Uutiset:

Ei uusia uutisia.

Main Menu

Kevät 2011

Aloittaja Naruskan Ukka Matinpoika, tiistai, 01.03.2011, 15:47

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Sanni

Se on kevät tullut. Ja se saamarin sohjo!! Onko muillakin teistä se, että kun kotio pääsette, sukat on läpeensä märät? Mun kengät olikin oletuksista huolimatta vähän vähemmän vedenpitävät... toinen vaihtoehto on nahkaiset korkonilkkurit joten eeii  ;D

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: Sanni - lauantai, 12.03.2011, 18:13
Se on kevät tullut. Ja se saamarin sohjo!! Onko muillakin teistä se, että kun kotio pääsette, sukat on läpeensä märät? Mun kengät olikin oletuksista huolimatta vähän vähemmän vedenpitävät... toinen vaihtoehto on nahkaiset korkonilkkurit joten eeii  ;D

Tervetuloa takaisin pienen hiljaiselon jälkeen, Sanni! :)
Aivan tuollaista tilannetta, että sukat olisivat läpimärät, ei ole, mikä johtunee lähinnä jalkinevalinnasta.
Sohjoista ja loskaista keli kyllä on, mikä onkin varsin odotettavaa, kun nollan yläpuolelle ollaan päästy. Tästä se auringon laskiessa taas sitten jähmettyy ja aamulla parkkipaikka-alueella on taas nilkkojen rikkomiskeli, kun päivällä parkkiin ja sielä pois ajaneet autot jättävät sohjoon sekalaisen määrän eri muotoisia uria ja hiekoitus on jähmettynyt jään alle.

Tästä se kuitenkin koko ajan kulkee kohti lämpimämpiä kelejä. Parin kuukauden päästä kevät on edennyt jo pitkälle. ;D
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

Snowi

Lainaus käyttäjältä: Sanni - lauantai, 12.03.2011, 18:13
Se on kevät tullut. Ja se saamarin sohjo!! Onko muillakin teistä se, että kun kotio pääsette, sukat on läpeensä märät? Mun kengät olikin oletuksista huolimatta vähän vähemmän vedenpitävät... toinen vaihtoehto on nahkaiset korkonilkkurit joten eeii  ;D

Itseasiassa mulla kastui eilen sukat vähäsen kun tuolla sohjossa kävelin, mutta tämä johtui vähän huonosta kenkävalinnasta  ;D. Ei pienille matkoille mitään maihareita jaksa jalkaan vetästä vaan otetaan ne jotka saa helposti jalkaan.

On muuten ollut lämpimämpi maaliskuu ainakin tähän asti kuin viime vuonna, joten ainakaan vielä ei ole toteutuneet puheet kylmästä keväästä. Mutta kyllähän tässä vielä kerkee kunnon takatalvi tulla, tosin itse en siihen enää jaksa uskoa, vaan aurinko tulee lopulta voittamaan  :)

Sanni

Kiitos Laiho :) . Olen moneen kertaan ajatellut pistäytyä täällä, mutta opiskelu ja muut oheistoiminnat on pitäneet niin kiireisinä, etten ole sääntarkkailuun kerennyt keskittyä oikeastaan yhtään. (Hyi mua  :-[ ) Nyt kyllä aion olla täälläkin enemmän, koska ukkoskausikin lähestyy vinhaa vauhtia  :)

On kyllä ollut jotenkin oudon lämmin maaliskuu. En edes muista koska on ollut näin lämmintä tähän aikaan vuodesta! Sen mä kyllä muistan - olisiko ollut vuosi 2008 - kun talven ensimmäinen kunnon lumisade taisi tulla juuri näihin aikoihin. Repeilin huolella kun - olisiko ollut Ilmatieteen laitoksen? - tutka näytti vasta tuolloin talven alkaneen  ;D 2002 oli näihin aikoihin jo ensimmäinen ukkonen. Pitäneekin tutkailla noita tilastoja vielä lisää. On myös varmaan pakko käydä ostamassa kumisaappaat jotta ei saa ylimääräistä jalanpesua, yyberlumisen talven huomioon ottaen keväästä tulloo varsin vetinen. Kauankohan menee että noi lumet sulaa? Viime vuonna niitä sulateltiin vielä elokuussakin  ;D Muistan kyllä että itse leikin lumisotaa kun oli loppukesä ja muistaakseni jopa hellettä. Oltiin perheen kera Norjassa ja siellä muuan vuorella, jossa lunta oli melko iso lämpäre.




