinnukset, joita he ajavat eivät varmaankaan osaa ottaa kunnolla kantaa tuollaisiin lyhytkestoisiin ilmiöihin, kuten ukkoset.

Zatorilla täytyy olla lahjakkuuden lisäksi jotain sellaista materiaalia käytössään, joihin me harrastajat emme käsiksi pääse. ;D
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2025
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2025
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2025; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset

Jake81

Zator on kyllä hyvä ennustamaan, mutta ei tämä mitään velhojen magiaa tarvi. GFS-kartoista kun katsoo muutaman tunnin eteenpäin CAPE, LI, LCL ja SRH-indeksit, ja tietysti maanpääliset havainnot+tutkakuvat,ym. mukaanluettuna. Ei siihen mitään taikatemppuja tarvita... Jos joku alkaa Zatorin ennusteita epäilemään, niin menköön katsomaan itse vaikka sääkeskuksen kartoista täyttyykö raja-arvot kyseisille indekseille. Anteeksi viisasteluni...  :o

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: Jake81 - torstai, 29.01.2009, 18:23
Zator on kyllä hyvä ennustamaan, mutta ei tämä mitään velhojen magiaa tarvi. GFS-kartoista kun katsoo muutaman tunnin eteenpäin CAPE, LI, LCL ja SRH-indeksit, ja tietysti maanpääliset havainnot+tutkakuvat,ym. mukaanluettuna. Ei siihen mitään taikatemppuja tarvita... Jos joku alkaa Zatorin ennusteita epäilemään, niin menköön katsomaan itse vaikka sääkeskuksen kartoista täyttyykö raja-arvot kyseisille indekseille. Anteeksi viisasteluni...  :o

Tervetuloa, Jake81, Foorumille.
Juu, ei siihen mitään velhojen magiaa tarvita. Jotta alueellisia ennusteita voi lähteä tekemään siten, että niistä saa edes etäisesti uskottavia, vaatii se jonkinlaista perustietämystä, pohjakokemusta ja erityisesti tulkintakykyä. Lyhytkestoisen ilmiön, kuten ukkosen ennustaminen kahdeksan tunnin aikajaksolle ei ole millään tavalla helppoa. Joidenkin indeksien raja-arvojen ylittyminen ei tarkoita aina suoraa ennusteen toteutumista, vaikka mukana olisi viimeisimmät satelliittikuvatkin.

Sääkeskuksen malllinnukset ajetaan suunnilleen kello 8 (kesäajassa 9) aikoihin. Mallinnuksien antamat ennusteet alkavat muodostumaan vähitellen hakuammunnaksi noin kuuden tunnin kuluessa mallinnuksen ajohetkestä eteenpäin, jos päivitystä mallinnuksiin ei tule. Ennustaminen indekseistä ei ole helppo toimenpide mahdollisesti muuttuneella datalla, kolmen tunnin resoluutiolla. Lähtökohtien määrittäminen tuoreita satelliittikuvia käyttäen taas tuo oman ongelmansa, kun niitä saattaa joutua odottelemaan muutaman tunnin ajan; NOAA:n satelliitit eivät kovinkaan tiheästi Skandinavian yli pyyhkäise muutenkaan.

Itse olen ukkosennusteeni värkännyt vähemmillä tietomäärillä, kuin Zator ja ne ovat olleet kolmasosassa tapauksista oikein, vuorokauden ennusteajalla.
Jos sinulla on olemassa sivut, jossa teet ennusteita Zatorin tapaan, haluaisin ne nähdä ihan vertauksen vuoksi.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2025
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2025
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2025; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset

weatherc

Noita Sääkeskuksen karttoja seuranneena voin sanoa että Jäntti puhuu asiaa, oon seurannut lähinnä TotalsTotals-indeksi-karttaa (TT-index) jossa nimenomaan annetaan ukkosriski.
Siinä käy selvästi ilmi että se että vaikka indeksi puhuisi ukkosen puolesta ei se mitenkään vielä takaa sitä. Niistä kerroista jota TT-indeksi ollut "ukkosriksi erittäin korkea"-tasolla ehkä 20% on tuottanut jonkunmoisen havainnon ukkosesta alueella.
Niistä kerroista jolloin Salon seutu on ollut "riski-aluella" on todelliset ukkoset jääneet alle 10 prosenttiin.

Nuo prosenttluvut ovat ihan mutu-tuntumalla heitetty eikä siis perustu mihinkään tilastoon.

Jake81

Totta tosiaan, ettei se ennustaminen helppoa ole ja GFS-kartatkin on vaan tietokoneen laskemia yhtälöitä ja lähinnä suuntaa antavia. Itse en (ehkä) kesäksi valmistuville sivuilleni ennustetta laita, koska en sitä välttämättä ehtisi päivittämään tarvittaessa. Onhan se hyvä että kuitenkin on ihmisiä, jotka jaksaa ja ehtii nähdä vaivaa meidän muiden puolesta. Mielenkiintoista se silti on aina Zatorin ennusteitakin verrata omiin johtopäätöksiinsä sään kehityksestä...  8)