Uutiset:

20.08.2025
FinWX:n sivuston toimintahäiriöinen serveri korvataan uudella

Työt serverin korvaamiseksi uudella serverillä ovat aloitettu.

Lue korvaustyöstä lisää täältä.
FinWX:n ylläpito pahoittelee sivuston toimintahäiriöstä aiheutunutta haittaa.

Main Menu

Websivuille pakolliset evästeinformaatiot

Aloittaja weatherc, perjantai, 08.04.2011, 14:24

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Snowi

Lainaus käyttäjältä: weatherc - tiistai, 12.04.2011, 13:10
Mahtaako kukaan tietää kuin paljon G tallentaa lokeja? Tahikka kuin paljon Chrome-selain kuiskailee G:lle?

Itse olen asiasta tietoinen ja olen lukenut siitä jonkun verran eri tietolähteistä. Minua se nyt ei varsinaisesti haittaa, kun en muutenkaan kauheesti käytä Chromea. Miniläppäriin se on asennettu ja siinä käytän sitä pääasiallisena selaimena. Googlehan kerää noita tietoja pääasiassa mainostustarkoitukseen, jotta voi sitten paremmin kohdistaa mainoksia oikeisiin paikkoihin ja oikeille ihmisille.

Jos tämä keksijuttu menee tuollaiseksi mitä se nyt ilmeisesti Tanskassa on, niin itse en ainakaan samaan hommaan lähde mukaan. Saa vaikka sitten lähettää sakkolappusia ennen kuin reagoin asiaan millään tavalla. Ei tuollainen tule yksinkertaisesti toimimaan ja uskon että Tanskassakaan se ei tule tuommoinen olemaan tulevaisuudessa.

SkyMan

En ole elänyt vasta, kuin semmoiset 23 vuotta, mutta olen väkisinkin huomannut kummallisen käänteen lakien tekemisessä. Tuntuu että aikoinaan laki oli pyhä asia jotai noudatettiin ja kunnioitettiin, nyt kun joku poliitikko haluaa oman pykälän siihen paksuun kirjaan, niin sehän sinne menee. Ihan sama onko ristiriitainen perustuslain kanssa vai ei. Ihan sama mitä kansa sanoo, pykälä menee sinne ja pysyy. Ketään ei kiinnosta kuka lakia valvoo tai mitä sillä saadaan aikaan. Se on varmaan pirun hauskaa hommaa tuo lakien tekeminen...

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: SkyMan - tiistai, 12.04.2011, 21:12
En ole elänyt vasta, kuin semmoiset 23 vuotta, mutta olen väkisinkin huomannut kummallisen käänteen lakien tekemisessä. Tuntuu että aikoinaan laki oli pyhä asia jotai noudatettiin ja kunnioitettiin, nyt kun joku poliitikko haluaa oman pykälän siihen paksuun kirjaan, niin sehän sinne menee. Ihan sama onko ristiriitainen perustuslain kanssa vai ei. Ihan sama mitä kansa sanoo, pykälä menee sinne ja pysyy. Ketään ei kiinnosta kuka lakia valvoo tai mitä sillä saadaan aikaan. Se on varmaan pirun hauskaa hommaa tuo lakien tekeminen...

Olet osittain oikeassa. Totta on se, että sinne ollaan tehtailtu pykälää toisen perään niin paljon, että on suoranainen ihme, että asianajajista kukaan on enää kartalla siitä, missä mennään minkäkin lain kohdalla. Näkemyksesi lakien noudattamisesta on sikäli oikein, että se ei ole muuttunut; Sitä yhä noudatetaan ja kunnioitetaan, mutta valitettavasti usein liian kirjaimellisesti, jonka seurauksena maalaisjärjellä saatu tuomio jostain vähäisestä pikkurikkeestä on putkaa/linnaa/vankilaa vuosiksi ja usein ehdotonta, kun puolestaan inhottavimmat, moraalisesti kauhistuttavimmat rikokset, jossa ihmishenkeä uhataan tai sellainen jopa menetetään, pääsee tekijä yleensä joko suoraan ehdollisella tai jonkun tyhjästä hatusta tempaistun perusteen tai asianhaaran nojalla, reiluilla sakoilla, joita tämä henkilö ei kuitenkaan maksa.

Tämä keksilaki ei sinällään ole poikkeus. Tässäkin tapauksessa mennään vaan taas tutusti kokonaiskuvassa se kuuluisa peräpeili edellä puuhun. Tämäkin laki väännettiin läpi siten, että keksien ja lokitietojen keräämisen ilmoittamatta jättäminen on kymmenesosarikos. Näin tehdään silti, vaikka Internetin ihmeellisessä maailmassa olisi varmasti paljon vakavampiakin asioita, joihin tulisi puuttua lain keinoin ensin, ennenkuin tällaisen ikuisuuden mukana olleen teknologian (keksit) ja tietoturvan (lokit) toimintaan aletaan puuttumaan. Tietoyhteiskunnan turvallisuutta tai luotettavuutta tämä uusi ylväs lakipykälä, suureen paksuun kirjaan, ei lisää millään tavalla.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Helsingissä: 18.06.2025
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2025; Helsinki/Viikinmäki
1 ukkospäivä, joka
1 Näkö- ja kuulohavainnoin
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset

weatherc

Kävi muuten tässä mielessä nyt kun puhuttu keksilaista ja lakien porsaanreijistä, taitaa tuossakin laissa hevosen kokoinen sellainen löytyä, php:ssä on session, ajaa täysin samaa asiaa mitä keksit niin kauan kun ollaan saman istunnon piirissä ja ovat, jos mahdollista, vielä paremmin piilotetut mitä keksit ;D

weatherc

Tämä samainen laki on nyt tapetilla Ruotsissa ja siellä on esityksessä että jokaiselle sivulle pitää hyväksyä keksit erikseen eli pelkkä yleinen "keksit päällä selaimessa = hyväksyt" ei riittäisi  >:(

weatherc

Valitettavasti ei ole aprillipila, luin tuon jo jonkin ikaa sitten muualta, Suomen miedia on tässäkin ollut taas myöhässä/nukkumassa...
Tosin se tietää toteutuessaan vaan sitä että enemmän ja enemmän palvelimia tulee Eurooppaan, näin ei tarvi hakea tavarat EU:n ulkopuolelta. Onhan jo monilla isommilla sivuvustoilla servut myös Euroopassa joten siinä mielessä ei uutta taivaalla.