tito

LainaaOnko muillakin teistä se, että kun kotio pääsette, sukat on läpeensä märät? Mun kengät olikin oletuksista huolimatta vähän vähemmän vedenpitävät... toinen vaihtoehto on nahkaiset korkonilkkurit joten eeii

Oletko Sanni kuullut Gore-TeX -jalkineista, ne pitävät veden ja loskan, mutta niitä ei varmaan vielä valmisteta "korkkareina".
Muuten valikoimaa löytyy moneen käyttöön. :) :) ;)

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: Sanni - lauantai, 12.03.2011, 21:23
Kauankohan menee että noi lumet sulaa? Viime vuonna niitä sulateltiin vielä elokuussakin  ;D Muistan kyllä että itse leikin lumisotaa kun oli loppukesä ja muistaakseni jopa hellettä. Oltiin perheen kera Norjassa ja siellä muuan vuorella, jossa lunta oli melko iso lämpäre.

Oma varovainen veikkaukseni on, että viimeiset sitkeät lumen rippeet ovat vielä metsien varjoisimmissa paikoissa Huhtikuun lopussakin (tämä arvio on siis Pääkaupunkiseutua ja etelärannikkoa koskevaa enemmän).
Se, mikä on varmaa, on se, että tämän talven lumet, joita kuormurit ovat kärränneet oikein urakalla lumenkaatopaikoille, eivät tuosta lähde varmaan täysin vielä Kesäkuun lopullakaan. Päättelen tämän siitä, että kohtasin noustessani Hämeenlinnanväylältä (Vt3) Kehä I:lle itään ja rampin loppupäässä näin kiintoisan näyn: Maununnevan lumenkaatopaikan suunnassa törrötti julmetun kokoinen lumivuori, joka oli lumenkaatopaikan puiden korkeuden yläpuolella ja puutkin olivat arviolta 10-20m korkeita.  :o

Toinen vastaava, joskaan ei ihan yhtä majesteetillinen, näky, löytyy Helsingin Metsälästä, Maunulan ulkoilumajan välittömästä läheisyydestä. Sen liepeillä olevalle kentälle on luotu toinen lumen vastaanottopaikka ja määrä alkaa olemaan myös jotain aika häkellyttävää katsottavaa. Kääntyessä Metsälästä Hämeenlinnanväylälle Hämeenlinnan suuntaan, tuo ramppi ohittaa läheltä tuon kentän ja lumimassat alkavat olemaan melkoisen sielläkin.

Ihmettelen suuresti, jos Kannelmäen ja Malminkartanon rajapyykkinä toimiva Mätäjoki ei tulvi yli äyräiden tänä keväänä, sillä lumen määrän huomioon ottaen se on enemmän, kuin todennäköistä.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

Sanni

Lainaus käyttäjältä: tito - lauantai, 12.03.2011, 21:39
LainaaOnko muillakin teistä se, että kun kotio pääsette, sukat on läpeensä märät? Mun kengät olikin oletuksista huolimatta vähän vähemmän vedenpitävät... toinen vaihtoehto on nahkaiset korkonilkkurit joten eeii

Oletko Sanni kuullut Gore-TeX -jalkineista, ne pitävät veden ja loskan, mutta niitä ei varmaan vielä valmisteta "korkkareina".
Muuten valikoimaa löytyy moneen käyttöön. :) :) ;)

Hehhee, aika hyvä vinkki. Mulle tuli syksyllä joku mademoiselle-puuska jolloin nuo korkokengät ostin. Ne onkin vissiin ainoat naiselliset rätei ja lumpui-tuotteet jotka mulla on. Yleensä paahdan verkkareissa ja talvilenkkareissa. Fiksu valinta näin loska-aikaan :D

Paras oli kun lämpötila tippui yhtäkkiä -20 asteesta nollaan. Tuntui ilma todella lämpimältä. Nyt kun siihen on tottunut, toivoo vieläkin lämpimämpää. Itse huomaan kevään tulon siitä kun pystyn hengailemaan illallakin parvekkeella palelematta. On vielä parille yölle ensi viikolla luvattu jotain -10 astetta, mutta uskon että tuo on talven viimeinen kituutusyritys ennen kuin aurinko alkaa toden teolla lämmittää. Ja mitä tulee noihin lumikasoihin, ne voivat olla tervetulleita jos tänäkin kesänä iskee nämä +34 asteen lämpötilat. Näin viime yönä suloista unta +32 asteesta. Eikös joku sääguru sanonutkin että elokuussa tulee kuuma?

Snowi

Lainaus käyttäjältä: J.Laiho - lauantai, 12.03.2011, 22:22
Se, mikä on varmaa, on se, että tämän talven lumet, joita kuormurit ovat kärränneet oikein urakalla lumenkaatopaikoille, eivät tuosta lähde varmaan täysin vielä Kesäkuun lopullakaan.

Itse puolestaan epäilen noiden jättikasojen pysyvän pitkälle kesään tai jopa syksyyn asti. Ainakin viime vuonna oli kuulemma sulanut vasta syyskuussa loput lumet  :). Tänä vuonna kasat ovat vielä selvästi isompia, joten voi hyvinkin olla, että eivät välttämättä sula ollenkaan ennen ensi talvea, joten noille paikoille tulee lopulta ikilumi, jos samanlaiset talvet jatkuvat  :D

Jussa

Minulla menee kelkkaura eräälle metsälammelle, missä olen nyt kevään tullen aina pilkillä kulkenut. Jälki sinne oli vankka ja hyvin selvästi näkyvissä. Nyt tämän tuiskun jälkeen tänään kävin taas pilkillä lammella kun aurinko porotti pilvettömältä taivaalta ja oli aivan tyyntä. Meno oli melkoista uppurointia kun maisema oli kuin siellä ei olisi koko talvena liikkunut kukaan. Uutta lunta on tullut todella paljon ja aletaan olla normaalissa metrissä kuten tähän aikaan tapana on. Luultavasti lunta vielä tulee lisää maaliskuun aikana joten tulee pakkastalven lisäksi vielä ihan lumitalvikin :D No ei minua haittaa, onpahan mahdollisuus pitempään hankikeleihin taas huhti-toukokuulla. Aamulla oli pakkasta -22,4 ja ensiviikolle näyttää 20-30 yöpakkaset pohjoisessa olevan kevyttä kauraa.

Naruskan Ukka Matinpoika

Kevään makua maisteltiin Naruskalla tänään iltapäivällä sen verran, että Ukan talon etelän suuntaan olevan katonlappeen reunoilta tippui ilmiselvästi muutama tippa sulamisvettä, eli räystäät tippuivat, kuten ruukataan asia ilmaista.

Siinäpä ne kevääntunnut sitten onkin lueteltu, koska vastapainona on viime päivinä antanut uutta lunta senttitolkulla ja yöpakkaset ovat ihan kohtuullisissa lukemissa parinkymmenen asteen kylmemmällä puolella ainakin ensi yönä, koska jo nyt illasta on -20 rikki.

Maaliskuu on vasta puolessa välissään ensi viikolla, joten kevät sanan varsinaisessa merkityksessään ei vielä täällä kuulukaan olla, vaan meillä mennään edelleen nimikkeellä talvi. Linkomies on kolmena viime päivänä siivonnut pihalta pois puhdasta uutta lunta, jota Ukan lumimittarillekin on kertymässä näemmä pikapuoliin 70 senttiä, jos tämmöisenä jatkuu. Metriin on vielä matkaa, mutta ei niin kovin paljoa.  ;)

www.naruska.com